تشخیص عسل طبیعی و نکاتی که پیش از تهیه عسل باید بدانید!

1

عسل یکی از آن محصولاتی است که تقلب در آن زیاد شده و در چندین نوع کاملا طبیعی، تغذیه‌ای، کاملا تغذیه ای و تقلبی در بازار یافت می‌شود و همین موضوع موجب شده که خرید عسل طبیعی برای خریداران تبدیل به یک چالش شود.

از طرفی نظرها و عقاید در مورد ویژگی‌ها و نحوه تشخیص عسل طبیعی بسیار است، برخی معتقدند که عسل طبیعی رنگ تیره دارد، برخی می‌گویند که عسل طبیعی بسیار شیرین است، برخی می‌گویند که عسل طبیعی شکرک نمی‌زند و… که همه این موارد تشخیص عسل طبیعی را برای افراد سخت کرده است.

در این مطلب قرار است به خیلی از سوالات در مورد خرید عسل طبیعی پاسخ دهیم و شما را در یک خرید مطمئن همراهی کنیم. تا پایان مطلب همراه باشید.

رونیکس

 

چطور عسل طبیعی را تشخیص دهیم؟

پرتکرارترین سوالی که در مورد خرید عسل طبیعی پرسیده می‌شود، چگونگی تشخیص عسل طبیعی از غیر طبیعی است.

برای این سوال یک پاسخ مشخص و دقیق به شما می‌دهیم، و آن این است که بخش عمده‌ای از عسل موجود در بازار عسل تغذیه‌ای است که در آن زنبور به جای شهد گیاهان از مواد قندی استفاده کرده است، که تشخیص عسل تغذیه از طبیعی تنها با انجام آزمایش ممکن است چرا که هر دوی این عسل‌ها توسط زنبور تولید می‌شود و از نظر رنگ و طعم خیلی نزدیک به یکدیگر هستند اما از نظر خواص تفاوت‌ بین آنها بسیار است.

با توجه به این توضیحات تنها یک راه دقیق وجود دارد و آن هم انجام آزمایش عسل است در این آزمایش مواردی مانند میزان ساکارز، دیاستاز و.. مشخص می‌شود، دقت کنید که به جز عسل کنار که ذاتا ساکارز بالایی دارد، ساکارز عسل طبیعی زیر 5 درصد است.

 

عسل باموم طبیعی است یا بدون موم؟

یکی از باورهای اشتباه در خرید عسل طبیعی این است که افراد تصور می‌کند که اگر عسلی موم داشته باشد طبیعی است در حالی که داشتن موم هیچ ارتباطی به طبیعی یا طبیعی نبودن عسل ندارد.

پس موم‌دار یا بدون موم بودن عسل به خودی خود نشان از کیفیت عسل نیست.با این وجود ما به چند علت توصیه می‌کنیم که عسل را تا جای ممکن با موم نخرید.

دلیل اول این است زنبورداران بعضا از یک موم چندین بار در کندو استفاده می‌کنند تا زنبور مجبور به تولید موم نباشد که این کار اصلا بهداشتی نیست.

مورد دیگر این است که داروها و آنتی‌بیوتیک‌هایی که در کندو برای مبارزه با آفت‌ها استفاده می‌شود معمولا جذب موم می‌شود و به همین دلیل موم برای مصرف توصیه نمی‌شود.

شکرک زدن عسل طبیعی خوب است؟

عسل طبیعی همیشه بعد از مدتی شکرک می‌زند و این کاملا عادی، بسته به اینکه عسل از چه نوعی باشد ممکن است بعد از چند هفته یا بعد از 1 یا 2 سال شکرک بزد، اما عسل طبیعی قطعا شکرک می‌زند و این اصلا چیز بدی نیست.

اما نکته اینجاست که عسل تغذیه‌ای هم شکرک می‌زند و به همین دلیل نمی‌توان گفت که اگر عسلی شکرک زد قطعا طبیعی است. پس شکرک زدن عسل را نباید به عنوان یک روش برای تشخیص عسل طبیعی از تغذیه‌ای استفاده کرد.

 

طعم عسل طبیعی چطور است؟

برخی تلاش می‌کنند که از روی طعم عسل طبیعی بودن آن را تشخیص دهند که این موضوع هم کاملا اشتباه است، شاید بتوانید عسل مصنوعی که توسط زنبور عسل تولید نشده است را با این روش تشخیص دهید، اما تشخیص عسل طبیعی از عسل تغذیه ای که هر دو توسط زنبور تولید شده اند با این روش ممکن نیست.

در واقع طعم هر عسل با توجه به نوع گیاهی که از آن تغذیه کرده است متفاوت است و از طرفی هر دوی این عسل‌ها توسط زنبور تولید شده‌اند، هرچند که در بیشتر مواقع عسل طبیعی یک بو و طعمی از گیاه مورد تغذیه زنبور با خود به همراه دارد، اما خیلی اوقات با اسانس‌های موجود در بازار به عسل طعم گیاهان مختلف مانند آویشن را می‌دهند. لذا تنها راه تشخیص آزمایش است.

 

از کجا عسل طبیعی خریداری کنیم؟

با توضیحاتی که ارایه شد احتمالا با خود می‌گوید که چطور هربار عسلی را خریداری کنید و سپس آن را آزمایش کنید در حالی که هزینه آزمایش چندین برابر قیمت آن عسل خواهد بود.

دقیقا به همین دلیل نظر ما این است که بهترین راه برای خرید عسل طبیعی، خرید از فروشنده مورد اعتماد است و فروشنده مورد اعتماد فردی است که از کیفیت و طبیعی بودن عسل‌ها اطمینان دارد و ترسی از آزمایش کردن عسل‌هایش توسط مشتری ندارد.

چنین فروشنده‌ای عسل‌ها را با ضمانت بازگشت وجه عرضه می‌کند، به همین دلیل بهتر است که از فروشنده‌ای که برای عسل‌هایش ضمانتنامه دارد خرید انجام دهید.

اگر به دنبال عسل طبیعی هستید و فروشنده و یا زنبوردار معتمدی را نمی‌شناسید ‌می‌توانید عسل کاملا طبیعی و خام را از فروشگاه آویشا تهیه کنید.

ما با بررسی عسل زنبوردار‌های مختلف که مورد اعتماد ما هستند و آزمایش آن‌ها بهترین نمونه‌ها را برای خرید عرضه می‌کنیم. در صورت خرید از آویشا این اطمینان برای شما وجود دارد که عسل کاملا طبیعی به دست شما می‌رسد که ضمانت بازگشت وجه دارد.

تفاوت عسل طبیعی و تغذیه‌ای چیست؟

عسل طبیعی به عسلی گفته می‌شود که زنبور برای تهیه آن تنها از شهد گیاهان و گل‌ها استفاده کرده باشد، چنین عسلی علاوه بر خواص حاصل از بدن زنبور عسل، خواص مرتبط با گیاهان مورد استفاده زنبور را هم با خود دارد.

اما در عسل تغذیه‌ای بر خلاف عسل طبیعی، زنبور از مواد قندی تغذیه کرده است یا در بهترین حالت در کنار تغذیه از مواد قندی، اندکی هم از گل ها و گیاهان شهد گرفته است، چنین عسلی به مراتب خواص کمتری نسبت به عسل طبیعی دارد.

avishaa.com

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. محمد لک می‌گوید

    سلام
    ممنونم از مطلب مفیدتون