مالزی؛ همه‌چیز درباره این کشور مسلمان مدرن

2

مالزی یکی از مقاصد گردشگری محبوب است که بسیاری از مردم آن را به سواحل زیبایش می‌شناسند. البته شگفتی‌های این کشور به سواحلش محدود نمی‌شود و جاذبه‌های طبیعی دیگری نظیر جنگل‌های سرسبز و وسیع در کنار آسمان‌خراش‌های سربه‌فلک‌کشیده و رستوران‌های مشهور توجه بسیاری از گردشگران را به این کشور آسیایی جلب کرده‌اند. با ما همراه باشید تا هرآنچه را باید درباره این کشور رنگارنگ بدانید، توضیح بدهیم.

مالزی در کدام قاره است؟

این کشور سرسبز در جنوب شرقی آسیا و درست در شمال خط استوا قرار گرفته است. مالزی از ۲ منطقه مجزا تشکیل شده است:

رونیکس
  • شبه‌جزیره و مالزی غربی که در شبه‌جزیره مالایی هستند؛
  • مالزی شرقی که در جزیره بورنئو قرار دارد.

پایتخت مالزی، شهر کوالالامپور، در بخش غربی شبه‌جزیره و تقریبا در ۴۰کیلومتری ساحل دریای جنوبی چین واقع شده است. این کشور آسیایی از شمال با تایلند مرز مشترک دارد و در جنوب با کشورهای اندونزی و سنگاپور همسایه است. مالزی شرقی از ۲ ایالت بزرگ به نام‌های ساراواک و صباح تشکیل شده است و دریای چین جنوبی آن را از شبه‌جزیره مالایی جدا می‌کند.

مساحت جمعیت در سال ۲۰۲۲ زبان دین رسمی واحد پول ارزش پول مالزی نوع حکومت
۳۳۰۴۱۱ کیلومتر مربع ۳۳میلیون نفر مالایی اسلام رینگیت هر دلار آمریکا برابر ۴٫۴۰۴ رینگیت است. مشروطه فدرال با ۲ مجلس قانون‌گذاری

آب و هوای مالزی چگونه است؟

هر ۲ بخش این کشور آسیایی در نزدیکی خط استوا قرار گرفته‌اند و آب‌وهوای یکسانی دارند. دما و رطوبت بالا، بارندگی شدید و بادهای موسمی از ویژگی‌های بارز آب و هوای مالزی هستند. بااین‌حال، آب‌وهوای این کشور چندان هم استوایی نیست. کوهستان‌های مرکزی شبه‌جزیره مالایی و جزیره بورنئو در کنار دشت‌های ساحلی باعث شده‌اند که آب‌وهوای این کشور بهتر از مناطق استوایی باشد. شبه‌جزیره و جزیره شرقی مالزی هیچ‌کدام در کمربند طوفان استوایی نیستند، اما سواحل آنها گاهی در معرض طوفان و باران‌های شدید قرار می‌گیرند.

جغرافیای مالزی

مالزی کشوری با جنگل‌های بارانی و همیشه‌سبز است. این جنگل‌ها بیش از دو‌پنجم شبه‌جزیره و حدود دوسوم ساراواک و صباح را تشکیل می‌دهند. در این جنگل‌ها بیش از ۲هزار گونه گیاه رشد می‌کند که گل رافلِسیا مشهورترین آنهاست. این گل غول‌پیکر و بدبو که نزدیک به ۱ متر قطر دارد، بزرگ‌ترین گل جهان محسوب می‌شود.

در حال حاضر، بسیاری از جنگل‌‌های بارانی مالزی از بین رفته‌اند. جنگل‌زدایی برای مقاصد تجاری، طوفان‌های شدید و تغییر کاربری توسط مردم بومی برای کشت محصولات کشاورزی دلایل نابودی این جنگل‌ها هستند. در جنگل‌های باقی‌مانده مالزی، انواع جانوران وحشی نظیر فیل، ببر، کرگدن و گوزن زندگی می‌کنند.

پرچم مالزی

پرچم مالزی در ارتفاعات این کشور

پرچم این کشور شامل ۱۴ نوار افقی به رنگ‌های قرمز و سفید به‌نشانه ۱۴ ایالت آن است. یک ستاره ۱۴پر هم در کنار هلالی زردرنگ در گوشه بالای پرچم قرار دارد. رنگ زرد در این پرچم نشانه سلطنت است و رنگ‌های قرمز و سفید و آبی نماد ارتباط تنگاتنگ این کشور با کشورهای مشترک‌المنافع‌اند. هلال و ستاره در پرچم مالزی هم اکثریت مسلمان این کشور را یادآوری می‌کنند.

مردم مالزی

بیشتر مردم مالزی در شبه‌جزیره مالایی زندگی می‌کنند و تنوع قومی، زبانی، فرهنگی و مذهبی فراوانی دارند. به ساکنان قدیمی و بومیان این کشور «بومی‌پوترا» گفته می‌شود. مهاجران را هم که اغلب شامل چینی‌ها، هندی‌ها، سریلانکالایی‌ها و پاکستانی‌ها می‌شوند، «غیربومی‌پوترا» می‌نامند.

حدود سه‌پنجم جمعیت مالزی مسلمان‌اند. در میان مهاجران پیروان ادیان بودایی و مسیحی به چشم می‌خورند.

ورزش در مالزی

ورزش در این کشور آمیزه‌ای از بازی‌های محلی و غربی است. اواسط قرن نوزدهم، مهاجران انگلیسی فوتبال، کریکت، مسابقات دوومیدانی و راگبی را وارد این شبه‌جزیره کردند. این مهاجران تعدادی باشگاه ساختند و مسابقاتی ترتیب دادند. لیگ مالزی برای اولین بار در سال ۱۹۲۱ میلادی برگزار شد و از آن زمان تاکنون مسابقات مهم فوتبال این کشور در این لیگ برگزار می‌شوند.

اقتصاد مالزی

کوالالامپور زیبا

در گذشته اقتصاد مالزی بر کشاورزی و جنگل‌داری و ماهیگیری بنا شده بود، اما از سال ۱۹۷۰ میلادی تا اوایل قرن بیست‌ویکم اتکای تولید ناخالص داخلی این کشور به این منابع از یک‌سوم به کمتر از یک‌دهم رسید. به همین دلیل از سال ۱۹۷۰ تاکنون این کشور مواد خامی همچون لاستیک و قلع هم صادر می‌کند. این مسئله سبب شده است که اقتصاد این کشور به یکی از قوی‌ترین، متنوع‌ترین و پیشرفته‌ترین اقتصادهای منطقه جنوب شرقی آسیا تبدیل شود. مالزی علاوه بر مواد خام، مقادیر قابل‌توجهی نفت و گاز طبیعی هم صادر می‌کند. علاوه بر این، کشور مالزی یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان چوب سخت و روغن پالم جهان به شمار می‌رود. آجیل مالزی با طعمی تند و دوست‌داشتنی هم یکی از محصولات پرطرف‌دار این کشور در جهان است.

این کشور به‌کمک نیروی کار تحصیل‌کرده و ارزان، زیرساخت‌های توسعه‌یافته، ثبات سیاسی و ارز کم‌ارزش توانسته نظر سرمایه‌گذاران خارجی به‌ویژه ژاپنی‌ها و تایوانی‌ها را به خود جلب کند.

کشور مالزی چگونه اداره می‌شود؟

مالزی کشوری فدرال است که از طریق سلطنت مشروطه اداره می‌شود. پادشاهی این کشور که در حال حاضر در دست عبدالله پاهانگ است، بیشتر جنبه تشریفاتی دارد. پارلمان این کشور متشکل از مجلس‌های سنا و نمایندگان است که کار خود را از ۱۱ سپتامبر ۱۹۵۹ آغاز کردند.

مجلس نمایندگان ۲۲۲ عضو منتخب دارد و هر عضو نماینده ۱ حوزه پارلمانی است. این نمایندگان از طریق انتخابات عمومی که هر ۵ سال یک بار در مالزی برگزار می‌شود، وارد مجلس می‌شوند. احزابی که بیشترین اعضای منتخب را دارند، می‌توانند برای اداره کشور دولتی فدرال تشکیل دهند.

ارتش مالزی هم از سال ۱۹۶۳ میلادی تاکنون مسئول برقراری امنیت در این کشور است. نیروهای مسلح از نیروی دریایی و نیروی هوایی تشکیل شده‌اند و با عنوان نیروهای سلطنتی خدمت می‌کنند.

مالزی در سال ۲۰۱۹ به‌دلیل تغییرات گسترده انتخاباتی بیش از پیش در جهان شناخته شد. در این سال، قانونی در این کشور تصویب شد که به موجب آن سن رأی‌دهندگان از ۲۱ به ۱۸ سال تغییر یافت. با این اقدام در انتخابات بعدی این کشور در سال ۲۰۲۳، ۵٫۸میلیون نفر به تعداد رأی‌دهندگان افزوده خواهد شد.

اقامت مالزی

معمولا اولین پرسشی که برای سفر به این کشور و اقامت در آن پرسیده می‌شود، این است که آیا مالزی ویزا میخواهد؟ برای پاسخ به این سؤال باید ابتدا قصدتان از سفر به این کشور مشخص شود. بر این اساس، انواع ویزای مالزی عبارت‌اند از:

  • گردشگری: اگر به‌عنوان گردشگر ایرانی برای سفری ۱۴روزه راهی این کشور می‌شوید، نیازی به گرفتن ویزا از قبل ندارید. با ورود به فرودگاه مالزی و طی مراحلی این ویزا برای شما صادر می‌شود.
  • اجتماعی: برای دریافت این ویزا که ۲ تا ۶ ماه اعتبار دارد، باید یکی از ایرانیان مقیم مالزی برای شما دعوت‌نامه تجاری یا غیرتجاری بفرستد.
  • تحصیلی: این ویزا برای تحصیل در دانشگاه‌های این کشور صادر می‌شود و تا ۱ سال اعتبار دارد. اگر دوره تحصیل شما طول بکشد، می‌توانید آن را تمدید کنید.
  • کاری: این ویزای ۱ یا ۲ساله در صورتی صادر می‌شود که در مالزی شرکتی تأسیس کنید یا در یک شرکت مستقر در این کشور مشغول به کار شوید.
  • اقامتی: برای دریافت ویزای ۵ساله اقامتی باید حتما مبلغ ۴۰هزار دلار در بخش‌های مهم این کشور سرمایه‌گذاری کنید.

جاذبه‌های گردشگری

مالزی کشوری با چند فرهنگ است که در زمینه گردشگری حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. کوالالامپور شهری بین‌المللی با مراکز خرید شگفت‌انگیز و آسمان‌خراش‌های زیباست. بناهای تاریخی این کشور هم یادگار دوران استعمارند.

کمی از پایتخت مالزی که دور شوید، به جزایر، کوه‌ها، غارهای خیره‌کننده، معابد بی‌شمار و جنگل‌های انبوه می‌رسید. این کشور یکی از مراکز مهم غواصی در دنیاست و سواحل مرجانی و شنی آن حال‌وهوای خاصی دارند.

۱. برج دوقلوی مالزی در کوالالامپور

برج دوقلوی مالزی در کوالالامپور

برج‌های دوقلوی پتروناس جزو بلندترین آسمان‌خراش‌های دنیا هستند. ارتفاع این برج‌ها به ۴۵۲ متر، یعنی جایی میان ابرها، می‌رسد. این برج‌ها ۸۸ طبقه و ۷۶ آسانسور دارند. این آسمان‌خراش‌های ساخته‌شده از بتن، فولاد و شیشه در طبقات ۴۱ و ۴۲ با یک پل هوایی دوتایی به هم متصل می‌شوند.

۲. غارهای باتو در سلانگور

غارهای باتو در سلانگور

مجموعه غارهای باتو کمتر از ۱ ساعت با کوالالامپور فاصله دارند. این مجموعه شامل ۳ غار اصلی و چند غار کوچک‌تر می‌شود و بیشتر آنها مجسمه‌ها و زیارتگاه‌های ۱۰۰ساله خدایان هندو را در خود جای داده‌اند.

غار اصلی باتو مشهور به کلیسای جامع در بالای پلکان رنگارنگ بزرگی قرار گرفته است. باید از ۲۷۲ پله آن بالا بروید تا به جایی برسید که مجسمه‌ها و محراب‌ها قرار دارند. در پایین این پله‌ها هم مجسمه طلایی خدای موروگان با ارتفاع ۴۳ متر پذیرای بازدیدکنندگان است.

۳. کوه کینبالو در جزیره صباح

کوه کینبالو در جزیره صباح

کینبالو با بیش از ۴هزار متر ارتفاع بلندترین کوه این کشور است. این کوه بخشی از پارک کینبالو، یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های ملی مالزی، و میراث جهانی یونسکو است. کوه کینبالو به‌دلیل اکوسیستم منحصربه‌فرد و مراتع و بوته‌زارهایی که دارد مناظر کو‌ه‌های آلپ را تداعی می‌کند. کینبالو زیستگاه گونه‌های گیاهی و جانورانی از جمله اورانگوتان‌های در معرض انقراض است.

۴. جزایر پرهنتیان

نمایی از جزایر پرهنتیان

این مجموعه‌جزایر کوچک در گذشته محل تردد بازرگانان بوده و در حال حاضر بخشی از یک پارک دریایی در جنوب شرقی مالزی است. تردد در این جزایر گردشگری با قایق‌های موتوری کوچک انجام می‌شود. در جزایر پرهنتیان امکانات رفاهی و اقامتی برای گردشگران مهیا شده است. غواصی، کایاک‌سواری و شرکت در برنامه‌های حفاظت از لاک‌پشت‌ها فعالیت‌های محبوب گردشگران در این جزایرند.

۵. پارک ملی گونونگ مولو در ساراواک

پارک ملی گونونگ مولو در ساراواک

این پارک که نامش در فهرست میراث جهانی یونسکو می‌درخشد، به قله‌های آهکی کارست و غارهای شگفت‌انگیزش مشهور است. جنگل‌های بارانی بیشتر این پارک را در بر گرفته‌اند. وجود همین جنگل‌ها باعث شده است که بسیاری از غارهای گونونگ مولو کشف نشوند. بزرگ‌ترین گذرگاه و بزرگ‌ترین اتاق زیرزمینی جهان در غارهای این پارک ملی قرار دارند.

سایر جاذبه‌ها

مالزی، این قطب گردشگری جنوب شرقی آسیا، شگفتی‌های دیگری هم دارد. مهم‌ترین جاذبه‌های مالزی که باعث می‌شوند هر سال بسیاری از گردشگران به آن سفر کنند، عبارت‌اند از:

  • جزیره سیپادان در ایالت صباح؛
  • تپه پنانگ زیباترین تپه مالزی در جزیره‌ای به همین نام؛
  • مرکز توانبخشی اورانگوتان‌های سپیلوک در سانداکان؛
  • معبد کک لوک سی بزرگ‌ترین معبد بودایی مالزی در جورج تاون از ایالت پنانگ؛
  • تله‌کابین (اسکای‌کب) در جزیره لنکاوی؛
  • پارک ملی باکو در بورنئو؛
  • کمرون هایلندز در ایالت پاهانگ.

شما بگویید

مالزی کشوری رنگارنگ با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوان است. جنگل‌های بارانی، سواحل شنی و مرجانی و غارهای شگفت‌انگیز باعث شده‌اند این کشور به یکی از مقاصد گردشگری پرطرف‌دار جهان، به‌ویژه برای ایرانیان، تبدیل شود. شما تابه‌حال به این کشور سرسبز سفر کرده‌اید؟ اگر تجربه این سفر هیجان‌انگیز را دارید، از آنچه دیده و شنیده‌اید، برایمان بگویید.


در ادامه بخوانید: زیباترین جنگل های دنیا؛ ۱۶ جنگل خیره‌کننده در نقاط مختلف دنیا

فرمول شادی و مثبت‌اندیشی را یاد بگیرید و با افسردگی خداحافظی کنید

۱۰،۰۰۰ تومان


اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



منبع britannica worldpoliticsreview planetware
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 2 دیدگاه)
  1. نیما می‌گوید

    “از سال ۱۹۷۰ میلادی تا اوایل قرن بیست‌ویکم تولید ناخالص داخلی این کشور از یک‌سوم به کمتر از یک‌دهم رسید”. با درود. اگر متوجه این قطعه از متن شدید یه توضیحی برای بنده بفرمایید یعنی چه!

    “برج‌های دوقلوی پتروناس بلندترین آسمان‌خراش‌های دنیا هستند.” این هم دیگه کاملا واضحه که اشتباهه. این برجها چه در مقابل برجهای مسکونی و چه در برابر برجهای غیرمسکونی عملا ارتقاع بالایی ندارند!

    حیفه این سایت با این همه زحمتی که میکشید اطلاعات غیرموثق و یا مبهم ارائه کنه. موفق باشید

    1. آمنه صرامی می‌گوید

      سلام دوست عزیز
      از بازخوردتون متشکریم.
      مقاله اصلاح شد.