کشور آذربایجان؛ تاریخچه و دانستنی‌ها + ۹ جاذبه دیدنی آن

0

کشور آذربایجان یکی از کشورهای توریستی غرب آسیاست و فرهنگی غنی و جاذبه‌های گردشگری متنوعی دارد. در ادامه، درباره این کشور و دیدنی‌هایش خواهید خواند.

کشور آذربایجان کجاست؟

کشور آذربایجان در جنوب رشته‌کوه قفقاز و غرب دریای خزر قرار گرفته است. این کشور از شمال با روسیه، از جنوب با ایران، از غرب با ارمنستان و از شمال‌ غربی با گرجستان همسایه است. جمهوری خودمختار نخجوان که با ایران، ارمنستان و ترکیه همسایه است نیز در جنوب غربی آذربایجان قرار دارد.

رونیکس

پایتخت کشور آذربایجان شهر باستانی باکوست که بهترین بندر دریای خزر در آن قرار دارد.

در آذربایجان علاوه بر جاذبه‌های جغرافیایی، ترکیب آداب‌ورسوم سنتی و زندگی مدرن را مشاهده می‌کنید. امروزه بیش از نیمی از مردم آذربایجان در شهرهایی زندگی می‌کنند که زندگی در آنها تحت‌تأثیر دنیای مدرن قرار‌ گرفته‌ است، اما مردمی که در نواحی دورافتاده‌ این کشور زندگی می‌کنند هنوز آداب‌و‌رسوم سنتی خود را حفظ کرده‌اند.

منطقه قره‌باغ کجاست؟

منطقه قره‌باغ کوهستانی در کشور آذربایجان است که بیشتر مردم آن ارمنی هستند. این منطقه از سال ۱۹۸۸ کانون درگیری‌های شدید بین آذربایجان و ارمنستان بوده است.

تاریخ آذربایجان

آذربایجان از سال ۱۹۱۸ تا ۱۹۲۰ کشوری مستقل بود، اما پس از آن تحت‌سلطه اتحاد جماهیر شوروی قرار گرفت. این کشور در سال ۱۹۳۶ به یکی از جمهوری‌های تشکیل‌دهنده اتحاد جماهیر شوروی تبدیل شد. آذربایجان در تاریخ ۲۳ سپتامبر ۱۹۸۹ حاکمیت و در تاریخ ۳۰ اوت ۱۹۹۱ استقلال خود را اعلام کرد.

زبان کشور آذربایجان

مردم کشور آذربایجان

تقریبا ۹۰درصد از مردم آذربایجان به زبان ترکی صحبت می‌کنند و آذری هستند. مابقی مردم آذربایجان شامل چند اقلیت کوچک می‌شوند از جمله لزگی‌ها که به زبان قفقازی صحبت می‌کنند، روس‌ها و ارمنی‌ها.

بیشتر مردم آذربایجان مسلمان‌اند. بیش از ۶۰درصد مردم این کشور شیعه، نزدیک به ۳۰درصد آنها سنی و مابقی عضو کلیسای ارتدکس شرقی هستند.

جاذبه‌های گردشگری کشور آذربایجان

این کشور مجموعه‌ای از جاذبه‌های سنتی و مدرن دارد. هر سلیقه‌ای که داشته باشید، حتما جاذبه‌ای هماهنگ با سلیقه‌ خود پیدا می‌کنید.

۱. باکو

باکو پایتخت آذربایجان است و در امتداد دریای خزر قرار دارد. این شهر ترکیب شگفت‌انگیز شهر تاریخی ایچری‌شهر و آسمان‌خراش‌های مدرن را در خود جای‌ داده‌ است. در بین این‌همه جاذبه‌های تاریخی و مدرن، حتما از برج‌های شعله بازدید کنید. این ۳ برج که شبیه شعله‌های آتش ساخته شده‌اند، در شب مانند برنز می‌درخشند.

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری شهر باکو موزه‌ هنرهای معاصر آن است. در این موزه بیش از ۹۰۰ اثر هنری به نمایش گذاشته شده‌اند که خالق آنها تنها هنرمندان باکویی نیستند. بازدید از این موزه برای کسانی که به فرهنگ مدرن علاقه دارند، تجربه جالبی خواهد بود. همچنین می‌توانید به تازه‌بازار بروید و از آنجا محصولات محلی بخرید. این بازار به پنیرها و ادویه‌هایش مشهور است.

می‌توانید در مناطق مختلف این شهر رستوران‌‌ها و اغذیه‌فروشی‌هایی را پیدا کنید که کباب و غذاهای محلی در آنها عرضه می‌شوند.

۲. ایچری‌شهر

ایچری‌شهر بافت تاریخی یا ارگ باکو است که در مرکز این شهر قرار دارد و نامش در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. می‌توانید در ‌جای‌ جای این محله‌ حفاظت‌شده، آثار شگفت‌انگیز و شاهکارهای معماری را مشاهده کنید.

«قلعه دختر» که متعلق به قرن دوازدهم است و کاخ شروان‌شاهان که در قرن سیزدهم ساخته شده ۲ نمونه از جذاب‌ترین آثار تاریخی ایچری‌شهرند. البته نباید تنها به بازدید از جاذبه‌های تاریخی بسنده کنید. صنایع دستی مانند سرامیک و فرش و لباس‌های بومی و سنتی مردم آذربایجان هم بسیار جالب‌اند. اگر می‌خواهید در بافت تاریخی شهر قدم بزنید و سوغاتی بخرید، فروشگاه‌های زیادی در ایچری‌شهر وجود دارند.

۳. پارک ملی آب‌شوران

پارک ملی آب‌شوران در منطقه عزیزبی‌اف شهر باکو قرار دارد و مساحت آن ۷۸۳ هکتار است. این پارک ملی جزو مناطق حفاظت‌شده است و می‌توانید گونه‌های گیاهی و جانوری آذربایجان را در آن مشاهده کنید. بسیاری از گونه‌های جانوری که بخشی از حیات وحش آذربایجان را تشکیل می‌دهند در این پارک ملی زندگی می‌کنند مانند آهو، شغال، گورکن، فک خزری و انواع پرندگان.

بیشتر مساحت این پارک را استپ خشک تشکیل می‌دهد و تپه‌های ماسه‌ای و نیزارها بخشی از جاذبه‌های این منطقه‌اند. آب‌های این منطقه به‌خاطر شفاف‌بودن و حیات وحشی که دارند معروف‌اند. گاهی اوقات در این آب‌ها مارهای آبی هم مشاهده می‌شوند. اگر می‌خواهید فک‌های خزری را ببینید، باید بعد از ماه سپتامبر به آذربایجان سفر کنید.

۴. گِل‌فشان گاراسو

قبوستان در کشور آذربایجان

گل‌فشان‌ها از جاذبه‌های طبیعی کشور آذربایجان هستند. جالب است بدانید که آذربایجان بیشترین تعداد گل‌فشان‌ را در دنیا دارد، یعنی ۳۵۰ گل‌فشان که معروف‌ترین آنها گل‌فشان گاراسو است. این گل‌فشان به‌خاطر اینکه گل‌و‌لای را تا ارتفاع ۱۰۰۰متری به هوا پرتاب می‌کند شهرت پیدا کرده است. گل‌فشان‌ها به‌علت انباشت گازهای زیرسطحی تشکیل می‌شوند و پرتاب گل‌ولای از دهانه‌ی آنها در واقع رهاسازی این گازهاست. بیشتر کسانی که از گل‌فشان گاراسو بازدید کرده‌اند، این منطقه را به سطح کره ماه توصیف می‌کنند.

۵. قبوستان

قبوستان را می‌توان نمونه آذربایجانی استون‌هنج بریتانیا در نظر گرفت. در هر دوی آنها سازه‌هایی سنگی متعلق به دوران پیش از تاریخ مشاهده می‌شود که از نوع سنگ‌افراشت هستند.

سنگ‌افراشت‌ها سنگ‌هایی بزرگ‌اند که عمودی در زمین قرار داده می‌شوند به‌گونه‌ای که بخش کوچکی از آنها زیر خاک قرار گرفته است. البته این سازه‌های سنگی تنها آثار باستانی قبوستان نیستند، چون قبوستان محوطه‌ای باستانی با بیش از ۵۳۷ هکتار مساحت است که در جنوب باکو قرار دارد و بیش از ۶هزار سنگ‌نگاره را در خود جای داده است. اگر می‌خواهید تمدن‌های باستانی را بهتر و بیشتر بشناسید، بازدید از قبوستان فرصت شگفت‌انگیزی خواهد بود.

بر اساس یافته‌های باستان‌شناسان در قبوستان، سابقه‌ سکونت در این منطقه به عصر حجر برمی‌گردد. شواهدی که این نظریه را تأیید می‌کنند عبارت‌اند از:

  • سنگ‌نگاره‌ها؛
  • غارنگاره‌ها؛
  • سنگ‌قبرها؛
  • آثار به‌جامانده از سکونتگاه‌ها.

۶. پارک ملی شیروان

پارک ملی شیروان که در گذشته تنها بخش کوچکی از دریای خزر را شامل می‌شد، امروزه مساحتی بیش از ۵۴هزار هکتار دارد. این پارک ملی در سال ۲۰۰۳ منطقه حفاظت‌شده نامیده شد.

در جای‌جای پارک ملی شیروان می‌توانید مناظری را مشاهده کنید که ویژه اقلیم نیمه‌خشک هستند؛ تپه‌هایی از شن‌های روان که آهوها برای مخفی‌شدن از آنها استفاده می‌کنند. همچنین علاقه‌مندان به حیات‌ وحش می‌توانند گونه‌های مختلف جانوری از جمله لاک‌پشت، جوجه‌تیغی، گربه جنگلی و شغال را در این منطقه ببینند.

برای کسانی که بیشتر به زندگی پرندگان علاقه دارند، تماشای قوها و حتی فلامینگوها در پارک ملی شیروان بسیار جذاب است. فلامینگوها تمایل دارند در اطراف دریاچه‌ فلامینگو جمع شوند، دریاچه‌ای که به‌درستی نام‌گذاری‌ شده‌ است!

از دیگر جاذبه‌های طبیعی پارک ملی شیروان گل‌فشان‌ها هستند که مشهورترین آنها در کوه بندوان (Bandovan) قرار دارد. برای بازدید‌کنندگانی که ترجیح می‌دهند زمان بیشتری را به مشاهده جاذبه‌های طبیعی این پارک اختصاص دهند، اقامتگاه‌هایی به‌شکل خانه‌های ییلاقی در نظر گرفته‌ شده‌ است. البته بازدید‌کنندگانی که می‌خواهند بیشتر ماجراجویی کنند، می‌توانند در ساحل شمالی پارک چادر بزنند اما برای این کار باید مجوز بگیرند.

۷. منطقه شکی

منطقه شکی در جمهوری آذربایجان

این منطقه که در غرب باکو قرار دارد، یکی از کهن‌ترین سکونتگاه‌ها در تمام قفقاز است و می‌گویند سابقه‌ سکونت در آن به ۲۵۰۰ سال قبل برمی‌گردد. شهر شکی یکی از توقفگاه‌های جاده ابریشم بوده و به ابریشم‌های نفیس و سایر منسوجات شهرت داشته‌ است.

هنوز هم مردم شکی کار بافت منسوجات را به همان روش‌های سنتی انجام می‌دهند و گردشگران می‌توانند پارچه‌های گل‌دوزی‌شده و سایر صنایع دستی را از فروشگاه‌ها بخرند. علاوه بر صنایع دستی، شهر شکی آثار تاریخی زیادی را در خود جای‌ داده‌ است، از حمام‌های باستانی و قلعه‌ها و مساجد گرفته تا کاخ خانان شکی که متعلق به قرن هجدهم است.

۸. پارک ساحلی باکو

یکی از جاذبه‌های گردشگری در پایتخت آذربایجان پارک ساحلی یا بلوار باکو است که هر کسی با هر سلیقه‌ای می‌تواند تفریح و سرگرمی موردعلاقه‌ خود را آنجا پیدا کند. می‌توانید به چایخانه‌ها و قهوه‌خانه‌های سنتی بروید، از خوردن خوراکی‌هایی مانند بستنی سنتی لذت ببرید یا غذای خود را در رستوران ساحلی میل کنید.

این بلوار بیش از ۵ کیلومتر در امتداد خط ساحلی از میدان پرچم ملی تا بندر بین‌المللی باکو ادامه دارد و مکانی عالی برای بازدید از جاذبه‌های ساحلی آذربایجان است. در این پارک ساحلی مراکز تفریحی و سرگرمی وجود دارد تا همه اعضای خانواده بتوانند لحظات خوشی را سپری کنند.

همچنین در این مجموعه چندین موزه از جمله موزه فرش آذربایجان قرار دارد. اگر به تاریخچه‌ صنعت نساجی در کشور آذربایجان علاقه دارید، توصیه می‌کنیم بازدید از این موزه را از دست ندهید. یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری در پارک ساحلی باکو ورزشگاه کریستال باکو است که به‌دلیل میزبانی مسابقه آواز یوروویژن در سال ۲۰۱۲ مشهور شده است. این ورزشگاه در واقع محلی برای برگزاری کنسرت‌ها، برنامه‌های موسیقی و نمایشگاه‌های هنری است.

۹. آتشگاه باکو

آذربایجان از دیرباز به سرزمین آتش معروف بوده است، چون در جای‌جای این سرزمین میدان‌های نفت و گاز طبیعی وجود دارد و آتش از دهانه‌ آنها خارج می‌شود. حتی می‌گویند همین پدیده‌های طبیعی الهام‌بخش آتش‌پرستانی بوده‌‌اند که بعدها دین زرتشتی را پایه‌گذاری کردند.

در دوران باستان این باور وجود داشت که آتش‌هایی که از زمین خارج می‌شوند نشانه‌های وجود خداوندند و منشأ الهی دارند و به همین دلیل معابد باستانی را روی این مکان‌ها می‌ساختند.

یکی از این معابد که به آتشگاه مشهور است در نزدیکی شهر باکو و در حومه منطقه سوراخانی قرار دارد و متعلق به قرن هفدهم است. این معبد مجموعه‌ای است که به‌شکل شش‌ضلعی ساخته شده است و در مرکز آن یک محراب آتش قرار دارد. البته امروزه از ذخیره گاز طبیعی موجود در زیر این معبد که دلیل ساخت آن بوده است خبری نیست و گاز با لوله‌کشی و از باکو به این مکان انتقال داده می‌شود تا آتش روشن شود.

سؤالات رایج درباره آذربایجان

۱. دین مردم آذربایجان چیست؟

بیشتر مردم آذربایجان مسلمان هستند، ولی این کشور دین رسمی ندارد.

۲. آذربایجان در کدام قاره است؟

کشور آذربایجان در شرق اروپا و غرب آسیا قرار دارد.

۳. معنی آذربایجان چیست؟

بر اساس بعضی روایت‌ها، آذر در این کلمه به‌معنای آتش و بایجان تغییریافته «بادگان» یا «بایگان» به‌معنای حافظ است. پس در مجموع اسم این کشور به‌معنای نگهبان آتش است.

۴. جمعیت کشور آذربایجان چقدر است؟

جمعیت کشور آذربایجان بیش از ۱۰میلیون نفر است.

شما بگویید

آذربایجان را دیده‌اید؟ شما چه خاطراتی از این کشور یا مردمش دارید؟ دوست دارید به این کشور سفر کنید؟ شما سرزدن به کدام مکان‌های دیدنی را توصیه می‌کنید؟


در ادامه بخوانید: مالزی؛ همه‌چیز درباره این کشور مسلمان مدرن

فرمول شادی و مثبت‌اندیشی را یاد بگیرید و با افسردگی خداحافظی کنید

۱۰،۰۰۰ تومان


اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



منبع tripadvisor britannica
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.