۱۳ ویژگی آدم خوش قلب؛ چطور خوش قلب باشیم؟

7

بیشتر اوقات فکر می‌کنیم موفقیت و شادی در گرو رقابت و پیشرفت است، اما حقیقت این است که خوش‌قلب‌بودن ما را به‌سمت زندگی هدفمندتر سوق می‌دهد. خوش‌قلب‌بودن یکی از بهترین صفاتی است که هرکسی می‌تواند داشته باشد. افراد خوش‌قلب مهربان‌اند و همین باعث می‌شود ارتباطات بیشتری داشته باشند و تأثیرگذار باشند. در این مقاله، ویژگی‌های افراد خوش قلب را می‌گوییم و درباره چگونه خوش قلب بودن صحبت می‌کنیم. با ما همراه باشید.

۱. سرزنده و پرشورند

وقتی با افراد خوش‌قلب معاشرت می‌کنیم، شخصیت آرام و دل‌نشین آنها باعث می‌شود روحیه‌مان عوض شود. گویی لبخند گرم و صمیمی این افراد همه بدی‌ها و ناراحتی‌ها را از بین می‌برد. سرزندگی افراد خوش‌قلب ما را به زندگی امیدوار می‌کند.

می‌خواهید شما هم پرشور و سرزنده باشید؟ خیلی راحت است! با لبخندی گرم و صمیمانه به دیگران سلام کنید و نتیجه‌اش را ببینید.

رونیکس

۲. همیشه مهربان‌اند

در دنیایی پر از دغدغه و نگرانی، مهربان‌بودن سخت است. اما افراد خوش‌قلب همچنان مهربان می‌مانند و سعی می‌کنند به‌جای شک‌داشتن یا قضاوت‌ دیگران، با مهربانی با آنها برخورد کنند. افراد خوش‌قلب به‌جای ناکام‌کردن دیگران، به آنها کمک می‌کنند پیشرفت کنند. مهربانی انسان‌های خوش‌قلب زبانزد همه است.

می‌توانید به‌روش‌های مختلف مهربان باشید و مهربانی کنید. مهم نیست کاری که انجام می‌دهید کوچک است یا بزرگ؛ مهم نیت مهربانانه شماست. سعی کنید از هر فرصتی برای مهربان‌بودن استفاده کنید.

۳. سخاوتمند و بخشنده‌اند

آدم‌های خوش‌قلب همیشه مایل‌اند نعمت‌ها و دارایی‌هایشان را با دیگران تقسیم کنند و فرقی نمی‌کند که این دارایی وقت گرانبهای آنها باشد یا منابعشان. آنها همیشه دوست دارند با کمک‌هایشان دیگران را خوشحال کنند. سخاوتمندبودن یعنی در قبال محبتی که به دیگران می‌کنید، انتظاری از آنها نداشته باشید.

می‌خواهید سخاوتمندبودن را تمرین کنید؟ کارهای داوطلبانه انجام بدهید یا به خیریه کمک کنید.

۴. همدل و فهمیده‌اند

توانایی قراردادن خود به‌جای دیگران ابرقدرتی است که افراد خوش‌قلب دارند. این افراد در هر شرایطی با دیگران همدلی می‌کنند، به‌خصوص وقتی اطرافیانشان دوران سختی را می‌گذرانند.

این افراد معمولا شنوندگان خوبی هستند و مایل‌اند موقع ناراحتی دیگران گوش شنوای آنها باشند. افراد خوش‌قلب قضاوت‌کننده نیستند. آنها اول صحبت‌های طرف مقابل را می‌شنوند و سعی می‌کنند قبل از اینکه نظرشان را بیان کنند، از دید طرف مقابل به مسئله نگاه کنند. موقع انتخاب کلمات و اعمالشان هم احساسات دیگران را در نظر می‌گیرند.

می‌دانید بهترین تمرین برای همدلی‌کردن با دیگران چیست؟ خودتان را به‌جای آنها بگذارید و سعی کنید دنیا را از دید آنها ببینید. این کار به شما دانش و محبتی می‌دهد که باعث می‌شود در لحظات سخت به دیگران کمک کنید.

۵. ذهنی باز دارند

آدم‌های خوش‌قلب همیشه شما را درک می‌کنند، حتی وقتی چیزی نمی‌گویید. به نظر می‌رسد آنها آگاهی عمیق‌تری به مردم و جهان دارند. این افراد با قلبشان گوش می‌دهند و هرگز زود قضاوت نمی‌کنند.

داشتن ذهن باز به‌معنای پذیرش ایده‌های جدید و افراد مختلف است. پس همیشه به خودتان یادآوری کنید که قبل از نتیجه‌گیری، اول حرف‌های دیگران را بشنوید!

۶. در کنارشان احساس راحتی می‌کنید

خودتان را در اتاقی تصور کنید که همه در آن غریبه هستند؛ احتمالا احساس ناخوشایندی پیدا می‌کنید. ناگهان کسی با لبخندی مهربانانه به شما نزدیک می‌شود و باعث می‌شود احساس کنید مدت‌هاست که او را می‌شناسید. افراد خوش قلب باعث می‌شوند اطرافیانشان احساس راحتی کنند.

۷. خوبی‌های دیگران را می‌بینند

افراد خوش‌قلب خوبی‌های دیگران را می‌بینند و هرگز از کسانی که به آنها اهمیت می‌دهند، دست نمی‌کشند.

تمرین صبوری ممکن است خیلی دشوار باشد، اما سعی کنید انجامش بدهید. به اشتباهات دیگران فکر نکنید. روی نکات مثبت تمرکز کنید و ببینید چگونه می‌توانید به اطرافیانتان کمک کنید تا تغییر مثبتی در زندگی‌شان رخ بدهد.

۸. از دیگران دفاع می‌کنند

افراد خوش‌‌قلب معتقدند که هیچ‌کس شایسته رنج‌کشیدن نیست. آنها محافظان خوبی هستند، به‌خصوص وقتی با فردی آسیب‌پذیر یا محروم مواجه می‌شوند.

دفاع از دیگران شجاعت می‌خواهد، اما برای توانمندسازی دیگران و تبدیل جهان به مکانی بهتر فقط به قلبی بزرگ نیاز دارید.

۹. حامی و پشتیبان‌اند

داشتن کسی در زندگی که بتوانید با او موفقیت‌هایتان را جشن بگیرید و بر زخم‌هایتان مرهم بگذارید، نوعی موهبت است. ممکن است پیداکردن چنین فردی سخت باشد، اما وقتی با او ارتباط برقرار کنید، رابطه‌تان ماندگار خواهد شد و دیگر تنهایتان نخواهد گذاشت. فرد خوش‌قلب همیشه وفادار است و در شادی و ناراحتی کنارتان می‌ماند.

می‌خواهید حامی‌بودن را تمرین کنید؟ فرقی نمی‌کند مشوق کسی باشید یا شانه‌ای باشید برای گریه‌هایش، حضور مداوم شما بسیار ارزشمند است.

۱۰. ازخودگذشتگی می‌کنند

قبل از خودتان به فکر دیگران بودن اصلا کار راحتی نیست، اما این ازخودگذشتگی صفت بارز افراد خوش‌‌قلب است. افراد خوش‌قلب نوع‌دوست و نیکوکارند. این افراد اهمیت زیادی برای دیگران قائل‌اند و به‌خاطر همین تمایل دارند نیازهای دیگران را به نیازهای خودشان اولویت دهند.

۱۱. محترمانه رفتار می‌کنند

آدم‌های خوش‌قلب به دیگران و نیازهای آنها احترام می‌گذارند و این کارها را بدون انگیزه پنهانی انجام می‌دهند. احترام آنها محدود به افراد یا موقعیت‌های خاص نیست. این افراد نه‌تنها مؤدب، بلکه بسیار هم منصف‌اند. آنها معتقدند که با همه مردم باید یکسان رفتار شود. افراد خوش‌قلب بدون هیچ چشمداشت و توقعی به دیگران احترام می‌گذارند.

۱۲. از مهربان‌بودن خوشحال‌اند

افراد خوش‌قلب به‌خاطر احساس وظیفه به دیگران محبت نمی‌کنند. آنها واقعا از کمک و محبت به دیگران خوشحال می‌شوند. طبق تحقیقات، انجام مکرر اعمال محبت‌آمیز باعث افزایش شادی و کاهش استرس می‌شود. به‌خاطر همین است که افراد خوش‌قلب و مهربان معمولا شادتر و راضی‌تر از دیگران به نظر می‌رسند.

۱۳. اشتباهاتشان را می‌پذیرند

هیچ‌کس کامل نیست. ممکن است افراد خوش‌قلب هم گاهی اشتباه کنند و به دیگران صدمه بزنند. اما این افراد خوب می‌دانند چگونه اشتباهات و شکست‌هایشان را بپذیرند. این افراد اشتباهاتشان را می‌پذیرند، چون متواضع‌اند.

افراد خوش‌قلب نه‌تنها اشتباهات خود را می‌پذیرند، بلکه مسئولیت آنها را نیز بر عهده می‌گیرند. این افراد از کسانی که به آنها ظلم کرده‌اند عذرخواهی می‌کنند یا می‌کوشند مشکلاتی را که ایجاد کرده‌اند به نحوی جبران کنند.

چطور خوش قلب باشیم؟

چطور آدم خوش‌قلبی باشیم؟

۱. با خودتان مهربان باشید

اولین قدم برای خوش‌قلب‌بودن این است که با خودتان مهربان باشید. متأسفانه بیشتر ما این واقعیت را فراموش کرده‌ایم و خیلی وقت‌ها به خودمان سخت می‌گیریم.

اگر بیش از حد به خودتان سخت‌ بگیرید، درونتان خشمی به پا می‌کنید که بالاخره به هر طریقی راهش را به بیرون باز می‌کند. برای اینکه بتوانیم با دیگران مهربان باشیم، باید اول از خودمان شروع کنیم. دست از سرکوب‌کردن خودتان بردارید. تمرین دوست‌داشتن خود واقعا می‌تواند شما را به فرد مهربان‌تری تبدیل کند.

۲. دیگران را قضاوت نکنید

اگر واقعا می‌خواهید خوش‌قلب باشید، از قضاوت‌کردن دیگران دست بردارید. اگر در اطرافتان افرادی هستند که برای سرگرمی غیبت می‌کنند و دیگران را قضاوت می‌کنند، بهتر است کمی از آنها فاصله بگیرید.

۳. درست‌گوش‌کردن را یاد بگیرید

وقتی قرار است به حرف‌های کسی گوش کنید، میان حرف‌هایش نپرید، با تلفن همراه سرگرم نشوید یا موضوع گفت‌وگو را تغییر ندهید. در حین صحبت‌کردن به طرف مقابل نگاه کنید، سر تکان دهید و با او تعامل کنید. شاید تعجب کنید، اما حتی همین تکان‌دادن سر هم تأثیر زیادی بر احساس دیگران دارد.

۴. به دیگران محبت کنید

محبت‌کردن به دیگران یعنی در جواب خوبی و محبتی که به شما کرده‌اند، شما هم با آنها مهربانانه رفتار کنید. گاهی هم شما پیش‌قدم شوید و با مهربانی و محبت‌تان دیگران را خوشحال کنید. هرگز برای فخرفروشی محبت نکنید. اگر می‌خواهید به کسی محبت کنید، باید از ته دل و بدون هیچ انتظاری باشد.

۵. قدر نعمت‌هایتان را بدانید

وقتی صبح بیدار می‌شوید، بابت فرصت دوباره‌ای که خداوند برای زندگی به شما داده است، شکرگزار باشید. بابت قلبی که هنوز می‌تپد، بابت چشمانی که هنوز می‌بینند، بابت همه‌چیز. چیزهای زیادی وجود دارند که باید برای داشتنشان هر روز شکرگزار باشیم، حتی در بدترین روزها.

قدردان‌بودن امید به زندگی را افزایش می‌دهد و از شما فردی بامحبت می‌سازد.

۶. به دیگران بها بدهید

بعد از اینکه خودتان را دوست داشتید و با خودتان مهربان بودید، نوبت اهمیت‌دادن به دیگران است. مهربانی ریشه در همدلی و توجه به احساس دیگران دارد. قبل از گفتن حرف یا انجام کاری از خودتان بپرسید «این حرف یا کار چه احساسی در دیگران ایجاد می‌کند؟» اگر فکر می‌کنید کسی ناراحت می‌شود یا صدمه می‌بیند، سعی کنید راه‌هایی برای تغییر رویکردتان پیدا کنید. تا می‌توانید از کارهایی که روی دیگران اثر منفی می‌گذارند اجتناب کنید.

۷. عیب‌هایتان را بپذیرید

هیچ انسانی بی‌عیب‌ونقص نیست. اگر همیشه از خودتان یا دیگران انتظارات محال داشته باشید، ناامید خواهید شد. کمال‌گرایی بیش از حد باعث می‌شود همیشه روی نقاط ضعفتان تمرکز کنید و این باعث ناراحتی خواهد شد.

از خودتان و دیگران انتظارات واقع‌بینانه داشته باشید. انسان جایزالخطاست، اگر هرگز اشتباهی نکنیم یا شکست نخوریم، چطور طعم شیرین پیشرفت و پیروزی پس از تلاش‌های بسیار را بچشیم؟ به خودتان سخت نگیرید.

۸. خوش‌بین باشید

مثبت‌اندیشی یکی از ویژگی‌های افراد خوش‌قلب است. با مثبت‌اندیشی و خوش‌بینی در موقعیت بهتری برای کمک و به دیگران قرار می‌گیرید. البته خوش‌بین‌بودن همیشه راحت نیست، به‌خصوص اگر روز بدی را سپری کرده باشید، اما خوشبختانه خوش‌بینی هم یادگرفتنی‌ است و با تمرین می‌توانید خوش‌بینی را پیش‌فرض ذهنتان کنید.

۹. تبعیض قائل نشوید

بعضی از افراد فقط با کسانی که دوستشان دارند یا افراد موفق و ثروتمند مهربان هستند. هرگز نباید در مهربانی‌کردن بین افراد فرق بگذارید. حتی باید تلاش کنید با افرادی مهربان باشید که بیشتر به این محبت نیاز دارند. هرکس در زندگی‌اش دغدغه و مشکل خاص خودش را دارد، پس فارغ از اینکه طرف مقابل چه کسی است، با او مهربان باشید.

سخن پایانی

در دنیای امروزی، انسانیت به‌راحتی فراموش می‌شود. سختی‌های زیادی هستند که می‌توانند اخلاق و ارزش‌های ما را محک بزند، اما این مهم است که هرگز نباید از خوب‌بودن دست بکشیم. البته نگذارید خوش‌قلبی نقطه‌ضعفتان باشد. اول به خودتان و نیازهایتان رسیدگی کنید و سپس با نیروی دوچندان به فکر کمک به دیگران باشید.

شما بگویید

شما کدام‌یک از این ویژگی‌ها را دارید؟ به‌نظر شما فرد خوش‌قلب چه ویژگی‌هایی دارد؟ خوشحال می‌شویم نظرات ارزشمندتان را در قسمت دیدگاه‌های مقاله بخوانیم.


در ادامه بخوانید: چطور انسان بهتری باشیم؛ ۱۰ توصیه اثربخش

راهکارهای مقابله با اضطراب اجتماعی و کمرویی را در این مجموعه صوتی یاد بگیرید؛
تا بتوانید شبکه ارتباطات اجتماعی خود را تقویت کنید.

۸،۰۰۰ تومان

منبع trackinghappiness psych2go hackspirit
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 7 دیدگاه)
  1. یسنا می‌گوید

    چقدر خوندن مقاله تون حس خوبی داشت🌿
    ازتون ممنونم که با یادآوری خوش قلب بودن سعی دارید دنیا رو جای قشنگ تری کنید.

    1. کامران می‌گوید

      واقعا🌹

    2. فاطمه زاهدی می‌گوید

      نظر لطفته یسنای عزیز. خوشحال شدم از نظر پرمهرت.
      ممنونم ازت که در «چطور» همراهمون هستی

  2. کاظم سخی زاده می‌گوید

    موضوع که شما نگاشته اید خیلی برایم جالب تمام شد.
    در امور تان موفق باشین

    1. فاطمه زاهدی می‌گوید

      ممنون از نظر لطفتون دوست عزیز.

  3. ساحل می‌گوید

    بهترین راه ها را برشمردید

    1. فاطمه زاهدی می‌گوید

      خیلی خوشحالم که مقاله رو پسندیدی ساحل عزیز.