۸ روش برای از بین بردن پوست مرده کف پا

4

وقتی به مراقبت از پوست فکر می‌کنیم، احتمالا پاها آخرین قسمتی هستند که به فکرشان می‌افتیم. چرا این‌قدر به پوست پاهایمان بی‌توجهیم؟ معمولا به‌خاطر این بی‌توجهی و سایش مداوم، پوست کف پا خشک و مرده است. در این مقاله، درباره نحوه از بین بردن پوست مرده کف پا صحبت می‌کنیم. با ما همراه باشید.

۱. از سوهان پا استفاده کنید

اگر پوست مرده کف پاهایتان سفت و خشک است، احتمالا این وسیله بهترین گزینه برای شماست. خوشبختانه پاها خیلی کمتر از بقیه قسمت‌های بدن حساس‌اند، بنابراین استفاده از روش لایه‌برداری دستی قوی مانند این مشکلی ندارد.

سؤالی که پیش می‌آید این است که آیا می‌توان روزانه از این ابزار استفاده کرد؟ بله، اگر پوست حساسی ندارید، می‌توانید با انجام لایه‌برداری سبک روزانه از شر پوسته‌های ریز و مرده کف پا خلاص شوید. فقط توجه کنید که هنگام استفاده از سوهان پا نباید فشار زیادی وارد کنید. اگر کف پا را با فشار زیادی سوهان بکشید، ممکن است پوست را بیش از حد لایه‌برداری کنید و حتی زخم‌های دردناکی کف پاهایتان ایجاد شود.

رونیکس

از سوهان پا برای قسمت‌هایی مانند پاشنه پا استفاده کنید که پوستش سفت و ضخیم شده است، نه پوست نرم کف پا. برای قسمت‌هایی از پا که پوستش نرم‌تر است، از گزینه‌های بعدی استفاده کنید.

۲. سنگ‌پا بکشید

اگر ایده لایه‌برداری دستی را دوست دارید اما نمی‌توانید سوهان خشن پا را تحمل کنید، ممکن است سنگ‌پا برایتان مناسب‌تر باشد. سنگ‌پا کمی ملایم‌تر از سوهان است، اما همچنان برای از بین بردن پوست مرده کف پا معجزه می‌کند.

متخصصان می‌گویند بهتر است از این ابزار بلافاصله پس از بیرون‌آمدن از حمام استفاده کنید. در این زمان، پوست مرده کف پاهایتان نرم‌تر است و راحت‌تر برداشته می‌شود.

برای استفاده از سنگ‌پا:

  • سنگ‌پا را با آب گرم خیس کنید.
  • پاهایتان را به‌مدت ۱۰ دقیقه در آب گرم قرار دهید تا پوست آنها نرم شود.
  • سنگ‌پا را به‌آرامی با حرکات دایره‌ای روی پوست مرده کف پا بکشید.
  • لوسیون یا روغن بزنید تا پوست پاهایتان نرم شود.
  • هرگز از سنگ‌پا در نواحی آسیب‌دیده یا دردناک استفاده نکنید.

۳. لایه‌برداری شیمیایی را امتحان کنید

لایه‌برداری شیمیایی روش دیگری برای لایه‌برداری پوست کف پاست. به‌جای سوهان‌کشیدن دستی و جداکردن پوست مرده، می‌توانید به‌راحتی از سرم‌ لایه‌بردار استفاده کنید و پوست مرده کف پا را از بین ببرید.

تفاوت سرم لایه‌بردار صورت و سرم پا قدرت ماده فعال آنهاست. پوست کف پاها سفت‌تر است و حساسیت کمتری دارد، بنابراین می‌تواند فرمول‌های قوی‌تر را تحمل کند.

دکتر زوبریتسکی، متخصص پوست، سرم گلیکولیک اسید را برای انجام این کار توصیه می‌کند و می‌گوید: «برای لایه‌برداری پوست کف پا پد پنبه‌ای را به مقداری از سرم لایه‌بردار گلیکولیک اسید ۷درصد آغشته کنید و روی پوست کف پا بکشید. کمی وازلین روی آن بمالید و سپس جوراب نخی بپوشید.»

البته این یکی از گزینه‌های مناسب برای از بین بردن پوست مرده کف پا است؛ شما می‌توانید از هر سرم آلفا هیدروکسی اسید یا بتا هیدروکسی اسید (مانند اسید لاکتیک و اسید سالیسیلیک) و مرطوب‌کننده دیگری برای لایه‌برداری پوست کف پاهایتان استفاده کنید.

این روش لایه‌برداری معمولا برای صورت توصیه نمی‌شود، اما یکی از روش‌های مناسب برای پاست. لایه‌برداری را شب انجام بدهید، سپس جوراب بپوشید و بخوابید. صبح با پوستی صاف و لطیف از خواب بیدار خواهید شد.

حتما قبل از استفاده از لایه‌بردار قوی، آن را روی قسمت کوچکی از پوست‌تان امتحان کنید.

۴. از اسکراب پا استفاده کنید

بیشتر داروخانه‌ها اسکراب‌های مختلف پا را بدون نسخه می‌فروشند. اسکرابی بخرید که حاوی گرانول باشد. اگر هم دنبال درست‌کردن اسکراب بدن خانگی هستید، می‌توانید از بلغور جو دوسر استفاده کنید.

برای تهیه این اسکراب:

  • مقدار مساوی بلغور جو دوسر را با گلاب یا شیر مخلوط کنید تا خمیر درست شود.
  • اسکراب را روی پوست کف پاهایتان بمالید و بگذارید ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بماند.
  • از برس پا برای لایه‌برداری پوست کف پاهایتان استفاده کنید.
  • در نهایت پاهایتان را با آب سرد آب بکشید و بگذارید خشک شوند.
  • پاهایتان را با کرم پا چرب کنید.

برای بهترین نتیجه، این کار را یک روز در میان انجام دهید.

۵. پاهایتان را در سرکه خیس کنید

خیساندن پا در سرکه ممکن است به نرم‌شدن پوست پاها کمک کند. از هر نوع سرکه‌ای که دوست دارید، می‌توانید استفاده کنید. سرکه سیب یا سرکه سفید گزینه‌های محبوبی هستند که احتمالا در خانه داریدشان.

برای درست‌کردن محلول سرکه از آب خنک استفاده کنید، زیرا آب داغ ممکن است پوست را بیشتر خشک کند. این کار را فقط چند بار در هفته انجام دهید، چون ممکن است استفاده زیاد آن باعث خشکی پوست شود.

۶. پاهایتان را در نمک اپسوم خیس کنید

نمک اپسوم شکل کریستالی سولفات منیزیم است. سولفات منیزیم نوعی ترکیب معدنی است. نمک اسپوم را در آب حل کنید و پاهایتان را در این محلول قرار دهید. نمک اسپوم پوست مرده و ترک‌خورده کف پا را لایه‌برداری می‌کند.

۷. پاهایتان را با شیر بشویید

حمام شیر یکی دیگر از گزینه‌های مؤثر برای از بین بردن پوست مرده کف پا است. می‌توانید از شیر حیوانی (به‌علت محتوای اسید لاکتیک) یا شیر جایگزین مانند شیر جو دوسر و نارگیل برای آبرسانی عمیق استفاده کنید. هر نوع شیری را که انتخاب می‌کنید، با مقداری روغن حمام، گلبرگ‌های گل رز خشک‌شده یا ماده موردعلاقه خودتان ترکیب کنید. این نوعی پدیکور طبیعی است.

۸. پوست کف پا را آبرسانی کنید

بعد از اینکه پوست مرده را لایه‌برداری کردید، باید از آبرسان موضعی استفاده کنید. این ۲ مرحله سلول‌های مرده‌ای را که باعث خشکی می‌شوند، از بین می‌برد و رطوبت موردنیاز را به پاهایتان برمی‌گرداند.

لوسیون بدن باکیفیت به‌خوبی پوست کف پاهایتان را آبرسانی می‌کند. لوسیون را هر شب روی پوست کف پاها بمالید. بعد از اینکه لوسیون زدید، بهتر است جوراب نخی روی آن بپوشید.

اگر خوابیدن با جوراب برایتان سخت است، بعد از اینکه لوسیون زدید، با روغن بدن روی لوسیون را بپوشانید تا رطوبت را در خود نگه دارد.

علل ایجاد پوست مرده کف پا

به‌جز لایه‌برداری‌نکردن و لوسیون‌نزدن روزانه، چند عامل دیگر نیز در خشکی پوست پا نقش دارند که منجر به مردن پوست می‌شوند. چند مورد از مهم‌ترین این عوامل را در ادامه بررسی می‌کنیم.

۱. آب‌وهوا

پاها از بقیه قسمت‌های بدن کمتر غدد چربی دارند و به همین دلیل بیشتر از بقیه قسمت‌های بدن در معرض خشکی قرار دارند و مرطوب نگه‌داشتن آنها ضروری است.

مراقبت از پوست کف پا در ماه‌های سرد سال که پوست خشک‌تر است، اهمیت بیشتری دارد. بنابراین حتی اگر در تابستان پوست کف پاهایتان نرم و چرب باشد، ممکن است با کاهش دما در معرض خشکی پوست کف پا قرار بگیرید.

۲. فعالیت

هرچه بیشتر فعالیت کنید، پوست کف پاهایتان را بیشتر در معرض ساییدگی قرار می‌دهید؛ چه این فعالیت ورزش باشد و چه پیاده‌روی ساده. بااین‌حال، برخی از تمرینات تأثیر بیشتری بر خشکی کف پا دارند.

اصطکاکی که موقع پریدن یا ورزش شدید ایجاد می‌شود، ممکن است منجر به ترک‌خوردن پاشنه پا شود و خشکی پوست شدیدتر به نظر برسد. منظور ما این نیست که ورزش و تمرین را کاملا کنار بگذارید. با مراقبت از پوست کف پا می‌توانید میزان این خشکی را کاهش دهید.

‌۳. دوش آب گرم

آب داغ چربی‌های طبیعی پوست را از بین می‌برد. بدون این سد رطوبتی حیاتی، پوست خیلی زود خشک می‌شود.

دکتر شرین ادریس، متخصص پوست‌ و مو، می‌گوید: «به مدت‌زمانی که در حمام سپری می‌کنید، توجه کنید. بهتر است زمان حمام‌کردن را کوتاه‌تر کنید. قرارگرفتن بیش از حد پوست در معرض آب، ممکن است آب را از پوست خارج کند و در نتیجه باعث کم‌آبی بدن شود.»

۴. صابون نامناسب

کسانی که پوست خشک یا حساسی دارند، باید صابون‌هایی را که در حمام استفاده می‌کنند، با دقت بیشتری انتخاب کنند.

لورتا سیرالدو، متخصص پوست‌ و مو، می‌گوید: «اگر پوست حساس، اگزما یا سابقه بیماری پوستی دارید، دقت کنید که مواد شوینده بدنی که استفاده می‌کنید، فاقد سولفات و عطرهای مصنوعی باشند. دنبال محصولات آبرسان و حاوی نرم‌کننده‌ها و روغن‌ها باشید.»

۵. افزایش سن

طبیعی است که پوست با گذر زمان خشک‌تر شود. به‌خاطر اینکه میزان هیالورونیک اسید، کلاژن و سرامیدهای بدن با افزایش سن کاهش می‌یابند. این ۳ عامل به هیدراته‌شدن پوست کمک می‌کنند. بنابراین جای تعجب نیست که پاها نیز تحت‌تأثیر این تغییر قرار بگیرند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

افرادی که پوست کف پاهایشان به‌شدت خشک است، باید به پزشک مراجعه کنند و مطمئن شوند که علت این خشکی بیماری زمینه‌ای مانند دیابت و مشکلات تیروئید نیست. بنابراین اگر راهکارهایی را که در این مقاله گفتیم، در خانه انجام می‌دهید و همچنان پوست مرده ثابتی کف پاهایتان مشاهده می‌کنید، بهتر است به متخصص مراجعه کنید.

همچنین اگر پوست مرده پاهایتان با قرمزی، تحریک یا پوسته‌پوسته‌شدن همراه است، ممکن است اگزما یا پسوریازیس باشد. این بیماری‌های پوستی نیاز به مراقبت و استفاده از محصولات خاص‌تری دارند، بنابراین لازم است به متخصص پوست مراجعه کنید.

سؤالات رایج درباره خشکی پوست کف پا

– کمبود چه ویتامینی باعث خشکی پوست کف پا می‌شود؟

کمبود ویتامین می‌تواند بر سلامت پوست، ناخن و مو اثر بگذارد. اگر پوست پاهایتان خشک است، ممکن است نشانه کمبود ویتامین C، E، ، B۱۲، آهن و اسیدهای چرب باشد. بهترین راه برای فهمیدن اینکه کمبود مواد مغذی دارید یا نه، مشورت با پزشک و آزمایش‌دادن است.

– ساده‌ترین راه برای از بین بردن پوست مرده کف پا چیست؟

ساده‌ترین و سریع‌ترین راه برای از بین بردن پوست مرده کف پا استفاده از سوهان پا یا سنگ‌پاست. این کار را بعد از حمام انجام دهید تا پوست مرده کف پاهایتان نرم شود و بریزد.

شما بگویید

شما برای از بین بردن پوست مرده کف پاهایتان چه کاری انجام می‌دهید؟ لطفا نظرات و تجربیات ارزشمندتان را با ما و کاربران عزیزمان در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: درمان ترک پا با چند روش موثر خانگی
هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
منبع mindbodygreen healthline
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 4 دیدگاه)
  1. شیرین می‌گوید

    مطلب مفیدی بود ممنون

    1. فاطمه زاهدی می‌گوید

      ممنون از نظر لطفتون دوست عزیز.

  2. مریم می‌گوید

    چراااا بغل های داخلی کف پام بشدت لایه میاره باینکه همیشه دمپایی پامه و بهداشت رعایت میکنم. همیشه هم کفش گشاد میپوشم ولی زیر ۳تا انگشت کوچیکمم یه خط بسیار خشک و لایه تشکیل میشه داعما در حال چیدن ‌ این پوستای اضافم کاش بجاش موهام تند تند رشد میکرد

    1. فاطمه زاهدی می‌گوید

      ممکه دلیلش آب‌وهوای خشک یا زیاد موندن پا توی کفش باشه مریم جان.