پارانویا و ازدواج؛ علت پارانویا در رابطه، روش مقابله و مدیریت آن

0

شروع‌کردن رابطه عاشقانه کار راحتی است، اما ادامه‌دادن درست آن به این راحتی نیست. پایداری رابطه عاطفی به فداکاری، اعتماد، صداقت، تعهد و عشق نیاز دارد. گاهی اوقات زوجی خیلی خوب با هم کنار می‌آیند، اما برخی ویژگی‌های آنها می‌تواند رابطه‌شان را به خطر بیندازد. پارانویا یکی از این ویژگی‌هاست. در این مقاله، ارتباط پارانویا و ازدواج را بررسی می‌کنیم و راهکارهایی برای زندگی با افراد پارانوئید ارائه می‌دهیم. با ما همراه باشید.

پارانویای رابطه چیست؟

  • وقتی همسرتان خواب است، موبایلش را چک می‌کنید؟
  • نگران این هستید که رابطه او با همکارش بیشتر از چیزی باشد که به نظر می‌رسد؟
  • وقتی بیرون از خانه است، با او تماس می‌گیرید و او را چک می‌کنید؟
  • فکر می‌کنید درباره مسائل مالی به شما دروغ می‌گوید؟

اینها برخی از نشانه‌های پارانویای رابطه هستند.

سابرینا رومانوف، روان‌شناس، می‌گوید: «پارانویای روابط با نوعی باور بی‌اساس مشخص می‌شود. باوری که منجر به بی‌اعتمادی می‌شود و عملکرد مستقل طرف مقابل را مختل می‌کند.»

رونیکس

معمولا با شنیدن اصطلاح پارانوئید به‌اشتباه یاد فردی می‌افتیم که شکاک، مظلوم و بی‌اعتماد است و احساس می‌کند از او سوءاستفاده عاطفی شده است. پارانویا چیزی بیشتر از این حرف‌هاست. بااین‌حال، این ویژگی‌ها نشان می‌دهند که فرد اعتمادبه‌نفس پایینی دارد، بدبین است یا تجربیاتی ناخوشایند داشته است که منجر به چنین رفتارهایی می‌شوند.

افراد پارانوئید به‌سختی به اطرافیانشان اعتماد می‌کنند و این مسئله روابط اجتماعی و شخصی پایدار را برای آنها دشوار می‌کند. پارانویا ممکن است نشانه بسیاری از بیماری‌ها باشد مانند اختلال هذیان، اختلال شخصیت پارانوئید و اسکیزوفرنی پارانوئید.

  • افرادی که دچار اختلال هذیان هستند، باورهای هذیانی دارند. آنها نشانه‌ای از بیماری روانی ندارند، اما به چیزی اعتقاد دارند که در واقعیت وجود ندارد.
  • اختلال شخصیت پارانوئید خفیف‌ترین نوع پارانویا است. کسی که دچار این اختلال است، نمی‌تواند به مردم اعتماد کند.
  • اسکیزوفرنی پارانوئید نوع شدید پارانویاست که در آن فرد دچار هذیان‌های عجیب‌وغریب می‌شود.

تأثیر اختلال شخصیت پارانوئید بر رابطه

ازدواج با شخصیت پارانوئید و رابطه‌داشتن با او راحت نیست. این اختلال مشکلات خاص خودش را دارد و شما باید بدانید چطور با او برخورد کنید تا رابطه سالم بماند. در این قسمت از مقاله، درباره تأثیر پارانویا بر رابطه صحبت می‌کنیم. اینها ویژگی‌های فرد پارانوئید در ارتباط با همسرش هستند:

  • در برابر اعتمادکردن به همسرش مقاومت می‌کند.
  • ممکن است بیش از حد قضاوت‌کننده باشد و به همسرش توهین کند.
  • ممکن است احساسات همسرش را جریحه‌دار و او را سرزنش کند.
  • معمولا تمام جزئیات رفتار همسرش را به یاد دارد و از او کینه به دل می‌گیرد.
  • در کل نگرشی منفی به همسرش و رابطه‌شان دارد.
  • ممکن است همسرش را مجبور کند روابطش با دوستان و خانواده‌اش را قطع کند.

علل پارانویای رابطه

پارانویا علل زمینه‌ای بسیاری دارد. در این قسمت، ۲ مورد از مهم‌ترین علل پارانویای رابطه را معرفی می‌کنیم.

۱. روابط قبلی

پارانویا معمولا از رویدادهای آسیب‌زای گذشته فرد نشئت می‌گیرد. به همین خاطر ممکن است ابتلای فرد به پارانویا ناشی از روابط قبلی‌اش باشد. مثلا ممکن است در گذشته به فرد خیانت شده باشد یا به نحو دیگری از اعتمادش سوءاستفاده شده باشد. این مسئله می‌تواند دیدگاه او به جهان را تغییر دهد و باعث ایجاد افکار پارانوئید شود. این افکار برای فرد نوعی مکانیزم دفاعی برای محافظت در برابر تهدیدات آینده محسوب می‌شوند.

۲. استرس

یکی دیگر از دلایل رایج پارانویا افزایش استرس است. افرادی که همیشه استرس زیادی دارند، احتمالا بیشتر دچار افکار پارانوئید می‌شوند. عوامل محیطی هم ممکن است باعث ایجاد پارانویای رابطه شوند. یعنی اگر شخص سابقه آسیب در گذشته و استرس زیادی داشته باشد، ممکن است بیشتر مستعد پارانویا باشد.

راهکارهایی برای زندگی با همسر پارانوئید

راهکارهایی برای برخورد با همسر پارانوئید

۱. همسرتان را تشویق کنید به متخصص مراجعه کند و درمان شود

اگر به‌تازگی متوجه شده‌اید همسرتان علائم پارانویا دارد، به او کمک کنید هرچه زودتر روند درمان را آغاز کند. او را تشویق کنید که برای بهبود زندگی‌اش به‌دنبال کمک پزشکی باشد. ممکن است اعتماد به پزشک برایش دشوار باشد یا حتی داروهایش را نخورد، اما شما باید با راهکارهای مختلف متقاعدش کنید به پزشک مراجعه کند و داروهایش را سر وقت بخورد. درمانگر به شما کمک می‌کند علل پارانویا را کشف کنید، محرک‌ها را شناسایی کنید و تکنیک‌های مقابله‌ای و مهارت‌های ارتباطی را یاد بگیرید.

همیشه و در هر مرحله‌ای حامی‌اش باشید. تشخیص و درمان درست می‌تواند زندگی با این اختلال را برای هر دوی شما راحت‌تر کند.

۲. مرزهای مشخصی در رابطه‌تان تعیین کنید

بی‌اعتمادی، شک و سوء‌ظن دائمی از ویژگی‌های رایج این اختلال هستند. این رفتارها واقعا آزاردهنده‌اند و ممکن است باعث شوند حس کنید در زندگی با همسر پارانوئید به آخر خط رسیده‌‌اید. برای جلوگیری از چنین درگیری‌هایی بهتر است با مشورت متخصص، حدومرزهایی را مشخص کنید و به آنها پایبند باشید.

۳. ارتباطات‌تان را بهبود ببخشید

همه ما گاهی جملاتی را بیان می‌کنیم که واضح نیستند یا مبهم‌اند. برای جلوگیری از هرگونه درگیری یا شعله‌ورکردن پارانویای همسرتان، باید عادت کنید واضح و دقیق صحبت کنید. رعایت این نکته به شما کمک می‌کند رابطه خوبی با همسرتان داشته باشید و اختلال پارانویای او باعث آسیب به رابطه‌تان نشود.

۴. محرک‌ها را شناسایی کنید

اگر به‌دنبال راهکاری برای نحوه زندگی با مرد پارانوئید هستید، در وهله اول باید بدانید چه‌ چیزی باعث تحریک رفتارهای آزاردهنده او می‌شود. به موقعیت‌هایی توجه کنید که علائمش را بدتر می‌کنند و سعی کنید تا حد امکان در چنین موقعیت‌هایی قرار نگیرد.

در عوض، به نقاط قوت و ویژگی‌های مثبت همسرتان توجه کنید. شما باید این واقعیت را در نظر بگیرید که ممکن است همسرتان نداند چطور با پارانویا مقابله کند. لازم است در این مسیر صبورانه کنارش باشید.

۵. از خودتان مراقبت کنید و سبک زندگی سالمی در پیش بگیرید

خودمراقبتی برای همه ما ضروری است و اگر با فرد پارانوئید زندگی می‌کنید، خودمراقبتی اهمیت بیشتری هم پیدا می‌کند. با مراقبت از خودتان شروع کنید و همسرتان را هم تشویق کنید این روند را در پیش بگیرد. این باعث می‌شود اطرافتان را با انرژی مثبت احاطه کنید و هر دو احساس بهتری داشته باشید.

افراد مبتلا به پارانویا دوست دارند خود را از محیط اطرافشان جدا کنند، زیرا معتقدند افراد غیرقابل‌اعتماد هستند. اگر هر دوی شما گام‌های کوچکی به‌سوی داشتن زندگی اجتماعی سالم بردارید، می‌توانید مانع از منزوی‌شدن همسرتان شوید.

با خانواده و دوستان نزدیک وقت بگذرانید. کاری کنید که همسرتان باور کند افرادی هستند که واقعا دوستش دارند و به او اهمیت می‌دهند.

سخن پایانی

ما نمی‌دانیم در آینده چه اتفاقاتی برایمان خواهد افتاد. گاهی اوقات همه‌چیز تغییر می‌کند و این تغییر ما را پریشان می‌کند. در چنین شرایطی ۲ راه داریم: فرار یا مواجهه با آن. وقتی این مشکلات مربوط به عزیزانمان باشد، نمی‌توانیم فرار کنیم؛ باید بمانیم و با شرایط روبه‌رو شویم. درارتباط‌بودن با فرد مبتلا به پارانویا هم همین‌ طور است. نمی‌توانیم چون همسرمان پارانوئید است، به حال خودش رهایش کنیم. به نکات و راهکارهایی که در این مقاله گفتیم توجه کنید. امیدواریم هرچه زودتر اوضاع بهتر شود.

شما بگویید

شما چه تجربه‌ای درباره پارانویا دارید؟ لطفا تجربیات و نظرات ارزشمندتان درباره ارتباط بین پارانویا و ازدواج را برایمان بنویسید.


در ادامه بخوانید: ۵ راهکار تاثیر‌گذار که عشق و صمیمیت را به رابطه عاطفی‌ برمی‌گرداند
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
منبع marriage psychcentral verywellmind
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.