آشنایی با کشور چک و ۱۴ جاذبه گردشگری آن

0

کشور چک با نام رسمی جمهوری چک در اروپای مرکزی قرار دارد. این کشور دیدنی به کریستال‌ها و محصولات بلوری‌اش معروف است. در ادامه، درباره جمهوری چک و دیدنی‌ترین جاذبه‌های آن بیشتر بخوانید.

آشنایی با کشور چک

کشور چک با نام رسمی جمهوری چک کشوری محصور در خشکی است که در مرکز اروپا قرار دارد. این کشور از شمال و شمال‌ شرقی با لهستان، از شرق با اسلواکی، از جنوب با اتریش و از غرب و شمال‌ غربی با آلمان همسایه است. در جمهوری چک آثار تاریخی متعددی برای دیدن وجود دارد، از قلعه‌های قدیمی گرفته تا خانه‌ها و شهرهای قرون‌وسطایی.

رونیکس

زبان کشور چک

چکی زبان رسمی این کشور و زبان اول بیشتر جمعیت این کشور است. زبان‌های کشورهای چک و اسلواکی متعلق به گروه زبان‌های اسلاوی غربی هستند که به‌جای الفبای سیریلیک از الفبای لاتین (رومی) استفاده می‌کنند. بعضی از زبان‌هایی که اقلیت‌ها در جمهوری چک صحبت می‌کنند، رومی و آلمانی و لهستانی است.

پایتخت کشور چک

شهر پراگ پایتخت جمهوری چک است. این شهر در قلب اروپا قرار دارد و یکی از مهم‌ترین مراکز اقتصادی و فرهنگی کشور چک است.

محصولات کشور چک

کشور چک بیش از هر چیز به کریستال‌ها و محصولات شیشه‌ای معروف است. انواع محصولات بلوری، تزئینات کریسمس، لوسترها و چلچراغ‌ها از محصولات مشهور این کشورند که شهرت جهانی دارند و در کاخ‌های سلطنتی سراسر دنیا به چشم می‌خورند.

سوغات جمهوری چک

سوغات کشور چک

جمهوری چک سوغاتی‌های متنوع و جذابی دارد که البته قیمت بعضی از آنها بسیار زیاد است. در ادامه، چند نمونه از این سوغاتی‌ها را معرفی کرده‌ایم که معمولا توجه گردشگران را جلب می‌کنند.

۱. عروسک خیمه‌شب‌بازی

عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی در چک فقط وسیله سرگرمی بچه‌ها نیستند. بسیاری از بزرگ‌سالان این عروسک‌های زیبا و دست‌ساز را می‌خرند و حاضرند مبالغ زیادی بابت آنها بپردازند. چون این عروسک‌ها دست‌ساز هستند، قیمت زیادی دارند. بااین‌حال اگر دنبال یک سوغاتی ماندگار و زیبا از چک می‌گردید، انتخاب خوبی‌اند.

۲. نارسنگ یا لعل

این سنگ نیمه‌قیمتی تاریخچه‌ای طولانی به‌عنوان جواهر سلطنتی در جمهوری چک دارد. زیورآلات تهیه‌شده با این سنگ از محبوب‌ترین سوغاتی‌های جمهوری چک هستند.

۳. بلور بوهمی

محصولات بلوری و کریستالی جمهوری چک در سراسر دنیا مشهورند و خانواده‌های سلطنتی سراسر دنیا از مشتریان پروپاقرص آنها هستند. اگر محدودیت مالی نداشته باشید، بلور بوهمی یکی از بهترین سوغاتی‌های این کشور است.

۴. اسباب‌بازی‌های چوبی

برای اینکه از اسباب‌بازی‌های چوبی پراگ لذت ببرید، لازم نیست کودک باشید. این اسباب‌بازی‌ها به‌قدری ظریف و زیبا طراحی و ساخته می‌شوند که هر کسی عاشقشان می‌شود. این سوغاتی قیمت مناسبی هم دارد و می‌توانید برای تمام عزیزان خود بخرید.

۵. سوغاتی‌های کافکایی

فرانتس کافکا در پراگ به دنیا آمد و بیشتر عمر خود را در این شهر گذراند. سفر به پراگ بدون بازدید از موزه‌ کافکا کامل نمی‌شود. می‌توانید سوغاتی‌های متنوع مربوط به کافکا و آثار او را از این شهر بخرید.

جاذبه‌های گردشگری جمهوری چک

بسیاری از افراد فکر می‌کنند دیدنی‌های جمهوری چک فقط به پراگ محدود می‌شود، اما گوشه‌و‌کنار این کشور پر از آثار تاریخی و طبیعی جذاب است. در ادامه، با چند نمونه از جاذبه‌های گردشگری کشور چک آشنا می‌شوید.

۱. شهر کوتنا هُرا (Kutna Hora)

شهر کوتنا هُرا (Kutna Hora) - کشور چک

این شهر که به‌نام «شهر نقره» نیز مشهور است، به‌اندازه سفری یک‌روزه تا پراگ فاصله دارد. در این شهر تاریخی، از دیدن آثار تاریخی و بناها و کلیساهای ثبت‌شده در فهرست میراث جهانی یونسکو لذت می‌برید. یکی از دیدنی‌های خاص این شهر کلیسایی به‌نام کلیسای استخوان است. این کلیسای کاتولیک رومی با استخوان‌های بیش از ۴۰هزار انسان تزئین شده است.

۲. شهر چسکی کروملوف (Cesky Krumlov)

این شاهکار قرون‌وسطایی در جنوب منطقه‌ بوهمیا قرار دارد و جزو میراث جهانی یونسکو است. شهرت این شهر به‌خاطر یک قلعه قرن‌سیزدهمی است که در آن نشانه‌هایی از سبک معماری باروک، گوتیک و رنسانس را مشاهده خواهید کرد. از بالای برج این قلعه چشم‌انداز زیبایی از رودخانه و منطقه قدیمی شهر قابل‌مشاهده است. خیابان‌های سنگ‌فرش بر زیبایی این شهر زیبا افزوده‌اند. کوه‌پیمایی، دوچرخه‌سواری در جنگل و موج‌سواری از فعالیت‌های تفریحی محبوب گردشگران در این شهرند.

۳. منطقه مسکونی هولاشوویتسه (Holasovice)

این منطقه مسکونی حال‌وهوای روستایی و ساختمان‌هایی به‌سبک باروک دارد. منطقه هولاشوویتسه غیر از منظره‌های سرسبز، جاذبه‌های دیگری مثل یک کلیسای قدیمی و آبگیری برای ماهیگیری نیز دارد. قدمت ساختمان‌های شهر به قرن هجدهم می‌رسد.

۴. شهر ترژبیچ (Trebic)

شهر ترژبیچ (Trebic) - کشور چک

این شهر مقصدی عالی برای استراحت، بازدید از آثار تاریخی، لذت‌بردن از تفریحات پرهیجان و دیدن طبیعت بکر است. محله یهودی‌ها و کلیسای سنت پروکوپیوس از آثار ثبت‌شده در فهرست میراث جهانی یونسکو هستند. این شهر اتوبوس مستقیم از پراگ دارد، درنتیجه دسترسی خوبی برای گردشگرانی دارد که پراگ را برای اقامت خود انتخاب می‌کنند.

۵. شهر تلچ (Telc)

اگر معماری رنسانس ایتالیایی را دوست دارید، یکی از بهترین شهرهایی که باید به آن سر بزنید شهر تلچ است. این شهر یک قلعه قرن‌هفدهمی هم دارد که انگار از دل قصه‌های قدیمی بیرون آمده است. میدان قدیمی شهر هم با خانه‌هایی به‌سبک رنسانس و باروک با رنگ‌های روشن و جذاب احاطه شده است. این شهر کوچک است و پیاده می‌توانید به همه‌جای آن سر بزنید.

۶. شهر ژْدار ناد سازاوو (Zdar nad Sazavou)

اگر عاشق فعالیت‌های تفریحی پرهیجان هستید، این شهر را برای سفر انتخاب کنید. دوچرخه‌سواری، شنا در تابستان و اسکی در زمستان تفریحاتی‌اند که در این شهر برای گردشگران مهیا شده‌اند. این شهر تا پراگ راه‌آهن دارد و دسترسی به آن آسان است.

۷. شهر کرمیه‌رژیژ (Kromeriz)

اگر دوست دارید آب‌نماهای زیبا و گل‌های رنگارنگ و گیاهان عجیب را در کنار هم ببینید، حتما به این شهر سر بزنید. مهم‌ترین جاذبه‌ شهر قلعه‌ای با همین نام است که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌ است. این قلعه به‌سبک باروک ساخته شده است و باغ‌های زیبایی دارد.

۸. چشم‌انداز فرهنگی‌طبیعی Lednice-Valtice

چشم‌انداز فرهنگی-طبیعی Lednice-Valtice - کشور چک

این چشم‌انداز به «باغ اروپا» شهرت دارد و ترکیبی از باغ‌های رمانتیک انگلیسی و معماری باروک و نئوگوتیک است. به غیر از قلعه‌های زیبا در این منطقه، می‌توانید از دیدن عمارت‌های قدیمی، آبگیرهای ماهیگیری و گونه‌های نادر درختان لذت ببرید.

۹. شهر پلزن (Pilsen)

در این شهر می‌توانید از یکی از بزرگ‌ترین کنیسه‌های اروپا دیدن کنید. بلندترین برج کشور چک یعنی برج کلیسای جامع سنت بارتولومه (St. Bartholomew) در این شهر قرار دارد. این شهر برای بچه‌ها هم مقصدی جذاب است، چون ۳ جاذبه‌ محبوب از جمله موزه عروسک خیمه‌شب‌بازی، باغ‌وحش و یک مرکز علمی به‌نام تک‌مانیا (Techmania) دارد که بچه‌ها از دیدن آن لذت می‌برند. میدان قدیمی شهر با تونل‌های زیرزمینی تاریخی از دیگر جذابیت‌های پلزن برای گردشگران است.

۱۰. شهر برنو (Brno)

اگر دوست دارید کشور چک را در اصیل‌ترین حالتش ببینید و خبری از گردشگران در اطرافتان نباشد، حتما به این شهر سر بزنید. برنو شهری دانشگاهی است و هیچ کمبودی از نظر کافه، رستوران و تفریحات جوان‌پسند ندارد. ساختمان‌های قدیمی، میدان قدیمی شهر و کلیساها از دیگر دیدنی‌های برنو هستند.

۱۱. پارک ملی کرکونوشه (Krkonose)

پارک ملی Krkonose - کشور چک

این پارک ملی میزبان بلندترین قله کشور چک با ارتفاع ۱۶۰۲ متر است. علاقه‌مندان به طبیعت در تمام طول سال حتی در زمستان از تفریحات این پارک لذت می‌برند. به غیر از پوشش گیاهی جذاب، این پارک محل مناسبی برای تفریحاتی مثل اسکی و اسنوبرد است. این پارک بیشتر در زمستان‌ها محبوب است، اما در تمام طول سال ارزش دیدن را دارد.

۱۲. قلعه کارلشتین (Karlstejn)

این قلعه مشرف به رودخانه برونکا و یکی از معروف‌ترین و پربازدیدترین قلعه‌ها در کشور چک است. جذاب‌ترین و باشکوه‌ترین قسمت قلعه کلیسای آن است که با طلا و سنگ‌هایی قیمتی با قدمتی بیش از ۵۰۰ سال تزئین شده است. اطراف قلعه هم با باغ‌های سرسبز و پوشش گیاهی جنگلی پوشیده شده است.

۱۳. چشم‌انداز کارستی موراویا

بیش از ۱۱۰۰ غار و دره مهم‌ترین منطقه کارستی اروپای مرکزی را تشکیل می‌دهند. بسیاری از بازدیدکنندگان علاوه بر گشت‌و‌گذار در غارها، از مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری اطراف آن لذت نیز می‌برند. یکی از مناظری که باید حتما ببینید غارهای پانکوا هستند. کارست موراویا از شگفتی‌های طبیعی است که مطمئنا هر بازدیدکننده‌ای را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. اگر از علاقه‌مندان به شگفتی‌های طبیعت هستید، این جاذبه را از دست ندهید.

۱۴. پارک ملی Podyji

پارک ملی Podyji - کشور چک

این پارک کوچک‌ترین پارک ملی کشور چک است، ولی جذابیت‌های فراوانی برای گردشگران دارد. ۷۷ گونه مختلف گیاه و آب‌وهوای گرم از دلایلی‌اند که گردشگران را به این پارک می‌کشانند. همچنین رودخانه‌ای که از میان این پارک می‌گذرد، به جذابیت آن می‌افزاید.

پرسش و پاسخ

۱. کشور چک کجاست؟

کشور چک کشوری محصور در خشکی است و در اروپای مرکزی قرار دارد و با کشورهای لهستان، اتریش، اسلواکی و آلمان همسایه است.

۲. پول رسمی جمهوری چک چیست؟

کرونای چک (CZK) واحد پول رایج در کشور جمهوری چک است.

۳. زبان مردم جمهوری چک چیست؟

زبان رسمی این کشور چکی است.

۴. پایتخت جمهوری چک کجاست؟

شهر پراگ پایتخت و مهم‌ترین شهر جمهوری چک است. این شهر جاذبه‌های تاریخی و معماری متعددی دارد و مهم‌ترین مقصد گردشگران در کشور چک است.

شما بگویید

اگر تجربه‌ای از سفر به کشور چک و شهر دیدنی پراگ دارید، در بخش دیدگاه‌ها تجربه خود را با سایر همراهان «چطور» در میان بگذارید. به‌نظر شما جای کدام جاذبه گردشگری کشور چک در این فهرست خالی است؟ شما از سفر به چک چه سوغاتی به یادگار آورده‌اید؟


در ادامه بخوانید: کشور پرتغال و جاهای دیدنی آن را بیشتر بشناسید

فرمول شادی و مثبت‌اندیشی را یاد بگیرید و با افسردگی خداحافظی کنید

۱۰،۰۰۰ تومان


اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



منبع roadaffair britannica theculturetrip
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.