بهترین زمان مصرف ویتامین دی در شبانه روز چه موقع است؟

2

ویتامین دی (D) یکی از مواد مغذی ضروری برای حفظ سلامت و تندرستی شماست که می‌تواند بر خلق‌و‌خو، سلامت استخوان، ایمنی بدن و مسائل دیگر اثر بگذارد. از آنجایی‌ که جذب ویتامین دی از آفتاب به این سادگی‌ها نیست و بسیاری از ما رژیم غذایی حاوی ویتامین دی کافی نداریم، استفاده از مکمل ویتامین دی به یکی از موضوعات مهم و اساسی تبدیل شده است. در واقع استفاده درست و منظم از مکمل ویتامین دی به حفظ سلامت شما و پول درون جیبتان کمک می‌کند، اما می‌دانید بهترین زمان مصرف ویتامین دی در شبانه روز چه زمانی است؟ برای رسیدن به جواب این سؤال تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

فواید مصرف مکمل ویتامین دی

ویتامین دی نوعی هورمون در نظر گرفته می‌شود که بر اثر تماس نور خورشید با پوست تولید می‌شود. افراد مسن، افراد دارای پوست تیره، افراد دارای اضافه وزن یا افرادی که در مکان‌هایی با نور خورشید محدود زندگی می‌کنند، بیشتر در معرض کمبود ویتامین دی هستند.

منابع خوب و طبیعی ویتامین دی زیاد نیستند، بنابراین مصرف مکمل ویتامین دی یکی از موضوعات ضروری و مهم است. مثلا هر ۸۵ گرم ماهی قزل‌آلای پرورشی حاوی ۴۴۲ واحد، هر فنجان شیر غنی‌شده حاوی ۱۰۰ واحد و هر ۲۲۶ گرم ماست وانیلی تنها حاوی ۸۶ واحد ویتامین دی است. بنابراین برای دریافت مقدار مناسب ویتامین دی باید میزان زیادی غذا مصرف کنید. در غیر این صورت، میزان کافی ویتامین دی را از رژیم غذایی کسب نمی‌کنید.

رونیکس

نور خورشید نیز فقط بخشی از نیاز ویتامین دی شما را تأمین می‌کند که برای بدن کافی نیست. بر اساس تحقیقات، در بدن فردی بزرگ‌سال متوسط میزان سرمی ۲۵ هیدروکسی ویتامین دی (نشانگر بالینی وضعیت ویتامین دی در بدن) در پایان زمستان حدود ۱۸ تا ۲۲ نانوگرم بر میلی‌لیتر، در پایان تابستان ۲۹ نانوگرم بر میلی‌لیتر و در مجموع کمتر از ۳۰ نانوگرم بر میلی‌لیتر است. به همین دلیل مصرف مکمل ویتامین دی توصیه می‌شود.

نحوه مصرف ویتامین دی

ویتامین دی محلول در چربی است، پس برای جذب مناسب در بدن به یک منبع چربی نیاز دارد. به همین دلیل مصرف ویتامین دی همراه خوراکی‌هایی مانند آووکادو، تخم‌مرغ، دانه‌ها، آجیل، روغن زیتون و کتان (منابع حاوی چربی‌های مفید) سبب جذب بهتر ویتامین در جریان خون می‌شود. بنابراین مصرف مکمل ویتامین دی با معده خالی فکر خوبی نیست. مثلا مصرف مکمل ویتامین دی با وعده غذایی همراه با چربی مناسب جذب ویتامین را تا ۳۲درصد افزایش می‌دهد. البته اگر مکمل مصرفی شما با چربی کافی همراه شده باشد، دیگر نیازی نیست که همراه با غذا مصرف شود. پس حتما باید دستورالعمل همراه مکمل را مطالعه کنید. مثلا ویتامین دی همراه با روغن را می‌توان همراه وعده غذایی کامل یا معده خالی، همراه چربی یا بدون آن مصرف کرد.

بر اساس تحقیقات، مصرف ویتامین دی با غذاهای کم‌چرب بهتر از مصرف آن با غذاهای پرچرب است.

بهترین زمان مصرف ویتامین دی در شبانه روز

بهترین زمان مصرف ویتامین دی - بهترین زمان مصرف ویتامین دی در شبانه روز

زمان مصرف مکمل ویتامین دی به شما بستگی دارد و نیازی نیست مکمل را در زمان خاصی مصرف کنید. در واقع بهترین زمان زمانی است که بتوانید مصرف ویتامین را به یاد داشته باشید. از طرفی اگر مکمل شما حاوی چربی سالم باشد، برنامه شما منعطف‌تر است. بااین‌حال پیشنهاد می‌کنیم مصرف مکمل ویتامین دی را با کاری خاص مثل خوردن صبحانه همراه کنید تا خوردن آن را از یاد نبرید.

  • اگر ویتامین دی شما حاوی چربی نیست، سعی کنید آن را با وعده صبحانه همراه کنید. این وعده معمولا دارای چربی‌های مفید مثل شیر یا آووکادوست. اما اگر وعده ناهار یا شام برای شما بهتر است، همین کار را انجام دهید.
  • اگر تمایل دارید در زمان دیگری مکمل را مصرف کنید یا حتی خوردن آن را فراموش کردید، اصلا نگران نباشید. به‌محض یادآوری ویتامین را مصرف کنید. در واقع بهتر است خیلی خودتان را درگیر زمان مصرف ویتامین دی نکنید و فقط آن را مصرف کنید.

ارتباط خواب و ویتامین دی

بر اساس تحقیقات، ویتامین دی در تولید هورمون ملاتونین (هورمون مؤثر بر تنظیم چرخه شبانه‌روزی و خواب) نقش دارد. در واقع ویتامین دی و خواب ارتباط دوطرفه‌ای دارند و کاهش میزان بهینه ویتامین دی در کاهش کیفیت خواب و مدت آن نقش دارد. از طرفی خواب ناکافی با افزایش احتمال کمبود ویتامین دی مرتبط است. مصرف مکمل ویتامین دی می‌تواند به بهبود کیفیت خواب کمک کند.

سؤالات رایج

۱. مصرف مکمل ویتامین دی صبح بهتر است یا شب؟

تحقیقات کمی درباره زمان مناسب مصرف مکمل ویتامین دی انجام شده است. در حال حاضر مهم‌ترین اقدام این است که مصرف ویتامین دی را به روتین تبدیل کنید و آن را ادامه دهید. با‌این‌حال، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که مکمل ویتامین دی را اول وقت در وعده صبحانه مصرف کنند. شما هم می‌توانید مصرف ویتامین دی همراه با مواد مغذی صبحانه را به عادت تبدیل کنید. از طرفی بعضی گزارش‌های غیررسمی ادعا می‌کنند که مصرف ویتامین در شب به‌سبب تداخل با تولید ملاتونین می‌تواند بر کیفیت خواب اثر منفی بگذارد. اما هنوز تحقیقات علمی کافی برای تعیین اثر مصرف ویتامین دی بر کیفیت خواب انجام نشده است.

۲. بهترین روش استفاده از ویتامین دی چیست؟

بهتر است ویتامین دی را با کمی چربی مصرف کنید تا بهتر جذب شود. بااین‌حال، بعضی از انواع مکمل‌های ویتامین دی برای عملکرد بهتر حاوی چربی هستند.

۳. آیا مصرف ویتامین دی در شب موجب بی‌خوابی می‌شود؟

هرچند بسیاری از افراد اعتقاد دارند مصرف شبانه مکمل ویتامین دی بر کیفیت خوابشان اثر می‌گذارد، تحقیقات نشان می‌دهند که ویتامین دی به تولید ملاتونین و بهبود کیفیت خواب کمک می‌کند. مصرف مکمل ویتامین دی با رفع کمبود ویتامین دی، علائم مربوط به مشکلات خواب را کاهش می‌دهد. البته افزایش زیاد ویتامین دی خودش می‌تواند مشکلات خواب را بیشتر کند. اگر تصور می‌کنید ویتامین دی بر خوابتان اثر می‌گذارد، بهتر است آن را اوایل صبح مصرف کنید.

۴. چرا باید از مکمل ویتامین دی استفاده کرد؟

بسیاری از افراد کمبود ویتامین دی دارند که ممکن است به‌علت دسترسی ناکافی به آفتاب، رنگ پوست، سن، مصرف داروهای خاص و ویتامین‌های موجود در رژیم غذایی ایجاد شود. مصرف مکمل ویتامین دی می‌تواند به بهبود سلامت استخوان، پیشگیری از سرطان، بهبود عملکرد ایمنی، کاهش گرفتگی عضلات، مبارزه با خستگی و سلامت روانی فرد کمک کند.



در ادامه بخوانید: عوارض کمبود ویتامین D و راه‌های درمان آن
سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

۱۰،۰۰۰ تومان

دلیل بسیاری از خیانت‌های زناشویی یا طلاق‌ها این است که نمی‌دانیم با شریک زندگی یا همسر خود چگونه ارتباط برقرار کنیم.
این مجموعه صوتی را گوش دهید و تأثیرش بر زندگی مشترکتان را حس کنید.

۷،۰۰۰ تومان

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
منبع greatist healthline mindbodygreen
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 2 دیدگاه)
  1. اشکان می‌گوید

    درود
    سپاس از سوژه ای که گذاشتین
    در مورد اینکه بدن انسان چه مقدار ویتامین در شبانه روز نیاز داره و اینکه یه بدن یک ورزشکار چه مقدار نکته‌ای دارین؟

    1. فرناز تاج‌بخش می‌گوید