رسوراترول؛ خواص، عوارض و نکات احتیاطی مصرف این ماده خوراکی

0

رسوراترول ماده‌ای شیمیایی است که در بعضی مواد غذایی مانند انگور قرمز، بادام‌زمینی و توت‌ها یافت می‌شود و خواص زیادی دارد. این ماده برای کاهش وزن، تب یونجه، کاهش انعقاد خون مفید است. همچنین درد و التهاب را کاهش دهد، از قند خون می‌کاهد و توانایی بدن برای مبارزه با بیماری را تقویت می‌کند. اگر می‌خواهید بیشتر با مکمل رسوراترول، خواص شگفت‌انگیز آن و عوارضش آشنا شوید، با ما همراه باشید.

رسوراترول چیست؟

رسوراترول (Resveratrol) عضو خانواده‌ای از ترکیبات به‌نام پلی‌فنول‌هاست. این ترکیبات مانند آنتی‌اکسیدان‌ها عمل می‌کنند و از بدن در برابر آسیب‌هایی که احتمال ابتلا به سرطان و بیماری قلبی را افزایش می‌دهند محافظت می‌کنند. رسوراترول آنتی‌اکسیدانی بسیار قوی است که در برخی مواد خوراکی مانند پوست انگور قرمز، بادام‌زمینی، آب انگور قرمز، توت، زرشک و بلوبری یافت می‌شود.

به دلیل خواص بی‌نظیر این ماده، مکمل رسوراترول نیز تولید شده است و به‌شکل کپسول به فروش می‌رسد. این مکمل معمولا حاوی عصاره گیاهی آسیایی به‌نام علف هفت‌بند ژاپنی (Polygonum cuspidatum) است، اما گاهی با عصاره انگور قرمز نیز تولید می‌شود. تبلیغ‌کنندگان این مکمل قول خواص معجزه‌آسایی را می‌دهند، از کاهش وزن گرفته تا عمر طولانی‌تر، اما آیا این خواص واقعی‌اند؟

رونیکس

خواص مکمل رسوراترول چیست؟

این مکمل به‌خاطر خواص ضدپیری و مبارزه با بیماری خود معروف شده است. طبق تحقیقات، این ماده تأثیرات ضدعفونی، ضدالتهابی و ضدسرطانی امیدوارکننده‌ای دارد. بر اساس تحقیقات اولیه، ممکن است مکمل رسوراترول در برابر این عارضه‌ها از شما محافظت کند:

  • بیماری قلبی: این مکمل باعث کاهش التهاب می‌شود، کلسترول کم‌چگال یا بد خون را می‌کاهد و تا حدی از ایجاد لخته‌هایی که به سکته قلبی منجر می‌شوند، پیشگیری می‌کند.
  • سرطان: گسترش سلول‌های سرطانی را کند و شروع به کشتن‌ آنها می‌کند.
  • آلزایمر: از سلول‌های عصبی در برابر آسیب محافظت می‌کند و مانع تجمع رسوباتی می‌شود که این بیماری را ایجاد می‌کنند.
  • دیابت: رسوراترول از مقاومت به انسولین پیشگیری می‌کند. مقاومت به انسولین یعنی بدن به انسولین (هورمونی که قند خون را پایین می‌آورد) حساسیت کمتری نشان می‌دهد که به دیابت منجر می‌شود.
  • چاقی: محققان معتقدند رسوراترول ژن SIRT1 را فعال می‌کند. این ژن از بدن در برابر اثرات چاقی و بیماری‌های ناشی از پیری محافظت می‌کند.
  • تب یونجه: استفاده از اسپری بینی حاوی رسوراترول ۳ بار در روز به‌مدت ۴ هفته باعث کاهش علائم حساسیت در بزرگ‌سالان مبتلا به حساسیت فصلی می‌شود. در کودکان مبتلا به حساسیت فصلی، استفاده از این اسپری بینی همراه با بتا گلوکان‌ها ۳ بار در روز به‌مدت ۲ ماه علائم حساسیت را کاهش می‌دهد.
  • التهاب: رسوراترول ضدالتهاب است، زیرا ترکیبات آنتی‌اکسیدان دارد، بنابراین از سلول‌ها در برابر آسیب محافظت می‌کند. این ترکیب در مهار التهاب مغز و قلب نقش دارد و با قراردادن لایه‌ای محافظ روی رگ‌ و پیشگیری از آسیب، سبب سلامت آنها می‌شود. این یعنی از سلول‌های عصبی محافظت می‌کند، عملکرد مغز و حافظه را حفظ می‌کند و مانع بروز سکته قلبی و مغزی می‌شود.

رسوراترول بر چه بیماری‌هایی بی‌تأثیر است؟

  • بعضی بیماری‌های قلبی: افرادی که رسوراترول زیادی از رژیم غذایی خود دریافت می‌کنند، کمتر از افرادی که میزان کمتری رسوراترول مصرف می‌کنند در معرض ابتلا به بیماری قلبی نیستند. همچنین مصرف خوراکی این مکمل در افرادی که در معرض بیماری قلبی هستند باعث بهبود میزان کلسترول یا چربی خون نمی‌شود.
  • سندروم متابولیک: سندروم متابولیک احتمال دیابت، بیماری قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد. مصرف خوراکی رسوراترول باعث کاهش فشار خون، قند خون یا کلسترول در افراد مبتلا به سندروم متابولیک نمی‌شود.
  • کبد چرب غیرالکلی: این عارضه ناشی از تجمع چربی در کبد افرادی است که الکل مصرف نمی‌کنند. مصرف رسوراترول باعث بهبود عملکرد کبد، زخم‌های کبدی یا میزان کلسترول در افراد مبتلا به این عارضه نمی‌شود.

عوارض رسوراترول

حتی دوز زیاد رسوراترول هم عوارض شدیدی ندارد و مقداری که در حالت طبیعی از مواد غذایی یافت می‌شود خطرناک نیست. البته ممکن است در افرادی که به انگور حساسیت دارند، باعث بروز واکنش حساسیتی شود. افرادی که به بیماری‌هایی مانند مشکلات انعقادی دچارند نباید این ماده را بدون مشورت با پزشک مصرف کنند. اگر داروها و مکمل‌های دیگری را منظم مصرف می‌کنید نیز پیش از مصرف مکمل‌های رسوراترول، با پزشک مشورت کنید.

این مکمل ممکن است با داروهایی مانند رقیق‌کننده‌های خون، داروهای فشارخون، درمان‌های سرطان، بعضی داروهای ضدافسردگی، داروهای ضدعفونت و ضدانگل، مسکن‌های ضدالتهابی غیراستروئیدی و بعضی مکمل‌های دیگر تداخل داشته باشد.

معمولا میزان این ماده در مکمل‌ها بسیار کمتر از میزان مفید است. بیشتر مکمل‌ها حاوی ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلی‌گرم رسوراترول هستند. برای رسیدن به دوز استفاده‌شده در تحقیقات، باید ۲۰۰۰ میلی‌گرم از این مکمل در روز مصرف کنید. البته پیش از آن با پزشک خود مشورت کنید. حداکثر دوز پیشنهادی این ماده ۵ گرم در روز است. طبق تحقیقات، دوزهای بیشتر می‌توانند باعث اسهال، استفراغ و سایر مشکلات گوارشی شوند.

هشدارها و احتیاط‌ها برای مصرف رسوراترول

  • دوران بارداری و شیردهی: می‌توان رسوراترول را در دوران بارداری و شیردهی به‌اندازه‌ای که در مواد خوراکی موجود است، مصرف شود.
  • کودکان: همه افراد روزانه از منابع غذایی رسوراترول دریافت می‌کنند، اما مصرف خوراکی مکمل‌های آن هنوز برای کودکان تأیید نشده است. البته اسپری بینی آن را می‌توان تا حداکثر ۲ ماه برای کودکان استفاده کرد.
  • اختلالات خونریزی: رسوراترول می‌تواند باعث کندی لخته‌شدن خون شود و احتمال خونریزی را در افراد دچار اختلال خونریزی (عدم انعقاد) بیشتر کند.
  • بیماری‌های حساس به هورمون مانند سرطان سینه، سرطان رحم، سرطان تخمدان، اندومتریوز و فیبروم رحم: رسوراترول ممکن است مانند استروژن عمل کند. اگر به عارضه‌ای دچارید که با قرارگرفتن در معرض استروژن بدتر می‌شود، از این مکمل استفاده نکنید.
  • جراحی: ممکن است رسوراترول خطر خونریزی حین یا بعد از جراحی را بیشتر کند. باید مصرف آن را حداقل ۲ هفته پیش از جراحی قطع کنید.

سخن پایانی

رسوراترول خواص فوق‌العاده‌ زیادی دارد و خوب است روزی ۱ گرم از این ماده را از منابع طبیعی آن دریافت کنید. نوشیدن روزی یک لیوان آب انگور یا مصرف سایر مواد غذایی حاوی رسوراترول برای سلامت شما مفید خواهد بود. مکمل آن در قالب قرص و شربت رزوراترول هم وجود دارد. البته به دلیل تحقیقات محدود، بهتر است بدون توصیه پزشک از این مکمل استفاده نکنید، زیرا شاید سبب عوارض ناخوشایندی شود.

آیا شما تجربه مصرف این ماده خوراکی مفید را داشته‌اید؟ تجربه خود درباره تأثیرات آن را با ما هم در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: لسیتین چیست؟ فواید، عوارض و روش نگهداری آن
راه‌حل‌هایی برای اینکه هم زیبا بمانیم هم سالم


هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
منبع webmd health webmd
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.