تفاوت قفسه راک کفپوشدار و راک کفپوش سیمی چیست؟

0

قفسه های راک از کاربردی ترین انواع قفسه صنعتی هستند که مقاومت بالایی داشته و برای چیدمان تعداد زیاد بار و کالا استفاده میشوند. این قفسه ها دارای تنوع بالایی هستند و انواع قفسه های پالت راک، راک کفپوشدار سنگین و سبک و کفپوش سیمی را شامل میشوند. مدل های کفپوش سیمی نسبت به سایر قفسه ها کمتر شناخته شده هستند. در ادامه قفسه های راک کفپوشدار و کفپوش سیمی را با هم مقایسه خواهیم کرد.

 

قفسه راک کفپوشدار سنگین چیست؟

در انبارهای صنعتی بر اساس نوع کالا و وزن آنها باید قفسه را انتخاب کرد. با توجه به اینکه در اغلب محیط های صنعتی تعداد و وزن بار و کالا در انبار زیاد است، گرایش به سمت انواع قفسه راک فلزی وجود دارد که به داشتن مقاومت بالا شهرت دارند. در بسیاری از این قفسه ها پالت ها با لیفتراک در ردیف های مختلف قرار گرفته و جا به جا میشود. نوع خاصی از قفسه های راک برای چیدمان بار دستی در انبارهای صنعتی استفاده میشود که به آن قفسه راک کفپوشدار گفته میشود.

رونیکس

قفسه راک کفپوشدار سنگین که با نام قفسه پانل راک نیز شناخته شده است، فضای داخل انبار را چند طبقه می کند. در طبقات مختلف این قفسه ها می توان تعداد زیاد بار و کالا را قرار داد. یکی از مهم ترین ویژگی های این قفسه ها، چیدمان بار توسط اپراتورهای انسانی است. بارهایی با وزن سبک و متوسط توسط اپراتورهای انسانی در طبقات مختلف قرار گرفته و چیده میشود. برای تردد اسان آنها، بین طبقات پله های فلزی نصب شده و در کف نیز از کفپوش های فلزی استفاده میشود.

کفپوش های فلزی به کار رفته در طبقات شرایط را برای تردد آسان و افزایش مقاومت سازه فراهم می کند. بر روی این کفپوش ها برآمدگی هایی مشاهده میشود که از سُر خوردن افراد و لغزش و پرتاب شدن بار از بالا به پایین جلوگیری می کند.

قفسه راک کفپوش سیمی چیست؟

از دیگر انواع قفسه فلزی صنعتی می توان به قفسه های راک کفپوش سیمی اشاره کرد. این قفسه ها از نظر ساختار کاملا مشابه با پانل راک و راک کفپوشدار سبک هستند. در کفپوش این قفسه ها از رشته های سیمی بسیار مقاوم استفاده میشود که میان آنها فاصله وجود دارد. مهم ترین دلیل برای استفاده از رشته های سیمی به عنوان کفپوش این قفسه ها، فراهم کردن شرایط برای تبادل هوا است. در انبار سردخانه ها که مواد غذایی در آنها نگهداری میشود، این نوع قفسه می تواند مانع از فاسد شدن مواد و به جریان انداختن هوا بین طبقات شود.

 

مزایای قفسه راک کفپوش دار سنگین

با توجه به اینکه در قفسه های پانل راک از کفپوش های فلزی بسیار مقاوم استفاده میشود، نصب آنها در انبار مزایای متعددی را به همراه دارد. از مهم ترین مزایای این قفسه ها می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

  • قفسه های پانل راک استحکام و مقاومت بالایی داشته و برای انبار تعداد زیاد کالا استفاده میشوند
  • تردد در طبقات به دلیل استحکام کفپوش برای نیروهای انسانی راحت است
  • برآمدگی های روی کفپوش فلزی باعث افزایش اصطکاک شده و از سُر خوردن افراد جلوگیری می کند

مزایای قفسه راک کفپوش سیمی

همان طور که اشاره شد، قفسه های راک کقپوش سیمی دارای کفی تولید شده از رشته های فلزی هستند. به همین دلیل این قفسه ها چند مزیت را به همراه دارند که عبارتند از:

  • تبادل هوا در قفسه های دارای کفپوش سیمی به آسانی انجام میشود.
  • در صورت بروز آتش سوزی، به دلیل عبور دود از میان رشته های سیمی سنسورهای تشخیص دود بلافاصله فعال میشوند. در نتیجه سیستم های آبپاشی و آژیر بلافاصله فعال شده و از بروز خسارت های زیاد جلوگیری می کنند.
  • از میان رشته های سیمی در کف قفسه نور براحتی عبور می کند. در نتیجه در طبقات پایین نیز نور و روشنایی در سطح ایده آلی قرار خواهد داشت.

مقایسه ایمنی قفسه پانل راک و کفپوش سیمی

یکی از تفاوت های میان این دو نوع قفسه، ایمنی در انبار است. همان طور که اشاره شد، قفسه های کفپوش سیمی از میان رشته های سیم دود و هوا را براحتی عبور می دهند. در انبارها سنسورهای تشخیص دود در سقف نصب میشود و بلافاصله بعد از شناسایی دود سیستم اّبپاشی فعال خواهد شد. در قفسه های کفپوش سیمی دود سریع تر از مدل های کفپوش سنگین در میان طبقات به سمت سقف حرکت می کند. به همین دلیل تشخیص آتش سوزی در انبارهای دارای قفسه های راک کفپوش سیمی سریع تر انجام میشود.

 

تردد آسان در قفسه پانل راک

از دیگر تفاوت های این دو نوع قفسه می توان به شرایط تردد افراد و نیروهای انسانی در میان طبقات اشاره کرد. فاصله بین رشته های سیم در کفپوش قفسه ها تا حد امکان کم در نظر گرفته میشود، اما صفر نیست! به همین دلیل راه رفتن بر روی این سطوح برای افراد کمی سخت است و چالش هایی را به همراه دارد. مخصوصا اگر نیروهای انسانی بار را در طبقات با چرخ دستی حمل کنند سختی راه رفتن بر روی رشته های سیمی بیشتر خودش را نشان خواهد داد.

کاربرد قفسه راک کفپوشدار و کفپوش سیمی

از نظر کاربرد این دو نوع قفسه تفاوتی با یکدیگر ندارند و هر دو در انبارهایی استفاده میشوند که وزن بار و کالا در سطح متوسط باشد و با دست قابل حمل باشند. برخی از موارد کاربرد این قفسه ها عبارتند از:

  • قابل استفاده در انبار سردخانه مواد غذایی و دارویی
  • قابل استفاده در انبار قطعات یدکی
  • نگهداری و چیدمان مواد شوینده و بهداشتی
  • نصب در انبار مارخانه های تولید ابزارآلات صنعتی

قیمت قفسه کفپوش سیمی و پانل راک

قیمت قفسه های انبار بر اساس مدل و سختی طراحی و تولید آنها و میزان فلز به کار رفته تعیین می گردد. به همین دلیل است که قیمت قفسه های راک کفپوشدار سنگین و سبک بیشتر از مدل های سیمی است. کفپوش های فلزی به کار رفته در قفسه های پانل راک وزن بیشتری داشته و فلز بیشتری در آنها به کار می رود. این در حالیست که قفسه های کفپوش سیمی به فلز کمتری نیاز دارند و با قیمت های پایین تری ارائه میشوند.

جمع بندی

بر اساس آنچه در طول متن ارائه شد، قفسه راک کفپوشدار و کفپوش سیمی تنها در نوع کفی به کار رفته در طبقات تفاوت دارند. در مدل های پانل راک کفپوش ها ورقه ای و فلزی هستند و در کفپوش سیمی رشته های سیم با فاصله در کف اجرا میشوند. به همین دلیل تبادل هوا در نوع دوم بهتر از پانل راک انجام شده و در نگهداری مواد غذایی و میوه و سبزیجات در سردخانه ها بهتر عمل می کنند.

 

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.