خواص چای ترش برای بدن چیست؟

10

خواص چای ترش، آن را به یک نوشیدنی فوق‌العاده تبدیل کرده است. کاهش کلسترول بد، کمک به دستگاه گوارش، دستگاه ایمنی و کاهش التهابات از فواید چای ترش است. چای ترش در درمان بیماری‌های کبد مؤثر است و احتمال بروز سرطان را کاهش می‌دهد. چای ترش با افزایش سوخت و ساز، موجب کاهش وزن سالم و تدریجی می‌شود. همچنین سرشار از ویتامین C، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌هاست. این نوشیدنی جادویی در درمان فشار خون بالا و اضطراب نیز مؤثر است.

چای ترش از طریق جوشاندن کاسبرگ گیاه جامائیکا به دست می‌آید. این نوشیدنی در سرتاسر دنیا محبوبیت بالایی دارد و به‌عنوان یک نوشیدنی با خواص درمانی شناخته می‌شود. چای این گیاه رنگ قرمز و طعم ترش دارد. به خاطر همین طعم با نام چای ترش شناخته می‌‌شود. چای ترش را می‌توان گرم یا خنک مصرف کرد. چای ترش کالری پایینی دارد و کافئین ندارد. در این نوشته به تشریح خواص چای ترش و تاثیر آن روی سلامتی و تناسب اندام می‌پردازیم.

رونیکس

حتما بخوانید: خواص چای سبز برای سلامتی

فواید چای ترش برای سلامتی

کنترل فشار خون

خواص چای ترش - چای ترش می‌تواند فشار خون بالا را کاهش دهد.

بر اساس گزارشی که در سال ۲۰۰۸ از سوی انجمن قلب آمریکا منتشر شد، مصرف چای ترش می‌تواند فشار خون را در بزرگسالانی که در مرحله‌ی پیش پرفشاری خون یا پرفشاری خون خفیف قرار دارند، کاهش دهد. همچنین در این گزارش آمده است یک‌سوم بزرگسالان در آمریکا از فشار خون بالا رنج می‌برند. چای ترش به کنترل فشار خون بالا و محافظت از قلب کمک می‌کند. این ویژگی‌ها باعث می‌شود تا برای افرادی که از فشار خون بالا رنج می‌برند و افراد در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مفید باشد.

بر اساس پژوهشی در دانشگاه تافتس بوستون، چای ترش به خاطر داشتن خواص ضدالتهابی می‌تواند فشار خون بالا را تا عدد ۱۰ میلی‌متر کاهش دهد. برای دستیابی به این خاصیت باورنکردنی باید به مدت چند هفته، هر روز سه فنجان چای ترش مصرف کنید. چای ترش ادرارآور است و با کمک به دفع ادرار به کاهش فشار خون بالا کمک می‌کند.

کاهش کلسترول

چای ترش خواص آننتی‌اکسیدانی بالایی دارد و به واسطه‌ی این خاصیت به کاهش کلسترول بد (LDL) خون کمک می‌کند، در نتیجه می‌تواند به محافظت قلب و عروق در مقابل بیماری‌ها و آسیب‌ها کمک کند. چای ترش با کاهش چربی و قند خون می‌تواند برای کسانی که از اختلالات قند خون مانند دیابت رنج می‌برند هم سودمند باشد. بر اساس مطالعه‌ای که روی بیماران مبتلا به دیابت نوع دوم صورت گرفت، مشاهده شد مصرف چای ترش با کاهش کلسترول و تری‌گلیسرید، به کنترل این بیماری ناخوانده کمک می‌کند.


حتما بخوانید: کدام خوراکی‌ها کلسترول خون را پایین می آورند؟

محافظت از کبد

خواص چای ترش - چای ترش در درمان بیماریهای کبد مؤثر است.

بر اساس تحقیقات خواص آنتی‌اکسیدانی چای ترش به درمان بیماری‌های کبد کمک می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌ها با خنثی کردن اثر رادیکال‌های آزاد موجود در بافت‌ها و سلول‌ها از بدن‌ محافظت می‌کنند، در نتیجه می‌توان گفت چای ترش با کمک به حفظ سلامتی بسیاری ار اندام‌ها باعث افزایش طول عمر فرد می‌شود.


حتما بخوانید: درمان کبد چرب؛ عوامل و راه های پیشگیری از کبد چرب

خواص ضدسرطانی

چای ترش حاوی ماده‌ای به نام «پروتوکاتکویک اسید» است که خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدتوموری دارد. بر اساس مطالعه‌ی صورت گرفته در دپارتمان بیوشیمی دانشگاه پزشکی چانگ شان تایوان، چای ترش با داشتن ماده‌ای به نام «آپوپتوز» روند رشد سلول‌های سرطانی را آهسته می‌کند.

خواص ضدالتهابی و ضدباکتری

چای ترش سرشار از اسید آسکوربیک یا همان ویتامین c است. وجود این ویتامین برای تقویت و تحریک سیستم ایمنی بدن به فعالیت بیشتر ضروری است. همچنین چای ترش برای خواص ضدالتهابی و ضدباکتریایی خود نیز شناخته شده است؛ بنابراین از ابتلای شما به سرماخوردگی و آنفولانزا جلوگیری می‌کند. چای ترش با خاصیت خنک‌کنندگی خود در کاهش تب نیز مؤثر است.


حتما بخوانید: ۱۵ غذایی که به درمان التهاب کمک می‌کنند

دردهای قاعدگی

چای ترش در کاهش دردهای قاعدگی و گرفتگی عضلات مؤثر است. این نوشیدنی به تنظیم هورمون‌های بدن نیز کمک می‌کند. در نتیجه از شدت سایر علائم قاعدگی مانند حالات روحی ناپایدار، افسردگی و پرخوری می‌کاهد.

خواص ضدافسردگی

چای ترش محتوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند فلاوونوئیدهاست که خاصیت ضدافسردگی دارند. مصرف چای ترش به استراحت دستگاه عصبی کمک می‌کند و با ایجاد حالت آرامش در بدن و ذهن، از شدت اضطراب و افسردگی فرد می‌کاهد.


حتما بخوانید: ۸ نشانه افسردگی که نباید نادیده گرفت

کمک به هضم غذا

بسیاری از افراد چای ترش را برای خاصیت هضم‌کنندگی‌اش می‌نوشند. چای ترش به حرکات روده کمک می‌کند و ادرارآور است. همچنین به درمان یبوست، کاهش وزن، سلامت دستگاه گوارش و جلوگیری از سرطان روده‌ی بزرگ کمک می‌کند.

رفع عطش

خواص چای ترش - مصرف چای ترش خنک راهی مناسب برای رفع عطش است.

چای ترش برای رفع تشنگی و عطش مانند نوشابه‌های ورزشی عمل می‌کند. برای این هدف معمولا چای ترش به شکل سرد مصرف می‌شود. چای ترش به سرعت دمای بدن را پایین می‌آورد و شما را خنک می‌کند. همچنین با خواص درمانی‌اش، مایعات اضافی و سموم را از بدن‌ دفع کرده و باعث می‌شود بهترین عملکرد را داشته باشید.

کاهش وزن

خواص چای ترش - چای ترش با کاهش جذب قندها و نشاسته در کاهش وزن مؤثر است.

چای ترش در کاهش وزن مؤثر است. اگر شما غذاهای سرشار از کربوهیدرات مصرف کنید، قند و نشاسته‌ی موجود در آنها موجب افزایش وزن‌ خواهد شد. تحقیقات نشان داده‌اند مصرف چای ترش جذب نشاسته و گلوکز را کاهش داده و در نتیجه باعث کاهش وزن می‌شود. چای ترش ترشح آنزیم آمیلاز را مهار می‌کند. این آنزیم باعث جذب نشاسته و گلوکز در بدن‌ می‌شود؛ بنابراین چای ترش با کاهش جذب نشاسته و گلوکز به کاهش وزن کمک می‌کند. از این رو چای ترش در بسیاری از محصولات کاهش وزن استفاده می‌شود.

مناسب برای تمام فصول

می‌توانید چای ترش را سرد یا گرم میل کنید. این ویژگی باعث شده است تا چای ترش برای تمام فصول قابل مصرف باشد. در زمستان که هوا سرد است، می‌توانید پس از دم کردن چای ترش بلافاصله آن را میل کنید تا گرم شوید. در تابستان هم پس از آماده کردن، آن را با یخ خنک کرده و برای رفع عطش میل کنید.

طعم عالی

این چای طعم ترش دلپذیری دارد. برای افزایش شیرینی‌‌اش می‌توانید به آن شکر یا عسل بیافزایید. همچنین بسته به ذائقه‌تان می‌توانید ادویه‌هایی مانند دارچین، زنجبیل، میخک یا جوز به آن اضافه کنید.

عوارض جانبی چای ترش

چای ترش فواید بسیاری برای سلامتی ما دارد، اما یک سری عوارض جانبی احتمالی ناشی از مصرف چای ترش وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید.

فشار خون

چای ترش با خواص خود باعث کاهش فشار خون بالا می‌شود و این برای کسانی که فشار خون پایین دارند، خبر خوبی نیست. مصرف زیاد چای ترش در افراد با فشار خون پایین می‌تواند باعث ضعف، سرگیجه و حتی آسیب زدن به قلب و مغز شود.


حتما بخوانید: غذاهایی که فشار خون را پایین می‌آورند

دوران بارداری

مصرف چای ترش به واسطه‌ی تأثیراتی که بر جریان خون در رحم و لگن دارد، در دوران بارداری توصیه نمی‌شود. برای کسانی که تحت درمان هورمونی‌ هستند یا برای کنترل زایش قرص مصرف می‌کنند نیز مصرف چای ترش باید پس از مشورت با متخصص صورت گیرد.


حتما بخوانید: تغذیه در دوران بارداری؛ آنچه کودک شما به آن نیاز دارد

توهم‌زایی

خواص چای ترش - ممکن است چای ترش در برخی افراد باعث توهم زایی شود.

مصرف چای ترش در برخی افراد موجب ایجاد توهم می‌شود؛ بنابراین تا زمانی که از پاسخ بدن‌تان به مصرف چای ترش آگاه نیستید، پس از مصرف آن رانندگی نکنید.

حساسیت‌زایی

ممکن است بدن برخی افراد به مصرف چای ترش حساسیت نشان دهد. این حساسیت بیشتر به صورت قرمز شدن چشم یا تب مشاهده می‌شود.

اغلب مردم نمی‌دانند ۱۵ تا ۳۰ درصد چای ترش را اسیدهای آلی تشکیل می‌دهند. اسید مالیک، اسید تارتاریک و اسید سیتریک از اسیدهای آلی موجود در چای ترش هستند. این ترکیبات در بسیاری از میوه‌ها از جمله انگور نیز یافت می‌شوند. آنها به افزایش ایمنی بدن، داشتن پوستی بهتر، کاهش فشار و کلسترول خون، کنترل التهابات و بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کنند.

برای اینکه با خواص چای ترش به شکل تصویری آشنا شوید، ویدیوی زیر را ببینید.

بیاموزید که چگونه اعتماد به نفس داشته باشید و خجالت را کنار بگذارید تا از موفقیت‌های جدید خود لذت ببرید

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
منبع organicfacts
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 10 دیدگاه)
  1. روشنک می‌گوید

    چای قرمز مضر است …… برای کسانی که فشارخون بالا وکلسترول دارند.من به مدت هشت ماه استفاده کردم دچار غلظت خون شدم. وفشار خون وکلسترولم بالا رفته .قبلن چای سبز میخوردم مشکلی نداشتم.گفتم شاید این تجربه به دردتون بخوره.

  2. حسیندوست می‌گوید

    سلام آیا چای ترش به بیمارانی که اوره بالا دارند توصیه می شود یا نه؟ پدرم کراتینش 4.6 هست ممنون

  3. محمدی می‌گوید

    سلام
    با تشکر از مطالب مفیدتون
    اما جایی تو متن نوشتید چای ترش با داشتن ماده ای به نام آپوپتوز رشد سلولهای سرطانی رو کم میکنه. این مطلب کاملا اشتباهه. آپوپتوز روند مرگ سلولی هست نه اسم یک ماده، و در تمام سلولها آپوپتوز یا مرگ برنامه ریزی شده سلول رخ میده.
    احتمالا چای ترش باعث افزایش آپوپتوز سلولهای سرطانی میشه.
    لطفا متن رو اصلاح کنید

    1. عرفان برقبانی می‌گوید

      سلام جناب محمدی.
      خیلی ممنونیم که نقد می‌کنید.
      حتماً این مورد رو بررسی و اگه حق با شما بود، اصلاحش می‌کنیم.
      سپاس.