دیگران چطور ما را قضاوت می‌کنند؟

0

روانشناسان معتقدند فقط چند ثانیه طول می‌کشد تا در اولین برخورد، طرف مقابل‌مان را قضاوت کنیم. آیا تا به حال فکر کرده‌اید این قضاوت سریع بر چه اساسی شکل می‌گیرد؟ در ادامه، با یک روانشناس اجتماعی همراه می‌شویم که پانزده سال است روی همین موضوع کار می‌کند و به نتایج جالبی دست یافته است.

اِمی کادی (Amy Cuddy) در کتاب جدیدش با عنوان «حضور» می‌نویسد وقتی کسی را برای بارِ اول می‌بینیم، قبل از هر چیزی از خودمان می‌پرسیم: «می‌تونم به این آدم اعتماد کنم؟ واقعا آدم کاربلدیه؟» جواب ما به این دو سوال تا حد زیادی بستگی دارد به اولین برداشتی که از طرز رفتار طرف مقابل در ذهن‌مان شکل می‌گیرد.

کادی می‌گوید بیشتر مردم، به ویژه در محیط‌های کاری، فکر می‌کنند کاربلد بودن از قابل اعتماد بودن مهم‌تر است. این قبیل آدم‌ها همه‌ی سعی‌شان را می‌کنند تا باهوش و کاردان به نظر برسند. آنها امیدوارند با این رفتار به طرف مقابل‌شان بفهمانند که می‌توانند سررشته‌ی امور را به دست بگیرند، غافل از اینکه قابل اعتماد بودن نخستین مولفه‌ای است که دیگران بر اساس آن قضاوت‌مان می‌کنند. به زبان ساده، دیگران قبل از اینکه از روی کاربلد بودن قضاوت‌مان کنند، می‌خواهند بدانند شایستگی اعتمادشان را داریم یا نه.

رونیکس

اعتماد دیگران را جلب کنید.

برای اینکه به اهمیت نکته‌ی گفته شده پی ببرید، شاید بد نباشد به دوران غارنشینی برگردیم. در آن زمان، ارزیابی و قضاوت یک شخص می‌توانست به دلیل سبک زندگی بر اساس مهارت‌هایی نظیر روشن کردن آتش باشد، اما مهم‌تر از توانایی آتش‌افروزی این بود که آن شخص به هم‌قبیله‌ای‌هایش خیانت نکند و نقشه‌ی کشتن‌شان را نکِشد.

به عبارت دیگر، ما ابتدا بر اساس قابل اعتماد بودن‌مان قضاوت می‌شویم و بعد بر اساس توانایی انجام کار. پس یادتان باشد قابلیت‌های کاری خود را بیش از حد پررنگ نکنید، چرا که ممکن است نتیجه‌ی معکوس ببینید. خلاصه اینکه حواس‌تان باشد طوری رفتار نکنید که مهارت‌های‌تان زیرکانه و تهدیدآمیز به نظر برسند.

دانش آموختگان دوره‌های کسب‌وکار تا مدتی بعد از فارغ‌التحصیلی سعی می‌کنند خودشان را در مصاحبه‌های شغلی باهوش‌تر و کارکشته‌تر از آنچه در واقعیت هستند نشان دهند. این‌ها خودشان را بی‌نیاز از کمک دیگران می‌بینند و هدف‌شان فقط این است که دست‌ نیافتنی جلوه کنند. اما همین آدم‌های باد به غبغب انداخته، حتی اگر واقعا هم کاربلد باشند، چون نمی‌توانند اعتماد دیگران را جلب کنند، موقعیت‌های شغلی بسیاری را از دست می‌دهند.

در توصیف توانایی‌های‌تان بزرگنمایی نکنید.

همه‌ی اینها را گفتیم تا به این نتیجه برسیم که اگر نتوانید اعتماد طرف مقابل‌تان را جلب کنید، مطمئن باشید راه به جایی نخواهید برد. بدون تردید آدم‌های قابل اعتماد و کاربلد تحسین برانگیزند، اما فراموش نکنید کاربلد بودن فقط در صورتی مزیت حساب می‌شود که اعتماد طرف مقابل‌تان را از پیش جلب کرده باشید.

برگرفته از: businessinsider

چگونه می‌توانید بر صدا و لحن و شیوه بیان خود مسلط‌تر شوید تا ارائه تاثیرگذارتری داشته باشید؟

۱۰،۰۰۰ تومان

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.