علائم سرطان سینه در زنان و مردان و راه‌های تشخیص آن

علائم و تشخیص توده سینه در زنان

27

علائم سرطان سینه در زنان چیست؟ آیا سرطان سینه در مردان هم شایع است؟ آیا سرطان سینه درد دارد؟ راه تشخیص سرطان سینه چیست؟ معاینه سینه چندوقت یکبار باید انجام شود؟ اگر شما هم به‌دنبال پاسخ این سؤالات هستید، پس راه را درست آمده‌اید! تجربه‌ی دردی تیز در سینه‌ها که احتمالا با حساس شدن آنها همراه شده، می‌تواند ترسناک باشد. شاید این علائم شما را به فکر بیندازند که آیا ممکن است مسئله جدی باشد؟ توده در سینه نشانه چیست؟ اغلب اولین چیزی که زنان و حتی مردان متوجه‌اش می‌شوند و آنها را به ملاقات با پزشک ترغیب می‌کند پیدا شدن یک توده در سینه است. در این نوشته می‌خوانیم که سرطان سینه چه علائمی دارد و به شما خواهیم گفت در صورت مشاهده‌ی این علائم چه باید بکنید. با ما همراه باشید.

گرچه سرطان سینه به طور معمول هیچ نشانه‌ای در مراحل اولیه ایجاد نمی‌کند، کشف به موقع می‌تواند وضعیت فرد مبتلا به سرطان سینه را از قربانی به نجات‌یافته تغییر بدهد. در جوامعی که زنان معاینات شخصی ماهیانه‌ی سینه‌ها را جدی می‌گیرند و در مواجهه با علائم وقت را برای ملاقات با پزشک هدر نمی‌دهند سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده می‌شود که این موضوع کار درمان را آسان‌تر می‌کند.

رونیکس

آناتومی سینه‌ها

بافت سینه‌ها به ماهیچه‌های دیواره‌ی قفسه‌ی سینه‌ چسبیده‌ است و بخش دم‌مانندی از همین بافت (Tail of Spence) به سمت بالا تا زیربغل‌ کشیده شده است. سینه‌ها از بخش‌های زیر تشکیل شده‌اند:

  • تعداد زیادی لوبول، که از بافت غده‌ای ساخته شده‌اند و وظیفه‌ی تولید شیر بعد از بارداری را برعهده دارند؛
  • مجاری، که کانال‌هایی برای عبور شیر از لوبول‌ها به نوک سینه هستند؛
  • بافت چربی و بافت‌ هم‌بند حمایت‌کننده؛
  • رگ‌های خونی، کانال‌های لنفاوی و اعصاب (مانند همه‌ی بخش‌های دیگر بدن).

بسیاری از زنان روزهای پیش از قاعدگی متوجه می‌شوند که سینه‌هایشان متورم‌تر و حساس‌تر شده است. سینه‌ها در اثر افزایش سن، حاملگی و تغییر وزنِ قابل‌ ملاحظه تغییر شکل و اندازه پیدا می‌کنند. چیزی که اهمیت دارد این است که شما شخصا به‌طور منظم سینه‌هایتان را معاینه کنید. خصوصیات ظاهری و لمسی آن را به خاطر بسپارید و هر تغییر غیرمعمول را سریعا به پزشک اطلاع بدهید.

دلایل حساسیت و درد سینه

ما اغلب درد را به وجود مشکلی در بدن ارتباط می‌دهیم. بنابراین گاهی زنان در مواجهه با حساس شدن و درد سینه گمان می‌کنند که به سرطان سینه مبتلا شده‌اند. چندین عامل می‌تواند به درد سینه منجر شود.

درد سینه‌ها که در طبِ بالینی به آن مَستالجیا (mastalgia) گفته می‌شود می‌تواند به دلایل زیر ایجاد شود:


حتما بخوانید: درد قاعدگی، دلایل ایجاد، درمان‌های طبیعی و پزشکی آن

علائم سرطان سینه در زنان

علائم سرطان سینه در زنان برای تشخیص سرطان سینه

توده در سینه نشانه چیست؟ معمولا توده‌ای را که در سینه‌ها پیدا شود مرتبط با سرطان سینه می‌دانند. اما اغلب اوقات وجود یک توده در سینه به معنی سرطان سینه نیست. بیش از ۹۰ درصدِ تمام توده‌های پستانی، از توده‌های ناشی از تغییرات هورمونی در نوجوانان گرفته تا بافت آسیب‌دیده‌ی چربی، در زنانی که در اوایل دهه‌ی۲۰ و اوایل دهه‌ی ۵۰ سالگی هستند، غیرسرطانی یا خوش‌خیم‌اند.

دلایل معمول توده‌های خوش‌خیم سینه عبارت است از:

  • عفونت بافت سینه (که معمولا در زمان شیردهی در زنان دیده می‌شود)؛
  • بیماری فیبروکیستیک سینه‌ (سینه‌های توده‌دار)؛
  • فیبروآدنومِ سینه‌ (تومورهای خوش‌خیم)؛
  • نِکروز چربی (بافت آسیب‌دیده)؛
  • در نکروز بافت چربی سینه‌، توده‌ی ایجاد شده را تنها با بیوپسی می‌توان از توده‌ی سرطانی تشخیص داد.

گرچه اکثر توده‌های سینه‌‌ای به علت شرایطی ایجاد می‌شوند که کمتر از موارد بالا جدی هستند؛ همچنان معمول‌ترین علایم سرطان سینه تشکیل توده‌های جدید و بدون درد سینه است.

ممکن است یک زن برای اولین بار در هنگام انجام معاینه سینه متوجه تغییراتی در سینه‌‌اش شود یا یک درد خفیف غیرعادی را که به نظر نمی‌رسد از بین برود، تجربه کند. اما ببینیم سرطان سینه چه علائمی دارد.

علائم سرطان سینه در زنان در مراحل ابتدایی

  • تغییر شکل در نوک سینه؛
  • دردی که تا بعد از عادت ماهانه‌ی بعدی از بین نرفته باشد؛
  • توده‌ی تازه‌ای که تا بعد از عادت ماهانه‌ی بعدی از بین نرود؛
  • ترشحات شفاف، قرمز، قهوه‌ای یا زرد از نوک یکی از سینه‌ها؛
  • قرمزی، تورم، خارش پوست، حساسیت در پوست یا جوش روی سینه که دلیلی برایش وجود ندارد؛
  • تورم یا توده در اطراف استخوان ترقوه یا زیر بازو‌ها؛
  • توده‌ی سفت با گوشه‌های نامنظم احتمالی بیشتری دارد که توده‌ای سرطانی باشد.

علائم سرطان سینه در زنان در مراحل بعدی

علائم سرطان سینه در دختر

  • تورفتگی یا برگشت نوک سینه به داخل؛
  • بزرگ شدن یکی از سینه‌ها؛
  • فرورفتگی در سطح سینه‌ها؛
  • توده‌ای قدیمی که بزرگ‌تر شده است؛
  • بافت پوست به شکل پوست پرتقال درآمده باشد؛
  • درد در اندام تناسلی؛
  • کاهش وزن بی‌دلیل؛
  • بزرگ شدن توده‌های غدد لنفی زیربغل؛
  • رگ قابل دیدن روی سینه‌.

داشتن یک یا تعداد بیشتر از این علائم به معنی این نیست که به سرطان سینه مبتلا هستید. برای مثال ترشح از نوک سینه می‌تواند ناشی از عفونت باشد. اگر هر یک از علائم بالا را مشاهده کردید برای معاینه به پزشک‌تان مراجعه کنید.


حتما بخوانید: سردردهای هورمونی در زنان؛ علائم، دلایل و انواع روش‌های درمان

سرطان سینه و سن زنان

سرطان سینه یکی از شایع‌ترین انواع سرطان در میان زنان است. از هر ۹ زن، یکی در طول زندگی‌اش به سرطان سینه دچار می‌شود. سرطان سینه در مردان هم ممکن است رخ بدهد اما بروز آن نادر است. سرطان سینه معمولا در زنان بالای ۵۰ سال ایجاد می‌شود اما زنان جوان‌تر نیز مصون نیستند. برخی گزارش‌ها سنِ بروز سرطان سینه در زنان ایرانی را پایین‌تر از معیارهای جهانی دانسته‌اند.

سرطان سینه در مردان

به طور معمول سرطان سینه را مرتبط با مردان نمی‌دانند. با این حال سرطان سینه می‌تواند در هر سنی با احتمالی نادر در مردان هم رخ بدهد گرچه در سنین بالا معمول‌تر است. بسیاری از مردم نمی‌دانند که مردان هم بافت سینه دارند و این سلول‌ها ممکن است دستخوش تغییرات سرطانی شوند. از آنجایی که سلول‌های سینه در مردان کمتر از سلول‌های سینه‌ی زنان تحول یافته‌اند، سرطان سینه در آنها به اندازه‌ی زنان شایع نیست.

علائم سرطان سینه در مردان

شایع‌ترین علامت سرطان سینه در مردان وجود توده در بافت سینه است. علاوه بر توده، علایم سرطان سینه در مردان شامل موارد زیر است:

  • ضخیم شدن بافت پستان؛
  • ترشح از نوک سینه؛
  • قرمزی و پولک‌پولک شدن نوک سینه؛
  • تو رفتگی یا برگشتن نوک سینه به داخل؛
  • قرمزی، تورم، حساسیت یا خارش پوست یا جوش روی پوست سینه.

از آنجایی که مردان به طور مرتب بافت سینه‌شان را در مورد توده‌ها بررسی نمی‌کنند، سرطان سینه در مردان بسیار دیرتر تشخیص داده می‌شود.

روش‌های تشخیص سرطان سینه

تشخیص علائم سرطان سینه در دختر

وقتی با مشکلِ درد، حساس شدن یا پیدا شدن توده در سینه به پزشک مراجعه کنید، تست‌های معمولی وجود دارد که پزشک ممکن است بخواهد انجام بدهد.

۱. معاینه فیزیکی

پزشک سینه‌‌ها و پوست آن را معاینه می‌کند و به دنبال وجود مشکل یا ترشح در نوک سینه‌ها می‌گردد. او ممکن است سینه‌ها و زیربغل را در جست‌وجوی توده لمس کند.

۲. بررسی سابقه پزشکی

پزشک همچنین درباره‌ی سابقه‌ی پزشکی مانند داروهایی که مصرف می‌کنید و سابقه‌ی خانوادگی بیماری در بستگان درجه اول‌تان از شما سؤال می‌پرسد. زیرا گاهی سرطان سینه به ژن‌ها مرتبط هستند، اهمیت دارد که پزشک‌تان را درباره‌ی وجود سابقه‌ی ابتلا به این سرطان در خانواده مطلع کنید. پزشک شما همچنین درباره‌ی علائم و اینکه چه زمانی اولین بار با آن مواجه شده‌اید سؤال می‌کند.

۳. ماموگرافی

پزشک ممکن است درخواست عکس‌برداری با اشعه‌ی ایکس (ماموگرافی) بدهد تا بتواند تشخیص بدهد توده‌ خوش‌خیم است یا بدخیم.

ماموگرافی برای تشخیص علائم سرطان سینه

۴. سونوگرافی

سونوگرافی می‌تواند تصویری از بافت را برای پزشک فراهم کند.


حتما بخوانید: آیا قرص‌های ضدبارداری منجر به ریزش مو می‌شوند؟

۵. MRI

ممکن است پزشک در کنار سایر آزمایش‌ها MRI نیز درخواست کند. MRI یک روش تصویربرداری غیرتهاجمی است که برای بررسی بافت سینه می‌توان از آن بهره برد.

۶. بیوپسی

برداشتن یک بخش کوچک از بافت سینه که می‌تواند برای آزمایش استفاده شود.

روش‌های درمان سرطان سینه

روش های درمان سرطان سینه در زنان

بسته به نوع و پیش‌روی سرطان از روش‌های مختلفی برای درمان سرطان سینه استفاده می‌شود. در ادامه با رایج‌ترین روش‌هایی که متخصصان برای درمان سرطان سینه به کار می‌گیرند، آشنا می‌شوید.

۱. لامپکتومی

در این روش جراحی، پزشک بدون برداشتن سینه، بافت سرطانی و در صورت نیاز بافت‌های اطراف آن برداشت می‌شود. گاهی لازم است پس از جراحی از دیگر روش‌های درمانی مانند پرتودرمانی (رادیوتراپی) را هورمون‌درمانی استفاده شود.

۲. ماستکتومی

در این روش جراحی، بافت سرطانی همراه با کل سینه برداشت می‌شود. این روش در سرطان‌های تهاجمی به کار می‌رود. در روش هم معمولا با پرتودرمانی همراه است.

۳. شیمی‌درمانی

شیمی‌درمانی رایج‌ترین روش درمان سرطان است. در این روش از داروهای ضدسرطان استفاده می‌شود که توانایی سلول‌ها را برای بازتولید مختل می‌کند. بسته به نوع داروی مورداستفاده، شیمی‌درمانی ممکن است با عوارض مختلفی مانند تهوع، استفراغ و خستگی همراه باشد.

۴. پرتودرمانی

در این روش از پرتوهای ایکس برای درمان مستقیم توده‌های سرطانی استفاده می‌شود. این روش بدون درد است و با عوارض جانبی بسیار کمی همراه است.

۵. هورمون‌درمانی

وقتی هورمون یا ژن‌های خاص در رشد بافت سرطانی مؤثر باشند از هورمون درمانی و درمان هدفمند (تارگت‌تراپی) استفاده می‌شود.

پیشگیری از سرطان سینه

مهم‌ترین عوامل خطر سرطان سینه، سن و وراثت است که مدیریت آن در اختیار ما نیست. اما سرطان سینه به شرط تشخیص در مراحل اولیه، اغلب به‌سادگی درمان می‌شود. بنابر آمار سازمان بهداشت جهانی، سرطان سینه شایع‌ترین سرطان در زنان است. پس نسبت به درد و تغییر در سینه‌ها حساس باشید و با مشاهده هر یک از نشانه‌های احتمالی سرطان سینه با پزشک مشورت کنید. فراموش نکنید بهترین راه مبارزه با سرطان سینه، تشخیص زودهنگام است. برای پیشگیری از سرطان سینه در زنان، توصیه می‌شود زنان معاینات شخصی سینه را بیاموزند و از ۲۵ سالگی به طور مرتب این کار را انجام بدهند.

کلام آخر

همان‌طور که گفتیم سرطان‌هایی که در مراحل اولیه تشخیص داده شوند، درمان‌های موفقیت آمیزتری خواهند داشت. یادتان باشد که معاینات شخصی سینه‌ها را جدی بگیرید تا سریع‌تر بتوانید از تغییرات ایجاد شده در پستان و توده‌های جدید باخبر شوید. خونسردی خودتان را حفظ کنید؛ همان‌طور که گفته شد، وجود این نشانه‌ها لزوما به معنی سرطان سینه نیست. اما این نشانه‌ها را پشت گوش نیندازید و در اولین فرصت به متخصص مراجعه کنید.

تجربه‌ای از درگیری خود یا اطرافیانتان با سرطان سینه دارید؟ به اشتراگ گذاشتن آن می‌تواند به خیلی‌ها دلگرمی بدهد و راهنمایی برایشان باشد.


در ادامه بخوانید: جلوگیری از سرطان سینه با ۱۵ خوراکی سالم
هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
منبع healthline
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 27 دیدگاه)
  1. mina می‌گوید

    من 16 سالمه
    یکی از سینه هام بزرگ تر از سینه ی دیگه ام هس و در همون سینه رگ هم دیده میشه درد رو در زمان پریودی احساس میکنم فقط …
    و هیچکدوم از علایم دیگه رو ندارم …
    این علایم واسه داشتن سرطان سینه کافیه یا ممکنه به دلیل دیگه ای بوجود امده باشه؟

  2. sara می‌گوید

    سلام مرسی که ابینقدر زحمت میکشید برای این سایت.
    میخواستم یه سوال بپرسم
    سرطان سینه میتونه در سنین جوانی 13 14 15 اتفاق بیافته؟

  3. مهدی می‌گوید

    سلام و عرض ادب من ۳۳ ساله هستم حدود ۱۰سالی میباشد که سینه سمت راست بدنم هنگام لمس درد دارد و قبلا از داروی بدن سازی اکسی و تعدادی آمپول تستسرون و ناندلون استفاده میکردم و الان هنگام دویدن و خوابیدن درد سینه دارم آیا درمانی برایش هست ممنون میشم اگه راهنمایی کنید سپاس

    1. رقیه محمدی می‌گوید

      سلام مهدی عزیز
      متاسفانه اطلاع ندارم. بهتره با پزشک در این زمینه صحبت کنید.