یک روش علمی برای یادگیری آسان تر

6

فرقی ندارد مدرسه باشد، دانشگاه یا محل کار، یا صرفا بخواهید یک مهارت یا سرگرمی جدید یاد بگیرید، برای موفقیت در بخش‌های مختلف زندگی، باید در هنر حفظ کردن اطلاعات جدید ماهر باشید. مثلا امتحان مهمی در دانشگاه دارید و لازم است خود را کاملا آماده کنید. چطور باید این کار را انجام دهید؟ بعضی از مهارت‌های محل کار و به خاطرسپاری اطلاعات از بقیه‌ی روش‌ها موثرترند. این مهارت‌ها کدامند؟

این مقاله بر اساس گفته‌های بی.پرایس کرفوت (B.Price Kerfoot) پرفسور کادر دانشکده‌ی پزشکی هاروارد است و می‌خواهد به شما اساس یک مهارت علمی ثابت شده را بیاموزد که برای افزایش ۵۰ درصدی قدرت یادگیری و نگهداری به کار می‌آید. تصور کنید این مهارت چه تاثیرات مثبتی می‌تواند بر روی موفقیت تحصیلی یا کاری‌تان داشته باشد! حتی بهتر، این روش اصلا سخت و پیچیده نیست و تقریبا هر کسی می‌تواند آن را یاد بگیرد.هر دانش‌آموز، دانشجو، معلم و پدر و مادری باید طریقه‌ی کارکرد آن را یاد بگیرد و از همه مهم‌تر بداند چطور از آن برای نگهداری و حفظ اطلاعات استفاده کند. این مهارت خصوصا به درد یادآوری لیست‌ها و موارد حفظ لغات می‌خورد.

رونیکس

قدرت تکرار فاصله‌دار (Spaced Repetition)

شیوه یادگیری لایتنر

می‌خواهیم نگاهی به روش تکرار فاصله‌دار بیندازیم و ببینیم چگونه می‌تواند به شما در یادگیری مقادیر زیادی از اطلاعات کمک کند. اساسا، در این روش فاصله‌ی بین ارائه‌ی اطلاعات به مرور زمان زیاد و زیادتر می شود. در دهه‌ی ۱۹۷۰ م. سباستین لایتنر (Sebastian Leitner) نویسنده و گزارشگر اجتماعی، سیستم جعبه‌ی لایتنر را طراحی کرد. در این روش اطلاعات بر روی تکه‌های کاغذ یا برگه ارائه می‌گردد تا زمانی که یادگیرنده نشان دهد که مفهوم مورد نظر را حفظ کرده است.

پکیج اصول یادگیری زبان در ۹۰ روز

برای استفاده از این روش، با نوشتن نکات کلیدیِ اطلاعات بر روی برگه‌ها شروع کنید. اندازه‌ی برگه‌ها را تقریبا به اندازه‌ی یک کارت پستال در‌بیاورید. هر مفهوم کلیدی و یا نظریه را بر روی یک برگه بنویسید. در سمت دیگر برگه سوالی مطرح کنید تا سطح دانش خود را بسنجید. به عنوان مثال، اگر از این روش برای یادگیری لغات فرانسوی استفاده می‌کنید، به سادگی می‌توانید لغت فرانسوی را در یک سمت و لغت فارسی را در سمت دیگر بنویسید. هر برگه باید حاوی سوال و جواب واضح و مشخصی باشد. با این کار می‌توانید خود را امتحان کنید و یا اگر با کسی این کار را می‌کنید، می‌توانید با پرسیدن سوال از یکدیگر به هم کمک کنید.

در ادامه، چند جعبه‌ی خالی پیدا کنید و همانطور که در عکس نشان داده شده است جعبه‌ها را بچینید. حالا خود را امتحان کنید. تمامی برگه‌ها را در جعبه‌ی شماره‌ی ۱ قرار دهید و به نوبت سوال‌های نوشته شده بر روی برگه‌ها را از خود بپرسید و سپس برگه را برگردانید تا ببینید که درست جواب داده‌اید یا نه. اگر درست جواب داده بودید، آن را در جعبه‌ی شماره‌ی ۲ قرار دهید و اگر جوابتان اشتباه بود، دوباره آن را به جعبه‌ی شماره‌‌ی ۱ برگردانید. حالا این قسمت مهم ماجراست. برای اینکه این روش تاثیر خود را داشته باشد باید اغلب به جعبه‌های ابتدایی رجوع کنید. به عبارتی دیگر، باید اطمینان حاصل کنید که شما در حال مرور، آزمایش و یادگیری دوباره‌ی موضوعاتی هستید که با آنها آشنایی کمتری دارید، چون باید وقت بیشتری را صرف نقاط ضعف خود کنید، نه اینکه دوباره وقت خود را روی قسمت‌هایی که مشکل ندارید بگذارید. این روش وسوسه‌ی تلف کردن وقت با اطلاعاتی که از قبل می‌دانید را حذف می‌کند و شما را مجبور می‌کند با سوالاتی که مشکل دارید رو‌به‌رو شوید.


حتما بخوانید: یک تکنیک علمی برای یادگیری بهتر

این به شما بستگی دارد که چند‌بار سوالات موجود در هر جعبه را مرور کنید ولی به خاطر داشته باشید باید به اصول این روش پایبند باشید؛ یعنی حتما سوال‌هایی را که به آنها جواب درست داده‌اید را به جعبه‌ی بعدی منتقل کنید و به همان نسبت توجه داشته باشید سوالاتی که جواب نداده‌اید را به جعبه‌ی شماره‌ی ۱ بازگردانید و اینکه به اندازه‌ی کافی وقت روی جعبه‌های ابتدایی بگذارید. این روش جواب خواهد داد و می‌توانید دفعه‌ی بعدی هم که خواستید لیست بلند‌بالایی از موضوعی خاص را حفظ کنید، از آن استفاده کنید.

 

برگرفته از: Lifehack.org

افرادی که می‌دانند درباره چه چیزی سخن می‌گویند، نیازی به پاورپوینت ندارند.
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 6 دیدگاه)
  1. علی می‌گوید

    بسیار سپاسگذارم، روش بسیار جالبی بود

    1. علی می‌گوید

      سپاسگزار نه سپاسگذار

      1. فرشاد می‌گوید

        دوست گرامی
        سپاسگزار درست هستش
        اعمالی که معنای به جا آوردن و ادا کردن دارن با گزار نوشته میشن نه گذار
        مانند نمازگزار
        شکرگزار و…

      2. Ali9MJ23 می‌گوید

        =))) LOL

  2. SA.MR_32 می‌گوید

    کوتاه بود

  3. snf می‌گوید

    این روش کامل توضیح داده نشده،
    در حقیقت ۵ جعبه لازم نیست و یک جعبه است که به ۵ قسمت تقسیم شده و این ۵ قسمت به ترتیب دارای ۱، ۲، ۴، ۸، ۱۵ قسمت فرعی هستن.
    که در حقیقت روش کار طوری هست که مطالب طی یک دورهٔ یک ماهه کامل و بر اساس منحنی فراموشی مرور و به حافظهٔ بلند مدت منتقل بشن.