نحوه برخورد با افراد بی منطق چگونه است؟

78

متأسفانه بیشتر ما در زندگی با افراد بی منطق روبه‌رو هستیم. این افراد بی منطق در محل‌کار، خانه و جاهای دیگر دیده می‌شوند. اگر نحوه‌ برخورد با افراد بی منطق را ندانیم، به راحتی تمام روز و حتی روزگار ما را سیاه می‌کنند. به‌راستی نحوه‌ی برخورد با افراد بی منطق چیست؟ در ادامه ۱۰ راهکار کلیدی برای چگونگی برخورد با افراد بی منطق را مطرح می کنیم. به یاد داشته باشید که این راه‌حل‌ها کلی اند و شاید با فرد بی منطق مورد نظر شما، هم‌خوانی کامل نداشته باشند. نحوه‌ برخورد با افراد بی منطق را متناسب با شرایط خود بسنجید و به کار ببرید. باید برای حل هر مشکلی راه‌حل مناسب آن را پیدا کنید.


حتما بخوانید: چطور با یک آدم حسود برخورد کنیم

۱. خونسرد باشید

خونسرد بودن نحوه برخورد با افراد بی منطق است

مزایای این کار

تقویت خودکنترلی، پرهیز از تشدید مشکل.

رونیکس

چگونه انجام بدهیم؟

اولین قدم برای برخورد با افراد بی منطق، حفظ آرامش است. هر چه کمتر واکنش نشان بدهید، بهتر می‌توانید اوضاع را بسنجید و مدیریت کنید. وقتی از دست کسی عصبانی می‌شوید، قبل از اینکه چیزی بگویید و بعد پشیمان شوید، نفس عمیقی بکشید و آرام آرام تا ۱۰ بشمارید. بیشتر اوقات قبل از رسیدن به شماره ۱۰، روش بهتری برای برخورد با دوست بی منطق خود کشف خواهید کرد. روشی که مشکل را حل و از تشدید و بزرگ‌شدن آن جلوگیری می‌کند. اگر شمارش تا ۱۰ کارساز نبود، تا آنجا که لازم است به خودتان زمان بدهید و بعد از اینکه آرام شدید به سراغ حل مشکل بروید.


حتما بخوانید: بهترین راه مدیریت خشم چیست؟

۲. مثل عقاب به پرواز دربیایید

مزایای این کار

آرامش خاطر بیشتر، کاهش اختلافات.

چگونه انجام بدهیم؟

گاهی واقعا ارزش ندارد که با بعضی ها وارد بحث و نزاع بشوید. زمان شما ارزشمند است. پس اگر موضوعی آن‌قدرها هم مهم نیست، لزومی ندارد با فرد بی منطق و منفی‌باف مخالف تان به بحث و جدل بپردازید. جمله‌ی معروفی هست که می‌گوید: «اگر با بوقلمون‌ها وقت بگذرانید، نمی‌توانید مانند یک عقاب پرواز کنید». طرف بی منطقِ شما هر که می‌خواهد باشد، یکی از اقوام یا همکاران‌تان یا هرکس دیگر، مهم این است که سیاست داشته باشید و نحوه‌ی برخورد با افراد بی منطق را یاد بگیرید. در سایر موقعیت‌ها نیز سعی کنید دور‌و‌بر چنین افرادی نچرخید و فاصله‌ی لازم را با آنها حفظ کنید.

۳. قبل از نشان دادن واکنش، تأمل کنید

تامل نحوه برخورد با افراد بی منطق

مزایای این کار

کاهش سوء‌تفاهم‌ها، افزایش تمرکز برای حل مسأله.

چگونه انجام بدهیم؟

وقتی حرف‌ها و عملکرد یک فرد بی منطق آزارتان می‌دهد، کمی صبر کنید. قبل از آنکه واکنشی نشان بدهید، مسئله را از ابعاد مختلف بررسی کنید و سعی کنید واکنش‌های ممکن و مختلف خود را نسبت به مسئله مرور کنید. به‌طور مثال وقتی می‌بینید که همکارتان پیام‌های شما را پاسخ نمی‌دهد، زود ناراحت و عصبانی نشوید. به‌هر‌حال احتمالات و دلایل مختلفی برای این رفتار وجود دارد. سعی کنید تمام احتمالات را بررسی کنید. شاید او سرش خیلی شلوغ است و واقعا وقت رسیدگی به پیام‌هایش را ندارد. همه چیز را به خودتان نگیرید. مسائل را شخصی نکنید. اگر یاد بگیرید که برخورد شخصی با مسائل را کنار بگذارید، خیلی از واکنش‌های اطرافیان، شما را آزار نخواهد داد. حقیقت این است که اعمال و نیات افراد، معمولا قبل از اینکه متوجه شما باشد، با در نظر گرفتن شخص خودشان صورت گرفته است. در واقع قصدی برای آزار و اذیت شما در کار نبوده است. اگر دیدتان را وسیع کنید، بسیاری از سوء‌تفاهم‌ها از بین می‌روند.

روش دیگری برای برخورد با افراد بی منطق وجود دارد: خودتان را به جای آنها بگذارید. حتی برای یک دقیقه هم که شده سعی کنید خودتان را به جای فرد مقابل بگذارید. با این کار موقعیت آنها را بهتر درک خواهید کرد. برای مثال خود را به جای فرد مورد نظر بگذارید و این جمله را کامل کنید: این نباید آسان باشد که او ………… . «فرزند من خیلی مقاوم است و برایش آسان نیست که در مدرسه با فشارهای اجتماعی مواجه شود». یا «فرزند من بسیار سخت‌گیر است و برایش آسان نیست که انتظارات مدیرش را برآورده کند».

البته فراموش نکنید که همدردی و درک دیگران به معنی نادیده گرفتن رفتارهای غیرمنطقی و غیرقابل قبول آنها نیست. نکته مهم در این نوع نحوه‌ برخورد با افراد بی منطق فقط در این است که یادتان باشد در بیشتر موارد قصد آنها آزار شخص شما نیست. هر چه منطق و ملاحظه را در خود بیشتر پرورش بدهید، راحت‌تر می‌فهمید که رفتار افراد بی منطق از کجا نشأت می‌گیرد. در این صورت مشکلات خود با آنها را بهتر حل خواهید کرد.


حتما بخوانید: برخورد با تمسخر دیگران با ۵ راهکار واقعا نتیجه‌بخش

۴. همیشه مبارزه لازم نیست

مزایای این کار

صرفه‌جویی در وقت، انرژی و کمتر غصه‌خوردن، دوری از مشکلات و مسائل غیرضروری.

چگونه انجام بدهیم؟

در برخورد با افراد بی منطق، همیشه اوضاع یک جور نیست. همیشه لازم نیست با این افراد برخورد و آنها را قانع کنید. دو سناریو و موقعیت کلی وجود دارد که شما را تشویق به گذشت می‌کند و باعث می‌شود شما به قول معروف مواردی را زیر سبیلی رد کنید. اول وقتی است که ارتباط شما با این فرد بی منطق همیشگی نیست و کارتان در گروی قدرت و اختیارات او است. مثلا به صورت تلفنی با نماینده خدمات مشتریان شرکتی صحبت می‌کنید و برای مشکل خود با او چانه می‌زنید. به‌محض اینکه تلفن را قطع کنید، هیچ ارتباطی با او نخواهید داشت و حتی شماره‌گیری دوباره مرکز خدمات مشتریان شما را به نماینده دیگری وصل خواهد کرد. پس بیهوده وقت خود را تلف نکنید. اصلا لازم نیست با چنین فردی وارد بحث و جدل شوید.

موقعیت دیگر زمانی است که باز هم قبل از بروز هر‌گونه واکنشی باید خوب فکر کنید. مثلا وقتی همکار آزاردهنده و بی منطق شما که اصلا دوستش ندارید، به‌شدت در کار خود خبره و ماهر است. کار شما در همکاری با او معنا می‌یابد و به‌شدت به همکاری او احتیاج دارید. پس صبور بمانید و یادتان باشد که افراد بی منطق معمولا مانند تمام انسان‌های دیگر، ویژگی‌های خوب هم دارند. فقط کافی است بدانید که چگونه با روی مثبت آنها طرف شوید.

در هر دو مورد بیان‌شده، باید تأمل به خرج بدهید و قبل از بروز هرگونه واکنشی، اوضاع را بسنجید. از خودتان بپرسید، آیا واقعا لازم است که بحث و جدل کنم؟ تیرها را در تفنگ نگه دارید، آنها را برای موقعیت‌های حساس‌تر خرج کنید.

۵. فرد را از مسئله جدا ببینید

تمایز میان فرد و مساله در نحوه برخورد با افراد بی منطق

مزایای این کار

افزایش توانایی حل مسئله، افزایش مهارت‌های ارتباطی، ایجاد همکاری و احترام.

چگونه انجام بدهیم؟

در تمام مشکلاتی که در رابطه‌ها ایجاد می‌شود، دو عنصر اصلی حاضرند: رابطه‌ای که با فرد دارید و مسئله‌ای که بر سر آن جدل می‌کنید. فردی که به‌طور مؤثر می‌تواند با دیگران ارتباط برقرار کند، کاملا می‌داند که باید مسئله و مشکل را از فرد جدا ببیند. سعی کنید بین این دو تمایز قایل شوید. برای مثال:

«می‌خوام درباره مشکلمون، باهات حرف بزنم، اما وقتی سر‌و‌صدا می‌کنی، حرف‌زدن بی‌فایده است. بیا آروم با هم صحبت کنیم یا یه کم زمان بدیم و بعد درباره‌اش حرف بزنیم».

« من خیلی دوس دارم که با ما بیای، اما اگه مثه قبل دیر کنی، نمی‌تونیم منتظرت بمونیم».

وقتی با فرد مقابل آرام و منطقی صحبت کنید، حرف شما خریدار خواهد داشت. برای حل مسئله جدیت به خرج بدهید. این کار شما را در رفع مشکل و مدیریت آن توانا نشان می‌دهد.


حتما بخوانید: برخورد با تمسخر دیگران با ۵ راهکار واقعا نتیجه‌بخش

۶. توپ را به زمین طرف بیندازید

مزایای این کار

ایجاد تعادل قدرت در ارتباطات، به‌کارگیری قدرت لازم برای کاهش رفتارهای بی منطق.

چگونه انجام بدهیم؟

افراد بی منطق به‌ویژه از نوع تهاجمی و پرخاشگر، توجه و تمرکز بحث را روی شما قرار می‌دهند و با این کار شما را معذب و ناراحت می‌کنند. این افراد سریعا مشکل و تقصیر را به گردن شما می‌اندازند و به جای درک مشکل، دنبال مقصر هستند.

در این جور مواقع، حل مسئله و مشکل در سایه قرار می‌گیرد. اگر منفعلانه عمل کنید، تقصیرها به گردن شما می‌افتد و طرفِ بی منطقِ پرخاشگر، سریع از همه چیز شانه خالی می کند و شما را در مرکز حمله قرار می دهد. در این مواقع توپ را به زمین خود آنها بیندازید. ساده‌ترین راه برای مقابله با افراد بی منطق، پرسیدن سؤالات پی‌در‌پی است:

فرد بی منطقِ پرخاشگر: «درخواستی که نوشتی حتی یه ذره هم به چیزی که لازم دارم، شبیه نیست».

پاسخ شما: «خوب چیزی که لازم داری رو دقیق به من گفتی»؟

بی منطق پرخاشگر: « خیلی نادانی».

شما: «اگه به من بی‌احترامی کنی، دیگه باهات حرف نمی زنم. همینو می‌خوای؟ تکلیفمو معلوم کن که بدونم برم یا بمونم»؟

سؤالات سازنده مطرح کنید. وضعیت را برای فرد بی منطق شفاف و روشن کنید. وقتی اوضاع مشخص باشد و توپ هم از زمین شما خارج شده باشد، دیگر فرصت زورگویی از فرد بی منطق و پرخاشگر سلب می‌شود.

۷. از طنز محترمانه کمک بگیرید

استفاده از طنز محترمانه و نحوه برخورد محترمانه با افراد بی منطق

مزایای این کار

خلع سلاح فرد بی منطق با استفاده از طنز درست، پرهیز از تهاجم و مقابله به مثل، نشان‌دادن خونسردی و قدرت.

چگونه انجام بدهیم؟

طنز یکی از ابزارهای قوی در ارتباطات است. سریع ناراحت نشوید. سعی کنید فضا را مفرح کنید. برای مثال اگر همکاری دارید که کمی متکبر و خودخواه است، یخ جمع را بشکنید. فرض کنید صبح‌ها وقتی با او سلام و احوالپرسی می‌کنید، آن‌طور که باید و شاید تحویل‌تان نمی‌گیرد. جا نزنید و یا ناراحت نشوید. از طنز کلامی و شوخی‌های ظریف و بامزه استفاده کنید. رابطه‌تان را با چنین فردی گرم کنید. باور کنید این راهکار خیلی درخشان و فوق‌العاده است.

طنز مؤدبانه، نشان‌دهنده آرامش و کنترل شماست و باعث می‌شود، مسئله‌ای که وجود دارد واضح و مشخص شود. معمولا طنز و شوخی ملایم، فرد بی منطق را خلع سلاح می‌کند.


حتما بخوانید: ۱۰ راهکار برای مواجهه با افراد عصبانی

۸. پیشرو باشید، پیرو نباشید

مزایای این کار

سیال‌شدن رابطه، تغییر سلطه و مدیریت یک نفر.

چگونه انجام بدهیم؟

در کل وقتی که دو نفر با هم در ارتباط هستند، یکی از آنها در رابطه نقش رهبر و مدیر را بر‌عهده می‌گیرد. در‌واقع یکی پیشرو است و دیگری پیرو، اما در روابط سالم، این نقش‌ها بین دو طرف در چرخش است. افراد بی منطق، معمولا خواهان رهبری هستند و اصطلاحا رئیس‌بازی درمی‌آورند.

برای تغییر این رفتار افراد بی منطق، باید موضوع را عوض کنید. بحث را تغییر بدهید. برای مثال بگویید: «راستی و …» و کاری کنید که موضوع بحث منحرف شود. با این کار سلطه‌گری فرد مقابل، کاسته می‌شود و درهای بحث و گفتگوی جدیدی باز می‌شود.

۹. مقابله با قلدری

مقابله با قلدری در نحوه برخورد با افراد بی منطق لازم است

مزایای این کار

حذف کاهش رفتارهای آزاردهنده، افزایش آرامش و اعتماد‌ به‌ نفس.

چگونه انجام بدهیم؟

یادتان باشد که افراد زورگو و قلدر دوست دارند، طرف مقابل‌شان ضعیف‌تر باشد. در این صورت راحت‌تر می‌توانند زور بگویند و عرض‌اندام کنند. سعی کنید منفعل و مطیع نباشید، وگرنه طعمه این افراد خواهید شد. افراد زورگو و قلدر معمولا ترسو و بی‌شهامت اند. معمولا اگر طرف مقابل‌شان محکم پای حقش بایستد، سریع جا می‌زنند و عقب می‌کشند. قلدرها همه جا هستند؛ در خانه، مدرسه و حتی محل کار.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که متأسفانه افراد زورگو و قلدر معمولا قربانیان خشونت هستند. البته هیچ توجیهی برای رفتار نا‌بهنجار آنها وجود ندارد، اما دانستن این مسئله به شما کمک می‌کند تا افراد زورگو را بهتر درک کنید.

«تام هیدلستون» می‌گوید: «وقتی خودمان را خیلی دوست نداشته باشیم، باید راهی برای جبران این کمبود پیدا کنیم. زورگوها قبلا خود، قربانی بوده‌اند».

«پارامانسا یوگاناندا» می‌گوید: «بعضی از افراد با بریدن سر دیگران تلاش می‌کنند که قدبلند شوند».

«شای میشل» می‌گوید: «به عقیده من، زورگو پیش از آنکه به شما آسیب بزند، خود را متزلزل و آسیب‌پذیر می‌کند».

وقتی با افراد قلدر رو‌به‌رو می‌شوید، سعی کنید از خود مراقبت و محافظت کنید. در هر صورت با آنها مقابله کنید. اگر لازم است، شخصا جلوی آنها بایستید یا از کمک دیگران بهره ببرید. در موارد حادتر که پای تجاوز و سوءاستفاده فیزیکی، احساسی یا زبانی به میان می‌آید، قضیه را از مراجع قانونی پیگیری کنید. مشاوره‌های حرفه‌ای و قانونی هم روش دیگری برای پیگیری و برخورد با این افراد است. در مقابل زورگویی بایستید و اگر لازم بود از کمک دیگران استفاده کنید.

۱۰. عواقب بی‌منطق بودن را مشخص کنید

مزایای این کار

احترام و همکاری، توازن قدرت در روابط، تأثیرگذاری.

چگونه انجام بدهیم؟

تعریف و مشخص‌کردن عواقب برخورد با افراد بی منطق، یکی از مهم‌ترین توانایی‌ها و مهارت‌ها در مقابل این افراد است. وقتی عواقب کار این افراد را برای‌شان مشخص می‌کنید، آنها درمی‌یابند که رفتارشان چه نتایجی در پی‌دارد و حتی ممکن است از حالت تهاجم و مقابله به حالت همکاری و همراهی تغییر وضعیت بدهند. با مشخص‌کردن عواقب بی منطق‌بودن، می‌توانید تغییرات مثبت ایجاد کنید.

در آخر، برای شناخت نحوه‌ برخورد با افراد بی منطق باید هنر ارتباطات را یاد بگیرید. هرچه مهارت‌های ارتباطی خود را گسترش بدهید، کمتر غصه خواهید خورد. اعتماد‌به‌نفس شما بیشتر می‌شود و روابط بهتری خواهید داشت، با یادگیری نحوه‌ برخورد با افراد بی منطق، قابلیت‌های ارتباطی خود را ارتقا می‌دهید و می‌توانید مدیر و رهبری شایسته و تأثیرگذار باشید.

برگرفته از:psychologytoday.com

چگونه می‌توانید بر صدا و لحن و شیوه بیان خود مسلط‌تر شوید تا ارائه تاثیرگذارتری داشته باشید؟

۱۰،۰۰۰ تومان

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 78 دیدگاه)
  1. اسی می‌گوید

    با احترام با نظر دیگران
    متاسفانه همسرم اصلا منطق ندارد، و راهکارهای شما جواب کار را نمی دهد، البته در قسمت جلوگیری از قلدری خوب بود
    به نظر من لبتدا باید توسط روانشناس و افراد خبره به همسر بی منطق اثبات کنیم که بی منطق است ودر مرحله ی بعدی راههای پیشنهادی را عمل کنیم
    متاسفانه من روانشناس و یا حتی فامیلی پیدا نکردم که کمک کند،، روانشناس در پی جذب مشتری است و فامیل چاپلوس هستند، فرزندان هم که ومی توانند قضاوت کنند
    خلاصه فرد غیر منطق زندگی و خانواده را نابود می کندو افراد سالم را ویران می کند
    در قدیم با خشونت جلوی این افراد گرفته می‌شد، گرچه راه حل درستی نبود،
    فقط کار روانشناس است که اثبات کند، که روانشناس اینطوری پیدا نکردم، ساعتی پول می گیرند و مثل پدر روحانی اعترا می شنوند

    1. نیلوفر شهدوست می‌گوید

      شما که در تلاش برای پیداکردن بهترین راه هستید، حتما در نهایت به راه‌کار می‌رسید. موفق باشید.

  2. اسی می‌گوید

    بی متطقی درجه دذرد و عوامل مختلفی دارد، عدم آموزش، بدرفتاری، وووو و بدترین حالت آن، قطع بودن قسمت منطق در مغز فرد می باشد، این افراد به هیچ وجه حاضر نیستند تحقیق کنند و یا توضیح بشنوند، فقط از دیگران توقع دارند، کار به جایی می رسد که خود را در مرکز خلقت می بینند و بقیه را خدمتگذار
    این افراد مثلا حتی موضوعات علمی را زیر سوال می برند، مثل زمین تخت گرایان،
    خلاصه این افراد هم خلق شده اند
    راهکار این است که اطرافیان این فرد غیر منطقی باید با آموزش و تدبیر وراهکارهای مختلف کاری کنند که خود و خانواده آسیب نبینند
    کار سختی است، طرف فیلسوف می شود.

    1. نیلوفر شهدوست می‌گوید

      سپاس از اینکه با ما همراهین دوست خوب

  3. انسان می‌گوید

    هیچی زندگیمون تعطیل کنیم ، سرگرم بشیم برای این کارها ، مگر زندگی وقتی برای این کارها داره؟!چشم بر هم بزنی مردی رفتی ، بنظر من فقط باید از این افراد دوری کرد ، حتی اگر تک و تنها بری جایی دور زندگی کنی
    چه نیازیه وققتو با این افراد تلف کنی؟!

    1. زینب می‌گوید

      من با پسری آشنا شدم الان به این نتیجه رسیدم خیلی ادم بی منطقی هست هر چقدرم توضیح بدم براش از ناراحتی هام بگم بی فایدس ولی اونقدر دوسش دارم نتونستم یکساله ولش کنم اما الان به این نتیجه رسیدم اصلا چاره ای ندارم باید فقط ازش فرار کنم همین هیججور نتونستم ادمش کنم دیگه تحمل ندارم من ادم خیلی تنهایی هستم هیچکس تا الان نبود درکم کنه این نفهم رو هم از سر تنهایی تا الان تحمل کردم ولی اشتباهه حرف شما درسته فقط باید فاصله گرفت هر چند از تنهایی ادم بمیره

    2. نیلوفر شهدوست می‌گوید

      دیدگاه جالبی دارین دوست خوب. موفق باشین.