ریسک پذیری در زنان؛ آیا زنان ریسک‌ پذیر موفق‌ترند؟

2

زنان اصلا به ریسک پذیری شهره نیستند. در پیِ رکود اقتصادی، حتی از این محافظه‌کاری نسبت‌داده‌شده به زنان تقدیر هم شده است؛ چراکه تحقیقات این سؤال را مطرح کرده‌اند که اگر در دنیای امور مالی، زنان بیشتری بر مسند قدرت نشسته بودند آیا اصولا بحران اقتصادی رخ می‌داد یا نه؟ اما این تفکر که زنان به‌طور ذاتی از ریسک گریزان هستند یک افسانه است. در حقیقت، عدم ریسک پذیری در زنان، بیش از آنکه مربوط به ذات زنانه باشد به نحوه‌ی تربیت آنها مرتبط است.


حتما بخوانید: چطور ترس‌هایمان را به موفقیت تبدیل کنیم؟

اما فارغ از دلیل اجتناب ما زنان از ریسک، ریسک‌گریزی می‌تواند در درازمدت به ضررمان باشد. بسیاری از زنان فوق‌العاده موفق درباره‌ی اینکه چرا زنان نیاز دارند با ترس‌هایشان رو‌به‌رو شوند و ریسک پذیری بیشتری به‌خرج دهند حرف زده‌اند. در اینجا، از زبان همان زنانی که ریسک پذیری را تمام و کمال در عمل پیاده کرده‌اند و از منافع آن برخوردار شده‌اند، هفت دلیلی را بیان می‌کنیم که چرا ریسک پذیری در زنان جزو الزامات دستیابی به موفقیت برای آنها است.

رونیکس

۱. فرصت‌های عالی با ریسک پذیری به‌وجود می‌آیند

ریسک پذیری فرصت‌هایی عالی را، که بدون ریسک پذیری نادیده باقی می‌مانند، در اختیار فرد قرار می‌دهد. ما زنان تمایل داریم که ریسک پذیری را منفی ارزیابی کنیم، اغلب به آن به دیده‌ی خطر یا کار غیرعاقلانه نگاه می‌کنیم. اما، این را هم به‌یاد داشته باشیم که درعینِ‌حال که برخی ریسک‌ها ثمربخشی حتمی ندارند، برخی ریسک‌ها هم جواب می‌دهند. ریسک را نه یک راه منتهی به شکست بلکه فرصتی برای پیروزی ببینید؛ همان کاری که ساندرا پیترسون (Sandra Peterson)، مدیر ارشد کسب‌وکار ۱۰میلیاردی بایر کراپ‌ساینس (Bayer CropScience) -شرکتی فعال در حوزه‌ی کشاورزی علمی و سلامتی- به خوبی از پسش برآمد. او در سال ۲۰۱۱ به مجله‌ی تجاری فوربز چنین گفت:

ریسک پذیری در زنان - ساندرا پیترسون
ساندرا پیترسون

«بیشتر زنان موفقی که در دنیای کسب‌وکار سراغ دارم، موفقیت‌شان را مدیون تمایل‌شان به پذیرش چالش‌های ریسک‌داری بوده‌اند که سایرین در مواجهه با آنها می‌گویند: “خب! مطمئن نیستم دلم بخواهد این کار را انجام بدهم.” اگر به مسیر کاری من نگاه کنید می‌بینید که نقش‌های پرریسکی را پذیرفته‌ام. این نقش‌ها برای برخی ریسک به حساب می‌آمدند اما برای من چنین بود: “چه عالی! این فرصتی بی‌نظیر است و به من اجازه می‌دهد در سازمان نقش‌های مهم‌تری را برعهده بگیرم.” اما برخی به من می‌گفتند: “دیوانه شدی؟ تو درباره‌ی دیابت، درباره‌ی ماشین‌های شست‌وشو، یا صنایع غذایی یا اتومبیل یا درباره‌ی صنعت کشاورزی چه می‌دانی؟” »


حتما بخوانید: ۹ کاری که زنان موفق هرگز انجام نمی‌دهند

۲. ریسک پذیری نشانه‌ی اعتماد‌ به‌ نفس شماست و کمک می‌کند متمایز شوید

علاوه بر آنچه گفته شد، ریسک پذیری فرصت خوبی برای شما فراهم می‌کند که بدرخشید و خودتان را به‌عنوان یک رهبر، و نه فقط کسی که به وضع موجود رضایت می‌دهد، به دیگران معرفی کنید. تامارا عبدالجبار (Tamara Abdel-Jaber)، مدیر ارشد شرکت تکنولوژی اطلاعات پالما (Palma) و یکی از ۱۰۰ زن قدرتمند عربِ معرفی شده در مجله‌ی تجارت عربی در سال ۲۰۱۱ این‌طور می‌گوید:

«من قضیه را این‌گونه می‌بینم، بسیاری از مردم در خاورمیانه منابع و دانش زیادی در اختیار ندارند. برای اینکه برتر باشید، کمی بیشتر به خودتان زحمت بدهید … من مشتاق دانش هستم و از سنین پایین با تلاش سخت در مدرسه به‌دنبال آن بودم و در طول زندگی‌ام به این کار ادامه دادم. دانشی که دارم کمکم می‌کند تا به خودم مطمئن باشم، و آدم ریسک پذیری هستم.»

۳. ریسک‌ها به ما درس می‌دهند و این درس‌ها می‌توانند ما را به راهی مهم و تازه هدایت کنند

ریسک پذیری، علاوه‌بر فرصت‌های بیرونی‌ای که برای ما فراهم می‌کند و موجب به رسمیت شناخته شدن‌ و اعتبار ما می‌شود فرصتی هم برای رشد درونی‌مان فراهم می‌کند. هدر ربتز (Heather Rabbatts)، اولین زن حاضر در مقام مدیریت غیراجرایی انجمن فوتبال در گزارشی گفت:

ریسک پذیری در زنان - هدر ربتز
هدر ربتز

«همیشه احساس کرده‌ام که در ریسک پذیری چیز واقعا هیجان‌انگیزی وجود دارد. جمله‌ی ارزشمندی در این‌باره هست که می‌گوید: عملا، یادگیری تنها زمانی حاصل می‌شود که در معرض ریسک باشی. من مجذوب هر دوی اینها هستم؛ ریسک و یادگیری. این علاقه مرا به سوی برعهده گرفتن مشاغلی سوق داده است که مردم پیش خودشان می‌گویند: “از پسش برنمیاد، غیرممکنه.” پاسخ من این است که نه چنین نخواهد بود.»


حتما بخوانید: خصوصیات زنان شاد چیست؟

۴. موفقیت از آسمان بر شما نازل نمی‌شود، باید به‌دنبال آن بروید

ورای فواید شخصی و شغلی آن، ریسک پذیری در زنان می‌تواند گامی ضروری برای رفتن به‌دنبال موفقیت‌ باشد. زمانی که هافینگتون پست از کِی کپلویتز (Kay Koplovitz) پرسید که چطور اولین زنی بود که مدیر ارشد یک شبکه تلویزیونی شد، او پاسخ داد:

«واقعا باید یک گام به جلو بردارید و سفرتان را آغاز کنید. باید با این مسئله، که دقیقا نمی‌دانید چطور باید به نتیجه‌ی مطلوب‌تان برسید، راحت برخورد کنید. در مسیرتان تجربه‌هایی انتظار شما را می‌کشند. و برای اینکه بتوانید راه عبورتان را هموار کنید و حقیقتا مسیر پیش روی‌تان را به سوی نتیجه‌ی مورد نظر مدیریت کنید، باید راحت باشید. من انتظار موفقیتم را داشتم. من می‌خواستم که موفق باشم.»

۵. با ماندن در کنج آسایش‌تان به رؤیاهایتان نمی‌رسید

ریسک پذیری نه فقط در مسیر شغلی فعلی شما مزایای بالقوه‌ای به همراه می‌آورد بلکه در حقیقت ممکن است راه را به دنیای احتمالاتی که هنوز می‌توانید مد نظر قرار دهید باز کند. پاملا بارنز (Pamela Barnes) رئیس و مدیر ارشد اینجندر‌هلث (EngenderHealth) که سازمانی جهانی در راستای تأمین بهداشت باروری است زنان را تشویق می‌کند که از کنج آسایش خود بیرون بیایند تا بتوانند پتانسیل‌های خود را بالفعل درآورند. او می‌گوید:

ریسک پذیری در زنان - پاملا بارنز
پاملا بارنز

«جهانی که ورای کنج آسایش ما وجود دارد می‌تواند برای همه، و به‌خصوص زنان جوان، بزرگ و ترسناک باشد. تا قبل از اینکه بخواهیم از این کنج بیرون بزنیم و ریسک‌پذیر باشیم، هرگز نخواهیم توانست به موفقیت‌های حرفه‌ای برسیم و پتانسیل‌هایمان را کشف کنیم. زمان عبور از کنج آسایش‌مان فرا رسیده است؛ زمانِ این فرا رسیده که به دنبال چیزی برویم که مشتاق آن هستیم، زمان رسیدن به رؤیاهایمان.»

۶. پذیرش ریسک پذیری کمک می‌کند بر ترس از شکست غلبه کنید

آریانا هافینگتون (Arianna Huffington)، یکی از بنیان‌گذاران و سردبیر اسبق روزنامه‌ی هافینگتون پست از مدت‌ها قبل ترس را به عنوان یک مانع عمده در موفقیت برشمرده است. او سال پیش به مجله‌ی بیزنس اینسایدر چنین گفت:

«ما زن‌ها اندکی ریسک‌گریز‌تر از دیگران هستیم، زیرا هروقت کسی می‌خواهد کاری را شروع کند احتمال بزرگی وجود دارد که با شکست رو‌به‌رو شود، و ما زنان با شکست خوردن، بیشتر مشکل داریم… زنان با مسئله‌ای مواجه‌اند که من آن را هم‌خانه‌ای نفرت‌انگیزی می‌نامم که در ذهن ما زندگی می‌کند و پیوسته شور و شوق را از ما می‌گیرد، نمی‌خواهد شکست بخوریم زیرا ما هویت خودمان را با شکست‌ها و پیروزی‌هایمان تعریف می‌کنیم. اما به جرأت می‌گویم که شکست پایان مسیر موفقیت نیست، بلکه، معمولا آغاز آن است.»

او در همین ماه به روزنامه‌ی گاردین گفت که مادرش همیشه به او می‌گفته است که: «شکست عکس پیروزی نیست بلکه گامی به‌سوی موفقیت است.»


حتما بخوانید: زنان موفق چگونه زمان را مدیریت می‌کنند؟

۷. ریسک پذیری در زنان به معنای بی‌گدار به آب زدن نیست

در عین اینکه ریسک پذیری می‌تواند از لحاظ شخصی و حرفه‌ای به‌وضوح مفید باشد، اما این کار بدون تعامل با دنیای بیرون نیز رخ نمی‌دهد. افراد بدون داشتن آمادگی و آموزش دادن خودشان درباره‌ی احتمالات شکست از ریسک پذیری فایده‌ای نمی‌برند. جین کیوسی (Jeanne Kucey)، مدیر ارشد بنگاه تعاونی اعتبار جت‌استریم (JetStream Federal Credit Union) به خوبی از این حقیقت آگاه است و می‌گوید:

«با وجود اینکه بدون شک من آدمی ریسک‌پذیرم، در عین حال، کاری را که لازم است انجام می‌دهم و متوجه‌ اهمیت مراحل اجرایی و پیگیری تا پایان کار هستم. شما نمی‌توانید چندین ایده را همین‌طوری مطرح کنید بدون اینکه به کل فرایند پروژه و آنچه در آخر کار باید به آن برسید نظر داشته باشید.»

برگرفته از: huffingtonpost

موانع پیشرفت خود را بشناسید و موفقیت را به عادت همیشگی‌تان تبدیل کنید.

۱۳،۰۰۰ تومان

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 2 دیدگاه)
  1. عيسي می‌گوید

    سلام مقاله جالبي بود. مرسي

  2. سارینا می‌گوید

    مقاله مفیدی بود من اصولا ریسک پذیر هستم ممنون