۵ علت درد قفسه سینه که جانتان را تهدید می‌کنند

72

وقتی به علت درد قفسه‌ سینه فکر می‌کنیم حتما اولین چیزی که به نظرمان می‌رسد حمله‌ی قلبی است؛ البته درست فکر می‌کنیم چرا که درد قفسه‌ سینه را باید جدی گرفت. اما باید در نظر داشت که درد قفسه‌ سینه ممکن است معلول عوامل مختلفی باشد. برخی از این عوامل جدی و مرگ‌بار هستند. برخی دیگر هم چنین نیستند. اگر نمی‌دانید درد قفسه‌ی سینه‌‌تان ناشی از چیست تنها راه برای اطمینان از علت آن رفتن به نزد پزشک است. حتما کنجکاو شده‌اید تا بیشتر در مورد درد قفسه‌ سینه بدانید. پس با ما همراه باشید.

درد قفسه‌ سینه ممکن است از گردن تا شکم احساس شود. این درد بسته به علت آن، ممکن است به یکی از حالات زیر احساس شود:

  • تیر کشیدن؛
  • سوزش؛
  • حس شدید فشرده شدن یا له شدن قفسه‌ی سینه؛
  • حس اینکه انگار با چاقو به قفسه‌ی سینه ضربه زده می‌شود.

۵ علت مهم درد قفسه سینه

از میان علل شایع درد قفسه‌ سینه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

رونیکس

۱. مشکلات قلبی

علت درد قفسه سینه - مشکلات قلبی

گرچه مشکلات قلبی زیر تنها علت درد قفسه‌ سینه نیستند، اما می‌توان گفت که از علل شایع درد قفسه‌ سینه محسوب می‌شوند:

  • بیماری سرخرگ کرونری: این بیماری در واقع همان گرفتگی رگ‌های قلب است. با مسدود شدن رگ‌های قلب جریان خون و اکسیژن به عضله‌ی قلب کاهش پیدا می‌کند. این امر می‌تواند باعث ایجاد دردی به نام آنژین در قفسه‌ی سینه شود. این درد علامتی از بیماری قلبی است اما معمولا باعث آسیب دائمی به قلب نمی‌شود. هرچند که چنانچه این درد را تجربه می‌کنید به احتمال زیاد در برهه‌ای از زمان در آینده ممکن است به حمله‌ی قلبی دچار شوید. درد قفسه‌ سینه می‌تواند به شانه‌ها، فک یا کمر سرایت کند. حسی که این درد به فرد منتقل می‌کند مانند وارد آمدن فشار بر قفسه‌ی سینه یا فشرده شدن آن است. آنژین صدری ممکن است بر اثر تمرینات ورزشی، هیجان یا اندوه عاطفی ایجاد شود و با استراحت از بین می‌رود.
  • سکته‌ قلبی: در سکته‌ی قلبی با کاهش پیدا کردن جریان خون در رگ‌های قلب، سلول‌های عضله‌ی قلب می‌میرند. با اینکه درد ناشی از سکته‌ی قلبی مانند درد آنژین است، اما معمولا درد شدیدتری دارد و در مرکز یا سمت چپ قفسه‌ی سینه فشار بیشتری احساس می‌شود و با استراحت از بین نمی‌رود. تعریق، تهوع، تنگی نفس یا ضعف شدید نیز ممکن است با این درد همراه باشد.
  • میوکاردیت: عبارت است از التهاب عضله‌ی قلب که علاوه بر درد قفسه‌ سینه ممکن است باعث تب، خستگی، سریع شدن ضربان قلب و ایجاد مشکل در تنفس شود. گرچه در میوکاردیت رگ‌های قلب دچار گرفتگی نیستند، اما علائم آن ممکن است شبیه سکته‌ی قلبی باشد.
  • پریکاردیت: عبارت است از التهاب یا عفونت کیسه‌ی اطراف قلب. پریکاردیت ممکن است دردی مشابه آنژین ایجاد کند. اما اغلب دردی پایدار ایجاد می‌کند که به‌صورت تیر کشیدن در قسمت فوقانی گردن و عضلات شانه‌ها احساس می‌شود. گاهی اوقات این درد هنگام تنفس، بلع غذا یا دراز کشیدن به پشت بدتر می‌شود.
  • ضخیم شدن ماهیچه‌ی قلب: در این بیماری به صورت ژنتیکی، ماهیچه‌ی قلب ضخیم می‌شود. گاهی این ضخیم شدن منجر به بروز اختلال در خارج شدن خون از رگ‌های قلب می‌شود. درد قفسه‌ سینه و تنگی نفس اغلب پس از تمرینات ورزشی رخ می‌دهد. به مرور زمان نارسایی قلبی با ضخیم‌تر شدن ماهیچه‌‌ی قلب ایجاد می‌شود. این ضخیم شدن پمپاژ قلب را بسیار دشوار می‌کند. این نوع بیماری مرتبط با ماهیچه‌ی قلب، علاوه بر درد قفسه‌ سینه، ممکن است باعث سرگیجه، خستگی و سایر علائمی از این دست شود.
  • افتادگی دریچه‌ی میترال: در این اختلال، یکی از دریچه‌های قلب به‌درستی بسته نمی‌شود. افتادگی دریچه‌ی میترال علائم گوناگونی دارد: درد قفسه‌ سینه، تپش قلب و سرگیجه. گرچه در صورتی که این افتادگی خفیف باشد ممکن است اصلا علائمی نداشته باشد. ‌
  • پاره شدن رگ قلب: گرچه باید گفت این اختلالی نادر اما مرگ‌بار است اما عوامل مختلفی می‌تواند باعث پارگی رگ‌های قلب شوند. این اختلال ممکن است با درد شدید و ناگهانی و همراه با احساس پارگی رگ‌ها همراه باشد که به گردن، کمر و شکم سرایت می‌کند.

حتما بخوانید: علائم سکته قلبی؛ قبل از اینکه دیر شود این ۱۱ نشانه را بشناسید

۲. مشکلات ریوی

یکی دیگر از علل ایجاد درد قفسه‌ سینه مشکلات ریوی است. از میان شایع‌ترین علل درد قفسه‌ سینه می‌توان به این موار اشاره نمود:

  • پلورزی: در این بیماری، پوشش ریه‌ها و قفسه‌ی سینه ملتهب می‌شوند. همچنین، فردی که این درد را تجربه می‌کند هنگام تنفس، سرفه یا عطسه، احساس تیر کشیدن می‌کند. از شایع‌ترین علل درد قفسه‌ سینه‌ی ناشی از پلورزی می‌توان به عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی، آمبولی ریوی و هواجنبی اشاره کرد. دیگر عوامل نادر عبارتند از آرتروز روماتوئید، سرطان و لوپوس.
  • سینه‌پهلو: سینه‌پهلو عبارت است از عفونت‌های ریوی که منجر ایجاد در قفسه‌ سینه می‌شوند. سینه‌پهلو اغلب ناگهانی رخ می‌دهد و منجر به تب و لرز، سرفه همراه با خارج شدن چرک از دستگاه تنفسی می‌شود.
  • آمبولی ریه: وقتی لخته‌‌ای از طریق جریان خون در ریه‌ها مستقر می‌شود، آمبولی رخ می‌دهد. آمبولی می‌تواند باعث، دشواری در تنفس، پلورزی حاد و افزایش ضربان قلب شود. همچنین ممکن است با تب و لرز همراه باشد. آمبولی ریه به احتمال زیاد پس از گرفتگی رگ، پس از گذشت چند روز از بی‌تحرکی پس از جراحی و یا ناشی از سرطان رخ می‌دهد.
  • هواجنبی: هواجنیی اغلب ناشی از آسیب دیدن قفسه‌ی سینه است؛ در این بیماری، بخشی از ریه از کار می‌افتد و هوا را به درون حفه‌ی قفسه‌ی سینه می‌فرستد. در نتیجه‌ی این امر، درد قفسه‌ سینه هنگام تنفس بدتر می‌شود و همچنین فشار خون پایین می‌آید.
  • فشار خون بالا در ریه‌ها: در اینجا فشار خون به صورت غیرعادی بالا است، و اغلب با دردی شبیه آنژین همراه است و باعث می‌شود قسمت سمت راست قلب به سختی کار کند.
  • آسم: باعث تنگی نفس، خس‌خس، سرفه و گاهی اوقات درد قفسه‌ سینه و همچنین باعث التهاب منافذ هوایی می‌شود.

حتما بخوانید: جلوگیری از حمله‌ قلبی با ۱۱ راه عجیب اما موثر

۳. مشکلات دستگاه گوارش

علت درد قفسه سینه - مشکلات گوارشی

وجود مشکل در دستگاه گوارش هم باعث ایجاد درد قفسه‌ سینه می‌شود. این مشکلات عبارتند از:‌

  • رفلاکس معده: در این اختلال محتویات معده به داخل گلو برمی‌گردند و مزه‌ی ترشی را در دهان و حس سوزش را در قفسه سینه یا گلو ایجاد می‌کنند. عواملی که باعث بازگشت اسید به مری می‌شوند عبارتند از:‌ اضافه وزن، مصرف سیگار، حاملگی و خوردن غذاهای چرب و تند. قلب‌درد و سوزش قلب ناشی از بازگشت اسید به مری بیشتر به این خاطر شبیه هم هستند که قلب و نای نزدیک هم قرار داشته و شبکه‌ی عصبی مشترک دارند.
  • انقباض مری: انقباضات ناهماهنگ مری و انقباضات ناشی از فشار خون بالا نیز مشکلاتی هستند که می‌تواند در قفسه سینه درد ایجاد کنند.
  • حساسیت بیش از حد مری: وقتی که مری با ایجاد کوچک‌ترین تغییرات در فشار یا مواجهه با اسید، بسیار دردناک شود. علت این حساسیت مشخص نیست.
  • پرفوراسیون مری: درد ناگهانی و شدید در قفسه سینه پس از استفراغ یا کاری که مری را درگیر می‌کند، ممکن است نشانه‌ای از پرفوراسیون یا پارگی مری باشد.
  • زخم معده: یک حس ناخوشایند مبهم که در نتیجه‌ی زخم شدن پوشش معده یا قسمت فوقانی روده‌ی کوچک ایجاد می‌شود. بیشتر در افراد سیگاری، یا کسانی که زیاد الکل مصرف می‌کنند یا قرص آسپیرین می‌خورند شایع است. وقتی چیزی میل شود یا داروهای ضدترش کردن معده مصرف شود، این درد آرام می‌شود.
  • فتق حجاب حاجز: این اختلال شایع زمانی رخ می‌دهد که قسمت فوقانی معده، پس از غذا خوردن، به قسمت تحتانی قفسه سینه فشار وارد کند. این اختلال باعث ایجاد علائم بازگشت اسید به مری، نظیر سوزش قلب و درد قفسه‌ سینه می‌شود. این درد با دراز کشیدن به پشت بدتر می‌شود.
  • پانکراتیت: اگر در قسمت تحتانی قفسه سینه دردی احساس می‌کنید که هنگام دراز کشیدن بدتر و هنگام خم شدن به جلو بهتر می‌شود، به پانکراتیت مبتلا هستید.
  • مشکلات مربوط به کیسه صفرا: آیا بعد از خوردن یک وعده‌ی غذایی چرب در قسمت تحتانی سمت راست قفسه سینه یا قسمت فوقانی سمت راست شکم خود احساس درد یا پُر بودن می‌کنید؟ اگر پاسخ مثبت است درد قفسه سینه‌تان ممکن اسات ناشی از مشکلات مرتبط با کیسه صفرا‌یتان باشد.

حتما بخوانید: ۱۰ نکته برای جلوگیری از بیماری های گوارشی

۴. مشکلات استخوانی، عضله‌ای یا عصبی

گاهی اوقات درد قفسه سینه ممکن است ناشی از استفاده‌ی بیش از حد از قفسه سینه یا آسیب رسیدن به آن بر اثر سقوط یا حادثه باشد. ویروس‌ها نیز می‌توانند باعث درد قفسه سینه شوند. از میان سایر عواملی که باعث درد قفسه سینه می‌شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وجود مشکلاتی در دنده: درد ناشی از شکستگی دنده ممکن است با تنفس عمیق یا سرفه شدت یابد. این درد اغلب به یک منطقه محدود است و ممکن است وقتی بر روی آن منطقه فشار وارد کنید، تیر بکشد. منطقه‌ای که دنده‌ها با ستون فقرات پیوند می‌خورند نیز ممکن است ملتهب شود.
  • فشار وارد شدن به عضلات: حتی یک سرفه‌ سخت و شدید هم می‌تواند باعث آسیب رساندن به عضلات یا تاندون‌های بین دنده‌ها شده و باعث ایجاد در قفسه سینه شود. این درد پایدار است و با فعالیت بدتر می‌شود.
  • زونا: زونا بر اثر ویروس واریسلا زوستر (عامل آبله مرغان) ایجاد می شود. زونا می‌تواند احساس تیر کشیدن را ایجاد کند و چند روز پس از آن درد، دانه‌های قرمز رنگ در پوست ظاهر می‌شوند.

۵. سایر عوامل احتمالی درد قفسه سینه

یکی دیگر از علل احتمالی درد قفسه سینه اضطراب و حملات پانیک است. برخی از علایم مرتبط با این عامل شامل سرگیجه، تنگی نفس، تپش قلب، سوزن‌سوزن شدن و لرزه است.

چه وقت باید نزد پزشک رفت؟

چنانچه راجع به علت درد قفسه سینه‌تان شک داشتید، با پزشک خود در مورد این درد صحبت کنید؛ مخصوصا اگر این درد ناگهانی رخ داده باشد و با مصرف داروهای ضدالتهاب یا سایر راهکارهای خود‌مراقبتی نظیر عوض کردن رژیم غذایی از بین نرود.

چنانچه هریک از علائم زیر را همراه با درد قفسه سینه مشاهده کردید بلافاصله با ۱۱۵ تماس بگیرید:

  • یک حس ناگهانی فشار وارد شدن بر قفسه سینه، فشرده شدن آن، تنگی یا له شدن که در زیر استخوان سینه احساس می‌شود؛
  • درد در قفسه سینه که به فک، بازوی چپ یا کمر سرایت کند؛
  • درد ناگهانی و شدید در قفسه سینه خاصه بعد از یک دوره عدم فعالیت؛
  • تهوع، سرگیجه، افزایش ضربان قلب یا نفس‌نفس زدن، گیجی و منگی، رنگ‌پریدگی یا تعریق زیاد؛
  • فشار خون یا ضربان قلب بسیار پایین.

چنانچه هریک از علائم زیر را داشتید، با پزشک خود تماس بگیرید:

  • تب و لرز یا سرفه و خارج شدن خلط‌هایی به رنگ زرد-سبز‌؛
  • درد شدید در قفسه سینه که از بین نمی‌رود.

در ادامه بخوانید: انواع کمردرد و نشانه‌های دردسرساز آن
گامی برای تسلط شما بر مهارت‌های برقراری ارتباط



هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
منبع webmd
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 72 دیدگاه)
  1. ماهیار سلطانی رفیعی می‌گوید

    من چندین سال سیگاری بودم. الان قفسه سینه ام درد میگیره به خصوص وقتی هیجانی میشم. مثلا وقتی یکی رو با کفش پاشنه بلند میبینم یا صدای تلق تلق کفش خانما باعث میشه یهو یه چیزی انگار تو سینم هری میریزه پایین. به نظرتون نیازی به مراجعه به پزشک هست؟ چه نوع پزشکی ؟
    ممنون از مطالب آموزنده سایت

    1. محسن محمدبیگی می‌گوید

      بهتره به پزشک عمومی مراجعه کنین. پس از معاینه، شما رو به هر متخصصی که لازم باشه ارجاع می‌دن.🌹🙏

  2. محسن می‌گوید

    سلام برادر من 29 سالش هس
    یک دردی میاد تو سمت چپ قفس سینش و رها میشه
    می‌تونه چه مشکلی باشه
    تو خانوادمون هم سابقه بیماری قلبی نداریم

    1. محسن محمدبیگی می‌گوید

      سلام محسن عزیز
      تشخیص چنین مسائلی فقط کار پزشکه و حدس و گمان فایده‌ای نداره. پیشنهاد می‌کنیم حتما به پزشک مراجعه کنن و معاینه بشن.

  3. بهار می‌گوید

    سلام . من مدتی هست که استخوان جناغ سینه سمت راستم وقتی که از بازوهام کار میکشم خودش رو نشون میده ، این درد چی نیتونه باشه ؟ فقط زمانی که با دست راستم زیاد کار میکنم مشخص میشه

    1. محسن محمدبیگی می‌گوید

      سلام بهار عزیز
      بهتره به پزشک مراجعه کنین تا مشخص بشه منشأ درد چیه. ممکنه عضلانی، عصبی یا چیز دیگه‌ای باشه.