۷ راه ساده برای نجات چشمان شما از دست گوشی‌های هوشمند

1

دنبال دلیلی برای درد‌ یا خستگی چشمان‌تان هستید؟ راه دوری نروید دست‌تان را دراز کنید تا به گوشی‌ عزیز دلتان برسید. اگر از آن دسته آدم‌هایی هستید که روزی ۱۵۰ مرتبه به صفحه‌ی گوشی هوشمندتان نگاه می‌کنید باید بگویم این چشمان شما هستند که عواقب این اعتیاد را با خستگی و دردشان می‌پردازند. خیره شدن‌های طولانی مدت به صفحات گوشی‌های هوشمند، تبلت و یا لپ‌تاپ، باعث خستگی، خارش، خشکی چشم و حتی دید تار و سردرد می‌شود. خوشبختانه راه‌هایی برای به حداقل رساندن این خستگی دیجیتالیِ چشم وجود دارد که در اینجا ۷ مورد ساده و کاربردی آن را می‌خوانید.

۱. پلک بزنید

همین الان، یک بار دیگر، و باز هم. خب، پلک زدن دائمی (و بیشتر از یک ثانیه نگه داشتن پلک‌ها روی هم) به افزایش رطوبت و کاهش خشکی و التهاب چشم کمک می‌کند. هنگام استفاده از گوشی‌های دلبندمان یک سوم کمتر از حالت معمول پلک می‌زنیم و این باعث می‌شود چشم‌های بیچاره‌‌ی ما در قحطی قطره‌ای اشکِ محافظت‌کننده بمانند. برای اینکه چشمانتان به قدر کافی خیس شود باید هر ۲۰ دقیقه ۱۰ بار پلک بزنید و باید همین کار را تا انتهای ماراتن خیره شدن به صفحه‌ی گوشی‌ حفظ کنید.

رونیکس

پاداش: پلک زدن اغلب به تمرکز دوباره‌ی چشم کمک می‌کند.

۲. بازتاب نور از گوشی‌تان را به حداقل برسانید

اگر از گوشی هوشمندی با صفحه‌نمایش ضدبازتاب گوریلا گلس (Corning Gorilla Glass) یا از کاور مات صفحه‌نمایش استفاده نمی‌کنید، احتمالا نادانسته با مقدار زیادی بازتاب آزاردهند، چشمان خود را به دردسر انداخته‌اید. راه حل آسان و ارزان است: یک کاور ضدبازتاب برای گوشی هوشمندتان بخرید و به دقت با کف دست آن را روی صفحه‌ی نمایش گوشی بچسبانید.

پاداش: این کاورهای ضدبازتاب جلوی باقی ماندن جای انگشت‌های شما را هم می‌گیرند.

۳. به چشم‌تان استراحت بدهید

در نظر گرفتن یک وقفه بین خیره شدن به صفحات نمایش برای خیلی از ما ترسناک است، اما اگر این کار را بکنید چشمانتان از شما تشکر خواهند کرد. شاید خودتان از قانون ۲۰-۲۰-۲۰ مطلع باشید. اگر هم نمی‌دانید ماجرا از این قرار است: هر ۲۰ دقیقه که به یک صفحه‌نمایش نگاه می‌کنید، به مدت ۲۰ ثانیه، به جایی در فاصله‌ی ۲۰ فوتی (۶ متری) نگاه کنید. این کار به ماهیچه‌های خسته‌ی چشم شما استراحتی کوتاه می‌دهد و آنها را آرام می‌کند. شما هم فرصت می‌کنید به انتخاب‌های بعدی هیجان‌انگیزِ بازی‌های بعدی‌تان در گوشی فکر کنید!

۴. نور صفحه نمایش‌تان را تنظیم کنید

صفحه نمایش زیادی روشن یا زیادی تاریک به چشمان شما فشار وارد می‌کند و در فوکوس کردن چشم اختلال ایجاد می‌کند. برای برطرف کردن این موضوع در کسری از ثانیه، به تنظیمات دستگاه خود بروید و نور را به اندازه‌ی نور محیط دور و برتان تنظیم کنید. صبر کنید، این قانون البته برای زمانی که در اتاقی بدون نور هستید صدق نمی‌کند! در این حالت که نور گوشی شما از محیط خیلی بیشتر است، علاوه بر فشار به چشم شما دچار بیخوابی خواهید شد.

۵. کنتراست و اندازه‌ی فونت را در گوشی خود بالا ببرید

تنظیم کنتراست و اندازه‌ی نوشته‌ها در گوشی، کمی دیگر به آسایش چشمان شما اضافه می‌کند. این کار باعث می‌شود راحت‌تر بتوانید در گوشی محتوای وبسایت‌ها، ایمیل‌ها، تقویم قرارهای ملاقات و هر چیز دیگری را بخوانید.

۶. صفحه نمایش‌تان را تمیز کنید

به طور مرتب صفحه گوشی خود را با پارچه‌ی تمیزکننده‌ی خشک (نه خیس!) تمیز کنید تا از شر گرد و خاک پرت‌کننده‌ی حواس، کثیفی، لکه و اثر انگشت خلاص شوید.

۷. گوشی خود را دورتر نگه دارید

قول می‌دهم که قرار نیست بگویم گوشی را کلا کنار بگذارید. اما اکثر افراد گوشی‌هایشان را در فاصله‌ی حدودا ۲۰ سانتی‌متری چشمانشان قرار می‌دهند که فاصله‌ی بسیار کمی است. سعی کنید گوشی را در فاصله‌ی ۴۰ تا ۴۵ سانتی‌متری از چشمانتان قرار دهید تا کمی به چشمان‌تان استراحت دهید. این کار اولش ممکن است خنده‌دار به نظر برسد اما به مرور به آن عادت خواهید کرد.

 

برگرفته از: Entrepreneur

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. حسین نیکدل می‌گوید

    ممنون به جهت نکاتی که در رابطه با مراقبت از چشم بیان کردید، مرور مطالب ذکر شده برای من فوق العاده مفید بود