درمان زگیل با انواع روش‌های خانگی و پزشکی

8

آیا تا به‌ حال مشکل زگیل را تجربه کرده‌اید؟ زگیل در ۲۰٪ از افراد سالم در عرض ۳ ماه بهبود می‌یابد. این مشکل در ۶۰٪ از افراد طی مدت ۲ سال حل می‌شود. بنابراین در بیشتر مواقع زگیل خودبه‌خود درمان می‌شود، ولی بیشتر افراد می‌خواهند زودتر از شر آن خلاص شوند. زیرا زگیل دردناک، تحریک‌کننده و زشت است. خوشبختانه امروزه راه‌های زیادی برای درمان زگیل وجود دارد، بنابراین نیازی نیست به‌خاطر زگیل ناراحت باشید. یکی از بهترین راه‌ها جهت درمان زگیل و پیشگیری از آن، تقویت سیستم ایمنی بدن است. می‌توانید با مصرف غذاهای سرشار از ویتامین سی و زینک دستگاه ایمنی‌تان را تقویت کنید. همچنین مصرف نوشیدنی‌های پروبیوتیک مانند کفیر نیز راهی مناسب برای تقویت دستگاه ایمنی بدن است. هر زمانی که زگیل بر روی بدن‌تان نمایان شد، می‌توانید با روش‌های طبیعی آن را درمان کنید. با ما همراه باشید تا با این روش‌ها بیشتر آشنا شوید.

زگیل چیست؟

زگیل یک زایده‌ی پوستی کوچک، سخت و خوش‌خیم است که توسط نوعی ویروس (ویروس پاپیلوم انسانی) ایجاد می‌شود. برای انتخاب بهترین روش درمان زگیل بهتر است ابتدا نوع آن را شناسایی کنید.

انواع زگیل - زگیل یک زایده‌ پوستی کوچک، سخت و خوش‌ خیم است.

رونیکس

انواع زگیل

زگیل معمولی: این نوع از زگیل‌ها اغلب بر روی دست نمایان می‌شوند. رنگ این نوع زگیل‌ها معمولا شبیه به رنگ پوست بوده و سطحی زبر دارند. ۷۰٪ از زگیل‌های پوستی غیرتناسلی را زگیل‌های معمولی تشکیل می‌دهند.

زگیل مسطح: معمولا بر روی پاها و پشت دست‌ها مشاهده می‌شوند. ظاهر آنها صاف، مسطح و به‌شکل جوش‌های قهوه‌ای مایل به زرد است.

زگیل حد واسط: این دسته از زگیل‌ها ترکیبی از زگیل‌های معمولی و مسطح هستند.

زگیل‌ زیرناخنی: این زگیل‌ها معمولا در زیر یا اطراف ناخن‌ها ایجاد می‌شوند.

زگیل کف‌پایی: این زگیل‌ها در کف پا ایجاد می‌شوند و ظاهرشان شبیه به پینه‌های بسیار ضخیم است.

زگیل موزاییکی: این زگیل‌ها شبیه به زگیل‌های کف‌پایی هستند. زگیل‌های کف‌پایی به‌صورت تنها مشاهده می‌شوند. ولی زگیل‌های موزاییکی شامل مجموعه‌ای از زگیل‌های کف‌پایی هستند.

زگیل تناسلی: این دسته از زگیل‌ها، زایده‌های نرمی هستند که بر روی آلت‌ تناسلی نمایان می‌شوند. زگیل‌های تناسلی جزو عفونت‌های منتقله‌ی آمیزشی هستند و عامل آن نژاد خاصی از ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) است.

علت بروز زگیل

ریشه‌ی بروز هر نوع زگیلی ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) است. بیش از ۱۰۰ نوع ویروس HPV وجود دارد. زگیل نتیجه‌ی تماس مستقیم با این ویروس واگیردار است. این ویروس موجب می‌شود پوست سریع‌تر از حد معمول رشد کند. HPV می‌تواند قسمت‌هایی از پوست با کوچک‌ترین آسیب مانند بریدگی یا ساییدگی را آلوده کند.

عوامل خطرزا

استفاده از دوش‌های همگانی، شغل‌هایی که در آن فرد باید گوشت را زیاد لمس کند، دستگاه ایمنی سرکوب‌شده بر اثر مصرف برخی داروها یا بیماری‌هایی مانند ایدز، احتمال بروز زگیل را افزایش می‌دهند. معمولا زگیل در افرادی که دستگاه ایمنی سالمی دارند، بی‌ضرر است و پس از گذشت چند ماه یا یکی دو سال خودبه‌خود ار بین می‌رود.


حتما بخوانید: علت جوش صورت چیست؟

روش‌های رسمی درمان زگیل

گزینه‌های شما برای درمان همه‌ی زگیل‌ها به غیر از زگیل تناسلی تقریبا شبیه به هم هستند. ولی در زگیل تناسلی با توجه به نوع خاص ویروس ایجادکننده‌ی آن، درمان کمی متفاوت است.

روش‌های رسمی درمان زگیل‌های غیرتناسلی

۱. درمان موضعی به کمک اسید سالیسیلیک

داروهای موضعی قوی محتوی اسید سالیسیلیک به درمان زگیل کمک می کنند.

داروهای موضعی قوی محتوی اسید سالیسیلیک با از بین بردن لایه‌‌های زگیل به‌مرور زمان به درمان آن کمک می‌کنند. داروهای محتوی سالیسیلیک باید به‌طور منظم استفاده شوند. بر اساس مطالعات صورت گرفته، استفاده از اسید سالیسیلیک به همراه سرمادرمانی تأثیر بیشتری خواهد داشت. بنابراین ممکن است پزشک به همراه اسید سالیسیلیک، سرمادرمانی را نیز برای‌تان تجویز کند.

۲. سرمادرمانی

ممکن است این روش درمانی دردناک باشد و چند هفته‌ای طول بکشد. در این روش زگیل به کمک نیتروژن مایع، منجمد و نابود می‌شود. سرمادرمانی باعث ایجاد تاول‌هایی در اطراف زگیل می‌شود. وقتی که پوست با تاول کنده شود، همه یا بخشی از زگیل نیز کنده خواهد شد. ممکن است برای نابودی کامل زگیل نیاز باشد هر چند هفته یک‌بار سرمادرمانی تکرار شود. بهتر است پس از بهبود زگیل توسط سرمادرمانی در ناحیه‌ی مورد نظر از اسید سالیسیلیک استفاده شود.

سایر اسیدها

ممکن است پزشک‌ ترجیح بدهد برای درمان زگیل‌تان از بی‌کلرواستیک اسید یا تری‌کلرواستیک اسید استفاده کند. عوارض جانبی رایج این داروها احساس سوزش و گزش پوستی است. ممکن است در میان دفعات درمان با این اسیدها استفاده‌ی موضعی از اسید سالیسیلیک نیز برای‌تان تجویز شود.

۳. ایمونوتراپی

در این روش از داروها یا محلول‌هایی برای تحریک دستگاه ایمنی به مبارزه با زگیل‌های ویروسی استفاده می‌شود. در این روش پزشک ماده‌ای خارجی (پادگن) را به داخل زگیل تزریق می‌کند یا آن را به‌طور موضعی بر روی زگیل می‌مالد.

۴. جراحی سرپایی


حتما بخوانید: درمان جوش سر سفید با ۱۰ روشی که صورتتان را مثل آینه می‌کند

جراحی سرپایی از روش های درمان زگیل است.

در این روش زگیل یا زگیل‌ها به کمک یک سوزن الکتریکی بریده می‌شوند. از آنجایی که این عمل دردناک است، ابتدا باید پوست بی‌حس شود. این عمل از خود اثرات زخم بر جای می‌گذارد و به همین علت معمولا برای درمان زگیل کف‌پایی استفاده نمی‌شود.

۵. لیزردرمانی

در این روش از پرتوهای پُرقدرت نور یا لیزر برای سوزاندن و نابودی بافت زگیل استفاده می‌شود. شواهد به‌دست‌آمده از میزان اثرگذاری لیزردرمانی محدود است. این روش می‌تواند باعث ایجاد درد و اثر زخم شود.

روش‌های رایج درمان زگیل‌های تناسلی

۱. داروهای موضعی

برای درمان زگیل‌های تناسلی یک سری داروهای موضعی وجود دارند که می‌توان آنها را به‌طور مستقیم بر روی زگیل‌های تناسلی مالید. ایمیکویمود (آلدارا و زیکلارا)، پودوفیلین و پودوفیلوکس (کوندیلوکس) از این دسته داروها هستند. پودوفیلین نوعی رزین با پایه‌ی گیاهی است که بافت زگیل تناسلی را نابود می‌کند. پزشک‌تان خودش باید محلول پودوفیلین را بر روی پوست‌تان بمالد. جزء فعال‌ پودوفیلوکس شبیه به پودوفیلین است، با این تفاوت که خودتان می‌توانید آن را در خانه استفاده کنید. تری‌کلرواستیک اسید نیز یک درمان شیمیایی است که می‌تواند زگیل‌های تناسلی را از بین ببرد و باید حتما یک پزشک‌ آن را بر روی پوست‌تان بمالد.

مصرف داروهای زگیل بدون‌نسخه بر روی بافت‌های مرطوب ناحیه‌ی تناسلی توصیه نمی‌شود. مصرف این داروها برای درمان زگیل تناسلی حتی می‌تواند تحریک و درد بیشتری ایجاد کند.

۲. برداشتن زگیل به کمک جراحی

برای از بین بردن زگیل تناسلی به کمک جراحی روش‌های مختلفی وجود دارد. اگر باردار هستید و ممکن است نوزادتان در هنگام زایمان در معرض برخورد با زگیل قرار بگیرد، جراحی برای شما ضروری خواهد بود. سرمادرمانی که در آن زگیل به کمک نیتروژن مایع، منجمد می‌شود یا برداشتن زگیل به کمک جراحی دو گزینه‌ی شما در این شرایط است. سایر روش‌های جراحی شامل الکترو کاتری (سوزاندن زگیل به کمک برق) و لیزر درمانی هستند.

برخی از معایب احتمالی روش‌های رایج درمانی زگیل

  • در روش سرمادرمانی شما نیاز به تکرار این روش درمانی خواهید داشت. عوارض جانبی عمده‌ی این روش شامل درد و ورم است.
  • اگر بخواهید از روش الکترو کاتری استفاده کنید، احتمالا پس از عمل، درد و ورم را تجربه خواهید کرد.
  • در روش برداشت یا بریدن زگیل به کمک جراحی، به شما داروهای بی‌حسی زده می‌شود و در طول عمل دردی حس نخواهید کرد. ولی احتمالا پس از عمل احساس درد خواهید داشت.
  • لیزردرمانی، روش درمانی گرانی است و معمولا برای درمان زگیل‌های مقاوم به درمان استفاده می‌شود. ایجاد جای زخم دائمی و درد، از عوارض جانبی این روش هستند.
  • برخی از داروهای موضعی زگیل تناسلی ممکن است موجب تحریکات پوستی، تاول، درد بدن، سرفه، جوش و خستگی شوند.

حتما بخوانید: داشتن پوستی درخشان با خوردن یک نوشیدنی خوشمزه

روش‌های طبیعی درمان زگیل

خوشبختانه برای درمان زگیل‌ روش‌های طبیعی زیادی وجود دارند. در زیر به برخی از بهترین روش‌های طبیعی درمان زگیل اشاره می‌کنیم.

نوار چسب داکت (برزنتی)

بر اساس تحقیقات نوار چسب داکت در درمان زگیل مؤثرتر از روش‌های سرمادرمانی و انجماد عمل کرده است. در یک مطالعه ۸۵٪ از کسانی که از نوار چسب داکت استفاده کرده بودند، بهبود یافتند. در حالی که این عدد برای گروهی که برای رهایی از شر زگیل از سرمادرمانی بهره بردند، تنها ۶۰٪ بود. اکثر کسانی که با نوار چسب داکت تحت درمان قرار گرفتند، ظرف مدت ۲۸ روز بهبود یافتند. همچنین کسانی که برای درمان از روش سرمادرمانی استفاده کردند، به دو مرحله‌ی سرمادرمانی با فاصله‌ی حداقل دو هفته نیاز داشتند. محققان معتقدند نوار چسب داکت با تحریک دستگاه ایمنی بیمار به درمان او کمک می‌کند.

استفاده از نوار چسب داکت برای کودکان نیز ترس کمتری خواهد داشت. استفاده از نوار چسب داکت روشی بی‌خطر و بدون ترس برای درمان زگیل در کودکان است.

زگیل را با نوار چسب داکت نقره‌ای به‌مدت ۶ روز بپوشانید. سپس زگیل را در آب قرار بدهید و بافت مرده را به‌آرامی بردارید. پس از آن باید زگیل را به‌مدت ۱۲ ساعت در معرض هوا قرار بدهید. این روند را تا جایی ادامه بدهید تا زگیل ناپدید شود.

پوست موز و سیر

پوست موز در درمان زگیل موثر است.

پوست موز و سیر فقط برای درمان جوش‌ صورت و نیش حشرات مفید نیستند، بلکه برای درمان زگیل نیز می‌توانند مناسب باشند. این دو ماده‌ی غذایی موفقیت بالایی در درمان زگیل‌های مسطح، معمولی و کف‌پایی از خود نشان دادند.

پیش از پوشاندن زگیل با پوست موز یا تکه‌های سیر برای افزایش تأثیرگذاری آنها، ۲ تا ۴ قطره از روغن درخت چای یا تنتور سرو بادبزنی بر روی زگیل بریزید. سپس یک تکه از پوست موز را بریده و بر روی زگیل قرار بدهید. سپس روی آن را با چسب محکم کنید. همچنین می‌توانید بر روی زگیل و اطراف آن لایه‌ی نازکی از روغن زیتون بریزید. سپس برش نازکی از سیر تازه بر روی آن قرار بدهید و با چسب آن را محکم کنید. بهترین زمان برای انجام هریک از این روش‌ها درست قبل از رفتن به رختخواب است.

استفاده‌ی شبانه از موز و سیر باید به‌مدت ۳ هفته تکرار شود. زمانی که زگیل شروع به مردن کند، رنگ آن به سیاه تغییر می‌یابد.

در مطالعه‌ای که بر روی ۴۰ نفر صورت گرفت، هیپنوتیزم در درمان زگیل موفق‌تر از اسید سالیسیلیک موضعی و پلاسیبوها (استفاده از روش‌های درمانی صوری و تلقینی که با فریب بیمار، اثر مثبتی در روند بهبودی وی دارند) عمل کرد. هیپنوتیزم در درمان زگیل کودکان نیز بسیار موفق عمل کرد. اگر می‌خواهید این روش را انجام بدهید، خودتان می‌توانید نحوه‌ی هیپنوتیزم را بیاموزید. هیپنوتیزم می‌تواند نوعی درمان جایگزین برای رهایی از شر زگیل‌ها باشد.


حتما بخوانید: خواص روغن زیتون برای پوست چیست؟

درمان‌های موضعی و روغن‌های ضروری

نقره‌ی نیترات به‌صورت محلول و پماد در دسترس است و می‌تواند در درمان زگیل مؤثر باشد. چسب نقره‌ی نیترات نیز گزینه‌ی دیگری برای رهایی از شر زگیل‌هاست. در مطالعه‌ای ۳۵ بیمار با چسب نقره‌ی نیترات تحت درمان قرار گرفتند که از این تعداد ۲۴ نفر به‌طور کامل یا جزئی بهبود یافتند.

زینک (روی) به‌صورت پماد وجود دارد و می‌توان از آن برای درمان زگیل استفاده کرد. یک پماد معمولی زینک که حاوی ۲۰٪ زینک اکسید باشد را روزی دو بار بر روی زگیل خود بمالید. این روند درمان را تا ۳ ماه ادامه بدهید. یک درمان موضعی دیگر برای زگیل آب مقطر محتوی ۵ تا ۱۰ درصد زینک سولفات است که باید آن را سه بار در روز و به‌مدت ۴ هفته بر روی زگیل‌تان بمالید.

درمان‌های موضعی بالا برای زگیل‌های غیرتناسلی مناسب هستند. برای درمان زگیل تناسلی خارجی می‌توانید یک یا دو بار در روز بر روی آن ویتامین A مایع یا بتاکاروتن بریزید. برای دریافت بهترین نتیجه ۳ تا ۴ قطره تنتور جعفری بیابانی، مخروط‌سانان یا سرو بادبزنی نیز به این درمان بیفزایید. این درمان‌ها را برای زگیل تناسلی داخلی استفاده نکنید. همچنین اگر باردار هستید پیش از شروع هر درمانی برای زگیل تناسلی ابتدا با پزشک مشورت کنید.

روغن‌های ضروری نیز می‌توانند به عنوان یک درمان طبیعی برای زگیل محسوب شوند. روغن درخت چای، مرزنگوش، لیمو، آویشن و اکالیپتوس مؤثرترین روغن‌های ضروری برای درمان زگیل هستند. برای زگیل‌های کف‌پایی یک قطره از مرزنگوش را با صمغ کندر و کمی روغن نارگیل مخلوط کنید. این ترکیب را ۲ تا ۳ بار در روز بر روی زگیل و اطراف آن بمالید. این کار را به‌مدت ۲ تا ۴ هفته تکرار کنید تا زگیل از بین برود. پس از نابودی زگیل این ترکیب را به‌مدت یک هفته‌ی دیگر نیز بر روی محل مورد نظر بمالید تا از بازگشت احتمالی زگیل جلوگیری کنید.

برای درمان زگیل‌های تناسلی روغن صمغ کندر را با روغن درخت چای ترکیب کنید و مانند روش قبلی آن را استفاده کنید. حتی پس از درمان زگیل تا مدتی به این درمان ادامه بدهید تا از بازگشت زگیل جلوگیری کنید. برای جلوگیری از پخش شدن این ترکیبات، برای هر بار استفاده از آنها یک گوش پاک‌کن تمیز بردارید و به کمک آن ترکیبات را بر روی زگیل‌تان بمالید.

مکمل‌ها و سایر درمان‌های خوراکی

مصرف مکمل زینک به درمان زگیل کمک می کند.

زینک می‌تواند در درمان زگیل‌ها تأثیر به‌سزایی داشته باشد. زیرا بسیاری از افرادی که از زگیل رنج می‌برند، کمبود زینک دارند. شکل خوراکی زینک در کسانی که کمبود زینک دارند، مفید است. برای زگیل‌های ویروسی مقدار توصیه‌شده‌ی مصرف خوراکی زینک روزانه ۱۰ میلی‌گرم به‌ازای هر کیلوگرم وزن فرد است. ۲ تا ۶ ماه به این درمان ادامه بدهید.

درمان‌های هومئوپاتیک (همسان‌درمانی) یک شیوه‌ی درمان جایگزین محسوب می‌شوند که در آن از کمترین مقدار یک جزء فعال برای درمان بیماری استفاده می‌شود؛ حتی اگر این جزء در ابتدا باعث بروز بیماری شود. در هومئوپاتی نزدیک به ۲۵ دارو برای درمان زگیل وجود دارد. انتخاب درمان مورد نظر به علائم و محل زگیل‌تان بستگی خواهد داشت. برخی از داروهای هومئوپاتیک رایج زگیل عبارتند از: سیلیس، نوش آمریکایی، کاستیکوم، اسید نیتریک و پنجه‌گرگی شاخ‌گوزنی.

گیاهان ضدویروسی مانند آقطی، ریشه‌ی گون و سرخارگل (اکیناسه) به بدن‌تان در مبارزه با ویروس‌هایی که علت بروز زگیل‌تان بوده‌اند، کمک می‌کنند. این گیاهان از پیشرفت زگیل جلوگیری می‌کنند. آنها دستگاه ایمنی را تقویت و به بدن در مبارزه با عوامل بیماری‌زا کمک می‌کنند. این روش درمانی بهتر از داروهایی است که به‌طور خاص به یک عامل بیماری‌زا هجوم می‌برند. زیرا عوامل بیماری‌زا به‌مرور زمان دچار جهش شده و درمان‌شان سخت‌تر می‌شود.

برخی از بهترین مکمل‌ها برای درمان زگیل

  • عصاره‌ی برگ زیتون (۵۰۰ میلی‌گرم دو بار در روز) یک داروی طبیعی ضدویروسی و ضدمیکروبی است.
  • عصاره‌ی سیر (یک قطره دو بار در روز) خاصیت ضدویروسی دارد.
  • مکمل سرخارگل (۳۰۰ میلی‌گرم دو بار در روز) می‌تواند به تقویت دستگاه ایمنی و مبارزه با ویروس‌ها کمک کند.
  • سلنیم (۲۰۰ میکروگرم در روز). کمبود سلنیم می‌تواند به تکثیر ویروس‌ها کمک کند.

حتما بخوانید: درمان آفتاب سوختگی پوست با ۱۰ روش تاثیر‌گذار خانگی

غذاها و نوشیدنی‌های تقویت‌کننده‌ی دستگاه ایمنی

غذاهای سرشار از ویتامین C به درمان زگیل کمک می کنند.

هر چیزی که دستگاه ایمنی بدن‌تان را تقویت کند، به رهایی از شر زگیل‌ها هم کمک خواهد کرد. زیرا زگیل‌ها نتیجه‌ی آلودگی ویروسی هستند. همچنین کمبود برخی مواد مغذی مانند کمبود زینک می‌تواند احتمال ایجاد زگیل را افزایش بدهد.

در اینجا به برخی از غذاهایی که در درمان زگیل‌ مؤثرند، اشاره خواهیم کرد.

  • غذاهای سرشار از ویتامین C: غذاهای سرشار از ویتامین C مانند مرکبات، فلفل دلمه‌ای و توت‌فرنگی را به رژیم غذایی‌تان بیفزایید تا دستگاه ایمنی‌تان را تقویت کنید.
  • غذاهای سرشار از زینک: وجود زینک نیز برای عملکرد مناسب دستگاه ایمنی ضروری است. گوشت گاوی که با علف تغذیه کرده باشد، نخود و تخمه‌ی کدو بهترین منابع دریافت زینک هستند.
  • غذاهای پروبیوتیک: غذاهای پروبیوتیک به فرآورده‌های حاوی باکتری‌های مفید گفته می‌شود که به بدن‌تان در مبارزه با عفونت‌ها کمک می‌کنند. از جمله‌ی این محصولات می‌توان به ماست‌های غنی‌شده با پروبیوتیک‌ها و ماست یونانی تهیه‌ شده از شیر گاو، گوسفند و بز اشاره کرد.
  • سبزیجات برگ سبز: این سبزیجات با دارا بودن ویتامین A و مواد معدنی به تقویت دستگاه ایمنی کمک می‌کنند.
  • غذاهای سرشار از سلنیم: سلنیم یک آنتی‌ اکسیدان حیاتی برای دستگاه ایمنی است. گوشت و جگر گاوی که از علف تغذیه کرده باشد همچنین مرغ و بوقلمون منابع خوبی برای تأمین سلنیم هستند.
  • پنیر خام: پنیرهای تهیه‌ شده از شیر خام بز، گوسفند و شیر بدون بتاکازئیین گاو سرشار از پروبیوتیک‌هایی مانند ترموفیلوس، بیفیدوباکتر، بولگاریکوس و اسیدوفیلوس‌ها هستند. اگر می‌خواهید از خواص پروبیوتیک پنیر بهره ببرید، باید از پنیرهای خام و پاستوریزه‌ نشده استفاده کنید.

در میان نوشیدنی‌ها بهتر است از نوشیدنی‌های سرشار از پروبیوتیک‌ها استفاده کنید. به این منظور یکی از بهترین نوشیدنی‌ها برای تقویت دستگاه ایمنی‌تان عبارت است از:

  • کفیر تهیه‌ شده از شیر بز یا کفیر نارگیل: هر دوی این موارد سرشار از پروبیوتیک‌ها هستند. ولی میزان آن در کفیر شیر بز بیشتر است. این محصول حاصل تخمیر شیر بز یا آب نارگیل به کمک دانه‌های کفیر است. غذاهای پروبیوتیک به عملکرد گوارشی و روده‌ی فرد نیز کمک می‌کنند. چنانچه به این موارد دسترسی نداشتید، کفیر تهیه‌ شده از شیر گاو نیز بخش اعظم خواص این محصولات را داراست. شما خودتان نیز می‌توانید در خانه کفیر درست کنید.

حتما بخوانید: پاکسازی پوست صورت با ۹ روشی که چهره شما را متفاوت می‌سازد

تغییراتی در سبک زندگی برای پیشگیری از بروز زگیل

خوشبختانه راه‌های مختلفی برای کاهش احتمال بروز زگیل وجود دارند. زگیل در اثر ویروس HPV ایجاد می‌شود و مکان‌های گرم و مرطوب به گسترش زگیل کمک می‌کنند. استفاده‌ی مکرر از مکان‌هایی مانند استخر و حمام‌های عمومی می‌تواند موجب سرایت زگیل شود. به همین دلیل باید در اتاق دوش یا معابر موجود در استخرها نوعی پاپوش بپوشید.

از ارتباط فیزیکی با کسانی که زگیل دارند، اجتناب کنید. اگر خودتان دچار زگیل شده‌اید، از خارش دادن یا کندن آن خودداری کنید. زیرا این کار باعث گسترش یا عفونت زگیل می‌شود. اگر نیاز باشد می‌توانید زگیل را به کمک بانداژ بپوشانید. تا حد امکان از قرار گرفتن زگیل در محیط‌های مرطوب خودداری کنید.

تا جای ممکن همیشه دستان‌تان را خشک نگه دارید. زیرا کنترل زگیل در محیط‌های مرطوب دشوارتر است. از اصلاح، شانه کردن و لیف زدن نقاطی که زگیل وجود دارد، خودداری کنید. زیرا این کار می‌تواند به‌راحتی باعث گسترش زگیل‌ها شود. پس از لمس کردن زگیل‌ حتما باید دستان‌تان را بشویید.

برای پیشگیری از ابتلای سایر افراد خانه بهتر است لباس و حوله‌هایتان را دور از دسترس دیگران نگه دارید تا به اشتباه از آنها استفاده نشود. همچنین از پوشیدن لباس‌ها و جوراب‌هایی که روز قبل پوشیده‌اید خودداری کنید.

استفاده از کاندوم در طول رابطه‌ی جنسی می‌تواند از ابتلا به زگیل تناسلی پیشگیری کند.

هنگامی که زگیل دارید، باید از چه کارهایی خودداری کنید؟

  • هرگز خودتان اقدام به برداشتن زگیل نکنید. مهم نیست که زگیل‌تان از چه نوعی است، خودتان آن را نبرید. شاید فکر کنید چون فقط یک زگیل دارید، احتمال گسترش آن کم است. ولی اگر مراقب نباشید، زگیل‌ها به‌راحتی می‌توانند گسترش یابند. اگر خودتان بخواهید نقش پزشک را بازی کنید، احتمال اینکه زگیل‌هایتان افزایش یابند یا زخم و عفونت ایجاد کنند، زیاد است. برداشتن زگیل‌ها توسط خودتان راه رهایی از شر آنها نیست.
  • زگیل‌ها را نخارانید یا آنها را دستکاری نکنید. این کارها ممکن است سبب خون‌ریزی، عفونت و گسترش زگیل‌ها شود.
  • اگر با استفاده از درمان‌های موضعی مانند روغن‌های ضروری واکنش‌های پوستی یا تأثیرات منفی بر روی زگیل مشاهده کردید، مصرف آنها را متوقف کنید.
  • در صورتی که باردار هستید، بیماری خاصی دارید یا برای درمان زگیل کودکان پیش از انتخاب هر روش درمان حتما اول با پزشک مشورت کنید.

در ادامه بخوانید: طرز استفاده از کاندوم؛ نکات و توصیه‌هایی برای استفاده درست و ایمن
هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
منبع draxe
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 8 دیدگاه)
  1. سیما می‌گوید

    سلام زگیل انگشت دست داشتم و اون رو از بین بردم با داروهای مخصوص و… اما جاش هنوزمونده چطور میتونم جاش رو ازبین ببرم؟؟

    1. ستاره می‌گوید

      سـلـامـ عزیزم با پماد الفا

    2. رقیه محمدی می‌گوید

      سلام سیمای عزیز
      بهتره با پزشک در این مورد صحبت کنید.

  2. محمد می‌گوید

    سلام درمان موضعی رو منم امتحان کردم اما یه جا رو پاک کنی یه جا دیگه در میاد. چیزی که من تجربه کردم و همشون از بین رفتن و در نیومدن تقویت سیستم ایمنی بدن بود. با مصرف دوسین(سیاهدانه+عسل) و داروی امام کاظم(هلیله سیاه+شکر سرخ+رازیانه/مصطکی) که این دوتا ایمنی بدن رو بالا میبره که ظرف یکماه همشون کوچیک شدن و کوچیک تر تا جایی که کلا پاک شدن و از بین رفتن.البته خوندم که تا دوسال این توی بدن هست و باید بدن رو همچنان مقوم نگه داشت تا کلا از بین بره.استفاده کردید و نتیجه گرفتید منو هم دعا کنید

    1. دنیا می‌گوید

      میشه بگید چه طوری مصرف کردین؟

  3. مهناز شاهدفر می‌گوید

    سپاس فراوان از مطالب خوب شما درباره درمان زگیل تناسلی . مطالب شما کامل ، صحیح و منطبق بر علم روز حوزه درمان زگیل تناسلی است.