۲۰ ویژگی رفتاری که برای خوشحال بودن نیاز دارید داشته باشید

26

داشتن زندگی شاد، آرزوی قلبی همه‌ی ماست، اما با دنیای پرمشغله‌ی امروز و استرس‌هایی که از منابع مختلف به ما وارد می‌شود، اکثر اوقات نه‌تنها خوشحال نیستیم، بلکه روحیه‌ای ضعیف و پرخاشگر داریم. حتما افرادی را می‌شناسید که همیشه فعال و شادند. ممکن است از خودتان بپرسید این افراد این‌همه انرژی مثبت را از کجا می‌آورند یا شاید خیلی راحت بگویید الکی‌خوش‌اند. اما همه‌ی آنها ویژگی‌های شخصیتی خاصی دارند که دائم روی‌شان کار می‌کنند. اگر حس می‌کنید فرد غمگینی هستید یا برعکس، خودتان را انسانی خوشحال و مثبت می‌بینید، به ۲۰ ویژگی رفتاری زیر نگاهی بیندازید. اگر همه یا اکثر ویژگی‌های رفتاری زیر در شما وجود داشت، می‌توانید مطمئن شوید که به‌قدر کافی شاد و پرانرژی هستید.

۱. درستی

درستی یعنی داشتن اصول اخلاقی قوی و ارزش‌های بنیادین و اداره‌کردن زندگی‌تان برمبنای آنها. اگر این ویژگی را داشته باشید، درهرحال به اصول اخلاقی‌تان پایبندید و کار درست را انجام می‌دهید، حتی اگر کسی ناظر اعمال شما نباشد.

رونیکس

۲. صداقت

صداقت

صداقت چیزی بیش از بیان حقیقت است. صداقت یعنی زیستن در حقیقت، یعنی در تمام تعاملات، روابط و افکارتان روراست و قابل‌اعتماد باشید. صادق‌بودن مستلزم خودصداقتی، یعنی روراست‌بودن با خود و نیز داشتن اصالت است.

۳. وفاداری

وفاداری

وفاداری یعنی دل‌سپردگی و تعهد به عزیزان، دوستان و هرکسی که با او رابطه‌‌ای نزدیک دارید. ممکن است درباره‌ی کارفرما، سازمان‌هایی که با آنها همکاری می‌کنید، جامعه و کشورتان نیز چنین حسی داشته باشید.

۴. احترام

یعنی با خودتان و دیگران با تواضع، مهربانی، احترام، وقار و نزاکت رفتار می‌کنید. یعنی به‌خاطر ارزشی که برای تمام انسان‌ها قائل‌اید، به آنها احترام می‌گذارید و نقص‌های ذاتی موجود در همه‌ی انسان‌ها را می‌پذیرید.


حتما بخوانید: ۱۱ راه برای اینکه در محل کار به شما احترام بگذارند

۵. مسئولیت‌پذیری

مسئولیت‌پذیری

یعنی تعهدات شخصی، رابطه‌ای، شغلی و اجتماعی‌تان را می‌پذیرید، حتی هنگامی که دشوار یا ناخوشایند باشند. تعهدات‌تان را به‌طور کامل انجام می‌دهید و مسئولیت رفتارها و انتخاب‌هایتان را قبول می‌کنید.

۶. فروتنی

یعنی درعین‌حال که اعتمادبه نفس دارید، خودبین و مغرور نیستید و در برخورد با سایر افراد یا موقعیت‌ها خودتان را برتر و بالاتر نمی‌بینید. به‌خاطر طرزفکری که دارید، دائما در حال یادگیری و پیشرفت هستید. به‌جای آنکه همیشه طلبکار باشید و بگویید لیاقت‌تان خیلی بیشتر از چیزهایی است که دارید، به‌خاطر همه‌ی نعمت‌هایتان سپاسگزارید.

۷. شفقت

شفقت

به‌خاطر رنج و بدبختی دیگران، احساس همدردی و دلسوزی می‌کنید و دوست دارید برای کم‌کردن درد و رنج آنها کاری بکنید.


حتما بخوانید: ۶ دلیل علمی که نشان می‌دهد مهربان بودن برای سلامتی مفید است

۸. انصاف

با استفاده از بصیرت و شفقت و درستی، سعی می‌کنید تصمیماتی بگیرید و کارهایی بکنید که همه‌ی افرادِ درگیر در آن مسئله را به بهترین نتیجه‌ی ممکن برساند.

۹. بخشش

بخشش

به‌طور آگاهانه و ارادی تصمیم می‌گیرید که از نشان‌دادن خشم و عصبانیت‌ به فردی که شما را آزرده است، دست‌بردارید: چه آن شخص به‌دنبال بخشش شما باشد و چه نه. بخشش ممکن است شامل عذرخواهی، ترمیم رابطه یا آشتی باشد یا نباشد. این مسئله به فرد خطاکار و شخص بخشنده مربوط می‌شود.

۱۰. اصالت

اصالت یعنی قادر‌ید بدون تظاهر یا خودنمایی یا دورویی، خودِ واقعی و حقیقی‌تان باشید. در مواقع لزوم، خودآگاهی‌تان را نشان می‌دهید و کاستی‌هایتان را هم پنهان نمی‌کنید.

۱۱. شجاعت

علی‌رغم ترس از خطر، رنج یا درد، از چنان شجاعت ذهنی‌ای برخوردارید که می‌توانید مسئولیت، برنامه یا تصمیم‌تان را ادامه دهید و مطمئن باشید که بهترین خط‌‌مشی را پیش گرفته‌اید.

۱۲. سخاوت

سخاوت

حاضرید زمان، انرژی، تلاش‌ها، احساسات، سخنان یا دارایی‌هایتان را در اختیار دیگران بگذارید، بدون آنکه انتظار داشته باشید در ازای آنها چیزی به شما بدهند. شما اینها را آزادانه و اغلب با خوشحالی به دیگران تقدیم می‌کنید.

۱۳. استقامت

استقامت یعنی ایستادگی و عزم استوار به ادامه‌دادن خط‌مشی و داشتن باور یا هدفی مشخص. حتی اگر رسیدن به این هدف یا نتیجه‌‌ی بهتر، برای فرد دشوار یا ناراحت‌کننده باشد.


حتما بخوانید: چگونه اراده قوی داشته باشیم؟

۱۴. نزاکت

نزاکت

از رفتارهای خوب، اعمال مؤدبانه و اصول آداب معاشرت آگاهی‌ دارید و مایلید آنها را درمورد تمام افرادی که با آنها برخورد می‌کنید، به‌کار ببرید. دوست دارید به‌منظور بهبود روابط و اعتمادبه‌نفس‌تان، مهارت‌های رفتاری و ارتباطی‌تان را بهبود دهید.

۱۵. مهربانی

مهربانی

مهربانی یعنی باملاحظه، یاری‌رسان و خیراندیش‌بودن در رفتار با دیگران. مهربانی از گرایشی مثبت و میل به تعاملات گرم و دلپذیر نشئت می‌گیرد.

۱۶. بامحبت‌بودن

توانایی بامحبت‌بودن در رفتار با آنهایی که دوست‌شان دارید، یعنی اینکه از طریق حرف‌ها، کارها و حالات‌تان نشان دهید که چقدر به آنها اهمیت می‌دهید. افراد بامحبت معمولا صادق‌اند و کاستی‌ها‌یشان را می‌پذیرند.

۱۷. خوش‌بینی

خوش‌بینی

خوش‌بینی یعنی احساس امیدواری و اطمینان به آینده. خوش‌بینی شامل نگرش ذهنی مثبتی است که در آن، رویدادهای زندگی، افراد و شرایط را به‌شکلی مثبت و امیدوارکننده تفسیر می‌کنید.

۱۸. قابل‌اطمینان‌بودن

همیشه تعهدات، اقدامات و تصمیمات‌تان را تا مرحله‌ی آخر دنبال می‌کنید. اگر وعده‌ی انجام کاری را بدهید، قطعا آن را به پایان می‌رسانید.

۱۹. وظیفه‌شناسی

وظیفه‌شناسی

تمایل دارید کارها را به‌خوبی یا با حداکثر توانایی‌تان انجام دهید. براساس اصول خودتان یا آنچه فکر می‌کنید درست است، وظایف‌تان را انجام می‌دهید و در تلاش‌هایتان بسیار دقیق، محتاط، کارآمد، منضبط و تیزبین هستید.


حتما بخوانید: چگونه مسئولیت پذیری در کودکان را افزایش دهیم؟

۲۰. خودانضباطی

قادرید ازطریق عادت‌های خوب یا نیروی اراده، بر خواسته‌ها و احساسات‌تان غلبه کنید تا اینکه بتوانید بهترین خط‌مشی را دنبال کنید یا به تعهدات و اصول خود پایبند بمانید. به‌منظور رسیدن به هدف مطلوب‌تان، حس خودکنترلی قدرتمندی دارید.

پرورش و حفظ این ویژگی‌های شخصیتیِ خوب، دشوار است، اما آنها برای بهبود کیفیت زندگی شما، مزایای مثبت بسیاری به‌ارمغان می‌آورند.

شخصیت خوب …

  • اعتماد و احترام سایر افراد را جلب می‌کند.
  • به شما امکان می‌دهد بر دیگران اثر بگذارید.
  • دیدگاه شما را درمورد شکست تغییر می‌دهد.
  • در اوقات سخت یا گرفتاری از شما حمایت می‌کند.
  • عزت‌نفس، مناعت طبع و اعتمادبه‌نفس‌تان را بهبود می‌بخشد.
  • زمینه‌‌ای برای روابط شاد و سالم ایجاد می‌کند.
  • به شما کمک می‌کند به ارزش‌ها و اهداف‌تان پایبند بمانید.
  • شانس موفقیت شما را در کار و سایر امور افزایش می‌دهد.

چگونه ویژگی‌های شخصیتیِ خوب را در خودتان ایجاد کنید؟

اگر واقعا می‌خواهید ویژگی‌های شخصیتی خوب را در خودتان پرورش دهید، گام‌های زیر را دنبال کنید:

ارزش‌های بنیادین خود را تعریف کنید

تعیین ارزش‌های بنیادین

با مشخص‌کردن ارزش‌های خود برای زندگی حرفه‌ای و شخصی‌تان، بفهمید چه چیزی برای شما از همه مهم‌تر است. اینها اصولی هستند که پایه و اساس اولویت‌ها، انتخاب‌ها، اعمال و رفتارهای شما به‌حساب می‌آیند.

عادات خوب را تمرین کنید

یک یا دو مورد از ویژگی‌های شخصیتی خوبِ ذکرشده در بالا را انتخاب کنید و آن را برای چند هفته تمرین کنید. اقدامات لازم یا رفتارهای نشان‌دهنده‌ی این ویژگی را یادداشت کنید و آنها را در زندگی روزمره و تعاملات‌تان به‌کار ببرید. با بستن کِش به مچ دست‌تان یا استفاده از ترفندهای دیگر، این تمرین را به خودتان یادآوری کنید.


حتما بخوانید: چطور عادت‌های بد را با عادت‌های خوب جایگزین کنیم؟

افرادی با همان ویژگی شخصیتی پیدا کنید

ارتباط با افرادی با ویژگی شخصیتی خوب

خودتان را با افرادی احاطه کنید که دارای همان ویژگی‌های شخصیتی موردنظر شما هستند. آنها به شما انگیزه می‌دهند و تشویق‌تان می‌کنند که این ویژگی‌ها را در خودتان ایجاد کنید. سعی کنید از افرادی که شخصیت ضعیفی دارند و تصمیمات بدی می‌گیرند، دوری کنید.

کمی ریسک کنید

برای رسیدن به هدف یا ارزش موردنظرتان، گام‌های کوچکی بردارید که شامل مقداری ریسک باشد. هنگامی که با احتمال شکست روبه‌رو می‌شوید و خودتان را در راه موفقیت به‌چالش می‌کشید، از نظر روانی و احساسی قوی‌تر و در برابر اصول‌تان متعهدتر خواهید شد.


حتما بخوانید: چرا ما از ریسک پذیری می‌ترسیم؟

خودتان را به‌چالش بکشید (از محدوده‌ی امن‌تان بیرون بیایید)

تعیین اهداف بزرگ

استانداردهای بالا و اهداف بزرگی برای خودتان تعیین کنید. بهترین را از خودتان انتظار داشته باشید و دائما برای آن تلاش کنید، حتی اگر در مسیرتان با موانع و شکست‌های گاه‌به‌گاه مواجه شوید. هر چالش موجب تقویت اعتمادبه‌نفس و آگاهی‌ شما می‌شود و باعث می‌شود شخصیت‌تان قوی‌تر شود.

درباره‌ی اصلاح خود، متعهد باشید

درک کنید که ساختن شخصیت‌تان، تلاشی مادام‌العمر است و کاری است که، هم در مسائل جزئی و هم در لحظات تعیین‌کننده‌ی زندگی‌تان باید آن را تمرین کنید. گاهی اوقات می‌توانید در ویژگی‌های شخصیتی موردنظرتان پیشرفت کنید، اما بعضی اوقات هم ممکن است درجا بزنید. با متعهدماندن به رشد شخصی و شناخت خودتان، شخصیت شما به‌طور طبیعی بهبود خواهد یافت، حتی ازطریق شکست‌ها.

به‌نظر شما مهم‌ترین و باارزش‌ترین ویژگی‌های شخصیتی کدام‌ها هستند؟ این ویژگی‌ها را در زندگی روزمره‌تان، اعم از زندگی خصوصی و کاری، چگونه منعکس می‌کنید؟

فرمول شادی و مثبت‌اندیشی را یاد بگیرید و با افسردگی خداحافظی کنید

۱۰،۰۰۰ تومان


منبع liveboldandbloom
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 26 دیدگاه)
  1. ئشتهی می‌گوید

    اصلا موافق نیستم که برای خوشحال بودن باید این صفات را داشت

    1. طیبه جلایر می‌گوید

      وقت‌بخیر دوست عزیز. مطمئنا صفات بسیاری وجود داره که داشتن اونها باعث می‌شه بیشتر احساس شادی کنیم. این مطلب فقط برخی از اونها رو بیان کرد. از همراهی‌تون سپاسگزارم.

  2. اجمیر صافی می‌گوید

    بلی خوشحال بودن ما خیلی ارتباط بر داشتن صلح با شخص خود دارد و این ویژگی ها یعنی صلح با خود.

    1. طیبه جلایر می‌گوید

      درست می‌فرمایید دوست عزیز. ممنون از حُسن توجه‌تون.

  3. محبوب می‌گوید

    با سلام
    باور کنید من تمام این خصوصیات را دارم ولی خیلی خوشحال نیستم.

    1. طیبه جلایر می‌گوید

      وقت‌بخیر دوست عزیز. خیلی خوبه که این خصوصیات رو در خودتون می‌بینید. شاید این احساس‌تون به‌خاطر شرایط فعلی‌تون باشه یا شاید هم لازمه خصوصیات‌تون را تقویت کنید. در هر صورت امیدوارم روز به روز شادتر و پرانرژی‌تر باشید.