وقت بازی و زندگی

0

درس پیشنهادی : وقت بازی و زندگی

بنظر شما جایگاه آموزش بسیاری از مهارت­های روز دنیا کجاست؟ از چه سنی باید شروع کنیم؟

درهرجامعه­ای و با هر نظام ارزشی در هر مقطع سنی باید آموزش­هایی مناسب در محیط مناسب آن به کودکان داده شود، اگر محیط فیزیکی و فضای کالبدی با میل ذاتی و طبیعت کودک و نوجوان سازگاری نداشته باشد، در آن صورت بعید است روح او تشویق به یادگیری شود.

رونیکس

مشکلاتی که جوانان ما در این دوره با آن درگیرند نداشتن مهارت کافی در مهارت­های روز دنیا مثل مطالعه و کتابخوانی، کار تیمی، دید سیستمی، هدف­گذاری، خودشناسی، هوش هیجانی، برنامه­ریزی و منظم بودن، مهارت­های مدیریتی، روش تعامل با مردم و خانواده، مهارت­های اقتصادی، مهارت­های ارتباط مؤثر با دیگران و… است. یکی ازمهمترین چالش­های امروزه نداشتن برنامه­ریزی مدون و نظم در انجام آن در زندگیه روزمره است. بسیار عالی می­شود کودکان یادبگیرند بطور خودکار چگونه منظم باشند و این نظم را همراه با خلاقیت داشته باشند، چگونه نظم همراه با فکر باز داشته باشند.

بهتره از کودکان شروع کنیم. کودکان و نوجوانان، مهمترین سرمایه­های یک کشور هستند. ناتوانی در ارائه­ی راهکارهای متعدد و پیدا نکردن راه­حل­های مناسب در شرایط سخت زندگی در بزرگسالی، ریشه در ضعف و ندیدن موارد مهم فردی در کودکی دارد و چه عالی می­شود، اگر بتوانیم کودکان و نوجوانان را به طور فردی بشناسیم درکشون کنیم و از نیازهایشان باخبر باشیم و در راستای رفع نیازهایشان آموزش­های کاربردی ارائه بدیم.

یکی از راه­های ایجاد فضای مناسب یادگیری بازی کردن است. فروید بازی را فعالیتی تخلیه­ای می­داند. فعالیتی که کودکان را با موقعیت­ها و شرایط دشوار مواجه می­سازد. کودک با موقعیتی خیالی که در بازی دارد به قالب بزرگسالان درمی­آید و تجربه­هایی کسب می­کند و از آن طریق می­تواند در برابر واقعیت­ها ایستادگی کند. کودک، خود را در بازی با رویدادهای آزاردهنده و مطلوب درگیر می­کند.

ارزش بازی در یادگیری: شخصیت کودک در هنگام بازی، تحت­تأثیر قوانینی اخلاقی قرار نمی­گیرد و آن­گونه که هست ظاهر می­شود. بنابراین مربی بهترین فرصت را برای مشاهده و شناسایی کودک بدست می­آورد و می­تواند شخصیت او را آن­گونه که هست مشاهده کند.

پیاژه تأکید می­کند، بازی فرد را قادر می­سازد که خود را با واقعیت­ها وفق دهد. ازنظر پیاژه بازی راهی است برای دسترسی به جهان بیرون و لمس آن، با این تعبیر بازی در رشد هوش کودک نقش حیاتی دارد.

به طور مثال رویکرد تربیته مهدکودک «شیروکین»که بیش از 50 سال است از آن استفاده می­کند تشویق کودکان به یادگیری از طریق ارتباط با طبیعت است. علی­رغم رشد اقتصادی بی­رویه که باعث تجاوز شهرهای بزرگ به حریم جنگل­ها و اکثر محیط­های سبز شده، این نزدیکی به حفظ محیط طبیعی کمک کرده است. مثل«مدرسه­ی طبیعت نوج ساری»، جایی که بچه­ها می­توانند از درختان، خرگوش­ها، گربه­ها و دیگر حیوانات اهلی کوچک لذت ببرند.

پیشنهاد:

  • استعدادیابی در دوران قبل از مدرسه(درواقع شناخت کودک)

زنگ­های پیشنهادی برای 6 سال ابتدایی

  1. ارتباط با طبیعت
  2. کشف و پرورش خلاقیت
  3. ارتقای روابط اجتماعی و دوستانه
  4. یادگیری نظم و برنامه­ریزی
  5. مطالعه و افزایش دانش
  6. مهارت شاد زندگی کردن

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.