مهارت های زندگی کودکانه

1

کتاب تصویری مهارت های زندگی کودکانه

یا وانیا (نامی ابداعی جهت ارتباط بیشتر کودکان که در زبان کردی به معنای هدیه باشکوه خداوند است)

کنجکاوی کودکان، این قشر معصوم و آسیب­پذیر جامه، در مورد مضوعات مختلف خصوصاً مسائل جنسی از جمله مواردی است که والدین به دلیل عدم آموزش در دوران کودکی خود ابراز ناتوانی می کنند. از طرفی شاید عرف امروز جامعه نتواند به سادگی آموزش های جنسی به کودکان را هضم کند اما بروز مشکلات جدی ناشی از عدم این آموزش ها در زندگی آینده آن ها دور از ذهن نیست. حوادث و اتفاقات ناگوار اخیر در کشور و در سطح بین المللی به تنهایی موید این مساله می باشد. آمارها نشان می‌دهد، 44 درصد دوستان، 20 درصد کتاب، 13 درصد والدین، 11 درصد معلمان و 9 درصد رسانه‌های مختلف مانند ماهواره و اینترنت را منبع کسب اطلاعات جنسی معرفی کرده‌اند.

رونیکس

پاسخ به سؤالات جنسی کودکان و ارائه اطلاعات جنسی به آن‌ها بهتر است متناسب با سن کودک و به صورت تدریجی و دائمی ‌از 3-4 سالگی شروع شود و در این زمینه باید اصل صداقت و کلام موجز همواره در نظر گرفته شود. متاسفانه عدم آموزش، ناآگاهی والدین از مبانی موجود و عمیق اجتماعی، دینی و اعتقادی از یک طرف و ترس از شکسته شدن قبح این مسائل در جامعه، مهم ترین عامل این سردرگمی دیدگاه والدین نسبت به بچه ها درباره مسایل جنسی است. بدتر آن‌که بسیاری از آن‌ها تصور می‌کنند که صحبت در این رابطه ممکن است به ترغیب کودکان برای تفحص بیشتر و حتی تجربه‌های نامطلوب منجر شود بدیهی است که آشنایی والدین با روند رشد روانی جنسی کودکان و نحوه برخورد با آن و آشنایی کاملا علمی و کارشناسی شده کودکان با این موضوع، در گذر از این مرحله بسیار موثر خواهد بود.

در این راستا پیشنهاد تهیه و تالیف کتابی تصویری و با زبان کودکانه با نام پیشنهادی “مهارت های زندگی کودکانه” با یهره گیری از نظرات اساتید و کارشناسان خبره این موضوع داده می شود. کتاب مورد نظر با معرفی کارکتری خاص و دوست داشتنی با نام پیشنهادی وانیا به شناسایی هویت جنسی کودک، نحوه به دنیا آمدن، قسمت های خصوصی بدن، مواضع مخاطره آمیز برای کودک، شناسایی آشنا و غریبه، و تعیین حد و مرز روابط با سایر کودکان، و ذکر ویژگی های رشدی روانی جنسی کودکان در قالب درس های مختلف، با پرهیز از شتابزدگی می پردازد و در ادامه در رابطه با چگونگی برخورد با اتفاقات و وقایع راهکارهایی پیشنهاد خواهد شد. عناوین پیشنهادی درس های عبارتند از:

نی نی وانیا بازی های وانیایی حموم رفتن وانیا جاهای خصوصی پسرا و دخترا جاهایی که نباید بریم استخر دکتر دوست ماست و …..

 

امید است با بهره گیری از کتاب هایی با این مضمون، در راستای ارتقای صحیح سلامت جنسی جامعه و کاهش خطرپذیری گام مهمی برداشته شود و جامعه دیگر شاهد وقایع تلخ از این دست نباشد.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. من می‌گوید

    در قسمت نظرات سایت پاسخ داده بودید که منظور از درس، این هست که قابلیت اینو داشته باشه که حداقل یک سال تدریس بشه! منتخب شدن این مقاله به این معنی هست که شما این رو قبول دارید که حداقل یک سال تمام!! آموزش جنسی به کودکان داده بشه :/
    نه چند ماه، یک سال تمام:/ زیاده روی یعنی این! کدوم کشور دنیا چنین درسی دارن که موضوعش فقط به مسائل این چنینی پرداخته و یک سال تدریسش می کنن؟!!

    واقعا از سایت شما این ناهماهنگی بعید بود، تصورات من از سایتتون رو خدشه دار کردید.