فواید ماسک ماست برای پوست صورت و طرز تهیه چند نوع آن

33

ماست یکی از سالم‌ترین و خوش‌طعم‌ترین مواد غذایی است که می‌تواند نیاز روزانه‌ی بدن را به ویتامین‌ها، مواد معدنی و بسیاری از مواد مغذی دیگر تأمین کند. می‌توان ماست را بدون هیچ‌گونه نگرانی به‌عنوان یک میان‌وعده‌ی سالم درنظر گرفت. اما آیا می‌دانید استفاده از ماست به عنوان ماسک، اثری معجزه‌آسا روی پوست دارد؟ می‌توانید ماسک ماست را به‌آسانی در منزل تهیه کنید و از فواید بی‌شمار ماست برای پوست بهره‌مند شوید. با ما همراه باشید.

مواد‌ مغذی موجود در ماست

مواد مغذی فوق‌العاده‌ای که در ماست وجود دارد، باعث درخشندگی و جوانی پوست می‌شود. این مواد مناسب برای پوست، سبب می‌شوند که ماسک ماست تأثیر به‌سزایی بر پوست داشته باشد.

رونیکس

میزان مواد مغذی موجود در ماست بسیار زیاد است اما از بین این مواد مغذی، به چهار مورد از مهم‌ترین آنها که در سلامت پوست نقش پررنگ‌تری دارند، اشاره خواهیم کرد:

۱. روی (زینک)

در هر ۱۰۰ گرم ماست تقریبا ۱ میلی‌گرم روی وجود دارد. این ماده‌ی معدنی، خواص ضدالتهابی و مؤثر شناخته‌شده دارد و تکثیر سلولی و رشد بافتی را آسان می‌کند. روی (زینک) به تنظیم چربی پوست نیز کمک می‌کند. این چربی از غدد سبابه (چربی‌ساز) ترشح می‌شود که در نتیجه، آکنه و جوش را بهبود می‌بخشد.

۲. کلسیم

همه‌ی ما می‌دانیم که ماست سرشار از کلسیم است، اما آیا می‌دانید که بخش زیادی از پوست، از کلسیم تشکیل شده است؟ بنابراین کلسیم اضافی به سلامت بدن شما کمک می‌کند و علاوه بر تسهیل بازسازی پوست‌تان، از خشکی و کمبود آب آن جلوگیری می‌کند.

۳. ویتامین ب (B)

ماست سرشار از ویتامین ب2 (B2)، ب5 (B5) و ب12 (B12) است. ویتامین ب2 (B2) یا ریبوفلاوین، درخشانی و سلامتی پوست شما را تضمین می‌کند. ریبوفلاوین به حفظ رطوبت پوست‌تان کمک می‌کند، سلول‌های پوستی را از آسیب‌ رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند، از تکثیر و رشد سلولی حمایت می‌کند و در ساخت سلول‌های چربی‌ساز مفید نقش دارد.

۴. لاکتیک‌اسید

لاکتیک‌اسید یکی از مواد مغذی اصلی موجود در ماست است. این ماده، به‌عنوان یکی از عناصر اصلی تشکیل‌دهنده در بعضی از محصولات بهداشتیِ مراقبت از پوست به‌کار می‌رود. لاکتیک‌اسید یک لایه‌بردار عالی و مرطوب‌کننده پوست است، چین‌وچروک‌های پوست را کاهش می‌دهد، از ایجاد چین‌وچروک‌های جدید و تشکیل خطوط خنده جلوگیری می‌کند؛ به همین دلیل به‌عنوان عامل ضدپیری محسوب می‌شود.


حتما بخوانید: علائم کمبود ویتامین در صورت شما

فواید استفاده از ماسک ماست

ماسک ماست - فواید استفاده از ماسک ماست

۱. مرطوب‌کننده و آب‌رسانی به پوست

اگر احساس می‌کنید که صورت‌تان گرفته و خسته است نگران نباشید. کمی ماست روی پوست‌تان بمالید و به‌آرامی و با حرکات چرخشی ماساژ دهید. لاکتیک‌اسید موجود در ماست موجب آب‌رسانی به پوست‌تان می‌شود و در نتیجه، ظاهر خسته‌ی شما را تسکین می‌دهد.


حتما بخوانید: آبرسانی به پوست با ۱۰ روشی که پوست شما را از خشکی در می‌آورد

۲. درخشان‌کننده‌ی پوست

لاکتیک‌اسید موجود در ماست، عامل مهارکردن محصول آنزیم تایروزیناز است. این آنزیم در بدن، ملانین تولید می‌کند که سبب تیرگی رنگ پوست می‌شود. بنابراین با کنترل تولید ملانین در بدن، پوست درخشان‌تری خواهید داشت.


حتما بخوانید: داشتن پوستی درخشان با خوردن یک نوشیدنی خوشمزه

۳. لایه‌برداری

ماست، لایه‌برداری عالی به‌شمار می‌رود. لاکتیک‌اسید موجود در ماست، آلفا‌هیدروکسیل‌‌اسید طبیعی است که به برداشتن سلول‌های مرده‌ی پوستی بدون آزرده‌کردن آن کمک می‌کند. این ویژگی، پوست را تحریک می‌کند تا سریع‌تر بازسازی شود.


حتما بخوانید: لایه برداری پوست صورت با ۲۸ ماسک موثر خانگی

۴. پوستی بدون لکه و نقص

درصورتی‌که هر روز از ماسک ماست استفاده کنید، می‌توانید باکتری‌های ایجاد‌کننده‌ی آکنه و جوش را از بین ببرید. روی (زینک) موجود در ماست التهاب‌های پوستی را کاهش می‌دهد و به کاهش چربی تولیدشده از غدد چربی پوست کمک می‌کند. ویژگی‌های فوق‌العاده‌ی همه‌ی مواد مغذی ماست در کنار یکدیگر سلامت و زیبایی پوست را تضمین می‌کند.


حتما بخوانید: درمان لک صورت با ۱۰ ماسک موثر خانگی

۵. خداحافظی با سیاهی دور چشم

ماسک ماست به‌تنهایی می‌تواند همان چیزی باشد که شما برای رهایی از شر سیاهی‌های ناخوشایند دور چشم‌تان به‌دنبالش هستید. روی (زینک) موجود در ماست به رفع لکه‌ها و زخم‌های پوستی کمک می‌کند و سبب روشنی پوست‌تان می‌شود. استفاده‌ی منظم از ماسک ماست کمک می‌کند که به یک‌باره و برای همیشه از شر سیاهی دور چشم‌تان خلاص شوید.

۶. سرچشمه‌ی جوانی

ماسک ماست حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی است. آنتی‌اکسیدان‌ها اجازه نمی‌دهند که رادیکال‌های آزاد به پوست شما آسیب برسانند. با استفاده‌ی منظم از ماسک ماست می‌توانید ایجاد چین‌وچروک و خطوط خنده را به‌تأخیر بیندازید. وجود لاکتیک‌اسید در ماست سبب می‌شود که پوست‌تان زودتر از موعد پیر نشود.


حتما بخوانید: جلوگیری از چروک صورت با ۲۳ راه موثر که شما را جوانتر نشان می‌دهد

۷. مقابله با عفونت‌های پوستی

لاکتیک‌اسید ماست خاصیت ضدقارچی دارد. از این جهت، استفاده از ماسک ماست روش خوبی برای مقابله با هر نوع عفونت قارچی است. برای این منظور، شما باید چهار تا پنج‌بار در روز از ماسک ماست استفاده کنید تا عفونت از روی پوست، پاک‌سازی شود.

۸. تسکین آفتاب‌سوختگی

روی (زینک) موجود در ماست سبب تسکین آفتاب‌سوختگی می‌شود. این ماده به کاهش احساس خارش ناشی از آفتاب سوختگی کمک می‌کند؛ بنابراین به چیز دیگری برای درمان نیاز نخواهید داشت. در صورت آفتاب‌سوختگی کافی‌ست از ماست به‌عنوان ماسک استفاده کنید. این روش باعث کاهش قرمزی و التهاب‌ها خواهد شد. همچنین، به تنظیم چربی طبیعی پوست‌تان کمک می‌کند.


حتما بخوانید: درمان آفتاب سوختگی پوست با ۱۰ روش تاثیر‌گذار خانگی

ترکیب ماست با مواد دیگر

ماسک ماست - ترکیب ماست با سایر مواد

برای تهیه‌ی ماسک ماست می‌توانید از ماست ساده یا از ترکیب آن با سایر مواد مفید برای پوست، استفاده کنید. در زیر، بعضی از موادی که تأثیر ماسک ماست را افزایش می‌دهد، ذکر شده است:

۱. هویج رنده‌شده

در صورتی‌که پوست خشکی دارید و تمایل دارید که سالم، نرم و مرطوب به نظر بیاید، مقداری هویج رنده‌شده به ماست اضافه کنید و روی صورت خود قرار دهید. این‌کار پوست را جوان می‌کند و زیبایی طبیعی به آن می‌بخشد.


حتما بخوانید: خواص هویج برای سلامتی و طرز تهیه یک نوشیدنی خوشمزه و مقوی

۲. آب‌لیمو

در صورتی‌که پوستی چرب دارید، می‌توانید از ترکیب آب‌لیمو با ماست استفاده کنید. آب‌لیمو افزودنی‌ای عالی برای ماست است که به پاک‌سازی منافذ مسدودشده‌ی آن کمک می‌کند. همچنین، پوست‌تان را هم لایه‌برداری می‌کند. آب‌لیمو تیرگی پوست را از بین می‌برد و سبب درخشندگی آن می‌شود.

۳. عسل

برای اینکه پوست نرمی داشته باشید، مقداری عسل به ماسک ماست اضافه کنید و آن را روی صورت‌تان بمالید. عسل نرم‌کننده‌‌ای طبیعی است و باعث می‌شود رطوبت در پوست باقی بماند و از خشکی آن نیز جلوگیری می‌کند. این کار چین‌وچروک را کاهش می‌دهد. همچنین، عسل خواص ضدباکتریایی دارد که به رفع جوش و آکنه کمک می‌کند.

اقدامات احتیاطی در رابطه با ماسک ماست

با اینکه ماسک ماست برای پوست بسیار مفید است، اما برای استفاده از آن باید به برخی نکات مهم توجه کنید. توجه به این نکات به جلوگیری از آسیب‌های احتمالی به پوست‌تان کمک می‌کند.

  • اگر هنگام استفاده از ماسک ماست احساس خفیفی از سوزن‌سوزن‌شدن پیدا می‌کنید، به‌معنای این است که پوست حساسی دارید. حتی ممکن است حالت گزش یا آفتاب‌سوختگی نیز پیدا کنید. در این حالت بلافاصله پوست‌تان را با آب بشویید. بهتر است قبل از استفاده از ماسک ماست، آن را روی بخش کوچکی از پوست‌تان امتحان کنید، زیرا ممکن است به لاکتیک‌اسید یا مواد موجود در ماست حساسیت داشته باشید.
  • در صورتی‌که به مواد لبنی یا نوع آلفا یا بتای هدروکسی‌اسید حساسیت داشته باشید، نمی‌توانید از ماسک ماست استفاده کنید و از فواید آن لذت ببرید.
  • برای تهیه‌ی ماسک حتما از ماست ساده، ارگانیک و پرچرب استفاده کنید. استفاده از ماست پرچرب تأمین رطوبت و مواد مغذی موردنیاز پوست‌تان را تضمین می‌کند.

روش تهیه‌ی ماسک ماست

ماسک ماست - روش تهیه ماسک ماست

برای تهیه‌ی ماسک ماست روش‌های مختلفی وجود دارد. می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

۱. برای پوست‌های خشک

اگر پوست خشک دارید، از روش زیر برای تهیه‌ی نوعی ماسک مرطوب‌کننده و آب‌رسان استفاده کنید. این روش پوست شما را صاف، نرم و انعطاف‌پذیر می‌کند.

مواد لازم:

  • ۲ قاشق غذاخوری ماست پرچرب طبیعی؛
  • ۲ قاشق غذاخوری عسل طبیعی؛
  • ۲ قاشق غذاخوری پوره‌ی آووکادو؛
  • ۲ قاشق غذاخوری جو پخته‌شده.

همه‌ی مواد فوق را باهم مخلوط کنید تا خمیری یک‌دست ایجاد شود. آن را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی پوست خود قرار دهید. سپس ماسک را با حوله‌ی نرم و مرطوب بشویید و تفاوت را ببینید.


حتما بخوانید: ۱۱ ماسک صورت برای پوست خشک؛ درمان خانگی خشکی پوست

۲. پوست تحریک‌شده

در صورتی‌که پوست‌تان به دلیل عفونت، آفتاب‌سوختگی یا عوامل دیگر قرمز و ملتهب است، از این ماسک ماست برای تسکین پوست خود استفاده کنید:

مواد لازم:

  • ۱ قاشق غذاخوری ژل آلوئه‌ورای طبیعی (می‌توانید به جای ژل از آب آلوئه‌ورا هم استفاده کنید.)
  • ۱ قاشق غذاخوری عسل
  • چند قطره روغن بابونه

همه‌ی مواد را باهم مخلوط کنید تا خمیری نرم ایجاد شود. زمانی‌که خمیر آماده شد، آن را از یک صافی عبور دهید تا یک‌دست شود. ماسک را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی صورت خود قرار دهید، سپس با آب سرد بشویید.


حتما بخوانید: عوامل ایجاد حساسیت پوستی (درماتیت)؛ نشانه‌ها و راه‌‌های درمان آن

۳. برای عیب و جوش روی پوست

ماسک ماست - عیب و جوش روی پوست

جوش‌های چرکی و سرسیاه به دلیل تولید بیش‌ازاندازه‌ی چربی پوست ایجاد می‌شوند و به باکتری‌های تولیدکننده‌ی آکنه اجازه‌ی رشد می‌دهند. با استفاده از ماسک ماست می‌توانید مقدار چربی پوست خود را کم کنید و از شر باکتری‌ها خلاص شوید.

مواد لازم:

  • 1 قاشق غذاخوری ماست؛
  • 1 قاشق غذاخوری عسل؛
  • 1 قاشق چای‌خوری آب‌لیموی تازه؛
  • 1 قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه.

تمام مواد را به‌خوبی باهم مخلوط کنید. ماسک را به مدت 10 تا 15 دقیقه روی صورت خود قرار دهید. سپس صورت خود را با آب ولرم بشویید و با دستمال نرم خشک کنید.


حتما بخوانید: طرز تهیه ۸ نوع ماسک ضد جوش خانگی که پوستتان را جلا می‌بخشد

۴. برای داشتن صورتی طبیعی و درخشان

هیچ‌چیز به اندازه‌ی صورتی درخشان جذاب نیست. برای این منظور از این ماسک استفاده کنید:

مواد لازم:

  • ماست؛
  • عدس نیمه خردشده؛
  • پوست پرتقال رنده‌شده.

با مخلو‌کن، عدس و پوست پرتقال را باهم آسیاب کنید. ماست را هم به آنها اضافه کنید، سپس آن را روی پوست خود بمالید. بعد از 15 دقیقه با آب ولرم بشویید. متوجه خواهید شد که صورت‌تان درخشان‌تر، نرم‌تر و تازه‌تر به نظر می‌آید. در صورتی‌که پوست خشکی دارید، یک قاشق چای‌خوری عسل به ترکیب اضافه کنید تا رطوبت پوست شما حفظ شود.

۵. برای خستگی و گرفتگی صورت

آلودگی پوست و بی‌توجهی به نظافت آن، می‌تواند سبب گرفتگی و خستگی پوست‌تان شود. با استفاده از تهیه‌ی ماسک ماست به روش زیر، می‌توانید درخشندگی و جوانی را به پوست خود برگردانید:

مواد لازم:

  • ۴ قاشق غذاخوری ماست؛
  • ۱ قاشق چای‌خوری پودر کاکائو؛
  • ۱ قاشق چای‌خوری عسل.

تمام مواد را باهم مخلوط کنید و روی صورت خود قرار دهید. بعد از ۲۰ دقیقه، صورت‌تان را با آب ولرم بشویید. این کار به پوست شما طراوت می‌بخشد و سبب سلامت و درخشندگی آن می‌شود.


حتما بخوانید: ۱۱ ماسک صورت برای پوست خشک؛ درمان خانگی خشکی پوست

۶. لایه‌برداری از پوست

ترکیب ماست با برخی مواد، می‌تواند لایه‌برداری عالی باشد و سلول‌های مرده‌ی پوست را بردارد. این ماسک همچین باعث تغذیه‌رسانی به پوست می‌شود.

مواد لازم:

  • 2 قاشق غذاخوری ماست
  • 1 قاشق غذاخوری جو

مواد بالا را باهم ترکیب کنید و به صورت حرکات چرخشی به‌آرامی روی پوست خود بمالید. این کار کمک می‌کند تا از شر سلول‌های مرده‌ی پوست خود خلاص شوید.

تعداد دفعات استفاده از ماسک ماست

نمی‌توان مزایای استفاده از ماسک ماست را انکار کرد. این ماسک هیچ اثر جانبی ندارد و کمک می‌کند تا پوستی صاف، نرم، جوان‌تر و بدون عیب و نقص داشته باشید. هر چند بار که بخواهید، می‌توانید از این ماسک استفاده کنید. با این حال بهتر است تعداد دفعات معمول استفاده از ماسک ماست را برای انواع مختلف پوست بدانید:

۱. پوست چرب و جوش‌دار

برای کسب نتیجه‌ی مطلوب می‌توانید هر روز از ماسک استفاده کنید.

۲. پوست خشک

برای ایجاد آب‌رسانی و رطوبت پوست، هفته‌ای 2 یا 3 بار از ماسک استفاده کنید.

۳. عفونت قارچی

هنگامی‌که برای رفع عفونت قارچی از ماسک استفاده می‌کنید، تعداد دفعات روزانه را بیشتر کنید. برای کسب بهترین نتیجه، روزی 4 یا 5 بار ماسک را روی صورت خود بگذارید.

حال که با فواید ماسک ماست و نحوه‌ی استفاده از آن آشنا شدید، دیگر دلیلی وجود ندارد از پوست‌تان شکایت کنید. از این ماسک شگفت‌انگیز استفاده کنید و از ویژگی‌های بی‌نظیر آن لذت ببرید. سپس نتایجی را که به‌دست می‌آورید، با ما درمیان بگذارید.

اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
منبع stylecraze
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 33 دیدگاه)
  1. ماریان می‌گوید

    من از ماستی که با قارچ کفیر تو خونه درست میکنم استفاده میکنم واقعا اثر فوق العاده ای داره و کاملا پوستم رو آبرسانی و روشن کرده هیچ ماسکی مثل این ماسک نیست و من هرروز استفاده میکنم

    1. فرناز تاج‌بخش می‌گوید

      ُسلام دوست عزیز؛
      ممنون که تجربه ت رو با مابه اشتراک گذاشتی امیدوارم همیشه سلامت و شاد باشی

  2. باران می‌گوید

    سلام عزیزم
    ماست با قارچ کفیر یعنی چی؟چطوری درست می کنند ؟

    1. فرناز تاج‌بخش می‌گوید

      سلام باران عزیز؛
      قارچ کفیر یه نوع موجود زنده است که موجب تخمیر شیر میشه. میتونید از عطاریها سوال کنید یا تو اینترنت جستجو کنید.

  3. المیرا می‌گوید

    سلام ، واقعا ممنون برای اطلاع رسانی قشنگتون، فقط می خواستم بدونم چطور میشه منفذهارو از بین برد؟ و صورت دیگه منفذ نداشت بخاطر جوش های سرسیاه که درآوردم و جاشون سوراخ مونده.
    سپاسگذارم واقعا ماست باعث درخشانی صورتم میشه، عالی بود. ممنونم از خدا

    1. فرناز تاج‌بخش می‌گوید

      سلام المیرا جان؛
      از همراهی و انرژی خوبتون ممنونم
      میتونید از این مقاله کمک بگیرید
      https://www.chetor.com/99589-%d9%85%d9%86%d8%a7%d9%81%d8%b0-%d8%a8%d8%a7%d8%b2-%d9%be%d9%88%d8%b3%d8%aa/