۵ اشتباه در زندگی زناشویی که ممکن است به طلاق ختم شود

1

زوج‌هایی که سال‌ها از ازدواج‌شان می‌گذرد، خوب می‌دانند که زندگی مشترک بالا و پایین دارد. اما زوج‌هایی که تازه ازدواج کرده‌اند و هنوز در پیچ‌وخم‌های زندگی زناشویی آب‌دیده نشده‌اند، شاید در برخورد با اختلافاتی که گاه در زندگی مشترک اجتناب‌ناپذیرند، احساس کنند که ازدواج‌شان بدجوری در مسیر سرازیری قرار گرفته است. تداوم یک رابطه در چنین شرایطی تا حد زیادی به درک طرفین و نوع واکنش‌شان بستگی دارد. در این مطلب قصد داریم به تشریح مختصر ۵ مورد از دردسرسازترین اشتباهاتی بپردازیم که می‌توانند یک رابطه را به جدایی و طلاق بکشانند. با ما همراه باشید تا با راهکارهای مقابله با این اشتباهات هم آشنا شوید.

۱. تصمیمات شتاب‌زده در مورد ازدواج

بسیاری از دختران جوان و کم‌تجربه با این ادعا ازدواج می‌کنند که دیوانه‌وار عاشق هستند. اما این احساس آتشین در بسیاری مواقع خیلی زود فروکش می‌کند.

ازدواج

رونیکس

راه‌حل: ازدواج امری دشوار و جدی است و تنها درصورتی پایدار خواهد بود که طرفین با تأمل و تعمق کافی تصمیم به ازدواج بگیرند. پس اگر تصمیم به ازدواج دارید، سعی کنید همه‌ی جوانب را با دقت کامل بسنجید. پیش از ازدواج باید اطمینان حاصل کنید که آمادگی پذیرش مسئولیت‌های زندگی مشترک را دارید و قاطعانه حاضرید که رابطه‌تان را در مسیر رشد و تعالی پیش ببرید.

۲. قوانین سفت‌وسخت در مورد امور منزل

نظافت منزل

روان‌شناسی مدرن بر این باور است که قوانین سفت‌وسخت در مورد امور منزل می‌تواند دلیل طلاق باشد. چنین قوانینی باعث می‌شوند که خانه به‌جای یک مکان گرم‌ونرم به مکان شغل دوم تبدیل شود.

راه‌حل: خلاقیت به خرج بدهید! کمی شوخی و خوش‌مزگی می‌تواند فعالیت‌های عادی منزل را که به روزمرگی آلوده شده‌اند، بازی‌گونه و هیجان‌انگیز کند. خلاصه اینکه سخت نگیرید. اگر دیگر در انتهای روز هیچ رمقی برای‌تان باقی نمانده است، چه اشکالی دارد گاهی اوقات هم به‌جای اینکه خودتان آشپزی کنید، از بیرون غذا سفارش بدهید یا مثلا با همسرتان به یک کافه‌ی دنج بروید و نظافت منزل را به بعد موکول کنید. خیلی عالی است اموری مانند نظافت منزل را با انجام بازی‌های رقابتی به فعالیتی مفرح تبدیل کنید و مثلا قرار بگذارید که هرکس سریع‌تر گردگیری کرد برنده باشد و اگر دوست داشتید، جایزه هم تعیین کنید.

۳. تأثیرپذیری از طلاق دوستان و آشنایان

اختلافات زناشویی

روابط نزدیک با کسانی که در آستانه‌ی طلاق هستند نیز می‌تواند روی ازدواج‌تان تأثیر منفی بگذارد، به‌ویژه اگر در شرایط‌ و دلایل طلاق‌شان دچار کژفهمی شده باشید. خطر از آنجایی آغاز می‌شود که زندگی خودتان را در قیاس با زندگی نافرجام دوستان و آشنایان‌تان قرار بدهید و به این نتیجه برسید که موارد مشترک زیادی در روابط خودتان با همسرتان و آن زوج شکست‌خورده وجود دارد. هستند کسانی که با این قیاس‌ها و نتیجه‌گیری‌ها به سرشان می‌زند همان‌طور که آن زوج دیگر طلاق گرفتند، به زندگی مشترک خودشان نیز هیچ امیدی نیست.

راه‌حل: واقعیت این است که اگر مشکلی با همسرتان دارید، حتی درصورتی‌که با این قبیل زوج‌های به‌اصطلاح خطرزا رفت‌وآمد نکنید، باز هم مشکلات‌تان با همسرتان به‌قوت خود باقی خواهد ماند، به این معنی که قطع رابطه راه‌حل قطعی این مسئله نیست. روابط نزدیک‌تان را همیشه باید حفظ کنید و این‌طور نباشد که رابطه‌ی دوستی‌تان با کسی فقط محدود به قبل یا بعد از طلاقش باشد. برای اینکه زندگی مشترک‌ یک زوج از طلاق دوستان و آشنایان‌‌شان آسیب نبیند، زن و شوهر باید با یکدیگر روراست باشند و افکار و احساسات‌شان را به هم بگویند. اگر فضای مثبتی در زندگی مشترک‌تان برقرار باشد، آن‌وقت هیچ عامل یا بهانه‌ی خارجی نمی‌تواند رابطه‌تان را خراب کند.

۴. برهم خوردن تعادل کار و زندگی

کار بیش‌از‌حد

وقتی می‌توانید ادعا کنید که در شغل‌تان موفق هستید که اجازه ندهید شغل‌تان روی زندگی شخصی شما تأثیر منفی بگذارد. اگر روزی ناگهان به خودتان بیایید و ببینید که خانواده‌تان درحال ازهم پاشیدگی است، آن‌وقت تصویری که از خودتان به‌عنوان مثلا یک حسابدار یا مدیرعامل حرفه‌ای و توانا در ذهن ساخته‌اید، برای‌تان از اهمیت قبلی خواهد افتاد. البته که نباید وظایف شغلی‌تان را نادیده بگیرید و کم‌کاری کنید، اما به همین اندازه در قبال وظایفی که نسبت به خانه و خانواده دارید نیز مسئول هستید.

راه‌حل: زندگی شخصی باید از زندگی شغلی تفکیک شود. اولویت‌هایتان را در هریک از این‌دو مشخص کنید. میزان اهمیتی که به هرکدام‌شان می‌دهید نباید اغراق‌آمیز باشد، وگرنه باعث برهم خوردن تعادل کار و زندگی می‌شود. هنر نه گفتن را یاد بگیرید تا مثلا اگر رئیس‌تان پیشنهاد داد که پنجشنبه تا دیروقت اضافه‌کاری کنید، نه بگویید. از آن طرف، اگر جلسه‌ی کاری مهمی در پیش دارید که دیر به منزل می‌رسید، در کمال آرامش به همسرتان توضیح بدهید که جلسه‌ی خیلی مهمی است و نمی‌توانید زمانش را به روز دیگری موکول کنید.

۵. روراست‌نبودن در مورد خیانت

 طلاق

خیانت یکی از دشوارترین مشکلاتی است که متأسفانه گاهی در زندگی زناشویی اتفاق می‌افتد. اگر به همسرتان خیانت کرده‌اید، باید آمادگی پذیرش مسئولیت‌های ناشی از چنین خطای بزرگی را نیز داشته باشید.

راه‌‌حل: باید به این درک برسید که پنهان‌کردن حقیقت خیلی بدتر از گفتن آن است. اصلا معلوم نیست که آیا همسرتان شما را می‌بخشد و زندگی مشترک‌تان ادامه خواهد یافت یا نه. اما مطمئنا چنین رازی رابطه‌تان را از درون می‌خشکاند. صداقت درواقع شانس آخری است که می‌تواند زندگی مشترک‌تان را نجات بدهد، درحالی که دروغ و فریب همین شانس آخر را نیز از شما خواهد گرفت.


در ادامه بخوانید: ۶ نوع شخصیتی که هرگز نباید با آنها وارد رابطه‌ عاطفی شوید
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
منبع brightside
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. بهمن می‌گوید

    با سلام .به نظر من اسم قسمت خانواده را عوض بکنید بزارید .(زنان و قدرت )