مراحل خرید خانه؛ چه چیزهایی را باید قبل از انتخاب خانه دلخواه‌ خود بدانید

0

خرید خانه از جمله‌ خریدهایی است که ممکن است در طول عمر هرکسی یک بار اتفاق بیفتد. یکی از دلایل مهم آن، هزینه‌های زیاد آن است. از طرفی خرید خانه، به‌خصوص برای اولین بار، ممکن است ترسناک به‌نظر برسد چرا که روی آینده‌ی مالی شما تأثیر خواهد گذاشت. در ادامه، مراحل خرید خانه را قدم‌به‌قدم با هم مرور می‌کنیم تا بدون هیچ نگرانی خرید خود را تکمیل کنید.

۱. از خود بپرسید آیا خرید خانه کار درستی است

خرید یا اجاره خانه؛ کدام یک مناسب شما و سبک زندگی‌تان هستند؟ درست است که اغلب افراد دوست دارند صاحب‌خانه باشند، اما این علاقه همیشه هم خوب نیست؛ ممکن است پشیمان شوید. عوامل زیادی هستند که باید قبل از خرید خانه آنها را درنظر بگیرید. از همه مهم‌تر اینکه آیا شما قادر به پذیرش هزینه‌ها هستید؟

رونیکس

۲. قبل از خرید برای فروش تصمیم بگیرید

اگر همین الان صاحب‌خانه هستید، باید قبل از خرید خانه‌ی جدید، به فکر فروش خانه کنونی‌تان باشید. وقتی در بازار قیمت‌ها تورم دارد، فروش ملک با قصد خرید یک خانه‌ی دیگر، شاید کار پرمخاطره‌ای باشد، اما جنبه‌ی مثبت قضیه این است که می‌توانید بعد از شناسایی خانه‌ی رؤیایی‌تان، خیلی سریع برای خرید آن اقدام کنید.

۳. به جیب خود نگاه کنید

توانایی مالی در خرید خانه

چقدر می‌خواهید برای خرید خانه پول خرج کنید؟ این موضوع به میزان سپرده‌ای که در اختیار دارید، بستگی دارد. در ضمن به فکر هزینه‌های پنهان خرید خانه، مثل مالیات و عوارض شهرداری و بازسازی خانه و خرید لوازم جدید متناسب با خانه‌ی جدید هم باشید.

۴. به مسائل بانکی توجه کنید

قبل از اینکه پیشنهاد خرید خود را مطرح کنید، باید مسائل مربوط به وام مسکن را حل کرده باشید. در صورت تکمیل‌بودن مدارک، مدتی طول می‌کشد تا وام مسکن را دریافت کنید؛ بنابراین در هنگام تنظیم قرارداد خرید خانه این موضوع را در نظر بگیرید و متناسب با آن تاریخ و میزان پرداخت‌ها را مشخص کنید. در ضمن هزینه‌های جانبی، مانند هزینه‌ی دفترخانه را نیز مدنظر قرار بدهید.

۵. محل زندگی خود را انتخاب کنید

اگر می‌خواهید به محلی نزدیک خانه فعلی خود نقل‌مکان کنید، نیازی به فکرکردن زیاد ندارید؛ اما اگر قرار است به محله‌ی تازه یا شهر جدیدی بروید، تصمیم‌گیری سخت و زمان‌بر خواهد بود. اگر تصمیم اشتباه بگیرید، علاوه‌بر ایجاد نارضایتی باید هزینه‌ی جابه‌جایی مجدد را نیز تقبل کنید. البته میزان بودجه‌‌ی شما برای خرید خانه نیز در محدود کردن گزینه‌ها تاثیرگذار خواهند بود.

۶. خانه‌ی مناسب خود را پیدا کنید

پیدا کردن خانه‌ای مناسب

وقتی محله‌ی مورد نظر خود را مشخص کردید، نوبت به پیداکردن خانه می‌رسد. باید خانه‌های زیادی را بازدید کنید تا جای هیچ غافل‌گیری و حسرتی برای شما باقی نماند. از افزایش تعداد اعضای خانواده‌تان غافل نشوید، خرید خانه برای افرادی که می‌خواهند بچه‌دار شوند ملاحظات خاص خود را می‌طلبد. سعی کنید در مورد سوالاتی که باید از مشاور املاک بپرسید به خوبی فکر کنید و با او رابطه‌ی خوبی ایجاد کنید تا به شما در تمامی مراحل خرید خانه کمک کند.

درباره‌ی وضعیت سند خانه نیز به‌خوبی تحقیق کنید که شش‌دانگ است یا رهنی یا قول‌نامه‌ای. درضمن سراغ بنگاه‌هایی بروید که پروانه کسب دارند و از اتحادیه‌ی صنف مشاوران املاک کد رهگیری دریافت کرده‌اند، همچنین به مشاور املاک گوشزد کنید که تمایل دارید در هنگام معامله کد رهگیری دریافت کنید تا هم از خطرات احتمالی مانند فروخته شدن یک خانه به چند خریدار جلوگیری کنید و هم از مشکلات حقوقی آن باخبر شوید.

۷.پیشنهاد خود را مطرح کنید

از موضع برتر قیمت خود را مطرح کنید. وقتی قصد قیمت‌دادن دارید، به مبالغی که باید در آینده بپردازید خوب فکر کنید، مثل هزینه‌ی تعمیرات و تغییر دکوراسیون و… . پیشنهاد خود را مستقیم با خریدار مطرح نکنید. قیمت پیشنهادی‌تان را به مشاور املاک بگویید و نظر او را نیز جویا شوید. شاید مجبور شوید برای اطمینان از خرید، مقداری پول پیش در اختیار بنگاه مسکن قرار بدهید.

۸. قرارداد خرید را امضاکنید

امضای قرارداد خرید خانه

در خرید و فروش خانه وقتی پای معامله می‌روید و قرارداد امضا می‌کنید، طبق قانون موظفید خانه را خریداری کنید و فروشنده نیز موظف است تا آن را به شما بفروشد. اگر بعد از امضای قرارداد پشیمان شوید، درصدی از پول‌تان که بابت ضمانت پرداخته‌اید، ضبط می‌شود. قبل از امضای قرارداد نکات حقوقی در خرید خانه را مرور کنید و از اعتبار سند و خودِ خانه، اطمینان پیدا کنید و درباره‌ی تاریخ تنظیم سند، به‌توافق برسید. بعد از امضای قرارداد، شما به‌صورت رسمی مالک خانه‌اید. بنابراین برای بیمه‌کردن ساختمان، مثل بیمه‌ی آتش‌سوزی اقدام کنید.

۹. مذاکرات نهایی را انجام دهید

حتما از مالک قبلی بخواهید تا فرم تسویه‌حساب آب، برق، گاز، تلفن و حتی اینترنت را فراهم کند. اگر درون خانه، اسباب و اثاثیه‌ای وجود دارد، وضعیت آنها را نیز مشخص کنید تا بعد از اسباب‌کشی دچار مشکل نشوید.

۱۰. خرید خود را تکمیل کنید

وقتی پول خرید یا چِک را در اختیار مالک قرار ‌بدهید، خرید شما کامل می‌شود. اگر فروشنده خود نیز برای خرید آن خانه وام گرفته باشد و مقداری از بازپرداخت وام باقی مانده باشد، باید در بانک حاضر شوید تا توافقی بین شما، فروشنده و بانک تنظیم گردد. در ادامه نیز بعد از فرآیند تکمیل خرید دوباره سند خانه به رهن بانک در می‌آید و فروشنده می‌تواند چک وام را نقد کند.

۱۱. به خانه‌ی جدیدتان نقلمکان کنید

وقتی خرید شما تکمیل شد، مالک قبلی باید در تاریخ مشخص شده آنجا را ترک کند و شما می‌توانید کلید‌های خانه را از مشاور املاک تحویل بگیرید. حالا می‌توانید آزادانه به خانه‌ی خود رفت‌وآمد داشته باشید و تغییرات مدنظرتان را اعمال کنید.

اصول کسب ثروت را بیاموزید و عادت‌های افراد ثروتمند را در خود ایجاد کنید.



ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.