جوش چرکی؛ علل، علائم و روش‌های طبیعی و دارویی درمان آن

16

بسیاری از ما در زندگی بارها دچار جوش چرکی بزرگ یا آکنه می‌شویم. جوش چرکی شکل جدی‌تری از جوش است که سبب به وجود آمدن کیست‌ها و برآمدگی‌های بزرگ و ملتهب روی صورت می‌شود. این جوش‌ها در ۸ تا ۵۰سالگی و بیشتر روی صورت ظاهر می‌شوند. با این حال، قفسه‌ی سینه، پشت، بالای بازوها و شانه‌ها نیز ممکن است تحت تأثیر آن قرار بگیرند. احتمال ابتلا به جوش های چرکی و دردناک در زنان و مردان یکسان است. این برآمدگی‌های بزرگ و قرمز دردآور نیز هستند. به‌دلیل ظاهر ناخوشایند این جوش‌ها به‌ویژه در ناحیه‌ی صورت، افراد به‌طور مداوم در پی امتحان روش‌های مختلف برای درمان آن هستند. در این مطلب، ابتدا علل و علائم و سپس راه‌های درمان جوش چرکی را بررسی می‌کنیم. در انتهای مطلب نیز به سؤالات رایج در این مورد پاسخ خواهیم داد.

جوش چرکی چطور ایجاد می‌شود؟

برخلاف شکل‌های خفیف‌تر جوش، جوش چرکی بسیار دردناک است و زمانی ایجاد می‌شود که چربی و سلول‌های مرده‌ی پوست به‌طور عمیق در فولیکول مو یا منافذ پوست نفوذ می‌کنند. با پارگی منافذ زیر پوست، التهاب به‌سمت بافت اطراف پوست رها می‌شود. این واکنش زنجیره‌ای در پوست ادامه پیدا می‌کند، التهاب گسترده‌تر می‌شود، باکتری‌های مولد جوش رشد می‌کنند و جوش در تمام ناحیه پخش می‌شود. پوست بدن برای جلوگیری از پخش شدن التهاب، یک کیست دور آن منطقه ایجاد می‌کند.

رونیکس

جوش چرکی معمولا در دوران بلوغ در پسرهای جوان ایجاد می‌شود، اما می‌تواند در بزرگسالی (به‌ویژه هنگامی که تعادل هورمونی به‌ هم می‌خورد) نیز ادامه پیدا کند. در خانم‌های بزرگسال معمولا جوش چرکی در دوران قاعدگی ایجاد می‌شود. فک و چانه بیشترین مناطق تحت تأثیر جوش هستند.

علت جوش چرکی صورت

عوامل زیادی در ایجاد جوش چرکی نقش دارند، اما مهم‌ترین این عوامل عبارت‌اند از:

  • عوامل ژنتیکی و ارثی؛
  • تغییرات هورمونی (در پسران نوجوان به دلیل ترشح هورمون اندروژن و در خانم‌ها به دلیل چرخه‌ی قاعدگی، بارداری یا یائسگی
  • بیماری‌هایی مانند سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (یکی از انواع کیست تخمدان) در خانم‌ها؛
  • میزان بالای رطوبت و عرق؛
  • بسته شدن منافذ و سوزش صورت و استفاده از محصولات مراقبتی نامناسب پوست؛
  • بعضی از داروها و مواد شیمیایی مانند کورتیکواستروئیدها، لیتیوم، فنیتوئین، ایزونیازید.

علائم و نشانه‌های جوش چرکی

  • برآمدگی‌های بزرگ، قرمز و دردناک روی صورت، قفسه‌ی سینه، پشت، بالای بازو، شانه یا ران؛
  • گره‌هایی که حالت قرمز دارند ولی روی آن سفید نیست؛
  • ضایعاتی که قبل از ظاهر شدن، در زیر پوست احساس می‌شوند؛
  • جوش‌های قابل‌رؤیت که چرک و گره دارند و دارای نوک تیزی هستند؛
  • برآمدگی‌هایی که حتی بدون دست زدن به آنها، دردناک هستند.

درمان خانگی جوش‌های چرکی و دردناک

برخی درمان‌های دارویی مانند استفاده از قرص آکوتان می‌تواند برای جوش چرکی مفید باشد. اما متأسفانه عوارض جانبی گزارش‌شده‌ی این دارو مانند نقص مادرزادی، بیماری کرون (یکی از بیماری‌های التهابی روده) و حتی تحریک به خودکشی سبب ایجاد نگرانی‌هایی درباره‌ی مصرف این دارو شده است. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم به‌جای دست‌کاری کردن جوش‌ها یا استفاده از داروهای خطرناک موضعی یا خوراکی، از روش‌های طبیعی و درمان‌های خانگی برای رفع آنها استفاده کنید:

۱. جوش را نترکانید

هرگز به جوش‌هایتان دست نزنید و محتویات آنها را خارج نکنید. ضایعات ناشی از جوش چرکی عمیق و عفونی است و کندن آن می‌تواند دوره‌ی درمان را از چند روز به چند هفته افزایش دهد. علاوه‌برآن، با این کار فقط جوش را دردناک‌تر و ناخوشایندتر می‌کنید. ترکاندن جوش سبب پخش شدن عفونت پوست و سرایت آن به بخش‌های دیگر می‌شود. حتی ممکن است جای خالی آن برای همیشه باقی بماند.

۲. از یخ استفاده کنید

قطعه‌ای یخ را چندین بار به‌طور مستقیم روی جوش خود قرار دهید تا رگ‌های خونی کوچکی که کیست دردناک اطراف جوش را تغذیه می‌کنند منقبض شوند. یخ کمک می‌کند تا بلافاصله اندازه و قرمزی جوش کاهش پیدا کند.

۳. پیوسته مراقب سلامت پوست‌تان باشید

به‌طور مداوم از پوست خود مراقبت کنید و از مرطوب‌کننده‌های سنگین و معطر دوری کنید. قبل از اینکه مرطوب‌کننده‌ی روزانه‌ی خود را به پوست صورت‌تان بزنید، حتما صورت‌تان را لایه برداری و تمیز کنید. بهترین انتخاب، استفاده از مرطوب‌کننده‌ی بدون چربی و غیرمعطر است.

برای حفظ سلامتی و بازسازی پوست‌تان از لایه‌بردار‌هایی استفاده کنید که علاوه بر مؤثر بودن به پوست‌تان آسیب نزنند. نمونه‌های خوب‌ ‌آن استفاده از گلیکولیک اسید و آنزیم‌های موجود در میوه‌هاست. وقتی در معرض تابش آفتاب قرار می‌گیرید، بهترین ضدآفتاب ها، ضدآفتاب‌های کاملا طبیعی هستند که احتمال باقی ماندن جوشگاه را کم می‌کند. برای از بین بردن جای جوش ها بهتر است از مواد طبیعی حاوی ویتامین سی (C) استفاده کنید. متاسفانه از بین بردن جای زخم ناشی از بعضی از جوش چرکی ماه‌ها زمان می‌برد تا خوب شود اما ناامید نشوید. مراقبت پیوسته از پوست در درازمدت نقش پررنگی در پیشگیری از بروز انواع جوش دارد.

۴. نسبت به جوش‌ها وسواس نداشته باشید

نسبت به جوش چرکی خود وسواس نداشته باشید و مدام به آینه نگاه نکنید. با این کار فقط ظاهر و احساس‌تان بدتر خواهد شد. مثبت فکر کنید و مطمئن باشید افکار مثبت روی پوست‌تان تأثیر مطلوبی خواهد گذاشت. اغلب وقت‌ها وسواس منجر به دست‌کاری جوش می‌شود. این کار نه‌تنها روند درمان را مختل می‌کند بلکه ممکن است باعث تشدید مشکل و ایجاد زخم شود.

۵. حوله و روبالشی خود را تمیز نگه دارید

حوله، روبالشی یا هر چیز دیگری که به‌طور مستقیم با صورت‌تان در تماس است، باید مرتب شسته یا عوض شود. برای شستن آنها نیز به‌جای استفاده از شوینده‌های قوی از صابون‌های طبیعی و غیرمعطر استفاده کنید.

برای تهیه محبوب‌ترین محصولات ضد جوش کلیک کنید

۶. از روغن‌های گیاهی استفاده کنید

با استفاده از روغن‌های گیاهی مثل روغن درخت چای یا اسطوخدوس می‌توانید با جوش چرکی مقابله کنید. بهترین روش برای استفاده از اسانس‌های روغنی برای جوش این است که دو تا سه قطره از روغن را روی منطقه‌ی مبتلاشده بریزید. روغن درخت چای و اسطوخدوس به‌عنوان پاک‌کننده‌ مناسب است؛ اما اگر پوست حساسی دارید می‌توانید آنها را با روغن دیگری مثل جوجوبا (Jojoba) یا روغن نارگیل ترکیب کنید.

زمانی که از روغن‌های مخصوص برای درمان جوش استفاده می‌کنید، در معرض مستقیم نور آفتاب قرار نگیرید. اشعه‌ی ماورابنفش (UV) می‌تواند پوست‌تان را حساس کند و آثار سوزش و قرمزی روی آن باقی بگذارد.

۷. درمان جوش های چرکی و دردناک با رژیم غذایی مناسب

غذاهایی که باید از مصرف آنها خودداری کنید:

  • لبنیات معمول موجود در بازار: به‌طور کلی، محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و بستنی حتی در افرادی که منع مصرف لاکتوز ندارند، به‌سختی در دستگاه گوارش هضم می‌شوند. برای اینکه ببینید لبنیات در ایجاد جوش‌های چرکی‌تان نقش دارند یا خیر، به مدت دو هفته مصرف آن را کاهش دهید. پس از دو هفته، نتیجه را بررسی کنید و اگر احساس کردید که جوش‌هایتان بهتر شده‌اند، لبنیات را حذف کنید یا مصرف آن را به میزان چشمگیری کاهش دهید.
  • شکر: شکر و سایر مواد غذایی پرقند (مثل نان و پاستا) می‌تواند میزان التهاب بدن‌تان را بدتر کند. التهاب بیشتر، سبب افزایش جوش چرکی می‌شود. مصرف بیش‌ازحد شکر و غلات می‌تواند سبب افزایش مخمر و باکتری‌های بدن شود و جوش صورت را بدتر کند. سعی کنید از شیرین‌کننده‌های طبیعی استفاده کنید.
  • کافئین و شکلات: تحقیقات زیادی نشان داده‌اند که ارتباطی بین مصرف کافئین و جوش وجود ندارد. از طرفی، شکی نیست که مصرف کافئین تأثیر مستقیم روی تعادل هورمونی دارد. مصرف بیش از اندازه‌ی کافئین می‌تواند میزان کورتیزول (هورمون استرس) بدن را بالا ببرد. با کاهش مصرف انواع مختلف کافئین مثل قهوه، چای یا شکلات تعادل هورمونی بهتر و جوش‌های چرکی کمتر خواهید داشت.
  • غذاهای فراوری‌شده: مصرف غذاهای کم‌فیبر و فراوری‌شده روی دستگاه گوارش و در نتیجه روی پوست تأثیر منفی می‌گذارد. وعده‌های غذایی فراوری‌شده مثل گوشت ‌یخ‌زده، غلات فراوری‌شده و غذاهای تهیه‌شده در مایکروویو، تغییر نامناسبی در باکتری‌های داخل دستگاه گوارش ایجاد می‌کنند. این افزایش التهاب باعث می‌شود که جوش چرکی در بدن‌تان ایجاد شود و وضعیت جوش‌های موجود را بدتر کند.
  • غذاهای سرخ‌شده و فست فودها: این نوع غذاها هم فراوری‌شده هستند و فیبر بسیار کمی دارند. علاوه‌براین، این محصولات دارای موادی هستند که باعث التهاب می‌شود. از جمله‌ی این مواد می‌توان به روغن‌های هیدروژنی، نمک، مواد شیمیایی و طعم‌دهنده‌ها اشاره کرد.

غذاهایی که مصرف آنها توصیه می‌شود:

  • غذاهای سرشار از پروبیوتیک‌ها: برای اینکه دستگاه گوارش سالم‌تری داشته باشید، باید تناسبی بین باکتری‌های خوب و بد موجود در بدن‌تان وجود داشته باشد. غذاهای غنی از پروبیوتیک مثل کفیر یا سبزیجات، با کاهش التهابات مانع ایجاد جوش می‌شوند. مصرف نوشیدنی‌های لبنی دارای لاکتوباسیلوس، به‌طور مؤثری ضایعات جوش و تولید چربی روی پوست را به مدت ۱۲ هفته کاهش می‌دهد.
  • غذاهای دارای روی (زینک) بالا: افرادی که جوش دارند باید مواظب کاهش روی (زینک) در بدن‌شان باشند. برای افزایش میزان زینک بدن از غذاهایی مثل گوشت تازه‌ی گاو، نخود، تخم کدو و بادام هندی استفاده کنید.
  • غذاهای غنی از ویتامین A: غذاهای غنی از ویتامین A مثل کلم بروکلی، اسفناج، سیب‌زمینی شیرین و هویج با التهاب مبارزه می‌کنند. با استفاده از این مواد می‌توانید از شر جوش چرکی خلاص شوید.
  • غذاهای غنی از فیبر: مصرف غذاهای پرفیبر مثل سبزیجات، میوه‌ها، مغزها، دانه‌های خوراکی و جو باعث پاک‌سازی کولون می‌شود و به باکتری‌های خوب روده اجازه‌ی رشد می‌دهد. هر دوی این موارد باعث کاهش جوش چرکی می‌شود.
  • غذاهای دارای پروتئین بالا: گوشت تازه‌ی گاو، مرغ، ماهی‌های آزاد، تخم‌مرغ دارای میزان زیادی پروتئین و موادمغذی هستند و به تعادل قند خون کمک می‌کنند و جوش چرکی را کاهش می‌دهند.
  • غذاهای دوست‌دار کبد: از آنجایی‌که هورمون‌ها در کبد فراوری می‌شوند، استفاده از غذاهایی که به تقویت کبد کمک می‌کند می‌تواند باعث پاک‌سازی جوش چرکی شود. استفاده از سبزیجاتی مثل بروکلی و گل کلم با برگ‌های سبز و میوه‌های پرفیبر مثل گلابی و سیب برای عملکرد کبد بسیار مناسب هستند. گلابی و سیب جزو میوه‌های مفید برای افراد دیابتی نیز هستند.

استفاده از مکمل‌ها

  • پروبیوتیک‌ها (روزانه بین ۱۰۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ هزار واحد یا تقریبا دو تا سه کپسول در روز): استفاده از پروبیوتیک‌ها ایمنی بدن را بالا می‌برد و باعث از بین بردن جوش چرکی می‌شود. همچنین می‌توانید از محصولات مراقبتی پوست دارای پروبیوتیک استفاده کنید که یک لایه محافظ خارجی روی پوست‌تان ایجاد می‌کند.
  • اسید چرب امگا۳ (۱۰۰۰ میلی‌گرم در روغن ماهی یا روغن کبد ماهی یا ۳۰۰۰ میلی‌گرم از روغن تخم کتان): اسید چرب به کاهش التهابات کمک می‌کند و باعث تعادل هورمونی می‌شود. همچنین می‌توانید از گامالینولنیک‌اسید (GLA) موجود در گل‌مغربی و روغن گل‌گاو‌زبان برای تعادل هورمونی استفاده کنید.
  • روی (زینک به میزان ۳۰ – ۲۵ میلی‌گرم، دوبار در روز): تحقیقات نشان می‌دهد میزان روی (زینک) موجود در خون و پوست افرادی که جوش می‌زنند پایین است. استفاده از روی (زینک) خوراکی به درمان و کاهش جوش کمک می‌کند.
  • گیاه پنج انگشت (۱۵۰ میلی گرم از گیاه پنج انگشت): این گیاه پیشنهادی روی هورمون‌های القاکننده‌ی جوش تأثیر می‌گذارد.

درمان جوش چرکی با دارو

درمان جوش های چرکی و دردناک که با روش‌های خانگی بهبود پیدا نمی‌کنند نیازمند مراجعه به پزشک و دریافت درمان دارویی دارد. برخی داروها در پیشگیری و درمان جای جوش هم مؤثرند. در ادامه با رایج‌ترین درمان‌های دارویی جوش چرکی آشنا می‌شوید.

بنزوئیل پروکساید

بنزوئیل پروکساید برای درمان انواع جوش و آکنه تجویز می‌شود. این دارو با سابقه ۵۰‌ساله در درمان جوش با کشتن باکتری‌ها جوش‌ها را از بین می‌برد. بنزوئیل پروکساید را می‌توانید بدون نسخه هم تهیه کنید.

این دارو بر پایه آب و بر پایه الکل تولید و عرضه می‌شود؛ بسته به نوع پوست باید نوع دارو را انتخاب کنید. نوع بر پایه الکل دارو که باعث خشکی پوست می‌شود برای پوست‌های چرب مناسب است. رایج‌ترین عارضه جنبی مصرف بنزوئیل پروکساید خارش است؛ به‌ندرت ممکن است ایجاد حساسیت کند.

ایزوترتینوئین

ایزوترتینوئین یکی از مؤثرترین درمان‌های دارویی جوش چرکی بزرگ و آکنه است که باید با تجویز پزشک تهیه شود. ایزوترتینوئین عوارض جانبی شدیدی دارد و سلامت جنین را تهدید می‌کند. به دلیل عوارض جانبی آن، استفاده از ایزوترتینوئین در درمان جوش‌های ملایم توصیه نمی‌شود. تنها پس از آزمون روش‌ها دیگر و نتیجه نگرفتن از آنها، ایزوترتینوئین تجویز می‌شود.

عوارض جانبی ایزوترتینوئین عبارت‌اند از:

  • درد مفاصل؛
  • خشکی چشم و ناحیه تناسلی؛
  • خشکی و ترک‌ لب؛
  • افسردگی؛
  • آسیب کبدی؛
  • افزایش سطح لیپید.

تزریق استروئید

تزریق مستقیم استروئید به جوش چرکی باعث کاهش تورم و پیشگیری از ماندن جای می‌شود. این کار ممکن است با عوارض جانبی موضعی همراه باشد. گاهی تخلیه جوش های چرکی بزرگ ضروری است. تخلیه باید توسط متخصص انجام شود. خودتان این کار را انجام ندهید؛ ممکن است مشکل پوستتان شدیدتر شود، جوش تبدیل به زخم یا عفونت عمیق‌تر شود.

قرص‌های ضدبارداری

یکی از درمان‌های بلندمدت جوش چرکی برای خانم‌ها مصرف قرص ضدبارداری است. داروهای ضدبارداری تولید سبوم (ماده چربی یا مومی‌شکل که توسط غدد بدن تولید می‌شود) را کاهش می‌دهند. برای درمان جوش، داروهای خوراکی پیشگیری از بارداری شامل استروژن و پروژسترون به مدت ۶ ماه تجویز می‌شوند.

ممکن است همراه با این داروها، داروی اسپیرونولاکتون تجویز شود. اسپیرونولاکتون نوعی استرویید مصنوعی است که تولید آندروژن را مختل می‌کند.

پیشگیری از جوش چرکی بزرگ

این توصیه‌ها را به سبک زندگی‌تان تبدیل کنید. این راهکارها نه‌تنها به درمان جوش های چرکی موجود کمک می‌کنند، بلکه در پیشگیری از بروز آنها مؤثرند:

۱. آرامش داشته باشید

استرس به‌تنهایی عامل ایجاد همه‌ی مشکلات پوستی به‌ویژه جوش است. استرس باعث آزادشدن هورمون‌هایی در بدن‌تان می‌شود که جوش‌ها را بدتر می‌کند. هرچه آرامش بیشتری داشته باشید، پوست بهتر و زیباتری خواهید داشت. استفاده از روش‌های طبیعی برای رهایی از استرس می‌تواند به بهبود پوست‌تان کمک کند.

۲. به‌اندازه‌ کافی بخوابید

داشتن خواب کافی در طول شب می‌تواند به سلامت کلی شما مثل تعادل سطح هورمونی و کاهش التهابات مرتبط با جوش چرکی کمک کند.

۳. مرتب ورزش کنید

درباره‌ی فواید ورزش برای سلامتی چقدر اطلاعات دارید؟ تمرینات ورزشی منظم برای سلامت دستگاه لنفاوی و سم زدایی کل بدن بسیار مفید است. ورزش کردن همچنین در ایجاد حس خوب و عزت نفس تأثیر بی‌نظیری دارد. ادامه‌ی این روند در کاهش جوش‌های چرکی نیز تأثیر غیرمستقیم دارد.

سؤالات رایج در مورد جوش چرکی

– چرا جوش چرکی بیشتر در نوجوانان ظاهر می‌شود؟

محرک اصلی اغلب جوش‌های چرکی نوسان هورمون‌ها به‌ویژه هورمون تستوسترون است. وقتی نوجوانان به سن بلوغ می‌رسند، سطح هورمون‌های بدن آنها شروع به افزایش می‌کند و این باعث ایجاد جوش می‌شود.

– چه درمانی برای جوش چرکی من بهتر است؟

درمان جوش چرکی به عوامل زیادی از جمله سن و جنسیت شما، سطح شدت جوش چرکی و مدت‌زمانی که ایجاد شده بستگی دارد. بهتر است برای درمان جوش چرکی به پزشک مراجعه کنید.

– چرا برخی از بزرگسالان هم جوش چرکی دارند؟

اگرچه نوسانات هورمونی‌ای که باعث آکنه می شوند بیشتر در سنین نوجوانی شایع هستند، اما می‌توانند بزرگسالان را نیز تحت تأثیر قرار دهند. زنان ممکن است در طول چرخه قاعدگی، بارداری و یائسگی دچار نوسانات هورمونی شوند که منجر به ایجاد جوش چرکی می‌شود. به‌علاوه، جوش چرکی می‌تواند از عوارض جانبی برخی داروها باشد. برخی از افراد نیز ممکن است به‌صورت ژنتیکی مستعد جوش چرکی باشند.

– چه موقع برای درمان جوش چرکی باید به متخصص پوست مراجعه کنم؟

اگر درمان‌های خانگی که در این مطلب معرفی کردیم، مؤثر واقع نشد و این جوش چرکی روزبه‌روز ملتهب‌تر شد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. پزشک با تجویز داروهای متناسب با وضعیت شما، جلوی پیشرفت بیشتر جوش چرکی را خواهد گرفت.

کلام پایانی

پوست سالم یکی از عوامل بازتاب‌دهنده سلامت درونی انسان است. رهایی از شر جوش چرکی و جوشگاه‌های باقی‌مانده معمولا زمان‌بر است. ناامید نشوید و اجازه ندهید این موضوع روی اعتماد‌ به نفس و آرامش‌تان تأثیر بگذارد. سعی کنید با داشتن رژیم غذایی سالم، نوشیدن آب فراوان و استفاده از روش های طبیعی محافظت از پوست با این مشکل مقابله کنید. اگر روش‌‌های طبیعی پاسخ ندادند، از درمان‌های دارویی کمک بگیرید. فراموش نکنید همیشه مشورت با کارشناس و پزشک متخصص باعث اطمینان خاطر خواهد بود.


در ادامه بخوانید: ماسک جوش شیرین؛ طرز تهیه ۳ نوع ماسک برای درمان جوش و پاکسازی صورت
هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
منبع draxe
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 16 دیدگاه)
  1. نیمیلی می‌گوید

    سلام ببخشید من جوش را ترکاندم و الان چیکار کنم آیا پماد دست و صورت بهش بزنم و خشک نگه دارم درست می شود ؟؟؟

    1. فرناز تاج‌بخش می‌گوید

      سلام دوست عزیز؛
      بهترین حالت اینه که خیلی به جوش یا جای زخم اون دست نزنید. می تونید از داروخانه پماد مناسب برای مراقب از جای جوش تهیه کنید.

  2. Taraneh می‌گوید

    سلام ببخشید من یبار جوش چرکی زدم پیش رونم ترکوندمش بار دوم زیر بغلم زد اولش کوچیک بود بعد بزرگ شد بعد درد اومد بعدش کم کم جوش رفت
    ایا لازمه به دکتر مراجعه کنم یا نه خیلی استرس دارم

    1. فرناز تاج‌بخش می‌گوید

      سلام دوست عزیز؛
      ایحاد جوش های چرکی معمولا برای همه افراد اتفاق می افتد که دلایلی مثل استرس یا آلودگی می تونه اثرگذار باشه ولی اگه به جوش زدن حساس هستید میتونید به پزشک مراجعه کنید.

  3. خان محمد می‌گوید

    مثبت

    1. فرناز تاج‌بخش می‌گوید

      از همراهی شما ممنونم