۳ روغن گیاهی جادویی برای طراوت و شادابی پوست و مو

داشتن پوستی شاداب و مویی ضخیم و درخشان آرزوی بسیاری از ما است. قطعا تابه‌حال راه‌های بسیاری برای رسیدن به این هدف امتحان کرده‌ایم. در این مقاله تصمیم داریم سه نوع روغن گیاهی را به‌همراه خواص و نحوه‌ی استفاده‌ی آنها به شما معرفی کنیم. خواص این سه روغن برای ترمیم پوست‌و‌مو نتیجه‌ی فوق‌العاده‌ای دارند.

روغن آووکادو

نقش روغن آووکادو در طراوت و شادابی پوست و مو

آووکادو‌ میوه‌ای استوایی است که خواص تقویت‌کنندگی شگفت‌انگیزی دارد. روغن آووکادو حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها، مواد معدنی، اسیدهای چرب ضروری، بیوتین و ویتامین‌های A ،B5 و E است که می‌تواند موهای شما را مرطوب‌، تقویت و ترمیم کند. پژوهشی انجام‌گرفته در سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهد، مواد معدنی موجود در روغن آووکادو، کوتیکول‌ یا همان لایه‌‌ی بیرونی و محافظ موی شما را تقویت و مستحکم می‌کند که در نهایت از شکستن موها جلوگیری خواهد کرد.

رونیکس

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در روغن آووکادو به تقویت، نرمی و انعطاف پوست نیز کمک می‌کنند. همچنین خواص ضدالتهابی این روغن خارش پوست‌های ملتهب را کاهش می‌دهد. علاوه‌بر این، روغن آووکادو از پوست در برابر اشعه‌ی ماورابنفش محافظت می‌کند. مطالعه‌ی دیگری در همان سال نشان داده است که کرم‌های پوست حاوی آووکادو، درخت چای، روغن شترمرغ و روغن جوجوبا اثرات ضدمیکروبی فوق‌العاده‌ای دارند.

نحوه‌ی استفاده از روغن آووکادو

پس از حمام می‌تونید از این روغن به‌عنوان ترمیم کننده، مرطوب‌کننده و تسهیل‌کننده در شانه‌کردن مو استفاده کنید. باید این روغن را به انتهای موهای نم‌دارتان بمالید؛ البته بعد از خشک‌کردن موها نیز، می‌توانید یک‌دیگر این کار را تکرار کنید. فراموش نکنید تا زمانی‌که روغن خشک نشده است، نباید از وسایلی نظیر سشوار و اتوی مو استفاده کنید. ترکیب یک اونس از این روغن با ۳ تا ۶ قطره عصاره‌ی روغنی نعنافلفلی یا اسطوخدوس نیز یک درمان خانگی فوق‌العاده برای موها‌تان است.

از روغن آووکادو می‌توانید به‌تنهایی و یا در ترکیب با لووسیون‌هایی خود برای رطوبت‌رسانی و لطافت پوست‌تان استفاده کنید. بهتر است پس از مالیدن روغن روی پوست‌تان، به‌آرامی آن را ماساژ دهید. همچنین می‌توانید این روغن را به‌تنهایی و یا با روغن‌های دیگر مثل روغن تامانو یا روغن شترمرغ ترکیب کنید. بعد هم چند قطره عصاره‌‌ی رز یا اسطوخدوس برای رایحه‌ی خوش به آن اضافه کنید و روی پوست صورت خود بمالید.

روغن جوجوبا

خواص روغن جوجوبا در طراوت و شادابی پوست و مو

روغن جوجوبا از یک گیاه بومی در آمریکای شمالی به‌دست می‌آید که برای پوست‌و‌مو بسیار ارزشمند است. جوجوبا سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مغذی از جمله آهن، مس و ویتامین‌های B ،C ،E برای مو است. روغن این گیاه می‌تواند رطوبت لازم برای پوست سر و فولیکول‌های مو را تأمین کند و در نهایت به کاهش ریزش موی ناشی از خشکی موها کمک کند. همچنین این روغن برای تقویت و استحکام مو بسیار مفید است و به‌عنوان درمانی برای شوره‌ی سر نیز به کار می‌رود.

از این روغن برای مشکلات مختلف پوستی از آکنه گرفته تا پسوریازیس و آفتاب‌سوختگی هم می‌توانید استفاده کنید. به‌دلیل اینکه ساختار روغن جوجوبا بسیار مشابه ساختار پوستی انسان است، به‌خوبی می‌تواند تولید چربی را در پوست شما کنترل کند؛ به‌طوری‌که پوست‌های خشک را به تولید بیشتر چربی‌ و پوست‌های چرب را به کاهش تولید چربی وادار می‌کند.

نحوه‌ی استفاده از روغن جوجوبا

اگر پوست چربی دارید می‌توانید تنها چند قطره از این روغن را صبح یا شب برای مرطوب‌کردن و کنترل چربی پوست‌تان استفاده کنید. اگر پوست بدن‌تان نیز حساس است، می‌توانید این روغن را به‌عنوان لوسیون برای بدن‌تان درنظر بگیرید.

روغن جوجوبا را گرم کنید تا استفاده از آن راحت‌تر شود. اگر موهایتان کوتاه است، یک قاشق سوپ‌خوری و اگر موهایتان بلند است، دو قاشق سوپ‌خوری از آن را از نزدیک پوست سر تا نوک موها بمالید و بعد از ۲۰ دقیقه، آن را با شامپو بشویید و آبکشی کنید. حتی می‌توانید ۳ تا ۵ قطره از این روغن را درون کاندیشنر یا شامپوی خود بریزید و در حمام استفاده کنید.

روغن شی باتر

نقش کره و روغن شی باتر در طراوت و شادابی پوست و مو

روغن شی باتر از میوه‌ی درخت شی استخراج می‌شود و خواص بسیار زیادی برای پوست‌و‌مو دارد. این درخت در غرب و مرکز آفریقا رشد می‌کند، بنابراین کره و روغن آن در خاورمیانه اندکی کمیاب است. شی باتر دارای رایحه‌ای خاص و مطبوع است که می‌تواند در شناسایی هر چه بهتر آن کمک کند.

کره‌ی حاصل از این درخت، کِرِم رنگ است و به‌واسطه داشتن اسیدهای چرب ضروری و ویتامین‌های A و E اثرات فوق العاده‌ای برای پوست دارد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به خواص ضدالتهابی و مرطوب‌کنندگی عمیق پوست اشاره کرد. این ویژگی‌ها سبب شده که از این کره برای درمان التهاب ناشی از آفتاب‌سوختگی و یا اثرات سو سرمای هوا بر پوست نیز استفاده شود.

کره شی به‌دلیل تحریک پوست برای تولید کلاژن هم نقش مؤثری در ترمیم و بازسازی بافت سلولی پوست ایفا می‌کند که به‌همراه افزایش لطافت پوست در نهایت موجب کاهش چروک‌های پوستی می‌شود.

از روغن شی باتر نیز می‌توان به‌عنوان مرطوب‌کننده و آبرسان طبیعی برای مو‌ها استفاده کرد. شی باتر باعث رفع التهاب و خارش پوست سر می‌شود، ریشه‌ی مو را مقاوم می‌کند و خشکی و جعد مو را از بین می‌برد.

نحوه‌ی استفاده از شی باتر

برای استفاده از کره شی پوست خود را با آب گرم و صابونی ملایم تمیز کنید و در نهایت با آب خنک آبکشی کنید. بعد از خشک‌کردن پوست با حوله، می‌توانید کره را روی پوست خود بمالید و به‌آرامی ماساژ دهید.

برای استفاده از شی باتر جهت تقویت مو، روغن شی را به موهای خود بمالید، آن را ببندید و گرم نگه دارید. پس از حدود سی دقیقه موها را شسته و آبکشی کنید.

لازم به ذکر است که گیاه شی به اشکال متفاوتی از قبیل روغن، کره و لوسیون در بازار وجود دارند و هر کدام از این‌ها طرز استفاده‌ی متفاوتی دارند، اما به‌دلیل خاصیت جذب‌شوندگی بالای گیاه شی همواره قبل از استفاده پوست‌و‌موی خود را بشویید و تمیز نگه دارید. همچنین می‌توانید این روغن را با روغن‌های ارگانیک و تقویت‌کننده دیگری از جمله روغن کره کاکائو ، روغن نارگیل و روغن درخت چای و… ترکیب کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.