کتاب وقتی نیچه گریست؛ آیا روانشناس جوان می‌تواند نیچه را از افسردگی نجات دهد؟

0

شناسنامه‌ی کتاب

  • عنوان اصلی کتاب: When Nietzsche Wept
  • عنوان کتاب به فارسی: وقتی نیچه گریست
  • نویسنده: اروین یالوم (Irvin D. Yalom)
  • سال انتشار: ۱۹۹۲

درباره‌ی کتاب

«کتاب وقتی نیچه گریست» درمورد دکتر معروف ژوزف بروئر است. او به درمان افسردگی فردریش نیچه می‌پردازد. ولی خود نیچه نباید در این مورد چیزی بداند. به همین دلیل، دکتر نقشه‌ای هوشمندانه می‌کشد.

داستان در سال ۱۸۸۲ اتفاق می‌افتد. وقتی که پوچ‌گرایی در سرتاسر اروپا بیداد می‌کند. اکثر جمعیت اروپا به افسردگی دچارند و کسی نمی‌تواند به آنها کمک کنند. کاری از علم پزشکی معمولی برنمی‌آید و حتی روح‌گرایی مذهبی هم به جامعه کمکی نمی‌کند. درواقع کل تمدن غربی نیازمند نوعی درمان جدید است که بتواند آنها را از اضطراب و افسردگی برهاند.

رونیکس

در همین شرایط است که اروین یالوم از تخیل تاریخی خود استفاده می‌کند تا فردریش نیچه را به دکتر ژوزف بروئر برساند. دکتر بروئر یکی از اولین روان‌شناسان دنیاست، دکتری که در آن زمان «پزشک سخنگو» نامیده می‌شد.

آیا این کتاب برای شماست؟

«کتاب وقتی نیچه گریست» کتابی کاملا تخیلی است. ولی نویسنده با هوشمندی تمام، دو شخصیتِ فراموش‌نشدنیِ تاریخ را به هم می‌رساند و رابطه و گفت‌وگوی آنها با یکدیگر را تصور می‌کند. این رمان برای کسانی است که نیچه و عقاید او را می‌شناسند و به او علاقه‌مند هستند. به‌علاوه کسانی که به روان‌کاوی و ایده‌های اولیه‌ی روان‌شناسی علاقه دارند نیز می‌توانند از این رمان لذت ببرند.

یکی از بهترین نکات درمورد رمان این است که لازم نیست تا خواننده با شخصیت‌ها آشنا شود و آنها را دوست داشته باشد. ما از قبل شخصیت‌ها را می‌شناسیم و حالا از دیدگاه جدیدی به آنها نگاه می‌کنیم. همچنین این رمان خواننده را تشویق می‌کند تا نگاهی به خود بیندازد و خودش را بهتر بشناسد.

«کتاب وقتی نیچه گریست» باعث می‌شود تا مجددا به علم روان‌شناسی ایمان پیدا کنید. این رمان بدون اینکه خواننده را با اصطلاحات تخصصی و مکالمات بی‌سروته گمراه کند، با دقت هرچه تمام‌تر به تکنیک‌ها و تفکرات یک روان‌کاو می‌پردازد.

حتی اگر دکتر بروئر، نیچه و فروید را نمی‌شناسید، این رمان را بخوانید تا به دنیای آنها قدم بگذارید. مطمئن باشید هنگامی که به آخرین صفحه رسیدید دل‌تان می‌خواهد کتاب‌های این دو شخصیت‌ را هم بخوانید! اگر به شنیدن چنین کتابی علاقه‌مند باشید، می‌توانید همین الآن کتاب صوتی و نیچه گریه کرد را از وبسایت نوار تهیه کنید.

در حاشیه

این کتاب در سال ۱۹۹۲ برنده‌ی مدال طلای کتاب کالیفرنیا شد. بخش دنیای کتاب روزنامه‌ی واشنگتون پست نیز این کتاب را «جادویی» خوانده است.

دکتر اروین یالوم کتاب‌های دیگری را نیز در زمینه‌ی روان‌کاوی و روان‌شناسی نوشته است. «هنر درمان»، «دژخیم عشق»، «نظریه و عمل در روان‌درمانی گروهی» و «روان‌درمانی اگزیستانسیال» از بهترین‌ کتاب‌های وی هستند.

دکتر اروین یالوم روان‌شناس اگزیستانسیال آمریکایی است. او در سال ۱۹۵۲ از دانشگاه جورج واشنگتون فارغ‌التحصیل شد. در سال ۱۹۵۶ دکترای خود را از دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه بوستون گرفت و برای کارآموزی به بیمارستان مونت سیانی در نیویورک رفت. او در سال ۱۹۶۳ به‌ عنوان استاد دانشگاه استخدام شد و به تدریس روان‌درمانی گروهی و روان‌درمانی اگزیستانسیال پرداخت و بیشترین تأثیر را روی دانشجویان خود گذاشت.

یالوم در یک کلینیک خصوصی به کار ادامه داد و در این مدت رمان‌ها و کتب غیرداستانی زیادی نوشت. او همچنین چندین ویدئوی آموزشی را هم کارگردانی نمود و در سال ۲۰۰۳ در یک برنامه‌ی مستند هم ظاهر شد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
تهیه شده در chetor
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.