کتاب دروغ های کوچک بزرگ؛ داستان زنانی که با وجود تجربه کردن خشونت بازهم لبخند می‌زنند

1

شناسنامه‌ی کتاب

  • عنوان اصلی کتاب: Big Little Lies
  • عنوان کتاب به فارسی: دروغ های کوچک بزرگ
  • نویسنده: لیان موریاتی
  • سال انتشار: ۲۰۱۴

درباره‌ی کتاب

«کتاب دروغ های کوچک بزرگ» نگاهی تازه به همسران سابق، همسران دوم، مادران و دختران می‌اندازد. این کتاب به رسوایی‌های مدرسه‌ و دروغ‌های کوچک‌ خطرناکی می‌پردازد که همه‌ی ما به خودمان می‌گوییم تا زنده بمانیم.

گاهی اوقات دروغ‌های کوچک بیشترین آسیب را به ما می‌رسانند …

رونیکس

قتل … یک تصادف غم‌انگیز … یا والدینی که بد رفتار می‌کنند. آنچه مسلم است این است که کسی مُرده. ولی مقصر چه کسی است؟

این کتاب داستان سه زن را تعریف می‌کند که سر دوراهی مانده‌اند …

«مادلین» زنی پرشور و پرانرژی است. او شوخ است و به دیگران کنایه می‌زند. همه‌چیز را به‌یاد می‌آورد و هیچ‌کس را نمی‌بخشد. شوهر سابقش ازدواج کرده است و با خانواده‌ی جدیدش به محله‌ی او آمده‌اند. دختر نوجوان مادلین هم ظاهرا مادر جدیدش را ترجیح می‌دهد.

«سلست» زن زیبا و مهربانی است، آن‌قدر زیبا که مردم در خیابان به او خیره می‌شوند ولی گاهی اوقات کلافه به نظر می‌رسد که البته با پسرهایی که دارد طبیعی است. حالا پسرهای دوقلوی او دارند به مدرسه می‌روند و همه فکر می‌کنند حالا سلست و شوهرش گل سر سبد انجمن اولیاومربیان خواهند بود. ولی در چشم همه بودن بهایی دارد و سلست تازه دارد می‌فهمد این بها چقدر گزاف است.

«جین» یک مادر تنهاست که تازه به آن شهر آمده است. او آن‌قدر جوان است که بقیه‌ی مادرها فکر می‌کنند پرستار بچه است. او بی‌نهایت غمگین است و در مورد پسر خود شک‌هایی دارد؛ ولی چرا؟

مدلاین و سلست خیلی زود جین را زیر پر‌و‌بال خود می‌گیرند. هیچ‌کدام از آنها نمی‌دانند جین و پسر کوچولوی او چه تأثیری بر زندگی همه‌ی آنها خواهند داشت.

آیا این کتاب برای شماست؟

«کتاب دروغ های کوچک بزرگ» تا پاسی از شب شما را بیدار نگه می‌دارد، وقتی شروع کردید نمی‌توانید آن را زمین بگذارید. نثر ساده و نگاه عمیق این رمان شما را مسحور خواهد کرد. شخصیت‌های «کتاب دروغ های کوچک بزرگ» زنان کاملا واقعی‌ هستند، زنانی که ممکن است هر روز با آنها دمخور شوید و به زندگی آرام و زیبایشان غبطه بخورید. ولی واقعیت این است که هرکس دردها، ناامیدی‌ها و شک‌های خود را دارد. همه‌ی ما هر روز دروغ‌های کوچک و بزرگی می‌گوییم تا ظاهر زندگی‌مان را حفظ کنیم.

ولی سؤال اینجاست: برای حفظ آبرو تا کجا دروغ می‌گویید؟ کدام بیشتر اهمیت دارد؟ آبروی شما یا سلامت روح و جسم‌تان؟ این رمان ما را با واقعیت‌های تلخ زندگی اکثر زنان جهان آشنا می‌کند. سکوت، سکوت و لبخندی که گویی بر لب تمام زنان دوخته شده تا سر از هیچ رازی برندارند.

زنان این داستان همچون خود ما، مادران و دختران‌‌مان با این سؤال مواجه می‌شوند که دروغ ‌بگوییم و لبخند بزنیم یا با واقعیت تلخ و سیاه روبه‌رو شویم و کاری کنیم؟

در حاشیه

این رمان برنده ی جایزه‌ی Davitt برای بهترین رمان بزرگ‌سالان در سال ۲۰۱۵ شد. همچنین Goodreads در سال ۲۰۱۴ این رمان را نامزد دریافت بهترین رمان کرد. «دروغ‌های کوچک بزرگ» پرفروش‌ترین رمان نیویورک تایمز بود که مجله‌ی سرگرمی هفتگی آن را «پرفروش آتشین» خواند.

شبکه HBO به‌تازگی سریال کوتاهی بر اساس این کتاب ساخته که برنده‌ی جوایز زیادی شد و به‌شدت مورد توجه منتقدین قرار گرفت.

موریاتی نویسنده‌‌ای استرالیایی است که رمان‌های زیادی ازجمله «راز شوهر»، «دروغ های کوچک بزرگ‌» و «مقصر دیوانه واقعی» نوشته است. او قبل از اینکه نویسنده شود در یک شرکت تبلیغاتی کار می‌کرد. در سال ۲۰۰۴ او مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه مک‌کواریِ سیدنی گرفت و اولین رمانش را منتشر کرد. او هم‌اکنون به‌همراه همسر و دو فرزندش در سیدنی زندگی می‌کند.


در ادامه بخوانید: روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان از کجا شروع شد
تهیه شده در chetor
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. سهیل فتحی می‌گوید

    با تشکر و سپاس فراوان