چگونه می‌توانید بفهمید ارزش کارتان چقدر است؟

2

یکی از دغدغه‌های اصلی کارفرمایان و کارجویان در هر کسب‌‌وکاری، آگاهی از میزان حقوق و دستمزد است. از یک‌سو کارجویان به دنبال یافتن یک منبع اطلاعاتی هستند که بتوانند از طریق آن میزان حقوق دریافتی خود را با دیگران مقایسه کنند و بهترین و به‌صرفه‌ترین قرارداد ممکن را منعقد کنند از سوی دیگر، کارفرمایان نیز به چنین اطلاعاتی نیاز دارند تا با آگاهی کامل، نیروی متخصص مورد نیاز خود را استخدام کنند.

از همین روی، وجود یک مرجع جامع و قابل اطمینان که داده‌ها و اطلاعات مربوط به حقوق و دستمزد گروه‌های مختلف شغلی در آن گردآوری، تحلیل و تفکیک شده باشد، از نیازهای اساسی فضای کسب‌وکار هر کشوری است.

تا چند سال قبل، چنین مرجع جامعی در کشور ما وجود نداشت. کارفرمایان و کارجویان برای اطلاع از میزان دستمزدهای رایج در بازار کار باید به صورت شفاهی پرس‌و‌جو می‌کردند یا به تحقیقات محدود در بین اطرافیان و همکاران خود قانع می‌شدند. تا این که ایران تلنت، اولین وب‌سایت کاریابی آنلاین در ایران، متوجه این خلأ در بازارِ کار کشور شد و تصمیم گرفت برای رفع دغدغه‌ی کارفرمایان و کارجویان کشور، در پایان هر سال اقدام به انتشار گزارشی درباره‌ی میزان حقوق و دستمزد کند که این گزارش از طریق نظرسنجی و بر اساس اطلاعاتِ دریافت‌شده از هزاران متخصص تهیه می‌شود.

رونیکس

جالب است بدانید اولین گزارش ارزیابی حقوق و دستمزد، در سال ۱۳۹۲ منتشر و با استقبال کارفرمایان و کارجویان روبه‌رو شد. از سال ۹۲ به بعد، در پایان هر سال گزارش جامعی از میزان حقوق و دستمزد گروه‌های شغلی مختلف توسط IranTalent.com منتشر شده که در آخرین نسخه‌ی آن (ویژه سال ۱۳۹۵)، اطلاعات و ارقام مهمی در مورد میزان پرداختی به متخصصانِ ۳۰ گروه شغلی مختلف آورده شده است.

به این ترتیب، با کمک این گزارش می‌توان از میانگین حقوق و دستمزد یک نیروی کار تمام‌وقت (از کارآموز تا متخصص) در گروه‌های شغلی مختلف مطلع شد.

اهمیت گزارش ارزیابی حقوق و دستمزد برای بازار کار ایران

اهمیت وجود گزارش ارزیابی حقوق و دستمزد برای بازار کار ایران

وجود چنین مرجعی مزایای بسیاری برای کارفرمایان و کارجویان به همراه دارد که می‌توان آنها را در موارد زیر خلاصه کرد:

  • برخی از کارفرمایان برای جذب و نگه‌داشتن نیروی متخصص مورد نظرشان، میزان پرداخت را به شدت افزایش می‌دهند. در مقابل، عده‌ای از متخصصان نیز برای حفظ موقعیت شغلی‌شان با پایین‌ترین دستمزد کنار می‌آیند. وجود گزارش ارزیابی حقوق و دستمزد می‌تواند دستِ طرفین را برای تنظیم قراردادی منصفانه باز بگذارد.
  • سالانه تعداد زیادی از متخصصان به دلیل وجود اختلاف بین سطح توقع و حقوق دریافتی‌شان، اقدام به قطع همکاری با سازمان مورد نظرشان می‌کنند. همین موضوع موجب تحمیل هزینه‌های قابل توجهی به سازمان‌ها می‌شود. از طرفی متخصصان مذکور پس از قطع همکاری الزاما شغل بهتری پیدا نمی‌کنند. وجود چنین گزارشی باعث کاهش اختلاف بین سطح توقع و حقوق دریافتی شده و در نهایت، از تحمیل هزینه‌های گزاف به طرفین جلوگیری می‌کند.
  • متخصصان، معمولا بالا رفتن نرخ تورم را معیار افزایش حقوق درخواستی خود می‌دانند. از سوی دیگر، بسیاری از کارفرمایان عرف بازار را به‌عنوان معیار پرداخت دستمزد قبول دارند. در چنین شرایطی، وجود یک مرجع با اطلاعاتی دقیق و شفاف، باعث نزدیک‌تر شدن دیدگاه طرفین قرار می‌شود.
  • آگاهی از میزان حقوق و دستمزدِ عناوینِ شغلی مختلف به متخصصان و کارفرمایان کمک می‌کند تا عملکرد و وضعیت فعلی خود را با معیار دقیقی بسنجند و همچنین، برای آینده‌ی خود برنامه‌ریزی کنند.

چرا باید در ارزیابی حقوق و دستمزد سال ۹۶ شرکت کنیم؟

از آنجایی که در حال نزدیک شدن به زمستان ۱۳۹۶ هستیم، ایران تلنت تصمیم دارد که در پایان سال جاری نیز گزارشی جامع از میزان حقوق و دستمزد متخصصان کشور منتشر کند. به همین دلیل از تمامی کارفرمایان، مدیران، متخصصان و کارجویان دعوت می‌کنیم تا جهت جمع‌آوری اطلاعات و داده‌های آماری دقیق و کمک به بالا رفتن اعتبار گزارش ارزیابی حقوق و دستمزد ۹۶ ، در این ارزیابی شرکت کنند.

همان‌طور که پیش‌تر در همین مقاله اشاره کردیم، وجود چنین گزارشی به کارفرمایان و کارجویان کمک می‌کند که سطح توقع خود را متناسب با بازار کار تنظیم کنند، بینشی عمیق از حقوق و دستمزد رایج در بازار کار موقعیت جغرافیایی‌شان به دست آورند، و برای آینده‌ی خود برنامه‌ریزی کنند تا در نهایت، قرارداد شغلی منصفانه‌ای را تنظیم کنند.

بنابراین، اگر کارجویی هستید که نمی‌توانید موقعیت شغلی ایدئال‌تان را با دستمزدی معقول پیدا کنید یا کارفرمایی هستید که نمی‌دانید حقوق کارمند متخصص خود را بر چه اساسی تعیین کنید، دلایل کافی برای شرکت در این نظرسنجی و استفاده از گزارش ارزیابی حقوق و دستمزد را دارید.

اهمیت گزارش ارزیابی حقوق و دستمزد برای بازار کار ایران

شرایط شرکت در ارزیابی حقوق و دستمزد سال ۹۶

این پروژه در سطح ملی برگزار می‌شود و هر متخصص ایرانی که شغلی تمام وقت دارد می‌تواند در این ارزیابی شرکت کند. علاقه‌مندان می‌توانند برای شرکت در ارزیابی گزارش حقوق و دستمزد سال ۹۶ از طریق لینک زیر اقدام کنند:

شرکت در ارزیابی حقوق و دستمزد ۹۶

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 2 دیدگاه)
  1. محمود می‌گوید

    از کجا می تونم گزارش های حقوق و دستمزد سال های قبل رو ببینم؟

  2. مهران می‌گوید

    گزارش حقوق و دستمزد تنها مرجعیه که تو این زمینه وجود داره. ما هر سال حقوق های شرکت رو بر اساس این گزارش میبندیم. امیدوارم جامعه آماری امسال گزارش هم مثل سال قبل پر و پیمون باشه