معرفی ۱۰ ارز دیجیتال مهم و معروف در دنیا

8

بیت‌ کوین را فقط نمی‌توان یک ارز دوران‌ساز نامید که به ایجاد موجی از ارزهای دیجیتال و رمزنگاری‌شده دامن زده است، بلکه آن را باید معیار استاندارد تمامی ارزهای دیجیتال قلمداد کرد. ارزهایی را که از بیت‌ کوین الهام گرفته‌اند، آلت‌ کوین (ارزهای دیجیتال جایگزین بیت کوین) نامیده‌اند. همه‌ی این ارزهای جایگزین، نسخه‌ی اصلاح‌شده‌ و بهبودیافته‌ای از بیت‌ کوین هستند. در این مطلب ۱۰ آلت‌کوین مهم در بازار ارز دیجیتال را به شما معرفی می‌کنیم.

بی‌تردید این فهرست جامع نخواهد بود. اول اینکه ممکن نیست بیش از ۴۰۰۰ رمزارز موجود را یک‌جا در این مقاله معرفی کرد. به‌علاوه بسیاری از رمزارزها ارزش معاملاتی چشمگیری ندارند. بنابراین در این مطلب بر کریپتوکارنسی‌هایی تمرکز می‌شود که در میان جوامع و سرمایه‌گذارها پرطرفدار هستند. در سوی دیگر، دنیای ارزهای دیجیتال پیوسته در حال گسترش است. ممکن است همین فردا یک رمزارز جدید معرفی شود!

رونیکس
با توجه به اینکه درباره بیت‌کوین پیش‌قراول دنیای ارزهای دیجیتال بسیار بحث شده است، در این مطلب ارزهای دیگری به جز بیت‌کوین معرفی می‌شود.

تحلیل‌گران رویکردهای متنوعی برای ارزیابی کریپتوکارنسی‌ها دارند. یکی از رایج‌‌ترین معیارهای ارزیابی ارزش بازار هر رمزارز است که برای دست‌اندرکاران بازار اهمیت زیادی دارد. ما هم در معرفی رمزارزهای این فهرست این عامل را در نظر گرفتیم. اما دلایل دیگری هم برای قرارگرفتن این ارزها در این فهرست وجود دارد. برای آشنایی با این ۱۰ ارز دیجیتال با ما همراه باشید.


حتما بخوانید: ارز رمزپایه یا ارز دیجیتال چیست و چه کاربردهایی دارد؟

۱. اتریوم (ETH)

اتریوم - یکی از ارزهای دیجیتال

اتریوم که در سال ۲۰۱۵‌‌ راه‌اندازی شد پس از بیت‌کوین بیشترین ارزش بازار را دارد. این ارز یک پلتفرم نرم‌افزاری غیرمتمرکز است که امکان ساخت و اجرای قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های توزیع‌شده را بدون تقلب، کنترل یا مداخله‌ی شخص ثالث فراهم می‌کند. اپلیکیشن‌های اتریوم روی توکن‌های خاص این شبکه به نام اتر کار می‌کنند. اتر مانند ماشینی است که برای حرکت در بستر اتریوم به آن نیاز دارید و اغلب توسعه‌دهندگانی که به‌دنبال توسعه و اجرای اپلیکیشن‌ها درون اتریوم هستند، به اتر نیاز دارند. طبق گفته‌ی سازندگان اتریوم، این ارز را می‌توان برای رمزگذاری، غیرمتمرکزسازی، ایمن‌سازی و مبادله‌ی تقریبا همه‌چیز استفاده کرد. پس از حمله‌ای که در سال ۲۰۱۶، به DAO شد، اتریوم به اتریوم (ETH) و اتریوم کلاسیک (RTC) تقسیم شد.

اتریوم قصد دارد در سال ۲۰۲۱ پروتوکل الگوریتم‌های اجماع خود را از اثبات کار به اثبات سهم تغییر دهد. این کار باعث می‌شود شبکه اتریوم با انرژی خیلی کمتری به کارش ادامه دهد؛ سرعت تراکنش هم بهبود می‌یابد. این تغییر امنیت شبکه اتر را افزایش و به دست‌اندرکاران شبکه امکان تحلیل تراکنش‌ها را می‌دهد. در این روند تحلیلگرها پاداش دریافت می‌کنند. این روند مشابه روندی است که بیت‌کوین به استخراج‌کنندگان (ماینرها) برای تحلیل تراکنش‌ها پاداش می‌دهد.

ارزش بازار اتریوم در ژانویه ۲۰۲۱ معادل ۱۳۸/۳ میلیارد دلار، معادل حدود ۱۹ درصد ارزش بازار بیت‌کوین اعلام شده است.
پیش‌فروش اتر در سال ۲۰۱۴ که با استقبال گسترده‌ای روبه‌رو شد، پیش‌درآمدی برای عرضه اولیه سکه‌ (ارز دیجیتال) یا ICO بود.

۲. لایت‌ کوین (LTC)

یک لیت‌کوین روی کیبورد

لایت‌ کوین در سال ۲۰۱۱ به بازار آمد. این ارز جزو اولین ارزهای دیجیتالی بود که پس از بیت‌ کوین معرفی شد. درواقع می‌توان گفت اگر بیت‌ کوین حکم طلا را داشته باشد، لایت‌کوین هم مانند نقره می‌ماند. چارلی لی، لایت‌ کوین را ساخت. او فارغ‌التحصیل MIT و یکی از مهندسان سابق گوگل است. لایت‌ کوین براساس یک شبکه‌ی پرداخت جهانی متن باز ایجاد شده است که هیچ نهادی بر آن نظارت نمی‌کند و از الگوریتم اسکریپت که بر اساس پروتکل اثبات کار است برای استخراج ارز استفاده می‌کند. به این صورت افراد عادی می‌توانند با استفاده از رایانه‌های معمولی برای استخراج این ارز اقدام کنند. گرچه لایت‌ کوین از بسیاری جهات شبیه بیت‌ کوین است، اما نرخ تولید بلوک آن بسیار سریع‌تر است و از این جهت تراکنش را سریع‌تر تأیید می‌کند. به‌غیر از سازنده‌ها، تعداد رو‌به‌رشدی از تجار هستند که لایت‌ کوین را به‌رسمیت می‌شناسند.

ارزش بازار لایت‌کوین در ژانویه ۲۰۲۱ معادل ۱۰ میلیارد دلار اعلام شده است که آن را در جایگاه ششمین رمزارز بزرگ دنیا قرار می‌دهد.

حتما بخوانید: ماینینگ چیست و ماینینگ بیت کوین چگونه انجام می‌شود؟

۳. کاردانو (ADA)

کاردانو یکی از ارزهای دیجیتال

کاردانو را مهندسان، ریاضی‌دان‌ها و کارشناسان ارزهای دیجیتال بر پایه رویکردی پژوهش‌محور خلق کردند. الگوریتم اجماع کاردانو بر پایه اثبات سهم است و اُروبورس نام دارد. چارلز هاسکینسون، یکی از بنیانگذاران اولیه اتریوم، از پایه‌گذاران کاردانو است. او که درباره مسیری که اتریوم طی می‌کرد با دیگران اختلاف نظر داشت، پروژه اتریوم را ترک و به خلق کاردانو کمک کرد.

پژوهش‌محور بودن و پشتوانه قوی و چشمگیر پژوهشگران و سازندگان کاردانو در زمینه بلاک‌چین جایگاه کاردانو را در میان دیگر رمزارزهای اثبات سهم و همچنین دیگر ارزهای دیجیتال بزرگ ارتقا می‌دهد.

هرچند برخی معتقدند کاردانو باعث پایان کار اتریوم می‌شود زیرا امکاناتی فراتر از آن را ارائه می‌دهد، این ارز دیجیتال هنوز در آغاز راه است. با اینکه الگوریتم اثبات سهم کاردانو خیلی بهتر از الگوریتم اتریوم است، در زمینه اپلیکیشن‌ها مالی غیرمتمرکز هنوز راه درازی در پیش دارد.

کاردانو امیدوار است سازوکار عملیاتی فرآیندهای مالی را در سطح جهانی به‌عهده بگیرد. این کار با ایجاد راهکارهای مالی غیرمتمرکز مانند اتریوم و همچنین ارائه راه‌حل‌هایی برای تقلب، ردیابی قراردادهای قانونی و مسائل دیگر ممکن می‌شود.

ارزش بازار کاردانو در ژانویه ۲۰۲۱ معادل ۹/۸ میلیارد دلار اعلام شده است.

۴. پلکادات (DOT)

پلکادات یکی از ارزهای دیجیتال

پلکادات یک رمزارز اثبات سهم با هدف هم‌کنش‌پذیری در بلاک‌چین (تعامل بلاک‌چین‌های مختلف با یکدیگر) است. عنصر کلیدی پلکادات ریلی چین (relay chain) آن است که امکان ارتباط شبکه‌های مختلف (بلاک‌چین‌های دیگر) را با یکدیگر فراهم می‌کند. همچنین برای بلاک‌چین‌های موازی (پاراچین یا parachain) امکان استفاده موردی از پلکادات فراهم است.

پلکادات توسط گوین وود یکی دیگر از سازندگان اتریوم خلق شد. آنچه این رمزارز را از اتریوم متفاوت می‌کند این است که علاوه بر خلق برنامه‌های غیرمتمرکز، به توسعه‌دهندگان امکان خلق بلاک‌چین خودشان را با بهره‌گیری از امنیت زنجیره (چین) پلکادات می‌دهد. درحالی‌که در خلق بلاک‌چین با اتریوم، توسعه‌دهندگان باید شاخص‌های امنیتی را هم خودشان ایجاد کنند. این ویژگی پولکادات با نام امنیت اشتراکی شناخته می‌شود.

در ژانویه ۲۰۲۱ ارزش بازار پلکادات ۱۱/۲ میلیارد دلار برآورد شده است.

۵. بیت‌کوین کش (BCH)

بیت‌کوین کش یک ارز دیجیتال

بیت‌کوین کش اهمیتی تاریخی دارد زیرا یکی از نخستین هارد فورک‌های موفق بیت‌کوین است. هارد فورک زمانی که رخ می‌دهد که یک بلوک از زنجیره اصلی جدا می‌شود و زنجیره‌ای جدید خلق می‌کند. فورک‌ها نتیجه اختلاف‌نظر میان توسعه‌دهندگان و استخراج‌کنندگان هستند. وقتی نهادهای مختلف به توافق نرسند، ممکن است ارز دیجیتال شکسته شود. زنجیره اصلی بر پایه کدهای سابق وجود خواهد داشت و زنجیره جدید در قالب گونه‌ای جدید از رمزارز اصلی زندگی‌اش را آغاز می‌کند و با تغییر کدها کامل می‌شود.

بیت‌کوین کش در آگوست ۲۰۱۷ در نتیجه چنین شکستی در زنجیره بیت‌کوین شکل گرفت. اندازه بلوک‌ها در BCH بزرگ‌تر است. بنابراین تراکنش‌های بیشتری را ذخیره می‌کند و باعث افزایش سرعت تراکنش می‌شود.

در ژانویه ۲۰۲۱ ارزش بازار بیت‌کوین کش ۸/۹ میلیارد دلار برآورد شده است.

۶. استلار (XLM)

استلار یک ارز دیجیتال

استلار با هدف برقراری ارتباط بین مؤسسات مالی برای تراکنش‌های حجیم خلق شد. تراکنش‌های حجیم میان بانک‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری معمولا چندین روز طول می‌کشد، واسطه‌های زیادی می‌طلبد و هزینه بالایی هم دارد. امروزه این تراکنش‌ها با کمترین واسطه یا حتی بدون واسطه با هزینه‌ای اندک انجام می‌شوند.

هرچند استلار به بلاک‌چینی مخصوص شرکت‌ها و مؤسسات معروف است، متن‌باز بودن آن به هر کسی امکان دسترسی به استلار را می‌دهد.

استلار توسط جِد مک‌کیلب راه‌اندازی شد. او یکی مؤسسان ریپل لبز (Ripple Labs) و توسعه‌دهنده پروتکل ریپل است. او ریپل را ترک کرد و با همکاری دیگران بنیاد توسعه استلار را تأسیس کرد.

در ژانویه ۲۰۲۱ ارزش بازار استلار ۶/۱ میلیارد دلار برآورد شده است.

۷. چین‌لینک

چین‌لینک یک ارز دیجیتال

بلاک‌چین‌ها به‌خودی‌خود امکان اتصال امن به برنامه‌های بیرونی را ندارند. چین‌لینک شبکه غیرمتمرکزی که قراردادهای هوشمند را با داده‌های بیرون بلاک‌چین مرتبط می‌‌کند. اتریوم هم چنین ارتباطی ایجاد می‌کند اما چین‌لینک امکان ارتباط با داده‌هایی را فراهم می‌کند که اتریوم امکان ارتباط با آنها را ندارد.

وبلاگ چین‌بلاک کاربردهای مختلفی را برای آن برشمرده است. از جمله آنها پایش منابع آب از نظر آلودگی یا دفع غیرقانونی فاضلاب است. شبکه چین‌بلاک قادر است این دادها را ردیابی و مستقیما به قراردادی هوشمند عرضه کند. قراردادهای هوشمند می‌توانند برای تعیین جریمه، ارائه هشدارهای غذایی و صورت‌حساب هزینه‌ها به شرکت‌های با مصرف آب بالا به کار گرفته شوند.

توسعه‌دهندگان چین‌لینک سرگی نازاروف و استیو اِلیس هستند.

در ژانویه ۲۰۲۱ ارزش بازار چین‌بلاک ۸/۶ میلیارد دلار اعلام شده است.

۸. بایننس کوین (BNB)

بایننس کوین یک ارز دیجیتال

بایننس کوین ارزی است که برای معامله و کار در صرافی بایننس (یکی از پرمعامله‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال در دنیا) استفاده می‌شود. با استفاده از این رمزارز می‌توانید برای در معاملات بایننس تخفیف بگیرید. بلاک‌چین BNB پلت‌فرمی است که صرافی بایننس برای معاملات غیرمتمرکزش از آن استفاده می‌کند.

در آغاز BNB در بستر بلاک‌چین اتریوم کار می‌کرد اما سرانجام شبکه اصلی و جداگانه خودش را راه‌اندازی کرد. این شبکه بر پایه اجماع ثبات سهم کار می‌کند.

در ژانویه ۲۰۲۱ ارزش بازار بایننس کوین ۶/۸ میلیارد دلار اعلام شده است.

۹. تتر (USDT)

تتر یک ارز دیجیتال

تتر یکی از نخستین و پرطرفدارترین استیبل‌کوین‌ها در بازار ارز دیجیتال است. استیبل‌کوین رمزارزی است که ارزش آن با هدف کاهش نوسانات قیمت متناسب با ارز یا منبع خارجی دیگری تعیین می‌شود. با توجه به فراز و فرود چشمگیر قیمت‌ در بازار رمزارزها، ارزهایی مانند تتر و دیگر استیبل‌کوین‌ها ایجاد شدند تا سرمایه‌گذاران محتاط‌تر را جذب کنند.

تتر در سال ۲۰۱۴ با این شعار عرضه شد: بلاک‌چینی برای تسهیل استفاده از ارزهای فیات به شکل دیجیتال. قیمت تتر مستقیما بر مبنای قیمت دلار آمریکا تعیین می‌شود. تتر امکان تبدیل رمزارزها را به دلار گاهی در زمانی کمتر از زمان تبدیل ارز کاغذی فراهم می‌کند.

در ژانویه ۲۰۲۱ ارزش بازار تتر ۲۴/۴ میلیارد دلار اعلام شده است که آن را در جایگاه سومین ارز دیجیتال بزرگ بازار قرار می‌دهد.

حتما بخوانید: چگونه در سریع‌ترین زمان ممکن پولدار شویم؟

۱۰. مونرو (XMR)

نماد مونرو یکی از ارزهای دیجیتال

مونرو (Monero) یک ارز ایمن، خصوصی و غیرقابل‌ردیابی است. این ارز دیجیتال متن باز در آوریل سال ۲۰۱۴ عرضه شد و دیری نپایید که میان علاقه‌مندان پروپاقرص ارزهای رمزنگاری شده جایی برای خود باز کرد. توسعه‌ی این ارز دیجیتال کاملا مبتنی‌بر کمک‌های جامعه‌ است. مونرو با تمرکز بالایی بر قابلیت مقیاس‌گیری و تمرکززدایی راه‌اندازی شده است و با استفاده از تکنیکی خاص به‌نام امضاهای حلقوی حریم شخصی بالایی فراهم می‌کند. با این روش به‌نظر می‌رسد که گروهی از امضاهای رمزنگاری‌شده وجود دارد که حداقل شامل یک شرکت‌کننده‌ی واقعی است اما ازآنجاکه همه‌ی آن‌ها درست به‌نظر می‌رسند، امضای واقعی را نمی‌توان تشخیص داد.

قدرت این بلاک‌چین برای انجام تراکنش‌های ناشناس ویژگی منحصرفردی است که آن را برای خلافکاران جذاب می‌کند. در سوی دیگر می‌تواند به جوامع دولت‌های دیکتاتور و سرکوبگر کمک کند.

ارزش بازار مونرو در ژانویه ۲۰۲۱ معادل ۲/۸ میلیارد دلار اعلام شده است.

کلام آخر

بیت‌ کوین، هم به‌لحاظ ارزش بازار، و هم به‌لحاظ تعداد کاربران و محبوبیت همچنان سردمدار ارزهای دیجیتال است. بااین‌وجود محبوبیت سایر ارزهای مجازی نظیر اتریوم و ریپل که بیشتر سازمان‌ها و شرکت‌ها از آن استفاده می‌‌کنند، درحال افزایش است. برخی از ارزهای جایگزین نسبت‌به بیت‌ کوین یک یا دو ویژگی پیشرفته‌‌تر دارند. این روزها ارزهای دیجیتال محبوبیت زیادی دارند. اما دررابطه با اینکه در این رقابت تنگاتنگ بین ارزهای دیجیتال چه تعداد از آنها به‌عنوان سردمدار ارزهای دیجیتال ظاهر خواهند شد، باید منتظر ماند و دید.


در ادامه بخوانید: ۶ نوع کیف پول سخت افزاری و توصیه‌های امنیتی استفاده از آن‌ها
اصول کسب ثروت را بیاموزید و عادت‌های افراد ثروتمند را در خود ایجاد کنید.



منبع investopedia.com
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 8 دیدگاه)
  1. دانیال می‌گوید

    عالی

  2. مسعود می‌گوید

    نظرتون در مورد ارز dgtx چیه رشد وحشتناکی رو داره

  3. فاطمه محمدی می‌گوید

    سلام خوب بود
    ولی عالی روشهای استخراج همشون را میگفتین