کتاب سهره طلایی؛ رمانی که اسرار عشق، هویت و هنر را به تصویر می‌کشد

0

شناسنامه‌ی کتاب

  • عنوان اصلی کتاب: The Gold Finch
  • عنوان کتاب به فارسی: سهره‌ی طلایی
  • نویسنده: دانا تارت (Donna Tartt)
  • سال انتشار: ۲۰۱۳

درباره‌‌ی کتاب

داستان با تئو شروع می‌شود؛ تئودور دکر، پسری سیزده ساله از نیویورک که به‌طرزی معجزه‌آسا از تصادفی جان سالم به‌در می‌برد. ولی مادرش در این تصادف جان خود را ازدست می‌دهد. چون پدرش او را تنها گذاشته، تئو مجبور می‌شود به خانه‌ی یکی از دوستان ثروتمند خود برود. تئو در خانه‌ای که در آن زندگی می‌کند کاملا گیج شده است، در مدرسه هم‌کلاسی‌ها نمی‌دانند چطور با او حرف بزنند، دلش برای مادرش خیلی تنگ شده و مهم‌تر از همه، به یک چیز که او را به‌یاد مادرش می‌اندازد، پناه برده‌ است: یک نقاشی اسرارآمیز و مسحورکننده که درنهایت او را به دنیای زیرزمینی هنر می‌کشاند.

تئو بزرگ می‌شود. هرروز بین راهروهای پیچ‌در‌پیچ و خاک‌گرفته‌ی یک عتیقه‌فروشی که در آن کار می‌کند، این‌طرف و آن‌طرف می‌رود. در ادامه داستان عاشق می‌شود و در مرکز یک جمع خاص و خطرناک قرار می‌گیرد.

سهره‌ی طلایی شخصیت‌های واقعی، زبان شگفت‌انگیز و هیجان را باهم ترکیب می‌کند و با آرامش فلسفی، اسرار عمیق عشق، هویت و هنر دست‌وپنجه نرم می‌کند. این داستان قدیمی درمورد دلتنگی و وسواس، زنده‌ماندن و خود‌ساختگی و تقدیری بی‌رحم است.

رونیکس

آیا این کتاب برای شماست؟

این داستان دو کتاب قدیمی‌تر را به‌یاد می‌آورد؛ یکی از آنها «آرزوهای بزرگ‌» است اثر چارلز دیکنز؛ حتی یکی از شخصیت‌ها پیپا نام دارد که شاید ترکیبی از پیپ و استلا باشد. دومین کتاب «جنایت و مکافات» است، چون تئو با مادرش به موزه می‌رود و با یک نقاشی بیرون می‌آید.

این کتاب علاوه‌بر داستان، شخصیت‌ها و نوشتار عالی، نکات مثبت دیگری هم دارد. آخرین صفحه‌های کتاب همه‌ی افکار عمیق، جدی و پیچیده‌ی داستان را رو می‌کند و آنها را از نزدیک بررسی می‌کند. انگار که وقتی به آخر داستان رسیدیم، تازه وارد سرزمین جادویی معنی‌ها و ایده‌ها می‌شویم.

در حاشیه

این کتاب سه ماه جایگاه پرفروش‌ترین کتاب نیویورک تایمز را داشت و برنده‌ی جایزه‌های «پولیتزر» در سال ۲۰۱۴ (Pulitzer)، جایزه‌ی ادبی «اودی» (Audie) در سال ۲۰۱۴ و نامزد جایزه‌ی ملی منتقدان کتاب در سال ۲۰۱۳، جایزه‌ی ادبیات زنان در سال ۲۰۱۴، و مدال ادبیات داستان «اندرو کارنگی» (Andrew Carnegie) در سال ۲۰۱۳ شده است.

آثار دیگر از این نویسنده

دانا تارت به‌جز سهره‌ی طلایی که آخرین کتاب اوست دو رمان دیگر هم به نام‌های «تاریخ سری» در سال ۱۹۹۲ و «دوست کوچک» در سال ۲۰۰۲ نوشته است. او همچنین چندین داستان کوتاه نوشته که در مجله‌های معروف ادبی منتشر شده‌اند.

این نویسنده‌ی آمریکایی به‌خاطر دو رمان‌ اولش جوایز و نظرات مثبت زیادی را از منتقدان دریافت کرد. او در گرین‌وود در می‌سی‌سی‌پی به‌دنیا آمد و اولین شعرش را در پنج سالگی نوشت. در ۱۹۸۱ به دانشگاه می‌سی‌سی‌پی رفت. در دانشگاه نوشته‌های او توجه ویلی موریس را به‌خود جلب کرد. به‌توصیه‌ی موریس، دانا در یکی از دوره‌های داستان‌ کوتاه‌نویسی کارشناسی ارشد شرکت کرد. او یکی از بهترین شرکت‌کنندگان آن دوره‌ بود. اولین رمان او نیز در سال ۱۹۹۲ منتشر شد.


در ادامه بخوانید: چگونه کتاب بنویسیم؛ قدم به قدم تا نویسندگی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.