بارداری هفته به هفته؛ در هر هفته بارداری چه تغییراتی در بدن رخ می‌دهد؟

0

خانم‌هایی که در اوایل دوران بارداری هستند یا می‌خواهند باردار شوند، باید بدانند درطول ۹ ماه بارداری تغییرات زیادی در بدن و زندگی‌شان رخ خواهد داد. با راهنمای بارداری هفته به هفته که در «چطور» برای شما تهیه شده است، احساسات جدید خود را شناسایی کنید و اطمینان حاصل کنید که هیچ‌یک از نکات مهم مربوط به بارداری را (از هفته‌ی نخست حاملگی تا زایمان) از دست نمی‌دهید.

هفته‌ی ۱ بارداری

با پزشک خود صحبت کنید تا مولتی ویتامین مناسب دوران بارداری را به برنامه‌ی غذایی صبحگاه شما اضافه کند. اگر پیش از بارداری و در هفته‌های نخست بارداری، هر روز حداقل ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک دریافت کنید، مشکلات خاصی که بر مغز، قلب و ستون فقرات نوزادتان اثر می‌گذارند، رخ نخواهند داد. توجه کنید که مکمل های غذایی دریافتی‌تان، علاوه‌بر اسید فولیک، حاوی کلسیم، آهن و ویتامین ب ۱۲ نیز باشد.

رونیکس

هفته‌ی ۲ بارداری

راهنمای هفته به هفته بارداری، تست بارداری

درحال‌حاضر شما در جست‌وجوی این سؤال هستید: آیا باردار شده‌ام؟ متأسفانه باید باز هم منتظر بمانید تا علائم بارداری خود را نشان بدهند. تخمک بارورشده پس از چهار روز هورمونی به نام گونادوتروپین کوریونی انسانی تولید می‌کند که در حدود یک هفته‌ی دیگر توسط تست‌های بارداری شناسایی می‌شود. این هورمون ابتدا در خون شما (آزمایش خون در مراکز درمانی) و سپس در ادرار شما (تست‌های خانگی) تشخیص داده می‌شود.

هفته‌ی ۳ بارداری

به‌دنبال یک پزشک خوب باشید. یکی از نکات کلیدی بارداری، پیدا کردن پزشکی است که به او اعتماد داشته باشید؛ چرا که این شخص درطول دوره‌ی بارداری و وضع حمل همراه شما خواهد بود، به سؤالات شما پاسخ خواهد داد و آزمایش‌های شما را مدیریت خواهد کرد. اگر متخصص زنان و زایمان فعلی خود را دوست ندارید، از دوستان، خانواده و همکاران خود پرس‌و‌جو کنید که آیا پزشک خوبی می‌شناسند یا خیر. انتخاب‌های شما به متخصص زنان و زایمان محدود نیست؛ ممکن است بخواهید کمک‌های پزشکی اضافه یا جایگزینی دریافت کنید که در این صورت باید ماما یا پزشک خانوادگی مناسبی بیابید.

هفته‌ی ۴ بارداری

اگر پزشک شما تا هفته‌ی ۸ تا ۱۲ بارداری، قرار ملاقاتی برای شما تعیین نکرد، شگفت‌زده نشوید. در بسیاری از روش‌های درمانی، پرستار از طریق آزمایش خون، بارداری شما را تأیید می‌کند. شما باید کمی صبر کنید تا بتوان در آزمایش سونوگرافی، تاریخ زایمان را مشخص کرد.

هفته‌ی ۵ بارداری

به یاد داشته باشید که خواب کافی، فارغ از اینکه چه حس و حالی دارید، به بهبود روحیه‌ی شما کمک می‌کند. حدود هشت ساعت خواب، تفاوت زیادی ایجاد خواهد کرد. درحال‌حاضر ممکن است جلوی تلویزیون یا سر کار چرت بزنید؛ چرا که سطح پروژسترون افزایش و قند خون و فشار خون‌تان کاهش یافته است و حجم خون شما زیاد شده است.


حتما بخوانید: ۱۲ خوراکی که به داشتن خواب راحت کمک می‌کنند

هفته‌ی ۶ بارداری

ممکن است در دریافت قرص‌های مولتی ویتامین مشکل داشته باشید. گاهی قورت دادن این قرص‌های بزرگ با در نظر گرفتن حالت تهوع دشوار خواهد بود. از پزشک خود بخواهید که برایتان مولتی ویتامین‌های جویدنی به همراه مکمل اسید فولیک تجویز کند.

هفته‌ی ۷ بارداری

با توجه به آنچه در درون‌تان در حال رخ دادن است، دشوار است که روی احساسات دیگران تمرکز کنید. اما از خودتان سؤال بپرسید: همسر شما چگونه با این مسائل کنار آمده است؟ برخی از همسرها در این مورد بسیار حمایتگر و هیجان‌زده هستند؛ اما ممکن است برخی دیگر از تغییرات به وجودآمده احساس ناامنی کنند. درحال‌حاضر برای شما طبیعی است که نگران مخارج زندگی باشید و به جابه‌جایی به خانه‌ای بزرگ‌تر فکر کنید. با همسر خود صحبت کنید و از نگرانی‌ها و احساسات او مطلع شوید؛ چرا که انتظار دارید او هم این کار را برای شما انجام دهد.


حتما بخوانید: مهارت های زندگی زناشویی؛ ۱۰ مهارتی که هر زن و شوهری باید بداند

هفته‌ی ۸ بارداری

این هفته را به خودتان اختصاص دهید. طی هفته‌های اخیر تمام توجه شما، دوستان و خانواده‌تان به بچه معطوف شده است. زمانی را به خود اختصاص دهید و از این زمان لذت ببرید. آرایشگاه بروید، کتاب بخوانید یا پیاده روی طولانی مدتی داشته باشید. هر کاری که باعث کاهش استرس شما شود، برای خودتان و نوزاد خوب است. از زمان‌هایی که به خود اختصاص می‌دهید، احساس گناه نکنید. اگر این زمان‌ها حس خوبی به شما می‌دهند، پس ارزشش را دارند.

هفته‌ی ۹ بارداری

راهنمای هفته به هفته بارداری، آزمایش ژنتیک

به این فکر کنید که اگر پزشک آزمایش‌های ژنتیکی مانند CVS یا آمنیو، برای شما تجویز کند، چه خواهید کرد. این آزمایش‌ها سؤالات بسیاری را ایجاد می‌کنند. نخست آیا مزایای این آزمایش‌های ژنتیکی بر ریسک‌های محتمل آن برتری دارد یا خیر. احتمالا زمان زیادی را با پزشک یا مشاور ژنتیک صحبت خواهید کرد و انرژی ذهنی زیادی را صرف تصمیم گیری خواهید کرد. موارد دیگری نیز هست که باید با همسر خود مشورت کنید:

  • آیا درصورت تشخیص نقص مادرزادی در جنین، به بارداری خود پایان خواهید داد؟
  • اگر نقص مادرزادی تشخیص داده شد و شما تصمیم گرفتید که کودک خود را نگاه دارید، آیا دانستن این اطلاعات به شما کمک خواهد کرد تا برای کودکی با نیازهای خاص آماده شوید؟

معمولا نیازی نیست که براساس پاسخی که به این سؤال‌ها می‌دهید، عمل کنید. در حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد از بارداری‌ها به زایمان بی‌خطر و کودکان سالم ختم می‌شود. اما ممکن است تصمیم بگیرید که آمادگی خود را حفظ کنید.


حتما بخوانید: حکم سقط جنین در قانون چیست؟

هفته‌ی ۱۰ بارداری

این هفته می‌توانید تصویری از جنین خود داشته باشید. این هفته نخستین باری است که می‌توانید سونوگرافی انجام دهید. پزشک شما انگشت‌های دست و پای کودک‌تان را به شما نشان خواهد داد. شما می‌توانید صدای ضربان قلب کودک خود را بشنوید. ممکن است نیاز باشد سونوگرافی nuchal translucency انجام دهید. این آزمایش غربالگری، خطر ابتلای نوزاد به سندرم داون و دیگر اختلالات کروموزومی و همچنین مشکلات قلبی مادرزادی را بررسی می‌کند.

هفته‌ی ۱۱ بارداری

همان‌طور که تا کنون متوجه شده‌اید، پستان‌هایتان به‌تدریج بزرگ‌تر می‌شود. به دلیل تغییر سطح هورمون‌های استروژن و پروژسترون، پستان‌هایتان و غده‌های تولید شیر درون آنها بزرگ می‌شوند. درحقیقت، باید سراغ خرید لباس زیرهای جدید بروید. اگر می‌خواهید نوزادتان از شیر شما تغذیه کند، لباس زیرهای مخصوص این کار را تهیه کنید.

هفته‌ی ۱۲ بارداری

بسیاری از زوج‌ها در پایان سه ماهه‌ی نخست، تصمیم می‌گیرند بارداری را به اطرافیان خبر دهند. اگر هنوز آمادگی این کار را ندارید، لازم است که خودتان را برای گفتن خبر بارداری به رئیس‌تان آماده کنید. این کار را مانند هر بحث مهم دیگری انجام دهید. از او تقاضای ملاقات خصوصی کنید و آمادگی داشته باشید. پیش از گفتن این خبر به رئیس‌تان، از سیاست‌های مرخصی زایمان محل کار خود اطلاع داشته باشید. به رئیس خود اطمینان دهید که تا پیش از آغاز مرخصی زایمان، در انجام وظایف خود کوتاهی نخواهید کرد، به جانشین موقت خود، رموز کار را آموزش خواهید داد و پیش از آنکه او انتظارش را داشته باشد، به سر کار خود بازخواهید گشت. به یاد داشته باشید که برای اعلام خبر بارداری خود، احساس گناه نکنید و از او عذرخواهی نکنید؛ چرا که این مرخصی، حق شماست.

هفته‌ی ۱۳ بارداری

راهنمای هفته به هفته بارداری، دندان پزشکی

چک‌آپ‌های معمول دندان‌پزشکی خود را فراموش نکنید؛ چرا که ۸۰ درصد خانم‌های باردار از نرمی یا خونریزی لثه رنج می‌برند.

هفته‌ی ۱۴ بارداری

حال که دوباره انرژی خود را جمع می‌کنید، ورزش کردن را فراموش نکنید و تناسب اندام خود را حفظ کنید. اگر پزشک‌تان تأیید کند، ورزش‌های سبک و متوسط کمک بسیاری به شما و نوزادتان خواهند کرد. ورزش کردن باعث می‌شود جریان خون شما بهبود یابد، بنابراین جنین اکسیژن بیشتری دریافت خواهد کرد. از سوی دیگر، ورزش کردن باعث می‌شود بسیاری از عوارض آزاردهنده‌ی بارداری، مانند رگ های واریسی، دردهای پشت، نفخ شکم و تورم کم یا قطع شوند. کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان، ۳۰ دقیقه ورزش متوسط را در اغلب یا همه‌ی روزهای هفته توصیه می‌کند. به یاد داشته باشید که از ورزش‌های سنگین بپرهیزید و پیاده‌روی روزانه اغلب کفایت می‌کند.


حتما بخوانید: فواید ورزش برای سلامتی؛ چرا از همین امروز باید ورزش کردن را شروع کنیم؟

هفته‌ی ۱۵ بارداری

شما در سه ماهه‌ی دوم بارداری، نه‌تنها حس خوبی خواهید داشت؛ بلکه میل جنسی بالایی را نیز تجربه خواهید کرد. تغییرات هورمونی و گردش خون بالاتر، به افزایش میل جنسی و رابطه‌ای بهتر منجر خواهد شد. بنابراین درصورتی که پزشک، شما را از رابطه‌ی جنسی منع نکرده است، این کار را انجام دهید و لذت ببرید.

هفته‌ی ۱۶ بارداری

اگر در سه ماهه‌ی نخست یبوست را تجربه نکرده‌اید، اکنون به احتمال زیاد آن را تجربه می‌کنید. اما چرا درطول دوران بارداری به یبوست مبتلا می‌شوید؟ هورمون پروژسترون ماهیچه‌های صاف بدن شما را از انقباض باز می‌دارد. ماهیچه‌های سیستم گوارشی هم ماهیچه‌های صاف هستند و به همین دلیل تحت تأثیر پروژسترون، فعالیت کندتری خواهند داشت. این فعالیت کندتر به نفخ و تولید گاز منجر خواهد شد. نیمی از زنان باردار از یبوست رنج می‌برند. درطول دوران بارداری، قرص‌های ملین و روغن‌های معدنی انتخاب خوبی برای بهبود این شرایط نیستند؛ اما مصرف زیاد مایعات و فیبر می‌تواند به شما کمک کند. برای کمک به بهبود وضع سیستم گوارشی خود، از غذاهایی مانند لوبیا، کلم و محصولات لبنی، که گاز زیادی تولید می‌کنند، اجتناب کنید.


حتما بخوانید: ۱۰ نکته برای جلوگیری از بیماری های گوارشی

هفته‌ی ۱۷ بارداری

راهنمای هفته به هفته بارداری، ماهی

آیا مصرف ماهی درطی دوران بارداری مضر است؟ باید بگویم که مصرف ماهی‌هایی مانند سالمون که یکی از منابع بسیار غنی از امگا ۳ هستند، به رشد مغز کودک شما، کمک شایان توجهی می‌کند. اما باید در مصرف ماهی دقت کنید. برخی از انواع ماهی‌ها، دارای سطوح بسیار زیادی از جیوه هستند که به سبب آلودگی منابع آبی است. این آلاینده‌ها می‌توانند بر رشد مغز و سیستم عصبی کودک شما اثر بگذارند. به همین دلیل سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) و آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) به زنان باردار توصیه می‌کنند که از مصرف گوشت شمشیرماهی، کوسه، ماهی خال‌خالی و تاج ماهی خودداری کنند. البته بیشتر ماهی‌ها در بدن خود جیوه دارند؛ به همین دلیل مصرف هفتگی ماهی خود را به ماهی‌هایی که ریسک کمتری دارند، محدود کنید.

براساس جدیدترین راهنماهای FDA شما می‌توانید در هفته ۳۴۰ گرم ماهی از انواع ماهی‌های با جیوه‌ی کم، مانند سالمون، گربه ماهی، پولاک (ماهی پینه دوز)، میگو و کنسرو ماهی تن مصرف کنید. توجه کنید که از این مقدار، تنها ۱۷۰ گرم آن می‌تواند ماهی تن باله دراز و مخلوط تن سفید و تن استیکی باشد؛ چرا که جیوه‌ی گوشت این ماهی‌ها کمی از ماهی تن بیشتر است. اگر ماهی مصرفی شما از آب‌های محلی اطراف محل زندگی‌تان صید شده است؛ از بخش بهداشت و درمان برای چک کردن سلامت آب کمک بگیرید.


حتما بخوانید: ماهی تیلاپیا، فواید و مضرات گفته شده درباره آن

هفته‌ی ۱۸ بارداری

متأسفانه هموروئید (یا بواسیر) در دوران بارداری بسیار شایع است. رگ‌های واریسی مقعد شما می‌توانند متورم شوند و برای شما ایجاد ناراحتی کنند. از پزشک خود درمورد کرم‌های تجاری درمان هموروئید (بواسیر) کمک بگیرید. برای درمان یبوست خود، مایعات و فیبر زیادی مصرف کنید. وقتی در سرویس بهداشتی هستید، به خودتان فشار نیاورید.

هفته‌ی ۱۹ بارداری

از آنجا که خانم‌های باردار در خطر ابتلا به عفونت دستگاه ادراری (UTI) هستند، باید به ادرار خود توجه کنید. به دلیل تغییرات هورمونی دوران بارداری، باکتری‌ها در مثانه‌ی شما افزایش پیدا می‌کنند. اگر تعداد دفعات ادرار شما افزایش یافته است یا سوزش ادرار دارید، با پزشک خود تماس بگیرید. مصرف آنتی بیوتیک می‌تواند از عفونت در همان مراحل اولیه جلوگیری کند. آیا فکر می‌کنید که مستعد ابتلا به عفونت‌های دستگاه ادراری هستید؟ هر روز یک لیوان آب کِرَن‌بِری شیرین‌نشده بنوشید. این آب میوه حاوی ترکیبات ضدباکتری است که به کاهش عفونت کمک می‌کنند.


حتما بخوانید: درمان عفونت مثانه و چگونگی جلوگیری از ابتلای مجدد به آن

هفته‌ی ۲۰ بارداری

رؤیاهای خنده‌دار، ترسناک، واضح یا مغشوش درطول دوران بارداری معمول است. ممکن است به سبب «مادر شدن» یا زایمان مضطرب باشید؛ این اضطراب به بی خوابی، اختلالات خواب و رؤیاهای عجیب منجر می‌شود. وقتی چنین رؤیاهای مغشوشی می‌بینید، آرامش خود را از دست ندهید. وقتی از خواب برخاستید، نفس عمیق بکشید و درمورد رؤیاهایتان با همسر یا دوستان‌تان صحبت کنید. اگر به ترس‌های ناخودآگاه‌تان به‌صورت منطقی فکر کنید، می‌توانید از نگرانی‌های خود بکاهید.


حتما بخوانید: علل کابوس دیدن و تکنیک رهایی از آن

هفته‌ی ۲۱ بارداری

راهنمای هفته به هفته بارداری، استرس

استرس دارید؟ سعی کنید استرس خود را مدیریت کنید. به‌اندازه‌ی کافی بخوابید و ورزش منظم را در برنامه‌ی خود بگنجانید. سطوح بالای اضطراب و استرس مزمن می‌تواند بر بارداری شما تأثیراتی منفی از قبیل زایمان زودهنگام یا وزن کم نوزاد درهنگام تولد، داشته باشد. از سوی دیگر، خیلی نگران نباشید که استرس زیادی دارید. اضطراب حوادثی مانند مرگ یکی از اعضای خانواده، بر نوزاد شما تأثیر بیشتری دارد تا اضطراب ترافیک زیاد در راه منزل.


حتما بخوانید: چطور می‌توان استرس در دوران بارداری را کاهش داد؟

هفته‌ی ۲۲ بارداری

از اینکه دیگران مدام درمورد حاملگی شما صحبت می‌کنند، خسته شده‌اید؟ روزهایی که با دوستا‌ن‌تان درمورد خودتان یا برنامه‌ی تلویزیونی مورد علاقه‌تان صحبت می‌کردید، به پایان رسیده‌اند؟ حال تنها چیزی که دوستان‌تان علاقه دارند درمورد آن صحبت کنند، تاریخ زایمان، بچه‌داری و نام‌های مدنظر شما برای بچه است؟ اگر از اینکه دوستان‌تان مدام درمورد حاملگی شما صحبت می‌کنند، خسته شده‌اید، چند موضوع بحث داغ را پیش از ملاقات با دوستان‌تان در ذهن داشته باشید.

هفته‌ی ۲۳ بارداری

ممکن است درحال‌حاضر بزرگ‌ترین مشکل شما درد قسمت بالای کمرتان باشد. یک لباس زیر مناسب تهیه کنید؛ چرا که بخشی از مشکل شما به علت افزایش وزن پستان‌های در حال رشدتان است.


حتما بخوانید: ۵ حرکت ساده برای درمان کمردرد

هفته‌ی ۲۴ بارداری

اکنون دیگر خوابیدن برایتان مشکل شده است. به علت افزایش اندازه‌ی شکم‌تان، خوابیدن به‌تدریج برایتان سخت‌تر هم خواهد شد. اگر به بی‌خوابی دچار شده‌اید، از روش های خواب‌آور طبیعی، مانند مدیتیشن و یک لیوان شیر داغ قبل از به خواب رفتن استفاده کنید. اگر پزشک‌تان موافق است، می‌توانید درطول روز بیشتر ورزش کنید تا شب هنگام خسته‌تر شوید و راحت‌تر به خواب بروید.

هفته‌ی ۲۵ بارداری

برای کاهش علائم سوزش معده، ابعاد غذایی را که می‌خورید کمتر کنید. به جای سه وعده‌ی غذایی اصلی پرحجم، پنج تا ۶ وعده‌ی غذایی کوچک‌تر مصرف کنید. اگر غذای کمتری در معده‌تان باشد، هضم آن راحت‌تر خواهد بود. از غذاهای پرچرب و سرخ‌کردنی، تند، مرکبات و نوشیدنی‌های گازدار که هضم آنها مدت بیشتری طول می‌کشد، اجتناب کنید. بین وعده‌های غذایی از نوشیدنی‌ها استفاده کنید تا از پر شدن بیش‌ازحد معده‌ی خود پیشگیری کنید. چند ساعت پیش از آنکه به رختخواب بروید، دیگر چیزی نخورید تا مشکلات هضم غذا درطول شب برای شما پیش نیاید. اگر هیچ‌یک از این استراتژی‌ها، ناراحتی‌های معده‌ی شما را از بین نبرد، با پزشک خود صحبت کنید تا از داروهای تجاری استفاده کنید. آنتی اسیدها معمولا برای زنان باردار بی‌خطر هستند.


حتما بخوانید: تغذیه در دوران بارداری؛ آنچه کودک شما به آن نیاز دارد

هفته‌ی ۲۶ بارداری

اِدِم یا ورم دست و پا باعث می‌شود که نتوانید حلقه یا انگشتر دست‌تان کنید یا کفش‌هایتان را به‌راحتی دربیاورید. در حقیقت ۷۵ درصد از زنان حامله، این عارضه‌ی جانبی بارداری را تجربه می‌کنند. مایع اضافی موجود در بدن باعث می‌شود تا دست‌ها، پاها و زانوهایتان ورم کنند. آب زیادی بنوشید تا خون در تمام بدن‌تان جریان داشته باشد. جوراب‌های ساق بلند طبی می‌تواند از ورم جلوگیری کند.

هفته‌ی ۲۷ بارداری

اگر شکم‌تان آن‌قدر بزرگ شده است که انجام تمرینات ورزشی را برایتان دشوار کرده است، از این پس به استخر بروید. پریدن و ایروبیک با شکمی بزرگ سخت است، اما وقتی در استخر باشید، احساس بی‌وزنی حرکت را برایتان آسان خواهد کرد.


حتما بخوانید: ایروبیک در آب چه فوایدی برای بدن دارد؟

هفته‌ی ۲۸ بارداری

خود را برای اتفاقات غیرمنتظره آماده کنید. اگرچه برای زایمان خود برنامه‌ریزی کرده‌اید و از آنچه درطول وضع حمل‌تان پیش خواهد رفت، تصویر ذهنی تهیه کرده‌اید؛ اما زایمان‌های بسیار کمی کاملا بدون نقص پیش می‌روند. نشانه های زایمان زودرس را بشناسید تا از اضطراب زایمان زودهنگام پیشگیری کنید.

هفته‌ی ۲۹ بارداری

آیا تصمیم گرفته‌اید که هنگام زایمان چه کسی در کنار شما باشد؟ برخی از زنان تصمیم می‌گیرند تا یک دولا (مامای خصوصی) استخدام کنند که در زایمان به آنها کمک کند. دولا شخصی است که درطول زایمان به وضع حمل شما کمک می‌کند و پس از آن نیز در نگهداری از نوزاد به شما کمک می‌نماید و اصول این کار را به شما آموزش می‌دهد. دولا در فرایند زایمان از شما به‌صورت معنوی حمایت و شما را تشویق می‌کند. اگر شما علاقه‌مند باشید، او پس از زایمان نیز در کنار شما می‌ماند و در عوض کردن پوشک، شیر دادن و غیره به شما کمک می‌کند. البته چنین سرویس‌هایی در ایران فراهم نیست؛ اما شاید بتوانید موارد مشابهی را پیدا کنید.

هفته‌ی ۳۰ بارداری

اگر به شکم خود ضربه‌های آرامی بزنید، کودک شما هم در همان نقطه لگد خواهد زد. بنابراین می‌توانید با کودک خود پیش از آنکه متولد شود، بازی کنید! هرگاه که کودک‌تان لگد زد، به‌آرامی با او صحبت کنید یا برایش آواز بخوانید. خواهید دید که چقدر نوزاد درون شکم‌تان آرام خواهد شد.

هفته‌ی ۳۱ بارداری

حال که شکم‌تان جلو آمده و کاملا قابل‌تشخیص است، توجه افراد زیادی به سمت شما جلب می‌شود. آنها مدام از شما سؤال می‌پرسند، شما را نصیحت می‌کنند و درمورد بارداری و زایمان به شما اطلاعات می‌دهند. این حرف‌ها را نشنیده بگیرید. به یاد داشته باشید که تنها چیزی که اهمیت دارد، نظر شما و پزشک‌تان است. بنابراین نگذارید تا نظرات دیگران شما را نگران کند یا تحت تأثیر قرار دهد.

هفته‌ی ۳۲ بارداری

راهنمای هفته به هفته بارداری، علائم زایمان زود هنگام

همانطور که زمان زایمان شما فرا می‌رسد، علائم زایمان زودهنگام را بشناسید. این علائم شامل پاره شدن کیسه‌ی آب (ممکن است حجم زیادی مایع یا تنها چند قطره از شما خارج شود)، انقباض‌های رحمی با درد کم، انقباض‌های شبیه به انقباض‌های دوره‌ی قاعدگی، خونریزی واژن، افزایش فشار در دهانه‌ی رحم و اسهال باشد. اگر علائم مشابهی را تجربه کردید، نگران نشوید؛ آنها لزوما به معنای شروع زایمان زودهنگام نیستند. اما جهت اطمینان، حتما آنها را با پزشک خود در میان بگذارید.

هفته‌ی ۳۳ بارداری

آیا نگران کار کردن تا زمان زایمان خود هستید؟ درطول این چند هفته‌ی آخر، به کارفرمای خود پیشنهاد دهید که چند روز از هفته را در خانه کار کنید. به این ترتیب، به‌تدریج از محیط کار فاصله می‌گیرید و دوره‌ی مرخصی زایمان خود را آغاز خواهید کرد.


حتما بخوانید: عوامل فشار خون بالا در بارداری، عوارض و راه‌های پیشگیری از آن

هفته‌ی ۳۴ بارداری

نمی‌توانید بخوابید؟ ورزش‌های منظم به شما کمک خواهند کرد تا راحت‌تر به خواب بروید. بنابراین برای پیاده‌روی اطراف خانه برنامه‌ریزی کنید. یک بالش طبی مناسبِ دوران بارداری بخرید تا وقتی به پهلو می‌خوابید، حایل بدن شما باشد. اگر سوزش معده اصلی‌ترین دلیل اختلالات خواب شماست، شب کمی زودتر شام میل کنید و از غذاها و نوشیدنی‌های تند، اسیدی و گازدار اجتناب کنید. اگر حداقل یک یا دو ساعت پیش از آنکه به خواب بروید، مصرف مایعات خود را کاهش دهید، درطول شب مدام برای ادرار کردن بیدار نمی‌شوید.

هفته‌ی ۳۵ بارداری

اگر در خانه سگ یا گربه دارید، باید او را به بوی نوزاد عادت دهید. یکی از پتوهای نوزاد را به بیمارستان ببرید و نوزاد را یک تا دو ساعت درون آن بپیچید تا پتو بوی نوزاد را بگیرد. سپس از همسرتان بخواهید پتو را به خانه ببرد تا سگ یا گربه‌ی شما به بوی نوزاد عادت کند. آخرین واکسیناسیون‌های حیوان خانگی خود را انجام دهید. اگر حیوان خانگی شما عادت‌های بدی مانند گاز گرفتن یا پارس کردن پیدا کرده است، از این زمان باقی‌مانده تا رسیدن نوزاد به خانه استفاده کنید تا عادت‌های بد او را از بین ببرید.

هفته‌ی ۳۶ بارداری

مسلما به این فکر می‌کنید که زمان زایمان شما چه هنگام فرا خواهد رسید. اگر دردهای سبک یا انقباض‌های قوی و منظمی را حس کردید که هر ۴-۵ دقیقه و درطول ۱-۲ ساعت تکرار می‌شوند، با پزشک خود تماس بگیرید. دیگر نشانه‌ای که می‌تواند راهگشای شما باشد، خروج بدون درد آب از بدن شماست؛ درواقع کیسه‌ی آب یا کیسه‌ی آمنیوتیک شما پاره شده است. وقتی کیسه‌ی آب شما پاره می‌شود، حتی اگر انقباض را حس نکنید، برای جلوگیری از عفونت، نوزاد شما باید درطول ۱۲-۲۴ ساعت آینده به دنیا آورده شود.

هفته‌ی ۳۷ بارداری

هر لحظه ممکن است کودک شما متولد شود. خیلی هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد. فارغ از اینکه چقدر هیجان‌زده هستید یا ترسیده‌اید، سعی کنید درمورد روز موعود بیشتر بدانید. بنابراین به یاد داشته باشید: هیچکس نمی‌داند دقیقا چه می‌شود که نوزاد متولد می‌شود؛ اما بدن شما خود می‌داند که چه هنگام نوزادتان آماده‌ی تولد است. در این هنگام بدن شما مواد شیمیایی موسوم به پروستاگلاندین را آزاد می‌کند که دهانه‌ی رحم شما را نازک، نرم و باز می‌کند. وقتی پروستاگلاندین در حجم خیلی زیادی آزاد شود، انقباض‌های شما آغاز و حرکات ماهیچه‌ای، نوزاد را به بیرون از رحم می‌رانند. در جایی از این فرایند، کیسه‌ی آب شما پاره می‌شود. این اتفاق باعث تولد نوزاد نمی‌شود، بلکه عارضه‌ی جانبی مربوط به تولد نوزاد است.


حتما بخوانید: علائم بارداری خارج از رحم و علت آن

هفته‌ی ۳۸ بارداری

بسیاری از زنان حامله، اکنون وارد فاز خانه‌داری شده‌اند. در چنین زمان‌هایی شما مشغول تمیز کردن خانه و کارهای مربوط هستید. این فعالیت‌ها برای سرگرم ماندن در آخرین روزهای حاملگی مناسب است؛ اما خود را خسته نکنید. اکنون شما نه ماه باردار هستید و باید بخشی از انرژی خود را برای زایمان حفظ کنید.

هفته‌ی ۳۹ بارداری

راهنمای هفته به هفته بارداری، اپیدورال

قطعا ماه‌هاست که به روز زایمان خود و اینکه چطور پیش خواهد رفت، فکر می‌کنید. اما بهتر است روحیه‌ی خود را آماده کنید که ممکن است این روز، مطابق میل شما پیش نرود. مثلا ممکن است کیسه‌ی آب شما پاره شود، اما هیچ انقباضی نداشته باشید. در چنین حالتی باید ماهیچه‌های شما تحریک و انقباض به آنها القا شود. ممکن است شما برای بی‌حسی اپیدورال برنامه‌ریزی کرده باشید؛ اما پروسه‌ی وضع حمل به‌قدری سریع پیش برود که نیازی به این کار نباشد. آمادگی خود را برای هر اتفاقی حفظ کنید. به یاد داشته باشید که برخی از اتفاقات خارج از برنامه‌ای که در این روز رخ دهد، بعدها به داستان تولد نوزادتان تبدیل خواهد شد.

هفته‌ی ۴۰ بارداری

وقتی به بیمارستان برسید، پزشک بررسی خواهد کرد که دهانه‌ی رحم شما چقدر باز شده است. وقتی دهانه‌ی رحم شما ۳-۴ سانتی متر باز شود، پزشک بی‌حسی اپیدورال را به شما پیشنهاد خواهد داد تا درد کمتری تجربه کنید. بی‌حسی اپیدورال، نوعی از بی‌حسی است که با تزریق ماده‌ای به فضای اطراف نخاع انجام می‌شود. البته باید گفت که بسیاری از زنان سوگند می‌خورند که درد سوزنی که اطراف نخاع را بی‌حس می‌کند، دردناک‌ترین قسمت زایمان خواهد بود. ممکن است تصمیم بگیرید که زایمان بدون دردی داشته باشید. مهم نیست که چه تصمیمی گرفته‌اید یا چگونه در ذهن‌تان برنامه‌ریزی کرده‌اید؛ در آخرین دقیقه نیز می‌توانید تصمیم خود را عوض کنید.

هفته‌ی ۴۱ بارداری

وقتی به این فکر می‌کنید که وضع حمل چگونه خواهد بود، به احتمال زیاد خود را در بخش سزارین تصور نمی‌کنید. بنابراین وقتی پزشک‌تان به شما سزارین را پیشنهاد می‌دهد، ممکن است ناراحت یا ناامید شوید یا وقتی پس از چند ساعت درد کشیدن خود را در اتاق جراحی ببینید، وحشت کنید. داشتن چنین احساساتی کاملا معمول است؛ اما به یاد داشته باشید که نحوه‌ی زایمان چندان اهمیتی ندارد؛ آنچه اهمیت دارد تولد نوزاد سالم است. بنابراین از همین لحظه با پزشک خود درمورد سزارین و شرایط آن صحبت کنید تا درصورتی که مجبور به این کار شدید، شوکه یا وحشت‌زده نشوید. هرچه اطلاعات بیشتری داشته باشید، ذهن آرام تری خواهید داشت.

هفته‌ی ۴۲ بارداری

اگر کمی از زمان پیش‌بینی‌شده‌ی زایمان گذشته است، سر خود را با کتاب‌های مربوط به نگهداری از نوزاد گرم کنید. وقتی نوزاد شما تصمیم بگیرد که متولد شود، شما بسیار مشغول خواهید بود. پس از زمان پیش‌آمده استفاده کنید تا درمورد چگونه حمام کردن نوزاد و موارد مشابه بیشتر بدانید.


در ادامه بخوانید: ترفندهایی برای مقابله با ریزش مو در دوران شیردهی
هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
منبع parents
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.