۸ دلیل عجیب اما علمی که باعث اضافه وزن می‌شود

4

بیش از نیمی از مردم جهان، به چاقی مبتلا هستند. اما مصرف غذاهای مضر و فست فود تنها عوامل چاقی نیستند، عوامل زیادی می‌تواند سبب اضافه‌ وزن ‌شود. در این مطلب ۹ دلیل علمی برای اضافه‌ وزن آورده شده است. با ما همراه باشید.

۱. نداشتن وعده‌های غذایی خانوادگی

تحقیقات نشان می‌دهد که خوردن وعده‌های غذایی همراه با خانواده از چاقی و اضافه وزن جلوگیری می‌کند. این وعده‌های غذایی سبب ایجاد ارتباطات عاطفی بین اعضای خانواده می‌شود و افراد را به عادات غذایی سالم ترغیب می‌کند. همچنین مطالعات نشان می‌دهد کودکانی که در طول هفته، حداقل سه وعده‌ی غذایی خود را با خانواده می‌خورند، نسبت‌به کودکانی که کمتر از این تعداد وعده‌ی خانوادگی دارند، بیشتر غذاهای سالم مصرف می‌کنند.

رونیکس

۲. سال تولد

محققان دریافته‌اند که خطر چاقی در افراد، به‌میزان زیادی به سال تولد آنها بستگی دارد. افرادی که یک جهش مرتبط با چاقی در ژن اف‌تی‌اُ (FTO، ژن مرتبط با چاقی و توده‌ی چربی) دارند و بعد از سال ۱۳۲۱ متولد شده باشند، بیشتر دچار اضافه وزن می‌شوند.


حتما بخوانید: چطور جلوی هورمون چاقی را بگیریم؟

۳. استفاده از موسیقی کلاسیک در رستوران‌ها

۹ دلیل علمی که اضافه وزن پیدا می‌کنید - استفاده از موسیقی در رستوران‌ها

تحقیقات نشان می‌دهد که میزان مصرف غذا و قهوه در رستوران‌هایی که به‌صورت پس‌زمینه موسیقی کلاسیک پخش می‌کنند، بیشتر است. اگر می‌خواهید در هزینه‌هایتان هم صرفه‌جویی کنید دانستن این موضوع به شما کمک می‌کند و به رستوران‌هایی که موسیقی کلاسیک پخش می کنند و معمولا گرانقیمت هستند نمی‌روید.


حتما بخوانید: تاثیر موسیقی بر مغز شما چگونه است؟

۴. کارکردن در شب

به‌طور طبیعی افراد در طول روز فعالیت‌های خود را انجام می‌دهند و غذا می‌خورند و پس از تاریکی هوا می‌خوابند. فعالیت در شب چرخه‌ی زیستی طبیعی بدن‌تان را به‌هم می‌زند و می‌تواند سبب اضافه وزن در شما شود. همچنین این کار میزان انرژی‌تان را کاهش می‌دهد و نمی‌توانید به‌راحتی کارهای روزانه را انجام دهید. اگر مجبورید که در شب کار کنید، تنها راه چاره این است که میزان غذای خود را کاهش دهید.

۵. کم‌خوابی شدید

تحقیقات نشان می‌دهد که کم خوابی می‌تواند بر شما شغل‌تان تأثیر بگذارد و علاوه بر آن، سبب چاقی هم بشود. خواب در سوخت‌وساز انرژی نقش مهمی دارد. زمانی که خواب کافی نداشته باشید، بیشترازحد معمول غذا می‌خورید، زیرا این‌ کار یک روند طبیعی زیستی برای غلبه بر خواب آلودگی است.


حتما بخوانید: برای اینکه خواب راحت‌تری داشته باشید این ۹ سوال را از خودتان بپرسید

 

۶. تماشای زیاد تلویزیون

۹ دلیل علمی که اضافه وزن پیدا می‌کنید - نشستن جلوی تلویزیون

آیا می‌دانید اعتیاد به تلویزیون چه ضررهایی دارد؟ نشستنِ بیشتر از دو ساعت در جلوی تلویزیون تا حدود ۲۳ درصد خطر ابتلا به چاقی را بیشتر می‌کند. همچنین خوابیدن جلوی تلویزیون این خطر را چند برابر خواهد کرد. براساس مطالعات، زمانی که شب‌ها درمعرض نور چراغ (نور مصنوعی) قرار می‌گیرید، تولید ملاتونین، هورمونی که از ما در مقابل اختلالات متابولیسمی محافظت می‌کند، کاهش می‌یابد و سبب ایجاد چاقی و دیابت می‌شود (بهتر است بدانید چاقی و دیابت هم با یکدیگر در ارتباط هستند).

۷. استرس، ناراحتی، هیجان و…

شاید درباره‌ی رابطه استرس و چاقی چیزهایی بدانید. خانم‌هایی که استرس دارند یا از چیزی نگران هستند، نسبت‌به افرادی که این شرایط را ندارند، بیشتر دچار اضافه وزن می‌شوند و احتمال چاقی در آنها بیشتر خواهد شد. اما خبر خوب اینکه، زمانی که این ناراحتی کم ‌شود، خطر چاقی هم به‌طور مشخصی کاهش می‌یابد. به‌عبارت‌ دیگر، بیش از نیمی از افراد در واکنش به ناراحتی به خوردن غذا، مخصوصا غذاهای پرچرب و پرقند روی می‌آورند. تحقیقات نشان می‌دهد که این نوع از غذاها روی مرکز پاداش مغز تأثیر می‌گذارد و این افراد با این روش می‌خواهند خود را آرام کنند. علاوه بر اینها، استرس می‌تواند تأثیرات بسیار بدی روی بدن خانم‌ها بگذارد.

۸. خوردن غذاهای کم‌چرب

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که مصرف لبنیات پرچرب خطر کمتری برای چاقی بدن دارد، زیرا این غذاها نسبت‌به انواع فاقدچربی و رژیمی بیشتر فرد را سیر می‌کنند. همچنین مطالعات نشان می‌دهد که بسیاری از غذاهای کم‌چربی که تبلیغات آن را می‌بینید، کالری بیشتری نسبت‌به سایر غذاها دارند.


در ادامه بخوانید: آیا نوشیدن آب به لاغر شدن کمک می‌کند؟
هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



منبع brightside
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 4 دیدگاه)
  1. s می‌گوید

    عالی بود.

    1. فرناز تاج بخش می‌گوید

      سلام دوست عزیز ممنون از لطفتون

  2. عیسی می‌گوید

    سلام مقاله خوبی است.

    1. فرناز تاج بخش می‌گوید

      سلام ممنون دوست عزیز