چرا زوج‌هایی که ارتباط عاطفی خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند، موفق نیستند؟

0

این‌روزها رسانه‌های اجتماعی پر است از عکس‌های زن‌وشوهرهایی که مدام از خودشان سلفی می‌گیرند و تصویرشان را در پروفایل قرار می‌دهند یا در صفحه‌هایشان به‌اشتراک می‌گذارند. آنها مرتب از رابطه‌ی خوب‌شان باهم صحبت می‌کنند و انگار می‌خواهند به همه ثابت کنند که هیچ مشکلی ندارند. حالا اگر یک روز واقعا با آنها وقت بگذرانید، با خودتان می‌گویید این‌ها اصلا چرا کنار هم زندگی می‌کنند! زندگی این زوج‌ها معمولا برخلاف آن‌چه درمعرض عموم به‌نمایش می‌گذارند، در آستانه‌ی فروپاشی است و تقریبا به یک تلنگر بند است. آنها از مسائل عادی روزمره گرفته تا امور مربوط به فرزندان و مشکلات مالی، مدام با یکدیگر کلنجار می‌روند. اما در دنیای مجازی خوشبخت و سعادتمند به‌نظر می‌رسند. با ما باشید تا ببینید علت چیست؟

آیا استفاده از رسانه‌های اجتماعی بد است؟

رسانه‌های اجتماعی بد نیستند؛ درواقع اصلا بد نیستند. کاربردها و مزایایشان در ارتباطات انسانی، بسیار زیاد است. اما متأسفانه بسیاری از مردم آنها را به جولانگاه زندگی روزانه‌شان تبدیل کرده‌اند که شامل روابط عاطفی و خصوصی‌شان نیز می‌شود.

رونیکس

زوج‌هایی که واقعا خوشحال هستند، چیزی برای لاف‌زدن ندارند. درحقیقت، آنها به‌سختی درباره‌ی رابطه‌شان در رسانه‌های اجتماعی صحبت می‌کنند. در این مطلب، هشت مورد از دلایلی را بررسی می‌کنیم که نشان می‌دهند زوج‌هایی که مدام در رابطه با زندگی شخصی‌شان در رسانه‌های اجتماعی داد سخن می‌دهند، در اشتباه محض به‌سر می‌برند.


حتما بخوانید: آشنایی با فرهنگ استفاده از شبکه های اجتماعی

۱. آنها درواقع می‌خواهند خودشان را قانع کنند

زوج‌هایی که زندگی عاطفی‌شان را در رسانه اجتماعی می‌گذارند می‌خواهند خودشان را قانع کنند

هنگامی که دو نفر در رسانه‌های اجتماعی مدام از خوشمزگی‌هایشان تعریف می‌کنند، به یکدیگر ابراز عشق می‌کنند و تصاویری از خودشان پخش می‌کنند که فعالیت‌های جالب و رمانتیک‌شان را نشان می‌دهد، می‌خواهند دیگران را متقاعد کنند که در یک رابطه‌ی سالم و شاد هستند و درواقع می‌خواهند خودشان هم باور کنند که در یک رابطه‌ی شاد و سالم هستند. نیکی گلدشتاین متخصص امور جنسی می‌گوید: «افرادی که چنین مطالبی را در رسانه‌های اجتماعی به‌اشتراک می‌گذارند، افرادی هستند که به‌دنبال تأیید رابطه‌شان توسط دیگران هستند.»

هر یک از لایک‌ها و دیدگاه‌هایی که زیر مطالب و تصاویر این افراد گذاشته می‌شود، تأییدی است بر رابطه‌ی بی‌نظیر آنها! آنچه اهمیت دارد، نظرات دیگران درباره‌ی آن مطلب است.

۲. این زوج‌ها ممکن است به بیماری‌های روحی و روانی مبتلا باشند

پژوهشگران پس از بررسی یک نظرسنجی از ۸۰۰ مرد در محدوده‌ی سنی ۱۸ تا ۴۰ سال، دریافتند خودشیفتگی (نارسیسیسم) و روان‌آزاری (سایکوپاتی) با تعداد سلفی‌های ارسالی فرد ارتباط دارد؛ درحالی‌که خودشیفتگی و خودشیءپنداری (حالتی که در آن فرد خود را مانند یک شیء می‌بیند نه انسان) به ویرایش عکس‌هایی که فرد در رسانه‌های اجتماعی ارسال می‌کند مرتبط است.

مطالعه‌ی دیگری نشان داد ارسال مطالب (خصوصی و شخصی)، برچسب‌گذاری و ارسال دیدگاه در فیس‌بوک نیز اغلب با خودشیفتگی هم در زنان و هم در مردان ارتباط دارد.

خلاصه هر چه بیشتر درگیر شبکه‌های اجتماعی و ارسال مطالبی از زندگی شخصی خودتان در آنها باشید، بیشتر احتمال می‌رود که به خودشیفتگی یا بدتر از آن، روان‌آزاری مبتلا باشید. پروفسور براد بوش‌من از دانشگاه ایالتی اوهایو می‌گوید: «خودشیفته‌ها شریک‌ عاطفی بسیار بدی هستند.»


حتما بخوانید: ازدواج با افراد خودشیفته چه معایبی دارد؟

۳. وقت این افراد در رسانه‌های اجتماعی هدر می‌رود

مسلما این‌طور است. زوج‌های خوشبخت زمانی را که کنار یکدیگر هستند و از بودن باهم لذت می‌برند، به‌خاطر ارسال عکس سلفی یا یک مطلب خراب نخواهند کرد. حتی هنگامی که در سفر هستند، سعی می‌کنند از هر لحظه برای خوش‌گذراندن استفاده کنند. به‌همین‌دلیل معمولا تصاویر و مطالب‌شان را پس از بازگشت‌شان به خانه در شبکه‌های اجتماعی‌شان خواهید دید. درحالی‌که زوج‌های ناموفق فقط به فکر ارسال عکس و مطلب هستند و شاید اصلا همدیگر را به‌درستی نمی‌بینند.

۴. زندگی عاطفی این زوج‌ها متزلزل است

افرادی که مدام در شبکه‌های اجتماعی هستند زندگی عاطفی متزلزل دارند

یک نظرسنجی از بیش از ۱۰۰ زوج، نشان داد افرادی که اغلب در رسانه‌های اجتماعی مشغول ارسال مطالب هستند، معمولا رابطه‌ی عاطفی متزلزلی دارند.

۵. زوج‌های ناموفق، حتی مشاجره‌های خود را به رسانه‌های مجازی می‌کشانند

آیا تاکنون در دعوای یک زن‌وشوهر حضور داشته‌اید؟ کمترین چیزی که می‌توان درباره‌ی آن گفت این است که دعوای یک زوج در حضور دیگران کار بسیار ناپسندی است. حال تصور کنید اگر این دعواها در توییتر، فیس‌بوک، اینستاگرام یا حتی یوتیوب به‌اشتراک گذاشته شود چه پیش خواهد آمد؟

علاوه‌بر زوج‌هایی که مدام از رابطه‌ی خوب‌شان می‌گویند، زوج‌هایی نیز هستند که دعواهای خود را به رسانه‌های اجتماعی می‌کشانند. مشاجره‌های زن‌وشوهری باید به‌طور خصوصی بین خودشان اتفاق بیفتد، نه اینکه از عصبانیت‌شان فیلم بگیرند و آن را در رسانه‌ها آپلود کنند یا حتی مطلبی درباره‌ی آن بنویسند. باور کنید گاهی دیده‌ شده است که یکی از همسران با انتشار یک مطلب در رسانه‌های اجتماعی به شریک‌ عاطفی‌اش تیکه می‌اندازد! این کار اشتباه است. واقعا نیاز نیست که دوستان، خانواده، همکاران و حتی مشتریان‌تان از این مسائل خبر داشته باشند.


حتما بخوانید: ۷ چیزی که هرگز نباید درمورد همسرتان به کسی بگویید

۶. این افراد برای شادبودن به رابطه‌ی عاطفی‌شان تکیه می‌کنند

محققان به این حالت رابطه‌ی مشروط به عزت‌نفس (Relationship Contingent Self-Esteem) می‌گویند. این حالت به‌عنوان شکل ناسالمی از اعتمادبه‌نفس توصیف می‌شود که به چگونگی رابطه‌ی عاطفی شما بستگی دارد. این افراد از رسانه‌های اجتماعی برای تحریک حس حسادت دیگران استفاده می‌کنند و حتی به جاسوسی شریک‌ عاطفی‌شان می‌پردازند.

این نتایج نشان می‌دهند که این افراد نیاز دارند که به دیگران، شریک‌شان و حتی خودشان نشان دهند که رابطه‌ی عاطفی‌شان عالی است و بنابراین آنها نیز حال‌شان خوب است.

۷. آنها مدام به‌دنبال اثبات رابطه‌شان هستند

زوج‌هایی که واقعا خوشحال هستند، نیازی به تأیید دیگران در رسانه‌های اجتماعی ندارند و برای‌شان مهم نیست به دیگران ثابت کنند که چقدر خوشحال هستند. آنها نیازی به نمایش‌دادن خودشان، تحریک حسادت دیگران و نظایر آن ندارند. رابطه‌ی عاطفی آنها بسیار ایمن است و لزومی نمی‌بینند در محیط مجازی درباره‌ی آن صحبت کنند.


حتما بخوانید: ۱۱ دلیلی که باعث شکست خوردن رابطه عاطفی شما می‌شود

۸. افرادی که تمام دقایق خصوصی‌شان را نیز در فیس‌بوک ثبت می‌کنند شاد نیستند

افرادی که مدام در فیسبوک و رسانه‌های اجتماعی هستند ببه اندازه کافی شاد نیستند

هر چند این رسانه‌ی اجتماعی نقش مهمی در ارتباطات انسانی دارد، اما باید بدانید که استفاده‌ی نامناسب از آن (درواقع همه‌ی رسانه‌های اجتماعی) سبب می‌شود نتوانید زندگی شادی را تجربه کنید. بر این اساس، محققان در یک مؤسسه پژوهشی در دانمارک آزمایشی را روی ۱۰۹۵ نفر انجام دادند تا ببینند اگر مردم یک هفته فیس‌بوک را ترک کنند چه اتفاقی خواهد افتاد.

نتایج آزمایش مشخص بود. بسیاری از افراد این گروه، رضایت‌مندی بیشتری را از زندگی تجربه کردند.

قبل از آزمایش از همه‌ی افراد خواسته شد تا به زندگی خود از ۱ تا ۱۰ امتیاز بدهند. پس از آزمایش مشاهده شد گروهی که یک هفته را بدون فیس‌بوک گذراندند، متوسط امتیازی که به زندگی‌شان دادند، از ۷/۵۷ به ۸/۱۲ افزایش یافت. درحالی‌که گروهی که به آنها گفته بودند می‌توانند از فیس‌بوک استفاده کنند میانگین امتیازی که به زندگی‌شان دادند، از ۷/۶۷ به ۷/۵۶ تقلیل یافت.

پژوهشگران دریافتند کسانی که بیشتر ساعات روز را در فیس‌بوک می‌گذرانند، نسبت‌به کسانی که معقولانه از آن استفاده می‌کنند خشمگین‌تر (۲۰% در برابر ۱۲%)، افسرده‌تر (۳۳% در برابر ۲۲%) و نگران‌تر (۵۴% در برابر ۴۱%) هستند.


در ادامه بخوانید: ۶ نوع شخصیتی که هرگز نباید با آنها وارد رابطه‌ عاطفی شوید
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
منبع inc
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.