کتاب شیب: کتاب کوچکی که به شما یاد می‌دهد چه وقت دست بردارید

4

شناسنامه‌ی کتاب

  • عنوان اصلی کتاب: The Dip: A Little Book That Teaches You When to Quit
  • عنوان کتاب به فارسی: شیب: کتاب کوچکی که به شما یاد می‌دهد چه وقت دست بردارید
  • نویسنده: ست گودین
  • سال انتشار: ۲۰۰۷

درباره‌ی کتاب

شروع هر پروژه‌ی جدید آسان و پیشرفت آن سخت است و در نهایت ممکن است پیگیری و ادامه‌دادن آن برای‌تان خوشایند نباشد. در چنین شرایطی ممکن است در شیب قرار گرفته باشید. شیب یک شکست موقتی است که اگر کارتان را ادامه دهید منجربه موفقیت می‌شود. ولی این شیب ممکن است واقعا یک بن‌بست باشد. آنچه شما را به آدمی خارق‌العاده تبدیل می‌کند توانایی تشخیصِ شیب از بن‌بست است.

«کتاب شیب» به شما می‌گوید چه وقت باید دست از تلاش بردارید و چه وقت به تلاش خود ادامه دهید. مهم نیست که تلاش شما برای موفقیت در شغل، رابطه یا موفقیت در فروش یا یک سرگرمی است. گودین مستقیم سر اصل مطلب می‌رود و این سؤالات را از شما می‌پرسد: آیا به‌جایی رسیده‌اید که باید دست از تلاش کردن بردارید؟ آیا به جایی رسیده‌اید که دل‌تان می‌خواهد همه‌چیز را رها کنید ولی باید به کار خود ادامه دهید؟ از کجا تفاوت این دو را می‌فهمید؟ چه کاری می‌کنید؟

رونیکس

نکات مهم این کتاب

  1. برای اینکه ستاره شوید باید کاری خارق‌العاده انجام دهید. نه فقط بر شیب غلبه کنید، بلکه از شیب به‌عنوان یک فرصت استفاده کنید. این فرصت چیزی خارق‌العاده خلق می‌کند که همه نه‌تنها در مورد آن فکر می‌کنند، بلکه حرف می‌زنند و آن را به هم معرفی هم می‌کنند. و البته آن را انتخاب هم می‌کنند.
  2. دفعه‌ی بعدی که می‌خواهید در کاری متوسط باشید، وقتی حس می‌کنید باید دست از تلاش بردارید، بدانید که فقط دو انتخاب دارید: دست از تلاش بردارید یا خارق‌العاده باشید. متوسط بودن برای بازنده‌هاست.
  3. برنده‌ها می‌دانند یک‌ بار دردکشیدن (در زمان حال) از یک عمر دردکشیدن جلوگیری می‌کند.
  4. تصمیم گیری برای اینکه دست از تلاش برداریم یا نه خیلی هم آسان نیست: باید تصمیم بگیرید آیا درد و رنجِ بالا رفتن از شیب ارزش فتح قله را دارد یا نه؟
  5. دست از تلاش برداشتن استراتژی کوتاه‌مدت بدی است. دست برداشتن برای بلندمدت ایده‌ی خیلی خوبی است. در بلندمدت دست از تلاش برداشتن شما را آزاد می‌کند تا به کار بهتری بپردازید.

نویسنده‌ی این کتاب انسان هوشمندی است که مطالب را به‌خوبی بیان کرده است. او در این کتاب حرافی نمی‌کند و حاشیه نمی‌رود. حرف گودین این است: «همه‌ی ما وقتی شکست می‌خوریم که حواس‌مان معطوف کارهایی است که جرئت رهاکردن آنها را نداریم».

آیا این کتاب برای شماست؟

«کتاب شیب» به خواننده کمک می‌کند وضعیت موجود را تشخیص دهد. او را تشویق می‌کند که راه میانی را انتخاب کند. نه انتخاب کردن چیزی که به‌اندازه‌ی کافی خوب نیست، و نه ماندن در راهی که به جایی ختم نمی‌شود.

«کتاب شیب» کمک می‌کند راحت‌تر علائق خود را کشف کنید. به کمک این کتاب می‌بینید به چه چیز آن‌قدر علاقه‌مند هستید که از هر مانعی رد شوید و به بالاترین درجه برسید. آن‌قدر علاقه‌مند که بقیه‌ی چیزها را رها کنید.

علاوه بر آن گودین به شما یادآوری می‌کند تا وقتی شیب تقریبا به انتها برسد کارتان را ادامه دهید. او می‌نویسد: «هیچ‌کس در یک کیلومتر پایانی، ماراتون را ترک نمی‌کند. وقتی خط پایان را می‌بینید هرگز ماراتون را رها نمی‌کنید».

در حاشیه

ست گودین علاوه بر «کتاب شیب»، کتاب‌های زیادی در رابطه با موفقیت و مدیریت نوشته است. ازجمله‌ی آنها می‌توان به این موارد اشاره کرد: «قبیله‌ها: می‌خواهیم شما رهبری کنید»، «همه‌ی بازاریاب‌ها داستان می‌گویند»، «گاو بنفش»، «وقتی نوبت شما شد چه می‌کنید».

ست گودین هجده کتاب نوشته که در تمام دنیا از پرفروش‌ترین‌ها هستند. این کتاب‌ها به ۳۵ زبان ترجمه‌ شده‌اند و تفکر افراد را نسبت به بازاریابی و حرفه تغییر داده‌اند. او اخیرا به‌عنوان یکی از ۲۱ سخنران تأثیرگذار قرن بیست‌ویکم انتخاب شده است.


در ادامه بخوانید: کتاب آن یک چیز؛ با مدیریت زمان در زندگی شخصی و حرفه‌ای خود موفق شوید
تهیه شده در chetor
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 4 دیدگاه)
  1. kamran می‌گوید

    سلام ب دوستان چطور.من این کتاب رو میخام.یعنی فایل pdf رو.نتونستم پیدا کنم.میشه برام ایمیل کنید یا به آیدیم بفرستید؟

    1. رقیه محمدی می‌گوید

      سلام بر شما
      درسته، ما اینجا لینک دانلود نذاشتیم فقط کتاب رو خدمت‌تون معرفی کردیم. با یه جست‌وجوی ساده توی گوگل، می‌تونید نسخه‌ی پی‌دی‌اف این کتاب رو تهیه بفرمایید.

      1. kamran می‌گوید

        جستجو پیشرفته هم کردم ،پیدا نکردم.در هر صورت سایتتون مفید و عالی هست.

  2. kamran می‌گوید

    جستجو پیشرفته هم کردم ،پیدا نکردم.در هر صورت سایتتون مفید و عالی هست…