آشنایی با رایج‌ترین بیماری‌های نشیمنگاه

آشنایی با بیماری‌های فیستول، کیست مویی، بواسیر(هموروئید)، شقاق و راه‌های درمان آنها

بیماری‌های نشمینگاه انواع مختلفی دارد. ما در این مقاله سعی داریم به رایج‌ترین این بیماری‌ها بپردازیم. در اینجا می‌توانید با شناخت این بیماری‌ها دلایل ایجاد، نشانه‌های مبتلا شدن و روش‌های درمان بیماری‌های نشیمنگاه را به‌خوبی بشناسید. پس از آشنایی با این علائم چنانچه یک یا دو مورد از آن را در خود احساس کردید سریعا به پزشک مراجعه نمایید. عدم توجه به بیماری‌های نشیمنگاه سبب پیشرفت این بیماری و ایجاد مشکلات حادی می شود. اگر در مراحل ابتدایی بیماری خود باشید، می‌توانید با یک دستور دارویی تا حدودی مشکل را حل کنید. اما اگر از آن دسته از افرادی هستید که درمان بیماری خود کوتاهی می‌کنند و آن را جدی تلقی نمی‌کنند، باید بدانید در صورت بروز مشکلات جدی چاره‌ای جز استفاده از جراحی یا لیزر برای شما باقی نخواهد ماند.

۱. فیستول مقعدی (آبسه)

این بیماری ممکن است در هرجایی از بدن ایجاد شود اما اصلی‌ترین محل آن مقعد است. برای تصمیم‌گیری بهتر هنگام جراحی، فیستول را به چند دسته تقسیم کرده‌اند. فیستول بین عضلات مقعد (اسفنکتر)، فیستول بالای عضلات مقعد و فیستول خارج عضلات مقعد. از میان این سه نوع احتمال ابتلا به فیستول بین اسفنکتری بیشتر است. اغلب فیستول‌های مقعدی در اثر یک آبسه و ایجاد عفونت شکل می‌گیرند. چنانچه بعد از دفع مدفوع دچار درد شدید یا برآمدگی در مقعد خود حس کردید که همراه با خروج عفونت بود بهتر است برای تشخیص بیماری خود به پزشک مراجعه کنید.

درمان خانگی فیستول

متأسفانه درمان خانگی خاصی برای رفع صددرصدی فیستول وجود ندارد. با هیچ نسخه‌ی خانگی نمی‌توان این مشکل را به‌طور کامل رفع کرد. فقط با رعایت مسائلی می‌توان روند رشد این بیماری را کاهش داد و درمان آن را تسریع بخشید. نوشیدن مایعات فراوان و رژیم غذایی سرشار از فیبر می‌تواند کمک‌کننده باشد.

رونیکس

درمان پزشکی فیستول

اگر در مراحل اولیه‌ی بیماری باشید ممکن است با مصرف یک دوره آنتی بیوتیک عفونت برطرف شود. در غیر اینصورت پزشک باید آبسه را خارج نماید. در این حالت دو راه پیش رو دارید؛ جراحی و لیزر. اما روش بعدی و بهترین روش، استفاده از لیزر است. این روش بدون درد و خونریزی به صورت سرپایی انجام می‌گیرد. دوران نقاهت ندارد و تا درصد بالایی احتمال بروز بیماری‌های عفونی را کاهش می دهد.

۲. کیست مویی (سینوس مویی)

درمان بیماری های مقعد، شقاق، فیستول، کیست مویی، بواسیر (هموروئید)

کیست مویی یا سینوس پیلونیدال به حالت یک گودال است که در بالای خط باسن و در انتهای دنبالچه ایجاد می‌شود. این بیماری به‌ندرت در سایر اعضای بدن ایجاد می‌شود. بسیاری از محققان زمینه‌ی ایجاد این بیماری را به عوامل ارثی و ژنتیکی مربوط می‌دانند. در واقع رشد مو و شکسته شدن آن به داخل پوست باعث ایجاد این مشکل و بروز کیست می‌شود. این بیماری در افرادی که طولانی‌مدت می‌نشینند شایع‌تر است.

درمان‌های خانگی کیست مویی

باید بدانید در این مورد هم هیچ درمان خانگی وجود ندارد. تنها با رعایت مواردی می‌توانید جراحی را به تعویق بیندازید یا حجم کیست را کاهش دهید. با اصلاح منظم ناحیه‌ی مقعد و استفاده از صابون‌های گلیسرین تا مقدار زیادی می‌توانید از این بیماری جلوگیری کنید. همچنین با اجتناب از نشستن‌های طولانی، خوابیدن به پهلو، دستکاری نکردن محل کیست و استفاده از پمادهای خانگی تشکیل شده با زردچوبه، سیر، روغن درخت چای و مواردی از این قبیل می‌توانید از عود این بیماری جلوگیری کنید.

درمان‌های پزشکی کیست مویی

هیچ نسخه‌ی دارویی نمی‌تواند کیست مویی را درمان کند. شاید بتوان با یک دوره درمان دارویی حجم آن را کاهش داد و زمینه‌های لازم برای عمل را ایجاد کرد. اگر بخواهید کیست مویی را به‌وسیله‌ی جراحی از بین ببرید باید بدانید که، جراحی به دو صورت باز و بسته صورت می‌گیرد. هر دو حالت نیاز به بستری و بیهوشی بیمار دارد. در عمل باز، محل تخلیه شده و با گذشت زمان بسته می‌شود، در مورد دوم با بخیه روی آن را می‌پوشانند. این روش عوارض زیادی دارد. ازجمله دوران نقاهت طولانی و همچنین بروز بیماری‌های عفونی. در روش بعدی، یعنی لیزر، بی‌حسی موضعی انجام می‌گیرد و فرد بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت هیچ دردی احساس نمی‌کند. دوران نقاهت عمل با لیزر بسیار کوتاه است و نیازی به پانسمان کردن محل عمل نیست. لیزر یکی از بهترین روش‌ها برای رفع دائمی کیست مو است.

۳. هموروئید (بواسیر)

هموروئید یا بواسیر

هموروئیداز شایع‌ترین بیماری‌های نشمینگاه است. می‌توان گفت نیمی از افراد تا سنین ۵۰ سالگی نوعی از بواسیر را تجربه می‌کنند. این بیماری به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. ازجمله این عوامل می‌توان به یبوست یا اسهال‌های مزمن، وارد آوردن فشار هنگام دفع مدفوع حاملگی یا پیری اشاره کرد. شایع‌ترین نشانه‌های ابتلا به هموروئید خارش، سوزش یا دفع خون پس از مدفوع است. به مرور زمان رگ‌های داخلی مقعد متورم می‌شوند و بیرون‌زدگی پیدا می‌کنند.

درمان خانگی هموروئید (بواسیر)

روش‌های زیادی برای درمان هموروئید خفیف وجود دارد. اولین راه حل انتخاب یک شیوه‌ی مناسب زندگی است. مصرف بالای مایعات، رعایت بهداشت فردی و همچنین بالا بردن تحرک عامل مؤثری برای رفع هموروئید و عدم ابتلا به آن است.

درمان‌های پزشکی هموروئید (بواسیر)

چنانچه هموروئید در مراحل اولیه‌ی آن باشد می‌تواند از طریق رفع کردن مشکلات معده و روده با یک دوره‌ی دارویی و استفاده از پمادهای موضعی به حد رضایت بخشی آن را کنترل نمود. درغیر این‌صورت با دو روش جراحی و لیزر می‌توان نسبت به رفع بواسیر اقدام کرد. از مضرات درمان با جراحی بستری و بیهوش شدن فرد، گشادشدن دهانه‌ی مقعد و بی‌اختیاری است. اما در نوع دوم یعنی لیزر با هیچ‌کدام از این مسائل روبه‌رو نمی‌شوید. باید بدانید با به‌کارگیری لیزر تا حد زیادی از بازگشت هموروئید جلوگیر می‌شود. می‌توان این عمل را به‌راحتی و در مطب شخصی دکتر انجام داد.

۴. شقاق (فیشر)

چنانچه لبه‌ی داخلی مقعد دچار پارگی شود می‌توان گفت فرد دچار شقاق یا همان فیشر شده است. شقاق در اثر دفع مدفوعِ سفت یا استفاده‌ی نابه‌جا از ملین‌ها و در نتیجه‌ی اسهال مزمن، حاملگی یا جراحی در ناحیه‌ی مقعد ایجاد می‌شود. اگر فردی پس از دفع مدفوع تا ساعت‌ها دچار درد شدید شود به احتمال زیاد دچار شقاق شده است.

درمان‌های خانگی شقاق

همان‌طور که گفته شد شقاق پارگی‌های کوچک در ناحیه‌ی مقعد است. چنانچه شقاق در مراحل ابتدایی آن باشد به‌راحتی درمان می‌شود. استفاده از ملین‌ها در حد متناسب یا نشستن در وان آب گرم می تواند کمک‌کننده باشد.

درمان‌های پزشکی شقاق

اگر فیشر حالت مزمن پیدا نکرده باشد، پزشک می‌تواند با استفاده از پمادهای موضعی و شیاف مشکل را تا حدودی برطرف کند. در غیراین‌صورت می‌توان با جراحی یا لیزر مشکل را حل کرد. در جراحی بخشی از داخل مقعد بریده می‌شود. این مسئله عوارضی ازجمله بی‌اختیاری در مدفوع و عدم کنترل نفخ را در پی دارد. اما روش دوم که لیزر است به‌راحتی بدون خون‌ریزی و عوارض صورت می‌گیرد. این روش سبب تشدید عفونت نمی‌شود. همچنین از ابتلا به بیماری‌هایی چون ایدز و هپاتیت جلوگیری می‌کند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 2 دیدگاه)
  1. Hooman می‌گوید

    سلام من دو سه روزی هست که وقتی به دستشویی میرم و خودم رو تمیز میکنم یک جسم گیر داخل مقعد خودم احساس میکنم که کمی خیلی کم خارش و درد داره نمی‌دونم چیه لطفا کمک کنید. با تشکر

    1. عرفان برقبانی می‌گوید

      سلام هومن جان.
      باید به پزشک مراجعه کنی. بدون دانش تخصصی و معاینه حضوری نمی‌شه جواب قطعی داد.
      امیدواریم همیشه سلامت باشی.