پاک کردن تتو با لیزر؛ مراحل، روش‌های جایگزین و عوارض آن

0

بسیاری از مردم دنیا دست‌کم یک‌ نقش تتو روی بدن‌شان دارند. بخش عمده‌ای از این افراد در دوره‌ی نوجوانی و آغاز جوانی تصمیم به تتوکردن گرفته‌اند. با گذر زمان و تغییر شرایط، بسیاری از این افراد از تصمیم‌شان پشیمان می‌شوند و تصمیم می‌گیرند برخی تتوها را حذف کنند. امروز امکان پاک کردن تتو به روش‌های گوناگون وجود دارد. اما پاک کردن تاتو با لیزر بهترین گزینه است و کمترین عوارض جانبی را دارد. در این مقاله شما را با مراحل و چگونگی پاک کردن تاتو با لیزر، مراقبت ‌های لازم، روش‌های جایگزین و عوارض آن آشنا خواهیم کرد.

پاک کردن تتو با لیزر چگونه است؟

لیزر با تخریب رنگ‌دانه‌ها به‌وسیله‌ی پرتوهای نوری با شدت بالا، تتو را از بین می‌برد. پاک کردن تتوهای مشکی‌ و تیره ساده‌تر است؛ زیرا رنگدانه‌های سیاه پرتو لیزر را در هر طول موجی جذب می‌کنند. تتو به رنگ‌های دیگر را بسته به رنگ، باید با انواع مختلف لیزر با طول موج مناسب پاک کرد.

رونیکس

پیش از هر چیز باید از کارشناسی آموزش‌دیده مشاوره بگیرید. تعداد جلسه‌های درمان بسته به عمر، اندازه و رنگ خالکوبی متفاوت است. همچنین رنگ پوست و عمق نفوذ رنگ‌دانه‌ها بر انتخاب تکنیک مناسب مؤثرند.

پاک کردن تتو فرایندی زمان بر است.

پاک کردن تاتو با لیزر چقدر زمان می‌برد؟

پاک کردن تتو با لیزر، فرایندی زمان‌بر است. ممکن است به ۶ تا ۲۰ جلسه‌ی درمانی در فواصل زمانی ۸ تا ۱۰ هفته‌ای نیاز داشته باشید. باید بدانید که فرایند پاک کردن تاتو به توانایی بدن در دفع جوهر از پوست، بستگی دارد. برای دستیابی به بهترین نتیجه، اجازه دهید پوست بین هر دو جلسه‌ی درمانی زمان کافی برای ترمیم داشته باشد و سیستم ایمنی بدن جوهر را به‌خوبی دفع کند. اگر جلسه‌های درمانی نزدیک به هم باشند، پوست فرصت دفع جوهرِ تخریب‌شده را به‌طور کامل نخواهد داشت و لیزردرمانی ممکن است به آسیب و عوارض پایدار منجر شود. بهتر است بین هر دو جلسه‌ی درمانی ۳ ماه فاصله باشد.

خالکوبی‌های کهنه معمولا ساده‌تر پاک می‌شوند؛ اما خالکوبی رنگی کار را دشوار می‌کند. پاک کردن رنگ‌های سیاه، قهوه‌ای، آبی تیره و سبز آسان‌تر از دیگر رنگ‌هاست. دشوارترین رنگ‌ها برای پاک کردن، قرمز، نارنجی، زرد و آبی روشن هستند.

نقش‌های کوچک‌تر به تعداد پرتوهای کمتری نیاز دارند و نقش‌های بزرگ‌تر به پرتوهای بیشتر. درهرحال، برای پاک کردن کامل تتو نیاز به چند جلسه درمانی خواهید داشت. پس از هر جلسه، خالکوبی شما به‌طور محسوسی روشن‌تر می‌شود؛ اما پاک شدن کامل آن به زمان نیاز دارد.

مراحل پاک کردن تتو با لیزر

به‌طور کلی، روند پاک کردن تاتو با لیرز به‌شکل زیر است:

  1. برای چشم‌ها عینک محافظ دریافت می‌کنید.
  2. تکنسین واکنش پوست‌تان را به لیرز آزمایش و اثربخش‌ترین سطح انرژی را شناسایی می‌کند.
  3. تکنسین با پرتوافشانی، رنگ‌دانه‌های تتو را در لایه‌ی زیرین پوست هدف می‌گیرد.

پاک کردن تتو با لیزر کمی دردناک است؛ اما اغلب افراد به بی‌هوشی یا حتی بی‌حسی نیاز پیدا نمی‌کنند. بسته به محل خالکوبی می‌توانید از کرم‌های بی‌حسی موضعی استفاده کنید. این را هم بدانید که درد پاک کردن تاتو از درد تتو کردن بیشتر نیست!

مراقبت‌های پس از درمان

پس از پایان جلسه، از کیسه‌ی یخ برای تسکین محل موردنظر استفاده کنید. سپس با پماد یا کرم‌ آنتی بیوتیک و باند از قسمت مربوطه محافظت کنید.

طبله‌کردن و پوسته‌شدن پس از جلسه‌ی درمان با لیزر رایج است. این قسمت‌ها را دست‌کاری نکنید؛ زیرا ممکن است به تشدید عارضه بینجامد. طبله‌ها تازمانی‌که نیاز پوست به محافظت از این بخش‌ها برطرف شود، باقی می‌مانند؛ پس شکیبا باشید.

توصیه‌های زیر را به‌مدت ۱ تا ۲ هفته پس از جلسه‌ی لیزردرمانی، در پیش بگیرید:

  • از پرتو فرابنفش دوری کنید؛ زیرا پوست حساس‌تر است. اگر باید در معرض نور آفتاب قرار بگیرید، قسمت‌های تحت‌درمان را به‌خوبی با ضد‌آفتاب بپوشانید.
  • از ورزش و فعالیت شدید خودداری کنید؛ زیرا احتمال التهاب و حساسیت ناحیه‌ی مورددرمان را بیشتر می‌کند.
  • از نوشیدن الکل بپرهیزید؛ زیرا الکل با کاهش توانایی کبد و کلیه‌ها در دفع جوهر، روند بی‌رنگ‌سازی را کند می‌کند.

عوارض پاک کردن تتو

پاک کردن تتو معمولا عوارض جانبی کمی دارد.

لیزردرمانی معمولا از دیگر روش‌های پاک کردن تاتو ایمن‌تر است؛ زیرا در این روش رنگ‌دانه‌‌های تتو به‌طور مشخص انتخاب و درمان می‌شوند. عوارض جانبی لیزردرمانی اندک است؛ اما پیش از تصمیم‌گیری باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • ممکن است محل درمان دچار عفونت شود و احتمال خیلی کمی وجود دارد که جای آن از بین نرود.
  • احتمال اینکه خالکوبی شما به‌طور کامل پاک نشود، وجود دارد. در بیشتر موارد، برخی رنگ‌ها مانند سیاه و آبی، به لیزردرمانی بهتر پاسخ می‌دهند.
  • ممکن است محل موردنظر دچار هایپوپیگمنتیشن یا هایپرپیگمنتیشن شود که به‌معنی روشن‌تر یا تیره‌ترشدن رنگ پوستِ این ناحیه نسبت به پوست قسمت‌های دیگر بدن است.
  • تتوهای آرایشی مانند تتوی خط لب، ابرو یا خط چشم، ممکن است پس از جلسه‌های نخست لیرزدرمانی تیره شوند. البته با تعداد جلسه‌های بیشتر به‌تدریج کم‌رنگ‌ می‌شوند.
  • متخصصان، لیزردرمانی را برای افراد با پوست تیره توصیه نمی‌کنند؛ زیرا باعث آسیب به رنگ طبیعی رنگ‌دانه‌ و رنگ‌پریدگی (هایپوپیگمنتیشن) پوست‌های تیره می‌شود.

در هنگام پاک کردن خالکوبی این موارد را در نظر بگیرید

برای اطمینان از اینکه درمانِ مناسب و اثربخشی خواهید داشت، به متخصص پوستِ قابل‌اعتماد یا مراکز زیبایی معتبر مراجعه کنید.

چون پاک کردن تاتو انتخابی شخصی است، معمولا پوشش بیمه‌ای ندارد مگراینکه از نظر پزشکی ضروری باشد.

فراموش نکنید که پاک کردن تاتو با لیزر، درمانی آنی نیست؛ به‌ويژه در مورد تتوهای رنگی. ممکن است حذف کامل تتو یک سال یا بیشتر طول بکشد.

احتمال پاک کردن تاتو به‌طوری‌که هیچ ردی از آن نماند، کم است. معمولا سایه‌ای سفیدرنگ از نقش خالکوبی روی پوست به‌جا می‌ماند.

آیا جایگزینی برای لیزردرمانی وجود دارد؟

اگر لیزردرمانی را نمی‌پسندید، پاک کردن تاتو با اسید گلیکولیک روشی جایگزین است. البته این روش بیشتر باعث کم‌رنگ‌شدن می‌شود تا پاک‌کردن. معمولا در مرحله‌ای خاص از درمان با اسید گلیکولیک، به‌هرحال به لیزردرمانی نیاز پیدا می‌کنید.

این روش همچنین بسیار تهاجمی‌تر از لیزردرمانی است. در این روش باید با شکافتن پوست، رنگ‌دانه‌ها را تحت‌تأثیر قرار داد. درحالی‌که اثر لیزر اصلا به لایه‌ی اپی‌درم نمی‌رسد.

مراقبت‌های پس از درمان هم پیچیده‌تر است؛ زیرا باید ناحیه‌ی مورددرمان را خشک نگه‌ دارید تا طبله‌ها به‌خودی‌خود از بین بروند. بنابراین، شست‌وشو و حمام‌کردن هم دشوار خواهد بود.


در ادامه بخوانید: روغن جوجوبا؛ نحوه استفاده و ۸ خاصیت آن برای زیبایی پوست
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
منبع webmd.com glamourmagazine.co.uk
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.