نحوه دریافت ارز دانشجویی از سامانه سجاد و مدارک مورد نیاز آن

4

ارز دانشجویی که پس از نوسانات ارزی نیمه اول سال ۹۷ در شهریور قطع شده بود، با اطلاعیه جدید بانک مرکزی، از ۱۸ آبان ماه دوباره از سر گرفته شد و دانشجویانی که در مقطع کارشناسی‌ارشد و دکتری خارج از کشور مشغول به تحصیل هستند، می‌توانند نسبت به دریافت سهمیه ارز دانشجویی به قیمت دولتی، اقدام کنند. در این مقاله شما را با نحوه دریافت ارز دانشجویی از طریق ثبت نام در سامانه سجاد، مدارک مورد نیاز برای دریافت ارز دانشجویی و نکات مهم در این زمینه آشنا خواهیم کرد.

موضوعی که باید بدانید این است که دریافت ارز دانشجویی، نیاز به ثبت نام در سامانه سجاد دارد که ادامه همان فرایندی است که قبلا دانشجویان برای دریافت ارز دانشجویی، به سامانه نشا وزارت علوم مراجعه می‌کردند. به هر حال اگر شما قصد تحصیل در ترم بهار ۲۰۱۹ میلادی یا پاییز ۲۰۱۹ دارید و می‌خواهید بخشی از هزینه‌های شما تأمین شود، این نوشتار را که اطلاعات مهمی در اختیار علاقه‌مندان به دریافت ارز دانشجویی قرار می‌دهد، مطالعه کنید.

رونیکس

وزارت بهداشت، در مان و آموزش پزشکی نیز به منظور ارائه ارز دانشجویی به نرخ دولتی به دانشجویان شاغل به تحصیل در رشته های پزشکی خارج از کشور که مورد تایید این وزارت خانه است، از اول آذر ماه، سامانه تسهیلات ارزی خود را راه اندازی کرد. این سامانه در نشانی mohed.behdasht.gov قرار دارد. به منظور دریافت ارز دانشجویی به نرخ مصوب بانک مرکزی برای تحصیل در دانشگاه های پزشکی، دندانپزشکی و پیراپزشکی خارج از کشور، محل تحصیل شما باید در فهرست دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت در سال ۲۰۱۹ باشد.

اگر تجربه دریافت ارز دانشجویی دارید و یا با پرسشی مواجه شدید، دیدگاه‌ها و نظرات خود را از طریق کامنت با ما در میان بگذارید.

ارز دانشجویی چیست؟

اولین موضوعی که باید بدانیم درباره ارز دانشجویی است. ارز دانشجویی، در واقع یک سهمیه ارزی است که دولت در اختیار دانشجویان شاغل به تحصیل تمام‌وقت در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی خارج از کشور قرار می‌دهد تا فارغ از نوسانات ارزی، برای تأمین نیازهای ارزی خود، جهت تحصیل و زندگی در خارج از کشور، ارز را به قیمت مصوب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تهیه کنند.

روزگاری این ارز دانشجویی، ۱۲۰۰ تومن و روزگاری ۴۲۰۰ تا ۴۵۰۰ تومان بود. اما از آبان ۹۷ که دوباره ارز دانشجویی از سر گرفته شد، مبلغ دقیق آن هنوز اعلام نشده است. اما احتمالا، ۲۰ تا ۳۰ درصد پایین تر از قیمت ارز در بازار آزاد خواهد بود.

ارز دانشجویی به افرادی تعلق می‌گیرد که در یکی از دانشگاه‌های ارزشیابی‌شده توسط اداره‌کل دانش‌آموختگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در کشورهای مختلف جهان مشغول به تحصیل تمام‌وقت بوده و از هیچ بورسیه داخلی استفاده نکرده باشد. مهم نیست شما با هزینه خود یا با هزینه دانشگاه مقصد مشغول به تحصیل هستید یا خیر. در هر حال، امکان دریافت سهمیه ارز دانشجویی را خواهید داشت. حتی اگر فول فاند (کمک‌هزینه‌ای که در مقطع دکترا به دانشجو پرداخت می‌شود، اصطلاحا فول فاند نامیده می‌شود) باشید.

طبق بخش‌نامه هفتم آبان ماه اداره سیاست‌های و مقررات ارزی بانک مرکزی، متقاضیان دریافت ارز دانشجویی که واجد شرایط هستند، می‌توانند از ۱۹ آبان به همراه فرم‌های لازم و مدارک مورد نیاز، به سامانه سجاد مراجعه و ثبت نام کنند. روند و ضوابط و نرخ ارز توسط بانک مرکزی تعیین خواهد شد و وزارت علوم در آن نقشی ندارد.

ارز دانشجویی صرفاً در بازه زمانی ۰۱/‏۰۷/‏۱۳۹۷ تا ۲۹/‏۱۲/‏۱۳۹۷ پرداخت می‌شود و طبق بخشنامه بانک مرکزی، ارز دانشجویی به مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد تعلق می‌گیرد و در مقطع کارشناسی، فقط دانشجویانی که شروع به تحصیل آنها قبل از تاریخ ۳۱/‏۰۲/‏۹۷ است، می‌توانند برای درخواست ارز دانشجویی اقدام نمایند. این درخواست به‌صورت غیرحضوری و اینترنتی است و به مراجعه حضوری به وزارت علوم نیازی نیست.

خدمات ارز دانشجویی با حمایت اداره‌کل بورس و اعزام دانشجویی وزارت علوم انجام می‌شود که خدمات زیر در محدوده مسئولیت‌های آنان محسوب می‌شود:

  • اخذ بورس داخل؛
  • فرصت تحقیقاتی دانشجویان دکتری؛
  • تصفیه فرصت تحقیقاتی دانشجویان دکتری؛
  • بورس سال آخر؛
  • بورس مربیان؛
  • صدور معافیت تحصیلی؛
  • صدور و تمدید مجوز مؤسسات اعزام دانشجو به خارج از کشور؛
  • برگزاری آزمون زبان؛
  • اخذ هزینه کنفرانس؛
  • امور مالی بورسیه‌ها؛
  • اخذ نامه ارزی؛
  • پیگیری تعهدات؛
  • اخذ بورسیه دولت‌ها.

ثبت نام در سامانه سجاد

(تصویر ایندکس سامانه سجاد)

طبق بخشنامه بانک مرکزی مبنای نرخ ارز درخصوص حواله‌های ارزی، نرخ ارز حواله مندرج در سامانه معاملات الکترونیکی ارز (ETS) و در مورد اسکناس، نرخ ارز اسکناس مندرج در سامانه مذکور است. نکته قابل توجه اینکه، با توجه به تغییر سامانه ارزی از سامانه مشارکت دانشجویی (نشا) به سامانه جامع دانشجویی سجاد، کلیه دانشجویان متقاضی در مرحله اول باید در سامانه جدید (سامانه سجاد) ثبت‌نام و در مرحله بعدی، درخواست ارز دانشجویی کنند.

راهنمای ثبت نام در سامانه سجاد

به‌منظور استفاده از سامانه سجاد، باید در این سامانه عضو شوید و کد کاربری و رمز عبور بگیرید. سامانه سجاد مربوط به دانشجویان و دانش‌آموختگان ایرانی در دانشگاه‌های داخل و خارج از کشور است و اگر شما به‌عنوان تبعه خارجی مقیم ایران تحصیل می‌کنید، این سامانه به شما خدمات‌رسانی نمی‌کند.

برای استفاده از سامانه سجاد جهت دریافت حواله ارز دانشجویی سال ۹۷، بایستی نشانی الکترونیکی معتبر و شماره موبایل معتبر (ایرانسل، تالیا یا همراه اول) داشته و به آن‌ها دسترسی داشته باشید. چراکه کدهای تأییدیه‌ای پس از وورد ایمیل و شماره موبایل، برای شما ارسال خواهد شد که برای ادامه فرایند ثبت‌نام و استفاده از سیستم، داشتن آن الزامی است.

در مرحله اول، بر اساس نشانی پست‌الکترونیک و شماره‌موبایلی که وارد کردید، کد تأییدیه برای شما ارسال خواهد شد. در مرحله دوم، باید با اطلاعات هویتی و شماره ملی، بقیه مراحل را بگذرانید و مدارک لازم را آپلود کنید. تا زمانی‌که تأییدیه‌ای از سیستم دریافت نکرده‌اید، مرورگر خود را باز نگه دارید. برای شروع کار، روی گزینه ثبت‌نام که در عکس زیر مشاهده می‌کنید، کلیک کنید.

سپس وارد این صفحه خواهید شد.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، توضیحاتی برای شما درج شده که در بالا به آن اشاره کردیم. بخش «با قوانین گفته شده موافق هستم» را انتخاب و روی دکمه «بعدی» کلیک کنید. اگر برای ثبت‌نام نیازمند راهنما هستید، این PDF را بررسی کنید.

وارد صفحه‌ای می‌شوید که در عکس زیر می‌بینید.

شما باید کد ملی و تاریخ تولد را وارد و روی گزینه بعدی کلیک کنید تا صفحه زیر به نمایش درآید.

تطبیق شماره ملی با تاریخ تولد شما چند ثانیه‌ای طول می‌کشد. اما در نهایت، صفحه بالا برای شما به‌نمایش درمی‌آید که باید تابعیت، نام، نام‌خانوادگی، شماره‌موبایل، پست الکترونیک، رمز عبور و تکرار رمز عبور را وارد و گزینه بعدی را کلیک کنید. رمز عبور باید حداقل ۸ کاراکتر باشد.

وقتی اطلاعات بالا را وارد کردید، صفحه‌ای به نمایش در می‌آید که در عکس زیر مشاهده می‌کنید.

در این صفحه از شما می‌خواهد تا کد فعال‌سازی ۶ رقمی را که به شماره موبایل شما فرستاده شده، وارد کنید. سپس روی گزینه ارسال کلیک کنید. وارد صفحه‌ای خواهید شد که در عکس زیر مشاهده می‌کنید.

حال باید کد ملی با نشانی پست‌الکترونیک و رمز عبور ۸ کاراکتری‌تان را که قبلا تعیین کردید، وارد کنید. اگر رمز عبور را فراموش کردید، روی گزینه فراموشی رمز کلیک کنید تا رمز جدید برای email شما ارسال شود. پس از آن، وارد صفحه زیر خواهید شد.

همان‌طور که در عکس بالا می‌بینید، مشخصات شما برای بررسی به نمایش درآمده است. سپس روی گزینه بعدی کلیک کرده و نام و نام‌خانوادگی خود را نیز بر اساس اطلاعات گذرنامه به لاتین وارد کنید. صفحه‌ای که عکس آن را در پایین مشاهده می‌کنید، به ‌نمایش در می‌آید.

اکنون باید نام پدر، شماره‌ شناسنامه، سریال‌ شناسنامه، وضعیت‌ تأهل، جنسیت، وضعیت شاهد (اگر دارید) را وارد و کلیه مدارک خود را در قالب فایل JPEG یا PNG‌ (اگر چند صفحه است، به‌صورت PDF) آپلود کنید.

تصویر رو و پشت کارت‌ ملی، گواهی پایان‌خدمت، تصویر کلیه صفحات شناسنامه و یک عکس پرسنلی با کیفیت خوب و کم‌حجم را آپلود کنید. روی گزینه بعد کلیک کنید.

مراحل را به همین منوال تا انتها ادامه دهید.

از شما درخواست می‌شود تا سال و مقطع تحصیلی‌ای را که در داخل یا خارج از کشور گذرانده‌اید، وارد کنید. اگر در خارج از کشور، در رشته‌ای مشغول به تحصیل هستید هم در این قسمت، اطلاعات مربوطه را وارد کنید. سپس روی گزینه بعدی کلیک کنید. تصویر مدرک دانش‌آموختگی را نیز باید آپلود کنید. اگر یکی از مقاطع تحصیلی شما در خارج از کشور بوده است، باید شماره تأیید سامانه تاک را هم در سیستم وارد کنید.

حال باید روی گزینه ارسال کلیک کنید. صفحه‌ای می‌آید که در عکس زیر مشاهده خواهید کرد.

ثبت اولیه اطلاعات شما انجام شد. جهت ثبت درخواست، خدمت مورد نظر خود را از منوی خدمات انتخاب و فرم مربوطه را تکمیل کنید. درصورتی‌که در منوی خدمات، گزینه مورد نظر شما ظاهر نمی‌شود، به بخش ویرایش پروفایل بروید و اطلاعات مقاطع تحصیلی خود را به‌طور کامل وارد کنید. تا زمانی‌که کد رهگیری دریافت نکرده‌اید، هیچ درخواستی برای شما ثبت نشده است.

پس از بررسی اطلاعات ارسالی توسط کارشناسان سامانه سجاد، با شما تماس گرفته خواهد شد تا نسبت به ادامه فرایند اقدام کنید.

مدارک مورد نیاز برای دریافت ارز دانشجویی

برای دریافت ارز دانشجویی انجام مراحل و ارائه مدارک زیر مورد نیاز است:

  • ثبت‌نام در سامانه سجاد؛
  • تکمیل فرم تعهد در سامانه نشا؛
  • گواهی اشتغال به تحصیل به تاریخ روز که روی سربرگ دانشگاه شما بوده و مقطع تحصیلی و رشته و تاریخ شروع دوره در آن ذکر شود و البته به زبان‌انگلیسی صادر شده باشد؛
  • گواهی اشتغال به تحصیل، باید به تأیید سفارت ایران در کشور مقصد رسیده و در سامانه تاک وزارت امور‌خارجه تایید شده باشد؛
  • رونوشت ویزای دانشجویی معتبر؛
  • رونوشت صفحه‌ اول گذرنامه متقاضی؛
  • آخرین مهر ورود و خروج از ایران؛
  • دانشجویان شاغل به تحصیل در کشور امریکا ارائه I20 یا ویزای دانشجوییF1 الزامی است.
  • برای دانشجویان پسر، ارائه برگه معافیت تحصیلی یا کارت پایان خدمت الزامی است.

نکات مهم برای گرفتن ارز دانشجویی

اگر متقاضی ارز دانشجویی و شاغل به تحصیل در خارج از کشور هستید، موارد زیرا را در نظر داشته باشید:

  • ارز دانشجویی فقط به دانشجویانی که در فاصله اول مهر ۹۷ تا ۲۹ اسفند ۹۷ دانشجوی یکی از دانشگاه‌های خارج از کشور باشند، تعلق می‌گیرد. تمدید این زمان به اطلاعیه بانک مرکزی مرتبط است.
  • ارز دانشجویی فقط به دانشجویانی که در دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت علوم تحصیل کنند، تعلق خواهد گرفت.
  • ارز دانشجویی به دانشجویان مقطع کارشناسی تعلق نخواهد گرفت.
  • دانشجویان مقطع کارشناسی که شروع به تحصیل آن‌ها، قبل از ۳۱ اردیبهشت ۹۷ است می‌توانند درخواست ارز دانشجویی بدهند.
  • حتی اگر شما فول فاند مشغول به تحصیل باشید، قادر به دریافت ارز دانشجویی به نرخ مصوب بانک مرکزی هستید.
  • طبق اعلام بانک مرکزی، مبنای محاسبه نرخ ارز دنشجویی، نرخ ارز حواله مندرج در سامانه معاملات الکترونیکی ارزی (ETS) بوده و در مورد اسکناس، نرخ ارز اسکناس در سامانه مذکور ملاک است.
  • سامانه نشا که سامانه مشارکت دانشجویی بوده، به سامانه سجاد تغییر کرده است.
  • ثبت‌نام کلیه متقاضیان واجد شرایط دریافت ارز دانشجویی در سامانه سجاد الزامی است.
  • سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، هیچ نقشی در نرخ و میزان ارز دانشجویی تخصیصی به دانشجویان ندارد.
  • بانک تجارت و بانک سامان بر اساس شعبه‌های منتخب خود، ارز دانشجویی را به‌صورت دلار آمریکا در اختیار واجدان شرایط قرار می‌دهند.
  • اگر درباره دریافت ارز دانشجویی سؤالی داشتید، سؤالات خود را از طریق نشانی پست‌الکترونیک SUPPORT@SAORG.IR بپرسید یا به سامانه CBI.IR‌ مراجعه کنید. (از مراجعه به سایت بانک مرکزی خودداری کنید.)

پاسخ به سوالات متداول درباره دریافت ارز دانشجویی

ده‌ها هزار دانشجوی ایرانی مشتاق دریافت ارز دانشجویی از آبان ۹۷ هستند. اگر شما هم در این باره سؤالی داشتید، در ادامه با ما همراه باشید.

من در سامانه نشا قبلا ثبت‌نام کردم. آیا برای دریافت ارز دانشجویی، بایستی در سامانه سجاد هم دوباره ثبت‌نام کنم؟

بله. کلیه متقاضیان دریافت حواله ارز دانشجویی بایستی به سامانه سجاد که راهنمای ثبت‌نام آن در این مقاله چطور معرفی شد، مراجعه کنند. همچنین لازم است نسبت به ثبت‌نام و ارسال اسکن مدارک درخواستی نیز اقدام کنند. حتی اگر در سال اول تحصیلی خود ارز دانشجویی سال ۹۶ را دریافت کرده‌اید، ثبت‌نام در سجاد الزامی است.

من ترم اول هستم و هنوز به دانشگاه در کشور مقصد عزیمت نکرده‌ام. چگونه تأییدیه تحصیل دریافت کنم؟

پاسخ: قبلا طبق ضوابطی به دانشجویانی که هنوز به دانشگاه خود نرفته بودند نیز، ارز دانشجویی تعلق می‌گرفت، اما اکنون طبق بخش‌نامه بانک مرکزی، ارز دانشجویی منحصرا به دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت علوم پرداخت می‌شود و ارائه گواهی اشتغال به تحصیل و مدارک مربوطه الزامی خواهد بود.

من برای ترم پاییز ۲۰۱۸ از دانشگاه پاریس پذیرش گرفته و ویزای تحصیلی فرانسه دریافت کردم. اما هنوز به دانشگاه پاریس نرفته‌ام. چه باید کرد؟

پاسخ: همان‌طور که در سؤال قبلی عنوان شد، شما باید به دانشگاه بروید و گواهی اشتغال به تحصیل بگیرید. سپس، نسبت به تأیید آن در سفارت ایران در کشور مقصد (اینجا پاریس) اقدام کنید. در آخر، در سامانه سجاد ثبت‌نام کنید.

چه مقدار ارز دانشجویی پرداخت میشود؟

پاسخ: میزان پرداخت ارز دانشجویی به واجدان شرایط، توسط بانک مرکزی اعلام خواهد شد. اما طبق رویه سابق، ماهانه حداقل ۱ هزار دلار برای تأمین هزینه‌های زندگی و ماهانه ۱ هزار دلار برای تأمین شهریه تحصیلی است.

مبلغ ارز دانشجویی چقدر است؟

پاسخ: مبلغ ارز دانشجویی پایین‌تر از نرخ ارز آزاد بوده و رقم دقیق توسط بانک مرکزی اعلام خواهد شد. به اطلاعیه‌های بانک مرکزی توجه کنید.

نحوه تخصیص ارز دانشجویی به متقاضیان واجد شرایط چگونه است؟

پاسخ: توجه داشته باشید که بانک تجارت و بانک سامان بر اساس معرفی‌نامه صادره توسط سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، نسبت به پرداخت ارز دانشجویی اقدام می‌کنند و این سازمان نقشی در شیوه و فرایند اعطای اسکناس ندارد. اطلاعات کامل را از روابط عمومی بانک تجارت و روابط عمومی بانک سامان پیگیری کنید.

آیا خانواده من می‌توانند در صورت عدم حضور بنده در تهران، نسبت به دریافت ارز دانشجویی اقدام کنند؟

پاسخ: طبق رویه سال‌های قبل، این مورد امکان‌پذیر خواهد بود.

چگونه نسبت به صحت دریافت مدارک توسط سامانه سجاد اطمینان حاصل کنم؟

پاسخ: به پروفایل خود در سامانه سجاد بروید. صحت دریافت مدارک را با مشاهده اعلام تأیید مدارک متوجه می‌شوید. وضعیت رد یا قبول درخواست شما نیز هم روی پروفایل اینترنتی شما در سامانه سجاد و هم به‌صورت الکترونیکی به شما email می‌شود تا اگر نقصی بود، آن را رفع کنید.

چگونه متوجه شویم که مدارک ما ناقص است؟

پاسخ: اگر به سامانه سجاد مراجعه و پروفایل خود را بررسی کنید، نسبت به وضعیت رد یا قبول درخواست آگاه می‌شوید. همچنین نقص مدارک هم به شما اعلام می‌شود تا در بازه زمانی مشخص نسبت به رفع نقص اقدام کنید.

چه زمانی برای دریافت ارز دانشجویی به بانک مراجعه کنم؟

پاسخ: پس از آن‌که اطمینان حاصل کردید که درخواست شما و مدارک مربوطه مورد تأیید قرار گرفته است، منتظر نتیحه بررسی کارشناسی بمانید و اگر تأیید کارشناس را دریافت کردید، زمان و مکان دریافت معرفی‌نامه جهت مراجعه به بانک به شما اعلام خواهد شد. اما با توجه به حجم گسترده درخواست‌ها، حداقل دو ماه طول می‌کشد.

نوبتی که در سامانه سجاد به من اعلام شده است در زمانی است که من قادر به دریافت نیستم. چه کنم؟

پاسخ: توجه کنید که تغییر نوبت به هیچ عنوان امکان ندارد.

منظور از سامانه تاک چیست و چطور باید با آن کار کرد؟

پاسخ: سامانه تاک، سامانه تأیید امور کنسولی است که وزارت امور‌ خارجه راه‌اندازی کرده است. برای تأیید صحت صدور مدارک، باید به آن رجوع کنید. گواهی تحصیلی شما که توسط دانشگاه مقصد صادر شده و به تأیید کنسول ایران در کشور محل تحصیل رسیده است، بایستی در سامانه تاک هم تأیید شود.

آیا برای ثبت درخواست در سامانه سجاد، تأیید گواهی اشتغال به تحصیل در سفارت که به تأیید تاک رسیده باشد، نیاز است؟

پاسخ: بله. اما این کارها را می‌توانید به صورت موازی و هم‌زمان انجام بدهید. یعنی با کلیک بر روی گزینه تکمیل پروفایل، فرایند را تا انتها پیش ببرید. در این صورت، مشکلی برای واجدان شرایط ایجاد نخواهد شد.

من در سامانه سجاد ثبت‌نام کردم. چه فعالیت دیگری برای دریافت ارز دانشجویی باید انجام دهم؟

پاسخ: ثبت‌نام در سامانه سجاد، بخشی از فرایند دریافت ارز دانشجویی است. لذا باید مدارک خواسته‌شده را به بانک‌های عامل ارسال و نوبت دریافت کنید.

من قبلا در سامانه سجاد ثبت‌نام کردم. آیا دوباره باید در سامانه ثبت‌نام کنم؟

پاسخ: خیر. نیازی نیست و یک‌بار ثبت‌نام کافی خواهد بود.

من کد کاربری و رمز عبور خود را که فراموش کرده‌ام. چه باید بکنم؟

پاسخ: کافی است یک ایمیل به نشانی support@saorg.ir ارسال کنید تا کد کاربری و رمز عبور جدید دریافت کنید. حتما اطلاعات ثبت‌نامی را یادداشت کنید.

در بخش اعلام تاریخ برای دریافت نوبت بانک، هیچ تاریخی در پروفایل من ثبت نشده است. چه باید کرد؟

پاسخ: زمانی‌که سامانه سجاد تکمیل می‌شود، وقت جدید صادر نخواهد شد. لذا برای دریافت نوبت بانک منتظر وقت جدید بوده و پس از مدت کوتاهی دوباره به پروفایل خود مراجعه کنید.

ارز همراه را چگونه باید دریافت کرد؟

پاسخ: برای دریافت ارز همراه، نیازی به مراجعه به این سازمان وجود ندارد. اگر درخواست ارز دانشجویی توسط کارشناس در سامانه تأیید شد، هنگام مراجعه به بانک می‌توانید در ارتباط با ارز همراه پرس‌وجو کنید.

در زمانی که دانشجو ایران نباشد چه کسی می‌تواند دریافت ارز را پیگیری کند؟
پاسخ: هما‌ن‌طور که در سؤالات قبلی پاسخ دادیم، اگر شما ایران نباشید، پدر یا مادر بدون وکالت‌نامه قادر هستند تا نامه شما را دریافت و نسبت به اخذ ارز دانشجویی اقدام کنند. اگر آن‌ها در دسترس نباشند، دوستان و آشنایان با وکالت محضری قادرند نسبت به دریافت نامه اقدام کنند.

میزان سقف پرداختی ارز دانشجویی به دانشجویان مقطع کارشناسی‌ارشد در دانشگاه‌های خارج از کشور چقدر است؟

پاسخ: جمعاً ۶۳ ماه از زمان شروع به تحصیل.

میزان سقف پرداختی ارز دانشجویی به دانشجویان مقطع دکتری در دانشگاه‌های خارج از کشور چقدر است؟

پاسخ: جمعاً ۳۶ ماه از زمان شروع به تحصیل.

من بایستی ۶ ماه قبل از شروع تحصیل در دانشگاه خارجی، دوره زبان را گذرانده و ترم تحصیلی را شروع کنم. آیا به این دوره نیز ارز دانشجویی تعلق خواهد گرفت؟

پاسخ. خیر. ارز دانشجویی منحصرا به دوران تحصیل رسمی تعلق خواهد گرفت.

من در ترم حاضر به‌صورت نیمه‌وقت در یکی از دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت علوم در خارج از کشور تحصیل می‌کنم. آیا ارز دانشجویی به بنده تعلق خواهد گرفت؟

پاسخ: خیر. ارز دانشجویی صرفا به دانشجویانی تعلق می‌گیرد که به‌صورت تمام‌وقت در دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت علوم در خارج از کشور تحصیل کنند.

من در یک دوره غیر‌حضوری در یکی از دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت علوم در فرانسه مشغول به تحصیل هستم. آیا به من هم ارز دانشجویی تعلق خواهد گرفت؟

پاسخ: توجه کنید که ارز دانشجویی منحصرا به دانشجویانی پرداخت می‌شود که از آبان تا اسفند ۹۷ در دوره‌های حضوری تمام‌وقت دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت علوم، مشغول به تحصیل باشند.

چگونه می‌توانیم از خدمات سامانه جامع امور دانشجویان استفاده کنیم؟

پاسخ: برای استفاده از خدمات سامانه ابتدا باید از طریق لینک ثبت‌نام پروفایل شخصی حساب کاربری ایجاد کنید. پس از تکمیل فرم‌های تشکیل پروفایل، اطلاعات شما حداکثر طی ۲۴ ساعت از سوی امور دانشجویان بررسی و در صورت تأیید، امکان ورود به سیستم و استفاده از خدمات از سامانه را دارید.

جهت اقدام برای وام دانشجویی و امور مربوطه به خوابگاه دانشجویی باید از طریق این سامانه اقدام کنم؟

پاسخ. خیر این امور مربوط به صندوق رفاه دانشجویان است. آدرس وب سایت صندوق رفاه دانشجویان www.swf.ir است.

چه کسانی می توانند از خدمات سامانه جامع امور دانشجویان استفاده کنند؟

پاسخ: کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های داخل و خارج، دانش‌آموختگان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های داخل، بسته به شرایط می‌توانند از خدمات متناسب استفاده کنند.

در منوی خدمات، خدمت مورد نظر خود را مشاهده نمی‌كنم. چه باید کرد؟

پاسخ: خدمات قابل نمايش برای هر متقاضی، متناسب با اطلاعات واردشده در پروفايل شخص تنظيم می‌گردد. لذا از صحت و تكميل بودن اطلاعات پروفايل خود (اطلاعات شخصی و همه مقاطع تحصيلی، چه در حال تحصيل يا فارغ‌التحصيل) اطمينان پيدا كنيد.

توجه کنید که تحصیل مجانی در اروپا، در دانشگاه‌های نروژ و در کلیه مقاطع به زبان انگلیسی امکان‌پذیر است. همچنین تحصیل مجانی در فنلاند به زبان Finnish و Swedish امکان‌پذیر خواهد بود. هزینه یک سال تحصیل در دانشگاه‌های اسکاندیناوی، ۱۰ تا ۱۸ هزار یورو تخمین زده می‌شود که این مبلغ شهریه را به نرخ ارز دولتی دریافت می‌کنید.

دانش‌آموختگان خارج از کشور در رشته‌های غیرپزشکی می‌توانند به‌منظور اطلاع از ضوابط، مقررات و مدارک مورد نیاز را برای ارزشیابی مدارک تحصیلی خود به سامانه اداره‌ کل دانش‌آموختگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به نشانی grad.saorg.ir مراجعه کنند. همچنین متقاضیان رشته‌های علوم پزشکی برای ارائه درخواست انتقال به دانشگاه‌های داخل، ارزشیابی مدارک تحصیلی و دریافت تسهیلات ارزی و غیرارزی می‌توانند به سامانه جامع خدمات آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به اینجا مراجعه کنند.

اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 4 دیدگاه)
  1. احمد می‌گوید

    آیا به دانشگاه پیام نور ارمنستان ارز تعلق میگیره؟

    1. علی زمانی می‌گوید

      با سلام
      ارز دانشجویی تنها به دانشجویان دانشگاه هایی تعلق می گیردکه در مراکز دانشگاهی مورد تایید ادراه کل دانش اموختگان وزارت علوم تحصیل کنند. دانشگاه فوق، مورد تایید وزارت علوم اگر نباشد، ارز دانشجویی تعلق نمی گیرد. ضمنا ارز دانشجویی به دانشجویان ارشد و دکتری خارج از کشور تعلق می گیرد

  2. فریبا می‌گوید

    خب خانواده این ارز رو چطور می تونن به دست ما برسونن؟

  3. tapshrad می‌گوید

    ایا در صورت گرفتن پذیرش دانشگاه و گواهی اشتغال به تحصیل میتونم از زمان شروع سال اول تحصیلیم از همان ترم اول ارز دانشجویی دریافت کنم