۵ راه‌حل ساده برای ایجاد تعادل بین کار و زندگی

ریسک‌های مالی، جلسات متعدد و قرار ملاقات‌های مهم، بخشی از برنامه‌ی کاری یک کارآفرین است. به همین دلیل زندگی به سبک و سیاق کارآفرینان، فرازونشیب‌های بسیاری دارد و از جایی به بعد حفظ تعادل میان زندگی و کار برای آنها تبدیل به چالش بزرگی می‌شود و فقط عده‌‌ی اندکی قادرند این تعادل را حفظ کنند. از آنجا که همیشه احتمال وقوع رویدادهای غیرمنتظره وجود دارد،‌ پس نمی‌توان انتظار داشت رابطه‌ی میان زندگی و کار، یک رابطه‌ی کاملا متعادل و متوازن باشد. راهکارهایی که در این مقاله ارائه می‌شود به شما در افزایش تعادل بین کار و زندگی کمک خواهد کرد. پس پیشنهاد می‌کنیم با ادامه این مقاله همراه ما باشید.

۱. اولویت‌بندی

اولویت

رونیکس

وظایف و مسئولیت شما در زندگی چیست؟ آنها را بنویسید و بر اساس اولویتی که برای شما دارند مرتب‌شان کنید. خانواده، دوستان، شغل، تفریحات و هر چیز دیگری را از مهم‌ترین تا کم‌اهمیت‌ترین مورد یادداشت کنید.

اولویت‌های اصلی زندگی شما چه چیزهایی هستند؟ برای پاسخ به این سوال باید کاملا با خودتان صادق باشید. مثلا اگر به تازگی با شخصی آشنا شده‌اید، و رابطه‌ای میان شما در حال شکل‌گیری است. با اینکه رابطه‌ی جدید برای شما حائز اهمیت است اما چون هنوز از کیفیت این رابطه مطمئن نیستید نباید اولویتی بالاتر از شغل خود برای آن در نظر بگیرید. با رتبه‌بندی اولویت‌های خود، برای مسائل مهم کاری و شخصی، وقت کافی خواهید داشت.


حتما بخوانید: ماتریس آیزنهاور، ابزاری کارآمد برای اولویت‌بندی کارها

۲. برنامه‌ریزی

برنامه‌ریزی

همه‌ی ما روزانه چندین بار شبکه‌های مجازی را چک می‌کنیم، بدون اینکه متوجه گذر زمان باشیم، این چرخه‌ی باطل زمان زیادی از وقت ما را به خود اختصاص می‌دهد. اگر قدر لحظات زندگی را ندانیم، اتلاف وقت تبدیل به امری عادی و بی‌اهمیت می‌شود. برنامه‌ریزی دقیق، اولین قدم برای از بین بردن این چرخه‌ی باطل است. وقتی برای زمان خود برنامه‌ریزی داشته باشیم به افزایش بازدهی و بهره‌وری کار خود کمک می‌کنیم و برای انجام کارهای شخصی و بودن در جمع خانواده فرصت کافی خواهیم داشت. صاحبان مشاغلی که تا دیروقت کار می‌‌کنند و از عدم تعادل در کار و زندگی خود شاکی هستند، می‌توانند با یک زمان‌بندی فشرده، تعادل از دست رفته را به کار و زندگی خود بازگردانند.


حتما بخوانید: تکنیک پومودورو؛ تکنیکی ساده برای مدیریت زمان

۳. هنر «نه» گفتن

نه گفتن

بله! به عقیده‌ی روانشناسان، نه گفتن و رد درخواست دیگران یک هنر است. اگر بخواهیم همه را از خود راضی نگه داریم، زمان زیادی را از دست خواهیم داد و از آن اولویت‌هایی که تعیین کرده‌ایم، فاصله می‌گیریم. به جای ترس و احساس گناه به خاطر رد درخواست دیگران، وقت خود را صرف تمرکز بر روی اولویت‌های خود بکنید. اگرچه در ابتدا نه گفتن بسیار دشوار است اما وقتی تاثیر آن را روی بازدهی کار خود می‌بینید و از تعادل ایجاد شده در کار و زندگی خود لذت می‌برید دیگر نه گفتن مشکل نخواهد بود.


حتما بخوانید: چطور بدون عذاب وجدان نه بگوییم؟

۴. پذیرش واقعیت

کارمند

به جلسه‌ای از پیش تعیین نشده دعوت می‌شوید یا برای شرکت در یک رویداد اجتماعی، در آخرین دقایق برنامه‌های خود را کنسل می‌کنید. این اتفاقات غیرمنتظره اجتناب‌ناپذیرند و به راحتی تعادل ایجاد شده میان کار و زندگی را بر هم می‌زنند. همانطور که پیش‌تر گفته شد، ایجاد رابطه‌ای کاملا متعادل میان کار وزندگی امکان‌پذیر نیست. پس بهتر است این واقعیت را بپذیرید. شاید فکر کنید اگر یک کارمند اداری با ساعت کاری مشخصی بودید دیگر برای مدیریت زمان خود نگرانی نداشتید، و رابطه‌ی میان کار و زندگی شما، کاملا متعادل و بی‌عیب و نقص بود اما باید بدانید که مرغ همسایه همیشه غاز نیست و احتمالا کارمندی نیز به دلیل عدم رضایت از موقعیت شغلی خود در آرزوی جایگاه شما است.


حتما بخوانید: چطور هم به کار برسیم هم به زندگی؟

۵. مسائل کاری را پشت در خانه بگذارید

خانواده

به جای اینکه ساعت‌ها در جمع خانواده باشید و همزمان هر ۱۵ دقیقه ایمیل خود را چک کنید و یا به مسائل مربوط به کار رسیدگی کنید، بهتر است دو ساعت مفید و به دور از هر دغدغه‌ی شغلی، وقت خود را با خانواده بگذرانید. سعی کنید مسائل مربوط به کار را پشت در خانه بگذارید، البته همیشه این امر امکان‌پذیر نیست، به هر حال وقتی تصمیم گرفتید یک کارآفرین باشید باید تمام مشکلات آن را تمام و کمال بپذیرید. اما زمانی که احساس کردید می‌توانید از دغدغه‌های شغلی خود دور باشید، از فرصت به دست آمده نهایت استفاده را ببرید.

کیفیت زمان، نه مقدار آن، نقش زیادی در ایجاد تعادل میان کار و زندگی شما ایفا می‌کند. می‌توانید با استفاده از راهکارهایی که عنوان شد بهره‌وری خود را در یک بازه‌ی زمانی مشخص افزایش دهید، و متعاقبا از افزایش تعادلی که در زندگی و کار شما ایجاد می‌شود لذت ببرید.

 

برگرفته از: entrepreneur.com

اولویت‌بندی کارها را بیاموزید تا در زمان کمتر، بهینه‌تر کار کنید.