روش های طبیعی برای تسکین گرفتگی بینی در کودکان

1

گرفتگی بینی در کودکان و به‌خصوص نوزادان یکی از نگرانی‌های اصلی تمام والدین‌هاست. دلیل این نگرانی هم تأثیر مستقیمی است که این مشکل بر کیفیت تنفس آنها دارد. البته این موضوع ممکن است علل متعددی داشته باشد؛ اما شایع‌ترین علت‌های گرفتگی بینی در کودکان ابتلا به سرماخوردگی، آنفولانزا و حساسیت است. هرقدر دلبند شما کم‌سن‌تر باشد، مسئله گرفتگی بینی مشکل جدی‌تری محسوب می‌شود. چون نوزادان توانایی پاک‌کردن بینی خود را ندارند، در نتیجه، استفاده از روش‌های طبیعی که به رفع گرفتگی بینی آنها کمک می‌کنند لازم است. در ادامه، به‌صورت مختصر بعضی از کارآمدترین روش‌هایی را که می‌توانید برای کمک به تنفس بهتر دلبندتان استفاده کنید به شما معرفی می‌کنیم.

گرفتگی بینی نوزادان بر توانایی آنها در خوردن شیر تأثیر می‌گذارد؛ زیرا مانع تنفس از بینی در هنگام تغذیه می‌شود. همچنین، گرفتگی بینی عامل تحریک و یکی از علت‌های اصلی مشکلات خواب در کودکان است. آنچه در ادامه می‌خوانید، فهرستی از بهترین روش‌های در دسترس برای درمان خانگی گرفتگی بینی و کمک به تنفس کودک است.

استفاده از بخار آب گرم

بخار آب گرم می‌تواند با نفوذ در مجاری تنفسی به شل شدن مخاط غلیظ و سهولت تنفس کودک کمک کند.

بخار آب گرم، با نفوذ در مجاری تنفسی، به شل‌شدن مخاط غلیظ و سهولت تنفس کودک کمک می‌کند. برای این کار، نیازی به تجهیزات بخصوص نیست. کافی است آب دوش را به گرم‌ترین حالت باز کنید تا در حمام بخار ایجاد شود. سپس با کودک در حمام بنشینید تا زمانی‌که تمام بخار از بین برود.

بخور آب سرد

با دستگاه بخور آب سرد می‌توانید با مرطوب کردن هوای محیط به کاهش گرفتگی بینی کودک در شب ها کمک کنید.

با استفاده از دستگاه بخور آب سرد یا بخارساز می‌توانید با مرطوب‌کردن هوای محیط، گرفتگی بینی را به‌ویژه در شب‌ها کاهش دهید. می‌توانید دستگاه بخور آب سرد را در هر جایی از منزل استفاده کنید؛ اما برای بهترین نتیجه بهتر است آن را در اتاق کودک قرار دهید تا در طول شب، هوای اتاق را مرطوب نگه دارد.

کمک به تخلیه بینی با دستگاه مکش

استفاده از دستگاه مکش، که یک توپ لاستیکی توخالی با لوله‌ای بلند برای وارد شدن به بینی است، می‌توانید آن را تخلیه کنید.

همان طور که گفتیم، یکی از مشکلات جدیِ گرفتگی بینی برای کودکان کم‌سن‌و‌سال دشواری پاک‌کردن ترشحات بینی برای آنهاست. برای همین هم استفاده از دستگاه مکش گزینه مناسبی است. دستگاه مکش یک توپ لاستیکی توخالی با لوله‌ای بلند برای واردشدن به بینی است.

اسپری بینی آب‌نمک (سدیم کلراید)

اسپری‌ آب‌نمک به مرطوب شدن مجاری بینی و شل شدن مخاط ضخیم داخل بینی و بهبود تنفس کودک کمک می کند.

این روش شاید شناخته‌شده‌ترین و سریع‌ترین روش برطرف‌کردن احتقان بینی در کودکان باشد. اسپری‌های بینی آب‌نمک در تمامی داروخانه‌ها پیدا می‌شوند و غیر از آب و نمک، هیچ ترکیبات دیگری ندارد. این اسپری‌ها به مرطوب‌شدن مجاری بینی و شل‌شدن مخاط ضخیم داخل بینی و بهبود تنفس کودک کمک می‌کنند. برای بازکردن بینی، اسپری‌ را به‌آرامی در بینی کودک تخلیه کنید. برای حصول نتیجه بهتر، می‌توانید ابتدا از اسپری بینی استفاده کنید و سپس با دستگاه مکش مخاط را از بینی پاک کنید.

نوشاندن مایعات زیاد به کودک

منبع تامین آب مورد نیاز بدن برای کودکان زیر 6 ماه، شیر مادر یا شیر خشک است.

آب و مایعات دیگر به شل‌شدن مخاط داخلی، رفع گرفتگی بینی و سایر علائم سرماخوردگی و مشکلات تنفسی کمک می‌کنند. منبع تأمین آب موردنیاز بدن برای کودکان زیر ۶ ماه شیر مادر یا شیرخشک است؛ بنابراین، برای اینکه خیالتان از تأمین آب موردنیازشان راحت باشد، باید مطمئن شوید آنها به‌اندازه کافی شیر یا شیرخشک نوشیده‌اند.

سوپ جادویی مرغ

سوپ مرغ درمان خانگی مناسبی برای کاهش التهاب و کاهش گرفتگی بینی است.

درست مثل بزرگ‌سالان، برای کودکان شش ماه به بالا که غذاخوردن را شروع کرده‌اند، سوپ مرغ درمان خانگی مناسبی برای کاهش التهاب و کاهش گرفتگی بینی است. به‌علاوه، این غذا حاوی مواد مغذی و مایعات ضروری است که به سلامت کودک کمک می‌کنند.

استراحت

در طول سرماخوردگی، استراحت کافی به بهبودی سریع‌تر کمک می‌کند.

در طول سرماخوردگی، استراحت کافی روند بهبودی را سرعت می‌بخشد. خواب بهترین نوع استراحت است؛ اما بازی‌های آرام هم مانند خواندن کتاب، نقاشی، بازی با بلوک یا لگو، تماشای فیلم و غیره نیز اثر مشابهی دارند.

تغییر موقعیت سر کودک موقع خواب

یک حوله تا شده یا بالش زیر قسمت بالایی تشک کودک قرار دهید تا سر او بالا‌تر از بدنش باقی بماند.

درازکشیدن گاهی گرفتگی بینی را تشدید می‌کند و باعث اختلال خواب کودک می‌شود. می‌توانید حوله‌ای تاشده یا بالشی را زیر قسمت بالایی تشک کودک قرار دهید تا سر او بالا‌تر از بدنش باقی بماند.

دوری از آلودگی و دود

آلودگی هوا و دود سیگار می توانند به‌شدت بر سلامت کودکان اثر‌گذار باشند.

آلودگی هوا و دود سیگار به‌شدت بر سلامت کودکان اثر‌گذارند. در اطراف کودکان، داخل خانه یا داخل ماشین سیگار نکشید. همچنین هنگامی که آلودگی هوا زیاد است، کودکان را در خانه نگه دارید.

استفاده از پمادهای سرماخوردگی

استفاده از پمادهای سرماخوردگی - ب.ب.کلد

یکی از روش‌های جدید کمک به تنفس کودکان استفاده از پمادهای مخصوص برای پاک‌کردن سینوس‌ها و رفع گرفتگی بینی است. برای بهبود سریع تنفس کودک، می‌توانید از پماد‌های ویژه سرماخوردگی، مانند پماد ب. ب. کلد که بر روی سینه کودک مالیده می‌شود استفاده کنید. ب. ب. کلد پمادی موضعی است که حاوی روغن اکالیپتوس، منتول و روغن آویشن است. این سه ترکیب دارویی به بهبود علائم سرماخوردگی از جمله گرفتگی بینی کمک می‌کنند. پژوهش‌های علمی تأثیر مستقیم مصرف موضعی این مواد در تسکین گرفتگی بینی و سرفه را به اثبات رسانده‌اند.

این کار همچنین کیفیت خواب کودک و طبعا والدینی را که از او مراقبت می‌کنند بهبود می‌بخشد. برای دستیابی به نتیجه بهتر، می‌توانید چند بار در روز این پماد را به‌صورت موضعی روی سینه و گردن کودک بمالید. البته در نظر داشته باشید که نباید این پماد را روی بینی کودک بمالید. فقط از آن به‌صورت موضعی روی پوست نواحی سینه و گردن استفاده کنید.

بازنویسی: خشایار مریدپور

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
مهم‌ترین و سخت‌ترین وظیفه پدران و مادران تربیت فرزند است تربیت کودکان شاد و سالم امروز، و انسان‌های موفق فردا

۸،۰۰۰ تومان

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. مری می‌گوید

    اکثر ایراانیا پولیب بینی دارن پس بهتره تو سن پایین عمل بشن .که بعدا دچار سیپوزیت مزمن می شن .