زنان در جدالی همیشگی برای برابری

2

بسیاری از ما از برابری زن و مرد می‌گوییم ولی در عمل، این برابری را در جامعه نمی‌بینیم و زنان در بیشتر موارد به حاشیه رانده می‌شوند و به آنها بهایی داده نمی‌شود. ولی ریشه‌ی این مشکل از کجاست و چگونه باید با آن برخورد کنیم؟ برای بررسی این موضوع باید از جنبه‌های مختلفی به آن توجه کنیم، زیرا عوامل فراوانی در این میان دخیل هستند، از جمله:

۱. تلقین‌های خانواده و جامعه

این تلقین‌ها از همان ابتدا و در خانواده شروع می‌شود، مثلا وقتی برای دختربچه‌ها عروسک می‌خریم و در مقابل، به پسربچه‌ها هلی‌کوپتر و قطار اسباب‌بازی می‌دهیم. دخترها از همان ابتدا و در خانه می‌آموزند که نباید به سراغ مسائل مهم‌تر بروند و وظیفه و نقش اصلی آنها چیز دیگری است. در جامعه نیز معمولا توانایی‌های زنان دست‌کم گرفته می‌شود و به آنها فرصتی برای ابراز وجود و اثبات توانایی‌هایشان داده نمی‌شود. همه‌ی ما می‌دانیم که تلقین تأثیر بسیار زیادی بر طرزفکر و باورهای فرد دارد و تا زمانی‌که زنان به توانایی‌های خود باور نداشته باشند، نمی‌توانیم شاهد تغییر چشمگیری در وضعیت آنها باشیم و بهترین نقطه برای شروع، خانواده است.

۲. سطح آگاهی و طرزفکر افراد در جامعه

احتمالا متوجه شده‌اید که در کشورهای توسعه‌نیافته، زنان وضعیت بسیار بدتری دارند و هر چه جامعه‌ای پیشرفته‌تر باشد، وضعیت زنان آن جامعه نیز بهتر است. البته این گفته به این معنا نیست که زنان در جوامع مدرن و صنعتی هیچ مشکلی ندارند و به حقوق برابری دست‌یافته‌اند، ولی نقش سواد و آگاهی را نمی‌توان نادیده گرفت. منظور از سواد و آگاهی نیز فقط تحصیلات دانشگاهی نیست و به‌طور‌کلی هر چه افراد آگاه‌تر باشند و بیشتر مطالعه کنند، منطقی‌تر فکر می‌کنند و نگاه منصفانه‌تری به زنان و جایگاه آنها دارند، زیرا هیچ دلیل منطقی برای عقب نگه داشتن زنان از جامعه و محروم کردن آنها از فرصت‌های برابر وجود ندارد. بنابراین بالا بردن سطح آگاهی‌ها از طریق تشویق مردم به مطالعه‌ی بیشتر و ساختن برنامه‌های آموزنده، به رفع این مشکل کمک قابل‌توجهی می‌کند.

رونیکس

۳. مسئولیت‌های مادری و همسری

اگر منصفانه به قضیه نگاه کنیم می‌بینیم که زنان و مردان از زمان و امکانات برابری برخوردار نیستند و زنان به دلیل مسئولیت‌های فراوان مادری و همسری نمی‌توانند به اندازه‌ی مردان برای پیشرفت تحصیلی و شغلی خود وقت بگذارند و تلاش کنند. از سوی دیگر ایجاد فضایی امن در خانه و توجه به تربیت فرزندان را نیز نمی‌توان نادیده گرفت. برای مقابله با این مسئله باید دیدگاه سنتی محدود کردن امور خانه و فرزندان به زنان را کنار بگذاریم. در واقع زن و مرد باید در کنار یکدیگر به این امور بپردازند تا هر دو از فرصت‌های برابری برای تلاش در جهت پیشرفت تحصیلی و شغلی برخوردار باشند.

۴. رقابت میان دو جنس و دشمن پنداشتن جنس مخالف

همه‌ی ما لطیفه‌هایی را که علیه زنان (و گاها مردان) ساخته می‌شود خوانده یا شنیده‌ایم. ولی باید به این باور برسیم که زن و مرد رقیب یکدیگر نیستند و می‌توانند در کنار هم برای بهبود و پیشرفت جامعه تلاش کنند. چیزی به نام جنس برتر وجود ندارد و زن و مرد هر کدام توانایی‌ها و استعدادهایی دارند. پروین اعتصامی چه زیبا گفته است که: «مرد یا زن، برتری و رتبت از دانستن است». زمانی می‌توان جامعه‌ای را پیشرفته دانست که در آن هیچ تبعیضی (از جمله تبعیض جنسیتی) وجود نداشته نباشد و همه به معنای واقعی کلمه با هم برابر باشند.

سخن آخر

البته مشکل تبعیض جنسیتی و نبود فرصت‌ها و امکانات برابر برای زنان مشکل بزرگی است که مقابله با آن نیازمند عزم و اراده‌ای در سطح کلان است و برای این منظور مردم و دولت هر دو باید تلاش کنند و این تلاش باید از خود زنان شروع شود. البته باید توجه داشت که این مشکل در طول قرن‌ها به وجود آمده است و نمی‌توانیم انتظار راه‌حلی معجزه‌آسا را داشته باشیم و برای رسیدن به برابری نهایی باید صبور و شکیبا باشیم. ولی اگر خواهان ساختن جامعه‌ای موفق و سالم هستیم نباید فراموش کنیم که نیمی از جمعیت جامعه را زنان تشکیل می‌دهند و نادیده گرفتن آنها به معنی هدر دادن نیمی از استعدادها و توانایی‌هایی است که باید در جهت رشد و شکوفایی جامعه‌ای به کار گرفته شود که همه‌ی ما، چه مرد و چه زن، از نتایج و ثمرات آن بهره‌مند خواهیم شد.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 2 دیدگاه)
  1. مریم می‌گوید

    عالی بود خانم زنگنه مثلا برای مورد اول میتونیم رانندگی خانم هاروهم مثال بزنیم که همونطور که میبینیدازبچگی به اقایون ماشین میدن واعتماد میکنن ولی به خانم ها اصلا اعتمادندارن درمجموع راهکارتون بسیارمفیدبود
    موفق باشید

    1. فاطمه زنگنه می‌گوید

      سلام مریم جان
      از لطفتون خیلی ممنونم. مثال بسیار به جا و درستی رو مطرح کردید و کاملا حق با شماست. به امید روزی که این مسائل حل بشن و دیگه لازم نباشه در موردشون مقاله بنویسیم و راه‌کار ارائه بدیم.
      موفق باشید