درمان آنفولانزا، علائم و روش پیشگیری از آن

11

آنفولانزا یا گریپ، نوعی بیماری واگیردار است. این بیماری معمولا قسمت‌های فوقانی سیستم تنفسی را درگیر می‌کند و با اینکه به سرماخوردگی شباهت دارد اما بسیار شدیدتر و طولانی‌تر از آن است. آنفولانزا در فصول سرد سال و به‌خصوص در پاییز شیوع پیدا می‌کند. افراد مبتلا به آنفولانزا در اغلب اوقات، چند روزی از کار و فعالیت‌های عادی‌شان باز می‌مانند و اگر مراقب نباشند، می‌توانند این بیماری را به‌راحتی به اطرافیان‌شان نیز انتقال دهند. پس بیایید با این بیماری بیشتر آشنا شویم. در مطلب زیر، درمورد علائم، روش تشخیص، نحوه‌ی درمان و‌ پیشگیری از آنفولانزا صحبت می‌کنیم.

آنفولانزا چیست؟

آنفولانزا نوعی عفونت ویروسی است. مردم اغلب برای توصیف هر نوع بیماری خفیفی که علائمی شبیه به آنفولانزا دارند (مانند سرماخوردگی یا ویروس معده) از واژه‌ی آنفولانزا استفاده می‌کنند. اما آنفولانزای واقعی، متفاوت است. علائم آنفولانزا معمولا بدتر از سرماخوردگی است و بیشتر از سرماخوردگی معمولی طول می‌کشد. آنفولانزا معمولا باعث استفراغ یا اسهال در بزرگسالان نمی‌شود.

رونیکس

عفونت ویروسی آنفولانزا

آنفولانزا اکثرا در اواخر پاییز و زمستان شیوع پیدا می‌کند. از آنجا که ممکن است بروز علائم آنفولانزا چندین روز طول بکشد، این احتمال وجود دارد که قبل از آنکه متوجه شوید که به آنفولانزا دچارید، آن را به فرد دیگری انتقال دهید.

چه چیزی موجب آنفولانزا می‌شود؟

آنفولانزا معمولا توسط ویروس‌های آنفولانزای A و B ایجاد می‌شود. هر سال، انواع مختلفی از ویروس آنفولانزا شایع می‌شود.


حتما بخوانید: بایدها و نباید‌هایی درباره درمان سرماخوردگی

علائم آن چیست؟

سردرد - آنفولانزا

آنفولانزا باعث تب، بدن درد، سردرد، سرفه (برای اطلاع از چگونگی درمان سرفه سری به مقالات چطور بزنید) و گلودرد یا خشکی گلو می‌شود. احتمالا احساس خستگی می‌کنید و کمتر از اوقات عادی گرسنه هستید. علائم آنفولانزا معمولا برای ۳ یا ۴ روز اول، بسیار شدید است، اما بهبودی کامل ممکن است ۱ تا ۲ هفته طول بکشد.

پس از آنکه ویروس آنفولانزا از فرد مبتلا به شما سرایت کرد، معمولا ۱ تا ۴ روز طول می‌کشد تا علائم آنفولانزا در شما آشکار شود.

اکثر افراد بدون هیچ مشکلی بهبود می‌یابند. اما گاهی اوقات آنفولانزا می‌تواند به عفونتی باکتریایی مانند عفونت گوش، عفونت سینوسی یا برونشیت منجر شود. آنفولانزا در موارد نادر می‌تواند مشکل جدی‌تری مانند ذات‌الریه ایجاد کند.

آنفولانزا در بچه‌های کوچک

بعضی از افراد بیشتر در معرض خطر ابتلا به مشکلات ناشی از آنفولانزا قرار دارند. این افراد عبارتند از بچه‌های کوچک، اشخاص مسن و افراد مبتلا به بیماری‌های طولانی‌مدت یا اختلال در سیستم ایمنی بدن که مبارزه با عفونت را دشوار می‌سازد.

آنفولانزا چگونه تشخیص داده می‌شود؟

پزشک درمورد علائم‌تان از شما سؤال خواهد کرد و شما را معاینه می‌کند. این کار معمولا اطلاعات کافی را برای تشخیص ابتلای شما به آنفولانزا در اختیار پزشک‌ قرار می‌دهد، به‌خصوص اگر موارد مشابه زیادی از این بیماری در محل زندگی شما دیده شود و مرکز بهداشت شهرتان، شیوع آنفولانزا را تأیید کرده باشد.

در برخی از موارد ممکن است که پزشک‌تان برای تشخیص نوع ویروس آنفولانزایی که به آن دچار شده‌اید، برای‌تان آزمایش خون تجویز کند یا نمونه‌ای از مخاط بینی یا گلویتان را آزمایش کند.

آنفولانزا چگونه درمان می‌شود؟

اکثر مردم می‌توانند علائم آنفولانزا را در خانه درمان کنند. درمان‌های خانگی عبارتند از استراحت، نوشیدن مقدار زیادی مایعات و مصرف دارو برای پایین آمدن تب. اما بعضی از افراد باید برای درمان به بیمارستان بروند، چون ممکن است که علائم شدیدتری داشته باشند یا دچار ذات‌الریه شوند یا این احتمال وجود دارد که عفونت آنفولانزا، یکی از مشکلات فعلی آنها را تشدید کند.

اگر فکر می‌کنید که به آنفولانزا مبتلا شده‌اید، پزشک‌تان می‌تواند داروهایی را تجویز کند که علائم‌تان را سبک‌تر می‌کنند. بهتر است در عرض ۲ روز از بروز اولین علائم آنفولانزا، مصرف داروهایتان را آغاز کنید.


حتما بخوانید: روش‌هایی برای درمان سرماخوردگی کودکان

آیا می‌توان از آنفولانزا جلوگیری کرد؟

واکسن آنفولانزا

شما می‌توانید با دریافت واکسن آنفولانزا به‌صورت سالانه از ابتلا به آن جلوگیری کنید. بهتر است که به‌محض در دسترس قرار گرفتن این واکسن، آن را دریافت کنید. این واکسن در اکثر موارد به‌شکل آمپولی است که به‌صورت وریدی تزریق می‌شود اما گاهی اوقات هم به‌شکل یک اسپری استنشاقی یافت می‌شود.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده پیشنهاد می‌کنند که تمام افراد ۶ ماه به بالا، واکسن آنفولانزا را دریافت کنند. این واکسن برای افرادی که بیشتر در معرض خطر ابتلا به مشکلات ناشی از آنفولانزا قرار دارند، از اهمیت بالاتری برخوردار است. این افراد عبارتند از :

  • بچه‌های کوچک؛
  • بزرگسالان ۵۰ سال به بالا؛
  • بزرگسالان و کودکانی که مشکلات سلامتی طولانی‌مدت یا سیستم ایمنی ضعیف دارند؛
  • زنانی که درطول فصل ابتلا به آنفولانزا باردار خواهند بود.

واکسن آنفولانزا برای کارکنان مراقبت‌های بهداشتی (پزشکان، پرستاران و …) و هر کسی که با یکی از افراد پرخطر مذکور زندگی یا کار می‌کند نیز ضروری است.

این واکسن معمولا از اکثر موارد آنفولانزا جلوگیری می‌کند. حتی اگر پس از دریافت این واکسن به آنفولانزا مبتلا شوید، علائم شما سبک‌تر خواهند بود و به احتمال کمتری به مشکلات ناشی از آنفولانزا دچار خواهید شد. یادتان باشد که امکان ابتلای شما به ویروس آنفولانزا از طریق تزریق واکسن آن وجود ندارد.

منبع: webmd.com

گامی برای تسلط شما بر مهارت‌های برقراری ارتباط



هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 11 دیدگاه)
  1. فرناز می‌گوید

    خيلي خيلي ممنون از اين مقاله عالي

    1. طیبه جلایر می‌گوید

      لطف داری فرناز جان.

  2. فهیمه می‌گوید

    واقعا عالی به نظرم پیشگیری خیلی بهتر از درمانه

    1. طیبه جلایر می‌گوید

      کاملا درست می فرمایید فهیمه‌ عزیز. سلامت باشید.

  3. NeginoOo می‌گوید

    من گرفتگی بینی دارم چن روزه چیکار کنم راهنمایی کنین لطفا