این آزادی خاص در ایران گردشگران را شگفت‌زده می‌کند! (رتبه سوم مسابقه)

18

اگر خیال کرده‌اید کسی که بلیط مسافرت به ایران را می‌خرد، از حال و هوای ایران بی‌خبر است، سخت در اشتباهید! اغلب گردشگرهایی که من با آن‌ها سروکار داشته‌ام، حداقل صفحه‌ی مربوط به ایران را در ویکیپدیا خوانده بودند. می‌دانستند شاه که بود و امام خمینی برای ایران چه کرد. می‌دانستند داشتن حجاب برای بانوان الزامی است و نوشیدن الکل غیرقانونی. اما همیشه در مسافرت به یک کشور جدید چیزهایی وجود دارد که آدم را شگفت‌زده می‌کند!

اگرچه قوانین کشورها در کلیّات تقریبا مشابه هم هستند، اما در بسیاری از جزئیات باهم متفاوت و گاه در تضادند. در این بین، گردشگرهایی که فکر می‌کردند همه چیز را در مورد ایران می‌‌دانند، با شنیدن این آزادی خاص در ایران دود از کله‌ّهایشان بلند می‌شد! نخست فکر می‌کردند قصد دارم سرکارشان بگذارم، یا حتی آن‌ها را به دردسر بیندازم! حتی یک‌بار وقتی به یک گردشگر هلندی اصرار کردم خودش امتحان کند تا به صدق گفتار من ایمان بیاورد، جوری به من نگاه کرد، انگار که حرف نامربوطی در مورد ناموس‌اش زده باشم! من هم برای اینکه مطلب را به این دوست هلندی تفهیم کنم، برایش توضیح دادم که این آزادی خاص در ایران تقریبا چیزی مشابه آزادی مصرف ماریجوانا در هلند است! شاید تا حالا حدس زده باشید که منظور من از آزادی خاص در حقیقت نبود قانون کپی رایت و عدم حفظ حقوق مادی و معنوی آثار در ایران است. در ایران شما به راحتی می‌توانید یک نرم‌افزار چند ده دلاری را دانلود کنید و بدون پرداخت حتی یک ریال، از خدمات آن لذت ببرید! می‌توانید فیلم‌ها و سریال‌های روز ایران و جهان را دانلود کنید و جز هزینه‌ی ترافیک دانلود، نیازی به پرداخت هیچ هزینه‌ی دیگری نیست! دانلود تولیدات موسیقی هم که برای کاربران ایرانی به یک عادت تبدیل شده است! نه پلیس کاربران را بازداشت می‌کند و نه خود کاربران وجدان-درد می‌گیرند!

در کشورهای دیگر خبری از این دانلودهای مجانی نیست. هر نرم‌افزار، کتاب، موسیقی یا فیلمی که به صورت غیرقانونی دانلود شده باشد قابل پیگیری و اقامه‌ی دعوی است. قوانین در سایر کشورها به حدی سختگیرانه است که کسی جرأت دانلود غیرقانونی هیچ اثر فرهنگی را ندارد.

رونیکس

به همین دلیل هم وقتی به یک گردشگر خارجی می‌گویید که می‌تواند بدون پرداخت حتی یک دلار، تمام قسمت‌های سریال محبوب بازی تاج و تخت را از تورنت دانلود کند، انگار که دنیا را به او داده‌اید. احتمال دارد از خوشحالی حتی بال دربیاورد و بالای سرتان دور افتخار بزند!

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 18 دیدگاه)
  1. سینا لاله بخش می‌گوید

    خیلی جالبه متن شما مرسی

  2. خلایی می‌گوید

    ولی هیچ گردشگری با قصد دانلود نرم افزار، فیلم و … وارد ایران نمی شود که دانلود مجانی موجب شگفتش شود. معمولا افراد و اجسامی که بیان شیوایی از فرهنگ ایران دارند می تواند سبب تحیر گردشگران شود.

    1. termeh می‌گوید

      مطمئنا گردشگری که به ایران می آید نه بخاطر دیدن حجاب اجباری زنان، نه بخاطر هرج و مرج و نه بخاطر دیدن عدم وجود قانون کپی رایت به ایران نمی آید و نویسنده نیز همچین ادعایی نکرده. من که ندیدم چیزی نوشته باشند. گردشگر برای فرهنگ ایرانی به ایران می آید ولی چیزهایی را هم می بیند که تعجب او را برمی انگیزد.

  3. معصومه خیرالهی می‌گوید

    درست است که مطلبی که بیان کردید کاملا درست است اما از اینکه جزو عجیب ترین هایی باشد که در بدو ورود نظر یک توریست را به خود جلب کند؛ دور از انتظار است.

    1. sanam می‌گوید

      من در متن ندیدم که نوشته باشند “بدو ورود”. من نمی دانم کهبرای یک گردشگر این مورد عجیب ترین باشد یا نه ولی حتما برایش عجیب است. 🙂