ایران حقیقی یا ایران رسانه ها (رتبه اول مسابقه)

11

ایران،سرزمینی کهن با پیشینه ای چندهزار ساله است که حضور در آن،برای هر گردشگری که تمنای سیر در آفاق و انفس را در سر می پروراند،رویایی شگرف به شمار می رود. از گردش در ابنیه گرانقدر تخت جمشید و نقش رستم گرفته تا قدم زدن بر سنگ فرشهای پل خواجو و دل سپردن به خنکای نسیم روح افزای زاینده رود!

از عطر خیال انگیز گلهای کاشان گرفته تا نخلهای تُنک کناره اروند!

اما در میان تمامی این جاذبه های بدیع که خاک ایران را به طوطیای هفت رنگ مبدل ساخته است،چه چیزی چشمان گردشگران خارجی را پیش از همه مسحور خویش می سازد؟

رونیکس

برای پرهیز از هر پندار ناصوابی بهتر است گشتی میان نوشته های آنها بزنیم و خاطرات ریز و درشتشان را از نخستین سفر به ایران،مرور کنیم.

گذری کوتاه در شبکه های اجتماعی،ما را با انبوهی از خاطرات و نق قولهای مختلف مواجه می کند که بیشتر به قصه های هزار و یک شب می ماند.

نظم شوریده خیابانها

شلوغی خیابانها و معابر ایران که به کلافی سردرگم می ماند یکی از عجیب ترین صحنه هایی است که گردشگران خارجی در بدو ورود به کشور و گردش در شهر با آن مواجه می شوند. جالب آنکه با وجود رانندگی های عجیب و غریب،همه رهگذران و وسایل نقلیه،راه خود را به درستی تشخیص می دهند و به سلامت،طی طریق می کنند. از این رو می توان گفت خیابانهای ایران، نظمی مشوش و منحصر به فرد دارد.

مهربانی و تعارفات مردم

یکی دیگر از ویژگی های عجیب ایران که اغلب رهگذران در نخستین ساعات ورود به کشور با آن واجه شده و انگشت حیرت به دهان برده اند،تعارفی بودن مردمان این سرزمین است. از راننده تاکسی و فروشنده آب معدنی در فرودگاه گرفته تا رهگذران خیابان که صمیمانه و بدون چشم داشت، از تو دعوت می کنند تا یک وعده غذا را رایگان در منزل آنها صرف کنی!

ریالِ منسوخ شده

واحد پولی ایران یکی دیگر از پدیده های شگفتی است که بسیاری از گردشگران خارجی در سفر به ایران و خرید مایحتاج خود،با آن مواجه می شوند. به گونه ای که درحالی که واحد رسمی پول ایران،ریال است،تمامی مردم با تومان،دادو ستد می کنند!

ایران امن و آباد

آب و هوای چهارفصل،خوراکی های متنوع،مهربانی مردم،سرویس های بهداشتی غیرفرنگی و… عناوین دیگری است که گردشگران خارجی از آن،بعنوان نخستین و عجیب ترین مشاهدات خود در سفر به ایران یاد کرده اند.

اما در میان تمامی این حرف و حدیث ها،به نظر می رسد یک مطلب مهمتر از بقیه است،سیمای امن و پیشرفته ایران!

رسانه های بیگانه به دلیل انگیزه های سیاسی،اغلب تصویری آمیخته به خشونت و سیمایی عقب مانده و بدوی را از ایران در پیش چشم جهانیان ترسیم می کنند. حال آنکه هر گردشگری که پا به این مُلک تاریخی می گذارد، بر خلاف پندار پیشین خود با سرزمینی آباد،مردمانی صلح طلب و مهربان مواجه می شود که نظیرشان را در کمتر خطه ای از جهان می شود سراغ گرفت!

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 11 دیدگاه)
  1. iman keshani می‌گوید

    با سلام
    یکی از موضوعاتی که به اصلاح نگاه خارجی ها نسبت به ایران کمک می کند تولید فیلم های سینمایی است که بتواند با ساختاری جذاب و فنی، نگاه صحصحی را به کشورهای دیگر القا نماید و تولیدات سینمایی امثال فیلم های 300 را خنثی کند. متاسفانه ما در این زمینه بسیار ضعیف عمل کرده ایم.
    ممنون از نویسنده محترم

  2. سید بشیر مولایی می‌گوید

    مطلب خوبی بود. پیشنهاد می کنم نوشته هایی از این دست ترجمه بشه و در سایتهای گردشگری یا مکانهایی در فضای مجازی که محل رجوع گردشگران سایر کشورهاس، قرار بگیره به دلیل کوتاهی متن قطعا مورد بازدید و مطالعه قرار می گیره!
    متشکرم

  3. Karim Gharanfoli می‌گوید

    این موضوع شاید مهمترین چالش رونق گردشگری در کشور ماست
    به رغم آنکه ادعا می شود پس از برجام، نگاه اهالی جهان به ایران تغییر کرده ولی آنچه از آمار تعداد گردشگران برداشت می شود، اوضاع تغییر محسوسب نداشته است
    به امید روزی که شاهد رونق سرشار صنعت گردشگری باشیم
    صنعتی که می تواند حرفهای بسیاری برای گفتن داشته و جایگزین خام فروشی نفت باشد.