روغن آرگان و خواص شگفت‌انگیز آن برای مو، پوست و ناخن‌ها

یکی از روغن‌هایی که این روزها نامش را زیاد می‌شنوید، روغن آرگان است. این روغن از مواد تشکیل‌دهنده‌ی متداول در اکثر شامپوها و محصولات زیبایی است. این روغن به دلیل سرشار بودن از ویتامین E و اسیدهای چرب، یکی از بهترین روغن‌های طبیعی برای رطوبت‌رسانی و جوان‌سازی پوست و مو است. تولید روغن آرگان در مقایسه با سایر روغن‌ها محدودیت دارد. به همین دلیل، از گران‌ترین روغن‌های موجود در بازار است. اگر به‌دنبال محصولی همه‌کاره، کاملا طبیعی و درعین‌حال فوق‌العاده مؤثر برای سلامت مو، ناخن‌ها و پوست‌تان هستید، بهتر است این محصول طبیعی را به عنوان یک گزینه‌ی عالی در نظر بگیرید. اگر باور ندارید که یک روغن بتواند این همه فایده داشته باشد، با ما همراه باشید تا با شگفت‌انگیزترین خواص روغن آرگان آشنای‌تان کنیم.

روغن آرگان و فواید آن

رونیکس

داشتن پوست، مو و ناخن‌هایی زیبا و شاداب، آرزوی بسیاری از مردم است و اگر شما هم یکی از این افراد هستید، پس باید حواس‌تان به رطوبت‌رسانی کافی و مناسب باشد. اغلب مردم فراموش می‌کنند که پوست‌شان را مرطوب کنند، در نتیجه سلول‌های خارجی و پوست‌شان خشک، ترک‌خورده و پوسته‌پوسته می‌شود. نرساندن رطوبت کافی به موها نیز آنها را بی‌جان و کدر نشان می‌دهد. از طرفی صابون‌ها و پاک‌کننده‌های امروزی درواقع برای پوست و مو بیش از حد خشن هستند و چربی‌های طبیعی آنها را ازبین می‌برند.

یک درمان طبیعی مانند روغن آرگان می‌تواند به بی‌تأثیری استفاده بیش‌ازحد از شامپو و شست‌وشوی زیاد دست‌ها و به‌طور کلی خشکی پوست کمک کند. این روغن حتی برای افرادی که پوست چرب دارند نیز مفید است، چون غدد چربی سعی می‌کنند با ترشح چربی بیش‌ازحد، خشکی ناشی از شست‌وشوی زیاد پوست را جبران کنند. این روغن طبیعی می‌تواند توازن طبیعی پوست را دوباره به آن بازگرداند.

روغن آرگان از چه گیاهی به‌دست می‌آید؟

درخت آرگان - خواص روغن آرگان

بسیاری از مردم شنیده‌اند که روغن آرگان می‌تواند برای مو، پوست و ناخن‌ها فواید زیادی داشته باشد اما نمی‌دانند که این روغن از کجا به‌دست می‌آید. این روغن شگفت‌انگیز از دانه‌های درخت آرگان استخراج می‌شود که اغلب در مراکش وجود دارد. این صنعت قرن‌هاست که توسط بومیان مراکش اداره می‌شود. مردم مراکش نه‌تنها از برداشت این دانه‌ها برای استخراج روغن سود می‌برند، بلکه این درخت‌ها مقدار زیادی اکسیژن برای آب‌وهوای خشک آفریقا فراهم می‌کنند. با اینکه سازمان‌های دولتی از این درختان محافظت می‌کنند اما برداشت دانه‌های آنها با هدف استخراج روغن همچنان مجاز است.

خواص روغن آرگان برای مو

خواص روغن آرگان برای مو

پیدا کردن یک مرطوب‌کننده‌ی طبیعی مناسب برای موها می‌تواند کار دشواری باشد. استفاده از آن برای موها باید آسان باشد و بتوان آن را به‌راحتی در صبح روز بعد شست. موها پس از استفاده از روغن باید نرم و لطیف شوند اما نباید حالت چرب پیدا کنند. روغن مناسب نباید باعث سنگین شدن و خوابیدن موها شود، چون این کار می‌تواند در موها شکستگی ایجاد کند. روغن آرگان در جلوگیری از شوره‌ی سر که نوعی عفونت قارچی به‌حساب می‌آید نیز مفید است. این روغن می‌تواند به بازگرداندن تعادل به پوست سر و موی شما کمک کند. برخی خواص شگفت‌انگیز روغن آرگان برای مو عبارتند از:

۱. نرم‌کننده‌ی مو

روغن آرگان می‌تواند جایگزین محصولات نرم‌کننده‌ی متداولی شود که برای موهایتان استفاده می‌کنید. این روغن مو را نرم و لطیف نگه می‌دارد. کافی است مقداری از آن را به موهایتان بمالید و پس از چند دقیقه با آب گرم بشویید.

۲. حالت‌دهنده‌ی مو

شما می‌توانید به‌جای ژل‌ها یا اسپری‌های تثبیت‌کننده‌ی مو، از روغن آرگان استفاده کنید. به‌علاوه، روغن آرگان برخلاف این محصولات به موهایتان ظاهری چرب یا پودرمانند نمی‌دهد، همچنین مانع به‌هم ریختن موهایتان به‌خاطر وزش باد می‌شود و می‌تواند برای مرتب کردن موها در طول روز به‌کار رود.

۳. ترمیم موخوره

روغن آرگان می‌تواند برای ترمیم موقت موخوره به‌کار رود. این روغن، وز مو را کم می‌کند و به مو ظاهری نرم و صاف می‌دهد. مقداری از آن را برحسب نیازتان از آن بر روی موهای خود بمالید.

۴. افزایش رشد مو

اگر احساس می‌کنید که رشد موهایتان بسیار کُند است، می‌توانید قبل از خواب مقداری روغن آرگان را روی پوست‌تان ماساژ دهید، یک حوله روی بالش‌تان پهن کنید و بخوابید. همچنین می‌توانید یک کلاه حمام پلاستیکی روی سرتان بگذارید – البته اگر فکر می‌کنید که اذیت‌تان نمی‌کند. صبح، موهایتان را به‌طور معمول بشویید. تا زمانی که احساس کنید سرعت رشد موهایتان طبیعی شده است، این کار را هر شب انجام دهید.

۵. نرم‌کننده‌ی بدون نیاز به آبکشی

شما می‌توانید مقدار کمی روغن آرگان را به‌عنوان نرم‌کننده‌ی مؤثر و بدون نیاز به آبکشی نیز به موهایتان بمالید. این روغن، موهایتان را به‌هیچ‌وجه چرب یا روغنی نمی‌کند. همچنین می‌توانید هنگام خواب، روغن بیشتری به موهایتان بمالید و صبح روز بعد آن را بشویید.

خواص روغن آرگان برای ناخن‌ها

خواص روغن آرگان برای ناخن‌ها

روغن آرگان علاوه‌بر پوست و مو برای ناخن‌ها نیز مفید است. ناخن‌ها اغلب به‌خاطر سبک زندگی مدرن ما بیشترین آسیب را می‌بینند. ما مجبوریم برای اجتناب از ویروس‌ها و باکتری‌ها، آنها را چند بار در روز بشوییم و همچنین از آنها برای شستن خودمان، انجام کارهای خانه و شست‌وشوی ظرف‌ها نیز استفاده می‌کنیم. در نتیجه طولی نمی‌کشد که ناخن‌های ما کوتاه، شکسته و ترک‌خورده می‌شوند. روغن آرگان می‌تواند به ترمیم ناخن‌ها کمک کند تا دوباره ظاهری زیبا و طبیعی پیدا کنند.برخی خواص فوق‌العاده روغن آرگان برای ناخن‌ها عبارتند از:

۱. جایگزینی برای لاک ناخن

روغن آرگان می‌تواند ناخن‌هایتان را براق و درخشان کند، بدون آنکه نیازی به استفاده از یک برق ناخن یا لاک پایه باشد.

۲. جلوگیری از ترک‌خوردن و پوسته‌پوسته‌ شدن ناخن

پوسته‌پوسته شدن و ترک‌خوردن ناخن‌ها فقط باعث تضعیف‌شان می‌شود و اگر مجبور باشید ناخن‌های شکسته را بیش‌ازحد کوتاه کنید، ممکن است بسیار دردناک باشد. روغن آرگان می‌تواند به محافظت از ناخن‌هایتان کمک کند تا دوباره به بلندی طبیعی‌شان برسند.

۳. مرطوب‌کردن کوتیکول‌های ناخن

کوتیکول، همان ناحیه‌ی سفتی است که بین ناخن و انگشت‌تان قرار دارد. کوتیکول‌ها اغلب سریع‌تر از هر قسمت دیگری از نوک انگشت، خشک می‌شوند و پوسته می‌دهند. همچنین می‌توانند به‌مرور زمان ظاهر ناخوشایندی پیدا کنند. روغن آرگان، رطوبت لازم را فراهم می‌کند تا ناخن‌هایتان زیبا و شاداب به‌نظر برسند.

۴. تسریع روند ترمیم

آسیب‌ها و بریدگی‌های کوچک به خصوص در ناحیه کوتیکول ناخن‌های‌تان، به‌سختی دیده می‌شوند اما می‌توانند باعث درد شدیدی در این نواحی شوند. روغن آرگان از ورود باکتری‌ها به درون این‌گونه جراحت‌ها جلوگیری می‌کند و روند ترمیم آنها را سریع می‌کند.

۵. رفع خشکی ناشی از استفاده‌ی زیاد از لاک پاک‌کن

استفاده از لاک پاک‌کن می‌تواند به‌مرور زمان چربی‌های طبیعی ناخن‌هایتان را ازبین ببرد و به آنها ظاهری خشک و پودری دهد. شما می‌توانید برای رفع این‌گونه خشکی‌ها به ناخن‌هایتان روغن آرگان بمالید تا دوباره ظاهری سالم پیدا کنند.

خواص روغن آرگان برای پوست

مرطوب‌کننده پوست - خواص روغن آرگان

روغن آرگان، فواید بسیاری برای پوست دارد. مردان و زنان هر دو می‌توانند از روغن آرگان استفاده کنند. این روغن عاری از عطرهای مصنوعی و مواد افزودنی است. شما با مالیدن این محصول کاملا طبیعی روی صورت‌تان احساس اعتمادبه‌نفس بیشتری خواهید کرد. استفاده از روغن آرگان روی پوست کودکان نیز کاملا بی‌خطر است، چون همان‌طور که می‌دانید آنها نیز مشکلات مراقبت از پوست مخصوص به خودشان را دارند. برخی خواص اعجاب‌آور روغن آرگان برای پوست عبارتند از:

۱. مرطوب‌کننده‌ی شبانه

روغن آرگان به‌آسانی جذب پوست می‌شود، بنابراین مرطوب‌کننده‌ای مناسب برای صورت است که پوست را چرب نمی‌کند. همچنین استفاده از آن در اطراف چشم نیز بی‌خطر است و باعث ایجاد سوزش نخواهد شد.

۲. پاک‌کننده‌ی پوست ارزان‌قیمت

یک چای کیسه‌ای سبز را در آب جوش بخیسانید و سپس دو تا چهار قطره روغن آرگان به این مایع اضافه کنید. آن را دو بار در روز با یک اسفنج پنبه‌ای روی صورت‌تان بمالید.

۳. لایه‌بردار

یک قطره روغن آرگان را با یک قاشق غذاخوری شکر مخلوط کنید و از آن برای لایه‌برداری پوست صورت‌تان استفاده کنید. سپس صورت‌تان را با آب بشویید. از طرفی شکر به‌طور طبیعی در آب حل می‌شود و بنابراین باعث گرفتگی راه آب سینک نخواهد شد. به این ترتیب دیگر لازم نیست از محصولات لایه‌بردار حاوی دانه‌های پلاستیکی که احتمال دارد راه‌آب‌تان را کیپ کنند، استفاده کنید.

۴. توقف آکنه

ترکیبات طبیعی موجود در روغن آرگان نه تنها پوست شما را متعادل می‌سازند تا چربی کمتری تولید کند، بلکه تولید باکتری را که می‌تواند باعث مسدود شدن منافذ شود، کاهش می‌دهند.

۵. کاهش ترک‌های پوستی

می‌توانید برای کاهش ترک‌های پوستی که در دوره‌ی بارداری ایجاد شده‌اند، از روغن آرگان استفاده کنید. کافی است این روغن را بلافاصله پس از زایمان، روی ترک‌ها بمالید. این روغن به محوشدن آنها کمک می‌کند.

۵ فایده‌ی جالب روغن آرگان که احتمالا تابه‌حال نشنیده‌اید

خواص روغن آرگان برای سوزش ناشی از اصلح و التیام زخم‌ها

شاید روغن آرگان محصولی ایده‌آل برای مواقعی باشد که پوست‌تان خشک یا پوسته‌پوسته است اما مزایای دیگری نیز دارد.

۱. از سوزش ناشی از اصلاح جلوگیری یا آن را برطرف می‌کند

شما می‌توانید یک قطره روغن آرگان را به کرم اصلاح‌تان اضافه کنید تا اصلاح صورت و پاهایتان بسیار آسان‌تر شود. همچنین اگر متوجه شدید که پوست‌تان پس از اصلاح دچار قرمزی، سوزش، خارش یا برجستگی شده‌ است، مقداری روغن آرگان را روی این نواحی بمالید تا سریع‌تر التیام یابد.

۲. نرم‌کننده‌ای فوق‌العاده برای لب

لب‌ها فاقد غده‌های چربی هستند، به همین دلیل سریع‌تر از سایر جاهای بدن، خشک می‌شوند و ترک می‌خورند. روغن آرگان برای مردان یا زنانی که دوست ندارند از بالم‌های لب سنگین استفاده کنند، بسیار مفید است. همچنین می‌توانید چند قطره روغن آرگان را با شکر قهوه‌ای مخلوط کنید و با آن یک اسکراب لب درست کنید. این مخلوط را روی لب‌هایتان ماساژ دهید تا سلول‌های مرده و خشک از لب‌هایتان جدا شوند.

۳. نرم‌کردن پاهای خشک

پاها می‌توانند بیشتر از سایر جاهای بدن خشک و زبر شوند. هنگام خواب چند قطره روغن آرگان را روی پاهایتان بمالید و سپس جوراب بپوشید. این بهترین روش برای نرم کردن ترک‌ها و پینه‌های کف پاهاست.

۴. از ظاهر ناخوشایند اثر زخم‌ها می‌کاهد

روی هر اثر زخم یک قطره روغن آرگان بمالید تا با سرعت بیشتری ترمیم شود یا میزان قرمزی آن کاهش یابد. در حالت ایده‌آل باید این کار را بلافاصله پس از ترمیم زخم انجام دهید اما این روش می‌تواند در کاهش آثار ناخوشایند زخم‌های مربوط به سال‌ها پیش نیز مؤثر باشد.

۵. از ترکیبات امگا ۳ و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن بهره ببرید

این ترکیبات می‌توانند به صاف کردن چین‌و‌چروک‌ها، کاهش لکه‌های مربوط به سن و سایر خطوط ریز روی پوست و بدن کمک کنند.

حالا که متوجه شدید این روغن چقدر برای مو، پوست و ناخن‌ها مفید است، ممکن است به فکر خرید روغن آرگان و استفاده‌ی از آن در زندگی روزانه‌تان افتاده باشید. استفاده از این محصول به دلیل طبیعی بودن آن، در اطراف چشم و دهان بی‌خطر است. از طرفی با اینکه کودکان نسبت به ترکیبات مضر موجود در محصولات تجاری که در فروشگاه‌ها فروخته می‌شوند، حساس‌تر هستند، استفاده از این روغن برای‌شان کودکان مطمئن و بی‌خطر است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 2 دیدگاه)
  1. نوری می‌گوید

    عاااالیه

  2. mahboob می‌گوید

    روغن آرگان یا به بیانی دیگر روغن ارقان، که طلای مایع هم گفته میشود،
    بسیار کمیاب و گران قیمت است اما فواید بیشماری برای سلامتی پوست و مو دارد.
    روغن آرگان یک محصول ارگانیک است که از هسته های درخت آرگان
    که بومی مراکش است گرفته می شود.