۸ راهکار که زندگی را برای افراد فراموشکار آسان‌تر می‌کند

بسیاری از ما در طول روز بارها با فراموش کردن کارها یا موارد پیش‌پاافتاده مواجه می‌شویم. جا گذاشتن دسته‌کلید یا سوئیچ اتومبیل، فراموش کردن قرار ملاقات، فراموش کردن نام معلم فرزندمان و نظایر آنها از جمله مواردی هستند که اغلب تکرار می‌شوند. فراموش کردن چیزهای جزئی و پیش‌پا افتاده از رایج‌ترین اتفاقاتی است که برای همه‌ی ما پیش می‌آید. فراموشی ممکن است ناشی از مشکلات تیروئید، کم‌خوابی، استرس و عوارض برخی داروها باشد. اما اغلب اوقات یک بیماری نیست و نباید نگران آن باشید.

برای افراد فراموش‌کار راه‌کارها و توصیه‌هایی وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توانند به‌راحتی با این مشکل مقابله کنند. در این مطلب به ۹ مورد از این راه‌کارها می‌پردازیم که به کمک آنها می‌توانید مشکلات ناشی از فراموشی‌تان را رفع کنید.

۱. چای سبز همراه با ورزش را در برنامه‌تان بگنجانید

چای سبز - افراد فراموشکار

رونیکس

نوشیدن چای سبز در تقویت حافظه بسیار مؤثر است. استفاده از چای سبز در کنار عادات سالم در زندگی مانند ورزش می‌تواند به رفع مشکل فراموشی و افزایش کارایی حافظه کمک کند. انجام تمرینات ایروبیک (هوازی) ۴ روز در هفته و هر بار به مدت ۴۵ دقیقه برای تقویت حافظه و افزایش تمرکزتان بسیار مؤثر است.

۲. ویتامین ‌‌B۱۲ را فراموش نکنید

کمبود این ویتامین در بدن به‌جز خستگی و کاهش اشتها، به مشکلات حافظه نیز ارتباط دارد. البته برای مصرف مکمل B۱۲ باید حتما با پزشک‌تان مشورت کنید. پزشک پس از آزمایش خون در صورت نیاز این شما این ویتامین را تجویز خواهد کرد.

۳. فهرست تهیه‌ کنید

فهرست - افراد فراموشکار

نیاز نیست همه‌چیز را به خاطر بسپارید،‌ چون هرچه این جزئیات بیشتر شوند احتمال اینکه فراموشی‌شان هم افزایش می‌یابد، همین باعث می‌شود ضروری‌ترین وسایل‌تان را جا بگذارید و چون وقت برگشتن به منزل یا محل کارتان را ندارید، ناچار می‌شوید از خانواده‌ی خود بخواهید تا موارد ضروری را برای‌تان با پیک موتوری ارسال کنند.

برخی از کارهایی را که باید انجام دهید یا قرار ملاقات‌ها را روی کاغذ بنویسید و آن را دمِ‌دست‌تان قرار دهید. با این‌کار تمرکزتان روی مواردی که به خاطر سپرده‌اید بیشتر خواهد شد. مثلا قرار نیست در این فهرست بنویسید «یادم باشد کلیدهایم را بردارم». برداشتن دسته‌کلید، تلفن‌همراه یا کیف‌پول از مواردی است که بهتر است به ذهن‌ بسپارید.

۴. از تکنولوژی استفاده کنید

۹ راهکار برای افراد فراموشکار - تقویم گوگل برای یادآوری

امروزه تکنولوژی‌های زیادی برای کمک به رفع مشکل فراموشی ساخته شده‌اند. به عنوان مثال، تقویم گوگل یکی از ابزارهای یادآوری است که کارها و قرارملاقات‌هایتان را در آن وارد می‌کنید و این تقویم همه‌ی آنها را در ساعت مشخص‌شده‌شان به شما یادآوری خواهد کرد. ساعت‌های زنگ‌دار و سیستم یادآوری‌کننده‌ی (آلارم) تلفن‌تان نیز در رفع مشکل فراموشی مفید هستند. روش دیگر استفاده از خدمات تاکسی موتوری است. امروزه شرکت‌هایی به وجود آمده‌اند که خدمات حمل مسافر با موتور را نیز ارائه می‌دهند. چنانچه به دلیل مشغله‌ی زیاد فراموش کردید از یادآورها استفاده کنید و در آخرین لحظات یادتان افتاد که قرار ملاقات دارید، می‌توانید درخواست موتور بدهید تا در ترافیک سریع‌تر از اتومبیل به مقصد برسید.

۵. توجه کنید و متمرکز باشید

یکی از بهترین (و البته سخت‌ترین) روش‌ها برای تقویت حافظه، توجه کردن به کار یا وظیفه‌ای است که باید انجام دهید. اگر ذهن‌تان در هنگام انجام کار یا هنگام آماده‌شدن برای بیرون رفتن درگیر باشد، مسلما برخی چیزها را فراموش خواهید کرد. بنابراین به ذهن‌تان اجازه ندهید به‌طور مداوم منحرف شود و سعی کنید آن را متمرکز نگه‌دارید.

۶. سعی کنید وسایل‌تان را در جای مشخصی بگذارید

گذاشتن وسایل ضروری در جایی مشخص - افراد فراموشکار

معمولا یکی از مشکلات افراد فراموش‌کار این است که وسایل‌شان جای مشخصی ندارد. اگر دسته‌کلید یا سوئیچ اتومبیل‌تان را در چند جای متفاوت قرار می‌دهید، به‌راحتی هنگام خارج‌شدن از منزل آنها را فراموش خواهید کرد. ذهن ما معمولا از برخی کارها تصویرسازی می‌کند و این تصویرسازی سبب می‌شود آن کارها به‌طور خودکار انجام شوند. مثلا اگر شما دسته‌کلیدتان را جلوی درب منزل آویزان می‌کنید و هر روز آن را از همان محل برمی‌دارید، پس از مدتی این عمل برداشتن برای‌تان تبدیل به عادت خواهد شد. به این ترتیب، هر بار به محض خارج‌شدن از منزل دست‌تان خودبه‌‌خود به سوی کلید می‌رود و طبق عادت همیشه آن را برمی‌دارید.

روش دیگر این است که یک قفسه یا کشوی کوچک مخصوص وسایلی داشته باشید که هر روز باید آنها را بردارید. بهترین مکان نصب آن در جلوی منزل است. هر روز به محض ورود به منزل، سوئیچ، دسته‌کلید، کارت‌های شناسایی، کیف‌پول و مانند آنها را همان‌جا بگذارید و در آن را قفل کنید. هر بار که می‌خواهید از منزل خارج شوید، همه‌ی وسایل ضروری‌تان همان‌جا هستند و دیگر مجبور نیستید هریک از آنها را از جای مخصوص خودشان بردارید.

۷. مغزتان را ورزش دهید

یکی از روش‌های تقویت حافظه ورزش مغز است. برای این‌کار حل جدول کلمات متقاطع و جدول سودوکو بسیار مفید است. البته توصیه می‌شود از جدول‌های کاغذی استفاده کنید نه از جدول‌هایی که در تلفن‌همراه نصب می‌شوند. زیرا نوشتن با قلم مؤثرتر از ضربه‌زدن روی تلفن است.

۸. با خودتان صحبت کنید

سعی کنید با صدای بلند با خودتان صحبت کنید. مثلا با تمرکز (نه طوطی‌وار) به خودتان بگویید: «کلیدهایم را برداشته‌ام و آنها الان در دست من هستند. می‌خواهم آنها را همان‌جایی بگذارم که همیشه قرار می‌دهم.» نکته‌ی بسیار مهم این است که دقیقا باید همان کاری را بازگو کنید که می‌خواهید انجام دهید. مثلا اگر فقط بگویید: «یادم می‌ماند» و این جمله را بارها تکرار کنید هیچ فایده‌ای ندارد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.