رفع کبودی زیر چشم در اثر ضربه با ۴ ماده موثر

0

کبودی زیر چشم در اثر ضربه همیشه هم به خاطر دعوا نیست، ممکن است به دلایل دیگری مانند تصادف یا زمین‌خوردن ایجاد شود. اما قاعدتا وقتی با کبودی زیر چشم در مکان عمومی ظاهر شویم، از واکنش مردم احساس خوبی به ما دست نخواهد داد. این کبودی‌ها می‌توانند مبنای کنجکاوی و دل‌سوزی اطرافیان شوند. اگر دوست نداشته باشید درباره‌ی دلیل سیاهی زیر چشم‌تان با دیگران صحبت کنید، آن‌وقت است که شاید به سرتان بزند برای مدتی حتی از خانه بیرون نروید. اما در این مقاله راه‌های ساده‌ای به شما معرفی می‌شود که به کمک آنها می‌توانید کبودی و خون‌مردگی زیر چشم را به‌سرعت بهبود دهید.

دقیقا بعد از حادثه چه کار کنیم؟

اگر دچار حادثه‌ای شده‌اید که می‌دانید ممکن است در ساعات بعدی کبودی یا سیاهی به‌جای بگذارد، بلافاصله روی آن مکان کمپرس سرد بگذارید. کمپرس سرد تورم را کم می‌کند و شدت آسیب را کاهش می‌دهد. بهترین راهکار، استفاده از کمپرس‌های آماده است. اما اگر چنین چیزی دم‌دست ندارید، بسته‌ای از سبزیجات یخ‌زده، قطعات یخ یا هرچیزی که در فریزر دارید هم خوب است. هرچه دارید، در یک پارچه تمیز بپیچید تا لبه‌های تیز آن را بپوشاند و دمای محتویات را هم برای پوست‌تان قابل‌تحمل‌تر کند.

رونیکس

بین ۱۰ تا ۳۰ دقیقه کمپرس موردنظر را روی محل کبودی قرار دهید. بعد به‌مدت ۱۵ دقیقه آن را از روی محل بردارید تا پوست‌تان استراحت کند. بین ۲ تا ۳ ساعت بعد از حادثه، به‌طورمرتب این کار را تکرار کنید. سر خود را بالا نگه دارید تا فشار خون در این ناحیه کم‌تر شود.
بعد از گذشت ۲۴ تا ۴۸ ساعت از حادثه، کمپرس سرد را با کمپرس گرم تعویض کنید تا جریان خون ناحیه‌ی آسیب‌دیده را افزایش دهید. این کار فرایند درمان را سریع‌تر می‌کند. می‌توانید به‌سادگی یک حوله را با آب گرم مرطوب کنید و روی محل کبودی قرار دهید و تا زمانی که حوله سرد می‌شود، آن را نگه دارید.


حتما بخوانید: راهکارهایی برای مراقبت از چشم؛ چشمان‌ ما دریچه روح‌مان هستند

وقتی کبودی زیر چشم ایجاد شد چه کار کنیم؟

کبودی زیر چشم

اگر به این مرحله برسید که به‌دلیل کبودی، رنگ پوست‌تان تغییر کرده است، درمان آن اندکی سخت‌تر می‌شود. به‌خصوص اگر فرصت اجرای هیچ‌کدام از روش‌های قبل را پیدا نکرده باشید. اگر مقدار مناسبی «فشار» به محل کبودی وارد کنید، این حرکت می‌تواند با تحریک گردش خون سریع‌تر، به فرایند درمان کمک کند. برای این کار می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید. مثلا یک مسواک بردارید و با حرکت دایره‌وار روی سطح کبودی بکشید.
اما اگر به‌دنبال درمان سریع‌تری هستید، یک یا چندین روش خانگی زیر را امتحان کنید.
توجه: مطالعات علمی گسترده‌ای درباره‌ی موارد زیر انجام نشده است. اما مردم بر این باورند که این درمان‌های خانگی برای رفع کبودی زیر چشم مفید هستند:

۱. ویتامین C

خوردن غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی ویتامین C هستند، می‌تواند به‌طور مؤثرتری به جذب خون کمک کند. ویتامین C دیواره‌های رگ‌های خونی را ضخیم‌تر می‌کند و به درمان سریع‌تر کبودی‌ها کمک می‌کند. پس مرکبات، توت‌فرنگی، فلفل و سبزی‌های تیره مصرف کنید. اگر خیلی اهل میوه و سبزیجات نیستید، لااقل از مکمل های غذایی استفاده کنید.


حتما بخوانید: ۱۵ غذایی که به درمان التهاب کمک می‌کنند

۲. بروملین

آناناس و پاپایا دو میوه‌ی سرشار از ویتامین C هستند. این دو میوه آنزیم خاصی به‌نام بروملین هم دارند که از لخته‌شدن خون جلوگیری می‌کند و تورم را کاهش می‌دهد. البته مقدار بروملین موجود در این دو میوه به حدی نیست که با مصرف این میوه‌ها به‌تنهایی بتوانید جلوی خون‌ مردگی زیر چشم را بگیرید، اما با مصرف مکمّل‌غذایی ۴۰۰-۲۰۰ میلی‌گرمی، می‌توانید مقدار مناسب این آنزیم را به بدن‌تان برسانید.
برخی معتقدند اگر از پالپ این میوه‌ها ماسک درست کنید و روی سیاهی زیر چشم بگذارید، به درمان سریع‌تر کمک می‌کند. اما در این زمینه تحقیقات کافی وجود ندارد.


حتما بخوانید: روشن شدن پوست صورت با ۱۵ روش خانگی

۳. چرب‌کننده‌ی لب

برخی با استفاده از چرب‌کننده لب، در عرض چند ساعت سیاهی زیر چشم را کاهش می‌دهند. و در فواصل بین استفاده از چرب‌کننده، کمپرس سرد استفاده کنید تا تورم هم فروکش کند. می‌توانید از یک قاشق سرد به جای کمپرس سرد استفاده کنید.

۴. فلفل هندی

رفع کبودی زیر چشم با فلفل هندی

فلفل هندی (قرمز) حاوی ماده‌ای به‌نام «کپسایسین» است که می‌تواند به کاهش درد و کاهش رنگ کبودی کمک کند. یکی از روش‌های درمان‌ قدیمی چین و تایوان به این‌گونه است که فلفل هندی و وازلین ذوب‌شده را به نسبت یک به پنج ترکیب می‌کنند و روی کبودی می‌مالند. فقط قبل از امتحان کردن این ترکیب روی کبودی، آن را روی بخش کوچکی از پوست دست‌تان امتحان کنید تا مطمئن شوید به آن حساسیت ندارید و هنگام اعمال ترکیب روی کبودی مراقب باشید زیاد به چشم‌تان نزدیک نشود.

شما از چه‌ چیزی برای رفع کبودی زیر چشم استفاده می‌کنید؟ اگر راهکار خلاقانه‌ی دیگری دارید که از آن نتیجه گرفته‌اید، آن را در کامنت با سایرین به‌اشتراک بگذارید.


در ادامه بخوانید: درمان پف زیر چشم با ۱۲ توصیه ساده اما موثر
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
منبع wonderhowto
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.