مهاجرت به استرالیا؛ آشنایی با انواع ویزا و شرایط کار و زندگی در استرالیا

۷ دلیل خوب برای اینکه به استرالیا مهاجرت کنید

2

در فکر مهاجرت به استرالیا هستید؟ برای افرادی که قصد مهاجرت دارند، استرالیا می‌تواند مقصدی ایده‌آل باشد. اقتصاد در حال رشد، محیط زیست بکر و فرهنگ مهاجر‌پذیر استرالیا باعث شده است که این کشور به بهشت مهاجران تبدیل شود. در این مقاله تلاش می‌شود تا برخی از مزایای مهاجرت به استرالیا و همچنین انواع ویزا و وضعیت ایالت‌های مختلف به‌طور اجمالی بیان شوند.

۷ دلیل خوب برای مهاجرت به استرالیا

۱. زندگی بهتر

زندگی بهتر، یکی از دلایل خوب برای مهاجرت به استرالیا است. استرالیا در میان فهرست ۳۶ کشوری که سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD)، براساس شاخص زندگی بهتر منتشر کرده است، قرار دارد. این شاخص نه‌تنها موفقیت‌های اقتصادی را در نظر می‌گیرد، بلکه مجموعه‌ی وسیع‌تری از عوامل رضایت‌بخش را نیز موردتوجه قرار می‌دهد. در این فهرست، بریتانیا در رتبه‌ی ۱۱ و نیوزلند در جایگاه هشتم قرار دارد. استرالیا در شاخص‌هایی مانند کیفیت مسکن، استخدام، آموزش، مشارکت مدنی و سلامتی نمره‌‌ی خوبی کسب کرده است.

رونیکس

۲. سکونت در بهترین شهرها

براساس نشریه‌ی اکونومیست، ۴ شهر از ۱۰ شهر برتر جهان برای زندگی، در استرالیا قرار دارند. همین می‌تواند دلیل خوبی برای مهاجرت به استرالیا باشد. در این رتبه‌بندی معیارهایی چون ثبات، زیرساخت‌ها، آموزش، مراقبت‌های بهداشتی و محیط زیست در نظر گرفته شده‌اند. در این فهرست ملبورن همچون همیشه بهترین شهر استرالیاست و پس از آن شهرهای ادلاید، سیدنی و پرت قرار دارند.

۳. قدرتمندی جهانی استرالیا

«قدرت نرم» به این معناست که یک کشور براساس فرهنگ، ارزش‌ها و سیاست‌ خارجی‌ خود، تا چه حد در نظر دیگران دارای اعتبار است و تحسین می‌شود. از این نظر استرالیا همواره در میان ۲۰۰ کشور دنیا، در جمع ۱۰ کشور برتر بوده است. همین می‌تواند دلیل خوبی برای مهاجرت به استرالیا باشد.

۴. وجود دلایلی برای خوشحالی

آنها مدتی است که دوره‌ی مسابقات کریکت بین انگلستان و استرالیا را نبرده‌اند، اما در رقابت‌های بین‌المللی ورزشی موفقیت‌های خوبی کسب کرده‌اند. براساس اعلام وبسایت greatestsportingnations، آنها در سال ۲۰۱۵ عنوان هشتم را در رقابت‌های ورزشی جهان کسب کرده‌اند و براساس سرانه‌ی جمعیت، رتبه‌ی هفتم را به خود اختصاص داده‌اند.

۵. اقتصاد در حال رشد

اقتصاد در حال رشد هم می‌تواند دلیل خوبی برای مهاجرت به استرالیا باشد. براساس گزارش IMF (صندق بین‌المللی پول)، استرالیا دوازدهمین اقتصاد بزرگ دنیا را در سال ۲۰۱۵ داشته‌ است و با توجه به جمعیت ۲۳ میلیونی، این کشور از نظر سرانه‌ی جمعیت رتبه‌ی چهارم را پس از قطر، نروژ و ماکائو به خود اختصاص داده است.

۶. افزایش ارزش پول شما

براساس گزارش وبسایت Numbeo.com قدرت خرید شما در استرالیا نزدیک به ۲۰٪ بهتر از قدرت خرید در بریتانیاست. چرا که متوسط درآمد در استرالیا ۴۲۴۶ دلار استرالیا (معادل با ۲۰۲۶ پوند) است اما در بریتانیا این رقم ۱۶۶۰ پوند است. به‌طور کلی هزینه‌های زندگی در استرالیا قدری کم‌تر است، اما اجاره‌ها بالاتر هستند. غذا خوردن در بیرون و امکانات اساسی در استرالیا به مراتب ارزان‌تر از انگلستان هستند. این هم می‌تواند دلیل خوبی برای مهاجرت به استرالیا باشد.

۷. کارکردن با کارفرماهای خوش‌فکر

از دیگر دلایل مهاجرت به استرالیا می‌توان کارکردن با کارفرماهای خوش‌فکر را نام برد. مزایای کار در استرالیا عبارتند از ۵۲ هفته مرخصی زایمان و ۱۴ هفته مرخصی به افرادی که همسرشان زایمان کرده است، حداقل ۲۰ روز تعطیلات در سال (به‌اضافه‌ی ۱۲ روز تعطیلات عمومی) و حداقل دستمزد، ساعتی ۱۷٫۲۹ دلار استرالیا (معادل ۸٫۲۵ پوند) است.

ویزا

مهاجرت به استرالیا - ویزا

اقدام کردن برای ویزا

اگر برای مهاجرت به استرالیا و گرفتن ویزای استرالیا کمی جست‌وجو کنید، خیلی سریع با وبسایت‌هایی آشنا می‌شوید که با استفاده از پرسش‌نامه‌های ساده، براساس سن، مهارت‌ها، مدارک و تجربه‌ی شما مشخص می‌کنند که آیا می‌توانید ویزای استرالیا را دریافت کنید یا خیر. این وبسایت‌ها می‌توانند بسیار امیدوارکننده یا خیلی ناامیدکننده باشند. اما در واقعیت، شرایط بسیار پیچیده‌تر از این است. استرالیا بیش از ۱۰۰ ویزای مختلف دارد که بیان می‌کنند چه کسی در کجای استرالیا شما را می‌خواهد. در اینجا ما فقط می‌توانیم درباره‌ی ویزاهای رایج و فرآیندهای آنها صحبت کنیم.

رهنمون‌هایی برای ویزای کاری

با توجه به پیچیدگی‌هایی که وجود دارد بسیاری از افرادِ متقاضی مهاجرت به استرالیا از وکیل‌ها کمک می‌گیرند. آنها درحین انجام کار به شما مشاوره می‌دهند، در پر کردن فرم‌ها کمک می‌کنند و همه‌ی کارهای لازم را برای رسیدن شما به استرالیا انجام می‌دهند و در ازای آن پول زیادی نیز دریافت می‌کنند.

براساس قوانین استرالیا، هر شرکتی که این کارها را انجام می‌دهد باید در MAAR (اداره‌ی ثبت وکالت مهاجرت) ثبت‌نام کند. وبسایت MARA دست‌کم ۵۰ مورد از این شرکت‌ها را در بریتانیا فهرست کرده است، درنتیجه می‌توانید بهترین مورد را از میان آنها انتخاب کنید. همچنین این وبسایت هزینه‌ی متوسط MARA را نیز بیان کرده است که برای ویزاهای مهارتی مستقل بین ۲۰۰۰ تا ۴۵۰۰ و برای طرح نامزدی کارفرما ۲۵۰۰ تا ۵۵۰۰ دلار استرالیاست. این قیمت‌ها شامل مالیات نیز می‌شوند، اما هزینه‌ی واقعی اقدام برای ویزا از این فراتر خواهد رفت. مهاجرت به استرالیا ارزان نخواهد بود.

چه نوع ویزایی؟

ویزاهای کاری

مهاجرت به استرالیا - ویزاهای کاری

برای دریافت ویزای کار در استرالیا دو روش اصلی وجود دارد که نشان می‌دهد شما واجد مهارت‌هایی که استرالیا به آنها احتیاج دارد هستید.

رایج‌ترین نوع ویزا، مهارت مستقل استرالیاست که بخش مهاجرت و هیئت حفاظت به مدارک شما دسترسی پیدا می‌کنند و از شما دعوت می‌کنند تا برای ویزای مهارت کاری اقدام کنید. از طریق این ویزا شما می‌توانید برای خودتان کار پیدا کنید.

در روش دوم شما توسط دولت استرالیا یا یک شرکت، نام‌نویسی یا حمایت مالی می‌شوید. این ویزای نامزدی مهارت است و برای کارگران ماهری است که توسط حکومت یا یک نهاد نامزد شده‌اند.

نوع دوم ویزاهای مهارت منطقه‌ای هستند. در این نوع ویزا، نیازی نیست که برای نامزد شدن صبر کنید، شما خودتان می‌توانید یک شرکت یا بخش دولتی را پیدا کنید و از آنها بخواهید تا حامی مالی شما شوند.

۵ الزام کلی وجود دارد که باید برای گرفتن ویزای کاری رعایت کنید:

  • درهنگام اقدام کردن برای ویزا، باید زیر ۵۰ سال سن داشته باشید. برای برخی ویزاها باید زیر ۴۵ سال باشید.
  • باید توانایی لازم برای صحبت کردن به انگلیسی را داشته باشید. اگر ویزای انگلستان یا ایرلند داشته باشید، به معنای داشتن صلاحیت لازم برای انگلیسی صحبت کردن یا دیگر الزامات زبان انگلیسی است.
  • شغل شما باید یکی از مهارت‌ها یا شغل‌های فهرست‌ نامزدها باشد و مهارت شما باید در آزمون ارزیابی مهارت تأیید شود.
  • شما باید آزمون سلامتی را با موفقیت پشت سر بگذارید. پزشکان به‌دنبال بیماری‌هایی مانند سل، انواع هپیتات‌ و ایدز هستند و از آنجا که آزمایش‌ها شامل تاباندن اشعه‌ی X به قفسه‌ی سینه می‌شود، زنان باردار باید صبر کنند تا فرزندشان متولد شود. آزمایش ایدز فقط برای افرادی که است که برای ویزای دائم اقدام کرده‌اند و اگر مثبت تشخیص داده شود، تصمیم گیری درباره‌ی آن به این بستگی دارد که درمان مداوم فرد چه هزینه‌هایی بر دوش دولت خواهد گذاشت. آزمایش هپاتیت برای افرادی است که برای شغل‌های پزشکی اقدام کرده‌اند، اما افرادی که تتو یا پیرسینگ دارند هم مورد آزمایش قرار می‌گیرند.
  • شما نباید سابقه‌ی قضایی جدی در جایی که بیش از ۱ سال در آن زندان بوده‌اید داشته باشید. مهم نیست که از حکم زندان شما چند سال گذشته باشد.

مرحله‌ی ۱: بررسی مهارت‌ها

مهاجرت به استرالیا - بررسی مهارت

هیئت کارگزاری استرالیا برنامه‌ای ایجاد کرده است که انتخاب مهارت نامیده می‌شود و هدف آن انجام درست برنامه‌ی ویزای کاری است. ایده‌ی این طرح این است که هر بخش از استرالیا مهارت‌های موردنیازش را اعلام کند. برای مثال ممکن است در نیو ساوت ولز به پرستارهای ماهر نیاز باشد یا در بخش غربی استرالیا مهندس معدن کم باشد.

سپس برنامه‌ی انتخاب مهارت، بهترین کاندیداها را برای پرتقاضا‌ترین شغل‌ها انتخاب و آنها را دعوت می‌کند تا برای ویزا اقدام کنند. این طرح سرعت فرآیند را بالا می‌برد و به هر دو طرف، یعنی استرالیا و مهاجران احتمالی کمک می‌کند.

اگر مهارت‌های موردنیاز را ندارید، اقدام کردن برای ویزا هیچ فایده‌ای نخواهد داشت. درنتیجه ابتدا بررسی کنید که آیا شغل شما در یکی از دو فهرست مهارت‌های موردنیاز قرار دارد یا خیر. این دو فهرست عبارتند از فهرست مشاغل حرفه‌ای (SOL) و فهرست مشاغل یکپارچه‌ی حمایت‌شده (CSOL). همچنین می‌توانید فهرست مشاغل نامزد‌شده را برای هر ایالت بررسی کنید. این فهرست به‌راحتی در وبسایت رسمی ایالت‌ها قابل‌دسترسی است.

حدود ۱۹۰ حرفه در فهرست مشاغل حرفه‌ای عنوان شده‌‌اند که شامل همه‌ی انواع شغل‌های مربوط به پزشکی، مهندسی، حقوق، حسابداری، کشاورزی، IT، تدریس، مراقبت‌های اجتماعی و مهارت‌های ساخت‌وساز می‌شوند.

در فهرست مربوط به مشاغل یکپارچه‌ی حمایت‌شده، شغل‌های بیشتری وجود دارد که مخصوص متقاضیانی است که توسط ایالت‌ها یا دولت کاندید شده‌اند و شامل همه‌ی شغل‌ها از بازیگری، نگهبانی باغ‌وحش و کارگزارهای دولتی گرفته تا نویسندگی، می‌شود.

SOL فهرست بهتری است، اما اگر فقط در فهرست CSOL قرار دارید دلسرد نباشید. اگر در یکی از این دو فهرست قرار دارید، بخشی که مهارت‌های شما را ارزیابی می‌کند در وبسایت دولت قرار دارد و جزئیات چگونگی تماس با آنها در آن بیان شده است.

مرحله‌ی ۲: بیان علاقه‌مندی‌ها

اگر مهارت‌های موردنیاز با مهارت‌های شما مطابقت دارند، می‌توانید یک بیانیه‌ی علاقه‌مندی (EOI) بنویسید تا مشخص شود که شما چند امتیاز می‌گیرید و خبر بدهید که قصد مهاجرت به استرالیا را دارید. شما می‌توانید EOI‌ خود را با استفاده از خدمات آنلاین SkillSelect بسازید. همه‌ی افرادی که برای ویزای مبتنی بر امتیاز، سرمایه‌گذار در کسب‌وکار یا ویزای نوآوری ثبت‌نام می‌کنند باید یک EOI درست کنند که به‌صورت رایگان ساخته می‌شود. این کار هم‌زمان با اقدام برای ویزا انجام نمی‌شود، بلکه پس از آن باید انجام شود. شما در EOI اطلاعات اولیه‌ی فردی، نوع شغلی که به آن علاقه‌مند هستید، مهارت‌ها، مدارک و تجارب کاری‌تان و سطح دانش زبان انگلیسی‌تان را وارد می‌کنید.

SkillSelect با توجه به EOI که ساخته‌اید امتیاز شما را محاسبه و مشخص می‌کند که آیا شما قابلیت دریافت ویزا دارید یا خیر. برای گرفتن ویزای مستقل کاری، به‌طور طبیعی به دست‌کم ۶۵ امتیاز احتیاج دارید.

EOI برای دو سال ذخیره می‌شود و شما می‌توانید با اضافه کردن موارد جدید آن را بهبود ببخشید، برای مثال با کسب صلاحیت‌های جدید، افزایش تجارب کاری یا بهبود زبان انگلیسی امتیازتان را افزایش دهید.

هر دو هفته یک بار DIBP از میان همه‌ی EOIهای متقاضیان کارهایی که استرالیا بیشترین نیاز را به آنها دارد، ۷۰۰ نفر را که بیشترین امتیاز را کسب ‌کرده‌اند انتخاب و برای آنها دعوت‌نامه‌ای برای ثبت‌نام (ITA) ارسال می‌کند.

EOI شما همچنین در اختیار دولت ملی استرالیا، دولت‌ محلی و کارفرماها قرار می‌گیرد و هر کدام از آنها می‌توانند شما را دعوت کنند تا برای ویزا‌یتان اقدام کنید. به روشنی مشخص نیست که دولت یا بخش منابع انسانی شرکت‌ها چقدر در بررسی EOIها و انتخاب افراد مؤثر هستند، درنتیجه شما همچنان باید تلاش کنید تا خودتان یک حامی مالی پیدا کنید.

درست کردن بیانیه‌ی علاقه‌مندی چیزی شبیه به درست کردن رزومه (CV) برای وبسایت کاریابی است. اما نباید درباره‌ی دستاوردهایتان دروغ بگویید یا اغراق کنید. اگر چنین کاری کنید و پس از اقدام برای ویزا و آشکار شدن عدم صداقت‌تان، شما را از فهرست خارج می‌کنند و برای سه سال نمی‌توانید برای ویزا اقدام کنید.

علاوه‌براین ۱۹۹۵ پوندی که برای درخواست ویزای کاری پرداخت کرده‌اید، از دست می‌رود. این اغراق‌ها می‌توانند شامل ادعای یک یا دوسال کار اضافه، افزایش یک یا دو نمره برای یک مدرک یا ادعای اینکه مهارت شما به‌خوبی ارزیابی شده است درحالی که شما هنوز در فرآیند انجام آن قرار دارید، باشند.

مرحله‌ی ۳: دعوت برای اقدام (ITA)

۷۰۰ نفر خوش‌شانسی که ITA را دریافت می‌کنند، ۶۰ روز فرصت دارند که به‌صورت رسمی برای ویزا‌ی‌شان اقدام کنند. اگر شما از دو دعوت انصراف بدهید یا آنها را نادیده بگیرید EOI شما از سیستم خارج می‌شود.

شما باید در فرآیند ویزا گرفتن برای چیزهایی که در EOI ادعا کرده‌اید مستنداتی ارائه دهید و درصورتی که اطلاعات اشتباه داده باشید این احتمال وجود دارد که با وجود کسب حداقل امتیاز موردنیاز با درخواست شما برای ویزا مخالفت شود. از آنجا که باید مدارکی در جهت اثبات EOI ارائه دهید، بهتر است که پیش از پر کردن EOI مدارک‌تان را جمع‌آوری کنید. همه‌ی مدارک موردنیاز در وبسایت broder.on.au فهرست شده‌اند.

هزینه‌ی اقدام برای ویزای مستقل مهارت از ۱۹۹۵ پوند شروع می‌شود.

حقوق ویزا

ویزای مستقل مهارت این حق را به شما می‌دهد که برای ۵ سال در استرالیا زندگی و کار کنید. هر زمان که دوست داشته باشید می‌توانید بیایید و بروید اما برای اینکه ویزای‌تان را ۵ سال دیگر تمدید کنید باید دست‌کم ۲ سال از این ۵ سال را در استرالیا گذرانده باشید. اگر به‌طور مداوم ۴ سال از این ۵ سال را در استرالیا گذرانده باشید، می‌توانید برای کسب شهروندی استرالیا اقدام کنید.

ویزای نامزدشده

مهاجرت به استرالیا - ویزاهای نامزد شده

نامزدی کارفرما

طرح نامزدی کارفرماها (ENS) به شرکت‌های استرالیایی که نمی‌توانند استعداد‌های موردنیاز‌شان را از میان افراد محلی پیدا کنند اجازه می‌دهد که از نیروهای خارج از کشور استخدام کنند. مهارت موردنظر آنها باید در فهرست ENS وجود داشته باشد، قراردادی که می‌بندند باید برای ۳ سال منعقد شود، کار به‌صورت تمام وقت باشد و حداقل دستمزد برای آن پرداخت شود.

علاوه‌بر همه‌ی قوانین، متقاضیان باید کم‌تر از ۴۵ سال سن و دست کم سه سال در شغلی که برای آن اقدام کرده‌اند تجربه داشته باشند و انگلیسی را به‌خوبی صحبت کنند. البته این سه قانون در شرایط استثنایی قابل‌نقض هستند.

ویزای حمایت‌شده

همچنین شما می‌توانید برای حمایت در هر کدام از ایالت‌ها از طریق وبسایت‌شان اقدام کنید.

حمایت‌شده توسط خانواده

برای اخذ این ویزا لازم است که توسط یکی از اعضای خانواده‌‌ی خود که در یکی از مناطق مشخص استرالیا زندگی می‌کند، ثبت نام شوید. این ویزا به مدت ۴ سال اعتبار دارد و لازم است که دست‌کم ۲ سال در آن ایالت یا منطقه زندگی کنید.

برای این ویزا شما باید ارزیابی مهارت را کامل کنید و روند عادی EOI را طی نمایید. همچنین لازم است دیگر مراحل اداری مربوط به ویزای حمایت‌شده توسط خانواده را انجام دهید. در این صورت اگر ITA تان را دریافت کردید می‌توانید برای اخذ ویزا اقدام کنید.

حمایت‌شده توسط ایالت

ایالت‌های متفاوت کمبود مهارت‌های متفاوتی دارند که باید برای آنها نیروی متخصص جذب کنند. این مهارت‌ها می‌توانند شامل معلم‌های پیش‌دبستانیِ مسلط به زبان ویتنامی در مناطقی که مهاجران شرق آسیا زیاد هستند باشد، یا سه جراح داخلی یا مهندس دریانوردی در تاسمانی.

کسانی که این ویزا را گرفته‌اند باید دست کم ۲ سال در ایالت اقامت داشته باشند، محل زندگی‌شان را به مقامات اطلاع دهند و رضایت دهند که در پیمایش‌ها مشارکت داشته باشند.

شما می‌توانید شغل‌های موردنیاز هر ایالت را در وبسایت رسمی آنها مشاهده کنید.

طرح مهاجرت مهارتی منطقه‌ای (RSMS)

همچنین ویزای ویژه‌ای وجود دارد که مخصوص افرادی است که تمایل دارند در مناطق محلی مشخص یا مناطقی که رشد جمعیت کمی در استرالیا دارند کار کنند. این افراد باید توسط کارفرمایی که نمی‌تواند نیروی موردنیازش را از بین افراد محلی پیدا کند، حمایت شوند. اگر می‌خواهید برای این ویزا اقدام کنید، ابتدا EOI خود را بسازید و لازم است که دست‌کم ۶۰ امتیاز جمع کنید.

سپس یک نهاد رسمی که کار تصدیق را بر عهده دارد با کارفرمایی که حمایت‌تان می‌کند مشورت می‌نماید تا مطمئن شود جایگاهی که برای فرد در نظر گرفته شده است واقعی و تمام وقت است و دست‌کم به مدرک دیپلم احتیاج دارد. پس از این شما می‌توانید برای ویزا اقدام کنید.

ویزاهای دیگر

ویزای بازنشستگی

مهاجرت به استرالیا - ویزای بازنشستگی

درحال‌حاضر تنها گزینه برای ویزای بازنشستگی از طریق سرمایه‌گذاری است که ویزای بازنشسته‌ی سرمایه گذاری نامیده می‌شود. الزامات اولیه برای این ویزا این است که سن شما بالای ۵۵ سال باشد، هیچ فردی غیر از شریک‌ زندگی‌تان نباید همراه شما باشد، پول کافی برای زندگی و استفاده از یک بیمه سلامت مناسب داشته باشید و بتوانید سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در اقتصاد استرالیا انجام دهید. ارقام لازم برای سرمایه‌گذاری عبارتند از:

  • دارایی:‌ شما با شریک زندگی‌تان باید دست‌کم ۷۵۰‌ هزار دلار استرالیا دارایی داشته باشید که آماده‌ی انتقال به استرالیا باشد (این عدد در برخی از ایالت‌ها ۵۰۰ هزار است). اولین بار که برای این ویزا اقدام می‌کنید تنها کافی است این مورد را نشان دهید.
  • درآمد:‌ شما و شریک‌ زندگی‌تان باید روی هم ۶۵۰۰۰ دلار استرالیا درآمد داشته باشید. اگر برای این ویزا دوباره اپلای می‌کنید لازم است که این مورد را دوباره اثبات کنید.
  • سرمایه‌گذاری:‌ شما باید علاوه‌بر داشتن دارایی‌های مورد‌نیاز، دست‌کم ۷۵۰‌ هزار دلار استرالیا سرمایه‌گذاری کنید. این پول باید در دوران اقامت‌تان سرمایه‌گذاری شود اما در درخواست‌های بعدی به ۵۰۰ هزار دلار کاهش پیدا می‌کند.

«مناطق محلی در استرالیا» و «مناطقی که رشد جمعیت کلان‌شهرهای آنها کم است» مناطق مشخصی هستند که الزامات ورود به آنها پایین‌تر خواهد بود. بسیاری از این مناطق در فاصله‌ی کمی از مراکز شهری قرار دارند و لزوما در مناطق دورافتاده واقع نشده‌اند.

ویزای نوآوری در کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری

مرحله‌ی اول مانند دیگر انواع ویزا ثبت EOI است. از این مرحله به بعد مسیرهای زیادی وجود دارند که می‌توانید برای ویزا یکی از آنها را انتخاب کنید. مسیر نوآوری در کسب و کار برای افرادی است که کسب‌وکاری جدید در استرالیا راه‌اندازی می‌کنند یا می خواهند یک کسب و کار موفق را به استرالیا گسترش دهند. برای این کار یک ایالت یا منطقه باید شما را نامزد کند.

اگر بخواهید از طریق سرمایه‌گذاری اقدام کنید، باید نامزد شوید و ۱٫۵ میلیون دلار استرالیا سرمایه‌گذاری کنید. اگر بخواهید سرمایه‌گذار برتر باشید باید ۵ میلیون دلار و برای سرمایه‌گذاری ویژه باید ۱۵ میلیون دلار استرالیا سرمایه‌گذرای کنید.

برای هر یک از این مسیر‌ها شرایط متفاوتی وجود دارد. برای مثال برای نوآوری در کسب‌وکار و مسیر سرمایه‌گذاری لازم است که سن شما کم‌تر از ۵۵ سال باشد و بیش از ۶۵ امتیاز کسب‌ کنید. همچنین درمورد اینکه سرمایه‌گذاری مناسب چیست قوانین مختلفی وجود دارد، برای مثال نمی‌توانید همه‌ی پول‌تان را در املاک سرمایه‌گذاری کنید.

ویزای استعداد کسب‌وکار

این ویزا مخصوص افرادی است که سابقه‌‌ی آنها نشان می‌دهد که توانایی خوبی در راه اندازی کسب و کار موفق دارند و از طرف ایالت یا منطقه دعوت می‌شوند تا همین کار را در استرالیا نیز انجام دهند. در اینجا دو مسیر متفاوت وجود دارد.

مسیر تاریخچه‌ی کسب‌وکار برتر، مخصوص صاحبان کسب‌وکارهایی است که علاوه‌بر معیارهای دیگر باید کم‌تر از ۵۵ سال سن داشته باشند و دارایی آنها دست‌کم ۱٫۵ میلیون دلار استرالیا باشد.

برای مسیر کارآفرین سرمایه‌ی پرخطر، متقاضی باید دست کم ۱ میلیون دلار سرمایه‌ پرخطر در استرالیا سرمایه‌گذاری کند.

ویزای استعداد برجسته

این ویزا برای افرادی است که افتخار و استعداد را به استرالیا می‌آورند. این ویزا احتمالا برای افرادی که در زمینه‌های ورزشی، هنری، حرفه‌های آکادمیک و علمی و عرصه‌های بین‌المللی دستاورد قابل‌توجهی داشته‌اند، مناسب است. همچنین لازم است که در حوزه‌ی کاری‌تان نیز فرد برجسته‌ای باشید و مشکلی برای کار کردن و نامزد شدن برای جوایز جدید وجود نداشته باشد.

کجا باید کار و زندگی کرد؟

ایالت: استرالیای غربی

مهاجرت به استرالیا - استرالیای غربی

جمعیت:‌ ۲٫۶ میلیون

شهر‌های اصلی: پرت (۲ میلیون)، مندورا، راکینگ‌هام، بن‌بری (همگی بین ۵۵۰۰۰ تا ۷۰۰۰۰)

این ایالت چگونه است؟ استرالیای غربی یک ایالت بزرگ است، اما بیشتر جمعیت آن در شهر پرت یا نزدیک آن زندگی می‌کنند. این ایالت به‌خاطر معدن‌کاوی و استخراج سنگ آهن بسیار ثروتمند شده بود، اما افت جهانی قیمت کالاها باعث شده است که رشد اقتصادی آن با فراز و فرود همراه باشد و نرخ بیکاری در آن افزایش پیدا کند.

حومه‌ی شهر پرت تپه‌های هموار و جنگل‌های انبوه و حیات وحشی غنی شامل کانگروی قرمز و تمساح دارد. این شهر یکی از بهترین نقاط دنیا برای زندگی دریایی است. این ایالت بیش از همه‌ی ایالت‌های دیگر تحت تأثیر بریتانیاست، به‌طوری‌ که ۲۸ درصد جمعیت آن در انگلستان، ۲۵ درصد در استرالیا و ۱۲ درصد در اسکاتلند و ایرلند متولد شده‌‌اند.

وبسایت ایالت: wa.gov.au

شغل‌های نامزد‌شده: مواردی ذکرشده در SOL به‌علاوه‌ی خلبان‌ها و آموزش‌دهنده‌ها، همه‌ی انواع مهندسی معدن، آمبولانس و آتش‌نشان، کشاورز، سرآشپز و مدیر رستوران (به غیر از فست فود!).

بازار املاک: هم‌زمان با افت قیمت کالاها در سال ۲۰۱۵، بازار املاک نیز افت کرد و به‌طور متوسط ماهی ۲۰۰۰ دلارِ استرالیا سقوط داشته است. به گزارش مؤسسه‌ی معاملات املاک استرالیای غربی، قیمت متوسط املاک در پِرت ۵۲۲ هزار دلار و در خود منطقه‌ ۳۷۰ هزار دلار استرالیا بوده است.

منطقه: منطقه‌ی شمالی

مهاجرت به استرالیا - منطقه‌ی شمالی

جمعیت: ۲۴۳۰۰۰

شهر اصلی: داروین (۱۳۶۰۰۰)

این منطقه چگونه است؟ با توجه به اینکه این شهر در سال ۱۹۷۴ پس یک طوفان شدید بازسازی شده است، شهری مدرن به حساب می‌آید که حدود نیمی از جمعیت آن بریتانیایی و ایرلندی هستند. گرچه داروین شهری با رشد سریع است اما هیچ‌یک از مشکلات شهرهای بزرگ را در این شهر احساس نخواهید کرد.

در اینجا هوای آزاد بسیار خوب است و با وجود سواحلی فوق‌العاده‌ با آب‌وهوای استوایی، تنها دو فصل خشک و مرطوب دارد. با توجه به اینکه قرار است منطقه‌ی شمالی در سال ۲۰۱۸ به یک ایالت کامل تبدیل شود، اینجا مکانی با ظرفیت فوق‌العاده است که به خون تازه احتیاج دارد.

وبسایت ایالت:‌ nt.gov.au

شغل‌های نامزد‌شده در منطقه‌ی شمالی: کل منطقه‌ی شمالی یک بخش محلی در نظر گرفته می‌شود و درنتیجه شغل‌های بیشتری برای این منطقه در نظر گرفته شده است و موانع ورود به آن نیز برای مثال برای سرمایه‌گذارها کم‌تر است. شغل‌های نامزد‌شده در این منطقه بسیار بیشتر هستند و تجارت توریست در این منطقه را شامل می‌شوند، برای مثال مدیریت هتل، مهمان‌داری، آشپزی، کلید‌سازی، خیاطی و کارگران جوان.

بازار املاک: در اثر افت صنعت معدن در سال ۲۰۱۵ و کاهش نیاز به کارگر، قیمت‌ها حدود ۳ درصد کاهش پیدا کردند و قیمت آپارتمان‌ها که در استرالیا با نام واحد شناخته می‌شوند، علی‌رغم کمبودی که وجود داشت افت کرد.

نایت کلیف که در حومه‌ی شهر داروین قرار دارد، معمولا به‌خاطر سبک‌ زندگی آسوده‌اش شناخته می‌شود که با سواحل فوق‌العاده و نرخ بالای خرید همراه است. قیمت متوسط خانه در اینجا ۷۹۰ هزار و آپارتمان ۳۵۶ هزار دلار استرالیا است.

ایالت: کوئینزلند

مهاجرت به استرالیا - کوینزلند

جمعیت: ۴٫۷۵ میلیون

شهرهای اصلی: بریزبن (۲٫۳ میلیون) گلد کوست، سان‌شاین کوست، تاونزویل، کنز و توومبا

این ایالت چگونه است؟ این ایالت به‌خاطر دیواره‌های مرجانی بزرگ و سواحل گلد و سان‌شاین بسیار معروف است، اما بخش‌های دیگر کوئینزلند نیز بسیار زیبا هستند. در شمال جنگل‌های بارانی و در جنوب تپه‌های هموار پر از تاکستان وجود دارد. براساس محاسبه‌ی سرانه‌ی جمعیت در سال ۱۵-۲۰۱۴، اقتصاد کوئینزلند کوچک شد، اما این افت کوچکی در بخشی از استرالیا بود و با سودی که از منطقه‌ی آسیایی اقیانوس آرام به‌دست آمد، به‌خوبی جبران شد.

وبسایت ایالت: qld.gov.au

شغل‌های نامزدشده: شغل‌های مهارتی موردنیاز در کوئینزلند بیشتر در حوزه‌ی کشاورزی هستند (پرورش بز و آهوی کوهی، پرورش زنبور عسل) و در مقیاس کوچک‌تری ساختن قایق، ساختن قایق بادبانی و آموزش‌دهنده‌ی رانندگی را نیز شامل می‌شوند.

بازار املاک: قیمت متوسط در ایالت برای خانه، ۴۵۰ هزار و برای آپارتمان ۳۷۰ هزار دلار استرالیا است. قیمت املاک در بریزبن در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۱۵ رشد کرد و این اتفاق تنها در ۳ ایالت استرالیا رخ دارد. به‌طور کلی رشد سالانه‌ی قیمت‌ها ۴٫۶ بوده است، به‌ویژه در خانه‌های مجزا.

متوسط قیمت املاک در بریزبن حدود ۵۰۰ هزار دلار استرالیاست. گلد کوست در سال ۲۰۱۶ به یک منطقه‌ی درحال رشد تبدیل شد، گرچه قیمت آپارتمان ۳۶۸ هزار دلار است و از قیمت متوسط کم‌تر است، اما قیمت خانه بسیار بیشتر از متوسط و برابر با ۵۳۰ هزار دلار است. بلندترین ساختمان استرالیا که ۷۸ طبقه دارد در گلد کوست قرار دارد.

ایالت: نیو ساوت ولز

مهاجرت به استرالیا - نیو ساوت ولز

جمعیت: ۷٫۵ میلیون

شهرهای اصلی: سیدنی (۴.۸ میلیون) نیوکاسل، گاسفرود، ولونگونگ

این ایالت چگونه است؟ این ایالت هم ساحل دارد و هم پیست اسکی همراه با کوه‌های آبی و آبشار فیتزوری. این ایالت یک منطقه‌ی حاره‌ای و یک منطقه‌ی جنوبی معتدل‌تر دارد که لوکیشن فیلمبرداری فیلم‌ها و سریال‌های مختلفی بوده‌اند. بخش شرقی این ایالت شامل تاکستان‌ها و فلات‌های همواری است که در آنها گوسفند و گاو پرورش داده می‌شود. درآمدهای اصلی این ایالت از صنایع گردشگری، زغال‌سنگ و کشاورزی به دست می‌آید، البته در سیدنی IT و خدمات مالی به‌طور فزاینده‌ای در اقتصاد و موفقیت این شهر مشارکت می‌کنند.

وبسایت ایالت: www.nsw.gov.au

شغل‌های نامزدشده: شغل‌هایی که در این ایالت اولویت دارند عبارتند از تمام انواع مکانیک‌ خودرو و مهندسی، به‌علاوه‌ی پزشکی و شغل‌های مربوط به مهمانداری و معلم‌های پیش‌دبستانی.

بازار املاک: سیدنی گران‌ترین قسمت در استرالیاست. در دارلینگ پوینت قیمت متوسط خانه ۵٫۶ میلیون دلار استرالیاست و خانه‌های زیادی وجود دارند که قیمت آنها ۳ میلیون دلار بالاتر از میزان متوسط است. مناطق بسیاری در حومه‌ی شهر وجود دارند که قیمت‌ آنها به مراتب کم‌تر است و به راحتی می‌توانید از این مناطق با بلیت‌های تخفیف‌دار به مرکز شهر سفر کنید. این مناطق عبارتند از کانتربری و پاراماتا که قیمت متوسط خانه در آنها ۷۰۰ هزار و ۹۵۰ هزار دلار است، یا ایست‌لیکس که قیمت متوسط آپارتمان در آن ۴۸۵ هزار دلار است. به نظر می‌رسید که در سال ۲۰۱۶ بازار در سیدنی کمی سرد شده است اما همچنان قیمت‌ها با رشد دست‌کم ۴ درصد همراه هستند.

ولونگونگ که در جنوب و گاسفورد که در شمال سیدنی قرار دارند، به مراتب ارزان‌تر هستند و متوسط قیمت خانه در آنها ۵۷۰ هزار و ۳۷۵ هزار دلار و قیمت آپارتمان در گاسفورد ۱۰۰ هزار دلار بیشتر از شهر ساحلی ولونگونگ است.

ایالت: ویکتوریا

مهاجرت به استرالیا - ویکتوریا

جمعیت: ۵٫۸ میلیون

شهرهای مهم:‌ ملبورن (۴٫۴ میلیون)، گیلانگ، بَلِرَت، بندیگو

این ایالت چگونه است؟ دلایل زیادی برای اینکه شهر ملبورن برای ۵ سال متوالی به عنوان بهترین شهر دنیا برای زندگی انتخاب شده است و از ۱۰۰ امتیاز ۹۷٫۵ را کسب کرده است، وجود دارد. این شهر برای زندگی عالی است. اخیرا مردم برای کار به منطقه‌ی تجاری مرکزی می‌روند و فرهنگ مردم حالتی به مناطق حومه‌ی شهر داده است که باعث شهرت ملبورن شده است. قسمت‌های روستایی ویکتوریا به‌خاطر روستاهای دوستانه و جذابش معروف است، برای مثال دره‌ی وارا و رشته‌کوه‌های داندنونگ مناطق فوق‌العاده‌ای هستند.

وبسایت ایالت: vic.gov.au

شغل‌های نامزدشده:‌ ایالت ویکتوریا به مشاغل پزشکی کمی احتیاج دارد، اما در حوزه‌‌ها آموزش، به‌ویژه برای معلم‌های زبان‌های خارجی (اروپایی و آسیایی) و کشاورزی و ساختمان‌سازی، به افراد زیادی احتیاج دارد. مهمان‌داری و IT نیز دو مهارت دیگری است که به‌شدت موردنیاز هستند.

بازار املاک: گرچه براساس برخی اندازه‌گیری‌ها قیمت‌ها افت داشته‌اند، اما متخصصان محلی پیش‌بینی می‌کنند که قیمت‌های ملبورن رشد کند و رشد ارزش خانه که در ۱۰ سال گذشته دو برابر شده است، ادامه داشته باشد. درحال‌حاضر قیمت متوسط خانه در ملبورن ۱٫۲۵ میلیون دلار است، اما در حومه‌ی بیرونی شهر قیمت‌ها از نصف این نیز کم‌تر است و قیمت آپارتمان‌ نیز از این میزان ارزن‌تر است. قیمت‌ها در مناطق محلی ایالت ویکتوریا به مراتب کم‌تر هستند، به‌طوری که قیمت متوسط خانه ۳۷۷ هزار و آپارتمان ۲۶۰ هزار دلار است.

ایالت: استرالیای جنوبی

مهاجرت به استرالیا - استرالیای جنوبی

جمعیت: ۱٫۷ میلیون

شهرهای اصلی: ادلاید (۱.۳ میلیون).

این ایالت چگونه است؟ آب‌و‌هوای این ایالت مدیترانه‌ای است و ادلاید به عنوان مرکز هنری استرالیا شناخته می‌شود. یک خط ساحلی طولانی در این منطقه وجود دارد که جذابیت‌های آن را دوچندان کرده است. به ازای هر نفر کافه‌ها و رستوران‌های زیادی در این شهر وجود دارد که از زمین‌های حاصلخیزی که در اطراف دره‌ی باروسا وجود دارد تغذیه می‌کنند.

وبسایت ایالت: sa.gov.au

شغل‌های نامزدشده: نکته‌ی قابل‌توجه درباره‌ی استرالیای جنوبی فهرست وسیع شغل‌های موردنیاز در حوزه‌های مدیریت فروش و بازاریابی، منابع انسانی، کترینگ، بانک‌ها و دیگر صنایع است. دیگر مهارت‌هایی که کمبودشان در این منطقه احساس می‌شود عبارتند از نجاری، جواهرسازی، IT و درست کردن نوشیدنی.

بازار املاک: قیمت املاک در ادلاید در سال ۲۰۱۵ بیش از هر شهر دیگری در استرالیا رشد کرد و قیمت متوسط آن در ماه نوامبر ۴۲۰ هزار دلار بود. ادلاید شهری فشرده است که می‌توان بدون خودرو در آن رفت‌وآمد کرد و در حومه‌ی آن مناطقی مانند مدیندیه و واکروایل وجود دارند که گران هستند، اما به‌راحتی می‌توان از آنجا به مرکز شهر آمد. قیمت متوسط خانه در واکروایل ۹۹۵ هزار دلار و قیمت متوسط آپارتمان ۳۷۵ دلار است. قیمت‌ها در منطقه‌ی ساحلی گلنلگ در همین حد هستند اما در مناطقی مانند برنساید که مناسب خانواده‌‌ها هستند، چیزی در حدود ۲۵ درصد ارزان‌تر است. شما باید در مناطق محلی استرالیای جنوبی چیزی در حدود ۲۵۰ هزار دلار برای خرید خانه پرداخت کنید.

ایالت: تاسمانیا

مهاجرت به استرالیا - تاسمانیا

جمعیت: ۵۱۵ هزار

شهرهای اصلی: هوبارت (۲۱۷ هزار)، لانسستون (۷۰۰۰۰)

این ایالت چگونه است؟ تاسمانیا ۱۸ پارک ملی دارد که یک‌سوم مساحت آن را شامل می‌شود. لانسستون که در شمال این ایالت قرار دارد پر از ییلاق‌هایی است که شباهت زیادی به ییلاق‌های انگلستان دارند. درواقع این جزیره آب‌وهوایی بسیار شبیه به انگلستان دارد، اما زمستان‌های آن گرم‌تر است. در بخش جنوبی، جنگل‌های انبوه و کوه‌های بلندی وجود دارد که ارتفاع آنها به ۱۶۱۷ متر می‌رسد و می‌توانید بر روی آنها اسکی کنید. موج سواری و ورزش‌های آبی نیز در تاسمانیا رایج هستند.

وبسایت ایالت: tas.gov.au

شغل‌های نامزدشده: تاسمانیا در همه‌ی شغل‌های فهرست SOL به‌دنبال مهاجران احتمالی می‌گردد، علاوه‌بر این کارهایی مانند قصابی، آشپزی، آرایشگری، کف‌سازی و بنایی نیز به‌شدت موردنیاز است.

بازار املاک: در سال ۲۰۱۵ بازار املاک در تاسمانیا افتی را که در سال ۲۰۱۰ تجربه کرده بود، جبران نمود. گزارش‌های محلی در اواخر سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهند که کمبود مسکن در این ایالت و همچنین هجوم سرمایه‌گذاران به این منطقه که قیمت‌های نسبتا پایینی داشت، باعث شد که قیمت‌ها بالا بروند. اگر قصد خرید دارید قیمت متوسط در هوبارت ۵۲۷ هزار دلار است که این نرخ در منطقه‌ی سیدنی بِی به ۶۷۰ هزار دلار می‌رسد. موناه ارزان‌ترین بخش شهر است که قیمت متوسط خانه در آن ۳۰۵ هزار دلار و متوسط قیمت خانه در لانسستون ۳۲۵ هزار دلار است.

راهنمای خرید در استرالیا

مهاجرت به استرالیا - راهنمای خرید

شما به عنوان یک خارجی حق خرید املاک را در استرالیا ندارید. مگر اینکه با یک فرد استرالیایی ازدواج کرده باشید یا ویزای اقامت دائم خود را دریافت کرده باشید. شما باید در هیئت بررسی سرمایه‌گذاری خارجی (FIRB) ثبت‌نام کنید، ۶ هفته طول می‌کشد تا درخواست شما تأیید شود.

پیش از اینکه هرکدام از املاک‌تان را خریداری کنید باید برای آن ثبت‌نام کنید و حداقل ۵۰۰۰ دلار برای ثبت آن هزینه کنید. در این صورت همه‌ی قرارداد‌هایی که می‌بندید مشروط به تأیید FIRB ‌می‌باشند.

کارگزارهای املاک از طرف دولت مجوز دریافت می‌کنند و جلوی کلاه‌برداری را می‌گیرند. قیمت‌ها براساس قیمت فروش مشخص می‌شوند و شما می‌توانید برای این کارها وکیل استخدام کنید.

فرآیند خرید

فرآیند‌ها در ایالت‌های متفاوت اندکی تفاوت دارند اما بیشتر ایالت‌ها وبسایت‌های رسمی دارند که این فرآیندها را توضیح داده‌اند.

برای مثال، خرید خانه در نیو ساوت ولز با پیشنهاد برای خرید و پرداخت ۰٫۲۵ درصد به‌عنوان بیان‌ علاقه آغاز می‌شود. اما این کار هیچ چیزی را تضمین نمی‌کند و تا زمانی که قرارداد بسته نشود شما می‌توانید منصرف شوید و پول‌تان را پس بگیرید. قرارداد فروش، پیش از اینکه خانه فروخته شود آماده می‌شود و پس از عقد قرارداد ۵ روز فرصت دارید تا ۱۰ درصد بیعانه را پرداخت کنید.

درطول فرآیند جستجو شما می‌توانید برای گرفتن تأیید FIRB اقدام کنید. تکمیل این فرآیند چیزی در حدود ۶ هفته طول می‌کشد که شامل پرداخت نهایی پول و مالیات و دریافت کلیدها می‌شود. هزینه‌های متوسط خرید چیزی در حدود ۶ یا ۷ درصد ارزش ملک است.

بسیاری از اموال در استرالیا به‌صورت مزایده فروخته می‌شوند و عقد قرارداد و پرداخت ۱۰ درصد بیعانه در مزایده انجام می‌شوند.


در ادامه بخوانید: بهترین کشورها برای مهاجرت کدامند؟
اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 2 دیدگاه)
  1. سعید می‌گوید

    عالی بود

  2. مازیار می‌گوید

    بر اساس تجربه خانوادم استرالیا برای راه اندازی کسب و کار خیلی مناسبه، برادرم اونجا کسب و کار خودش راه انداخت و از طریق ثبنت شرکت مهاجرت کرد، منم در حال اقدام کردنم، مشکل برادرم این بود که کارهای حقوقی و ثبت شرکت به بن بست میخورد، طوریکه از مهاجرت در حال منصرف شدن بود، با خیلی از وکلا جلسات مشاوره میذاشت، البته بعدا فهمید که هیچ کدوم پروانه وکالت از استرالیا ندارن و صرفا کارگزار یا مشاور مهاجرتی بودن و اصلا پروانه وکالت ندارن (اصطلاحا رجیتر هستن و lawyer نیستن)، آخر هم دکتر دانیال شبرخ کمکش کردن که خودشون پروانه وکالت داشتن و وکیل پایه یک استرالیا هستن، منم الان دارم کارهامو با ایشون پیش میبرم، چون میخوام سرمایمو انتقال بدم و نمیخوام کوچکترین ریسکی رو متحمل بشم.