آهوکشی آهویی بزرگ است

1

شاید این شعر که با مصراع ” آهوکشی آهویی بزرگ است” از اشعار نظامی گنجوی را خوانده و یا ابیاتی از آنرا شنیده باشیم .در این شعر روح لطیف و سرشار از عطوفت و انسانیت فردی بنام مجنون که در راه با یک شکارچی آهو برخورد دارد و شکارچی را از کشتن یک آهو منع میکند به تصویر کشیده میشود.مجنون در مقابل اعتراض شکارچی اسب خود را به او میبخشد و آهو را از کشته شدن نجات میدهد .قدر مسلم انسانها در یک جامعه هر قدر از عطوفت انسانی فاصله بگیرند دارای رفتارهای غیر طبیعی بیشتری نسبت به یکدیگر خواهند شد.

اگر در اطراف خود توجه کنیم و در معابر و خیابانها با دقت نگاه کنیم و رفتارهای انسانها با یکدیگر را زیر نظر داشته باشیم در برخی موارد شاهد دیدن صحنه های خشونت بار هستیم.ریشه اینگونه رفتارها چه میتواند باشد.شاید دیدن رفتارهای خشونت بار در کودکی و یا رفتارهای نامناسب سایرین با ما در آن دوران باعث بروز چنین اعمالی در بزرگسالی شده است

یکی از مهمترین مشاهدات که در دوران کودکی و نوجوانی در ما اثرات نامطلوب زیادی می تواند داشته باشد مشاهده کشته شدن یک چهارپا در میان معابر و کوچه هاست..

رونیکس

مشاهده این صحنه ها علاوه بر اینکه بدترین تاثیر خشونت بار را میتواند در روان کودکان و نوجوانان بگذارد در آتیه افراد اثرات نامطلوب بسیاری دارد.

و در ثانی کشته شدن چهارپایان در معابر می تواند باعث آلوده شدن محیط و انتقال بیماری درجامعه شود.

چرا ما باید این چنین رفتارهایی را در میان شهر خود شاهد باشیم.

اگر ما حیوانات را نیز صاحب حق و حقوقی بدانیم و خود را ملزم به رعایت حقوق آنها بدانیم هیچگاه به خودمان اجازه نمی دهیم تا درمیان انظار دهها انسان آنها را ذبح کرده و حقوق آنها را نادیده بگیریم.

در میان ادیان الهی و مخصوصا دین اسلام در مورد احترام به حیوانات و حقوق آنها بسیار تاکید شده است.

این رفتارها د راثر جهالت و نادانی برخی از ما انسانهاست که حقوق سایر آفریده های خدواند را نادیده می گیریم.

ما باید رفتار خود را نه تنها با سایر انسانها بلکه با تمامی آفریده ها و مخلوقات خداوند اصلاح کنیم.

هر یک از ما وظیفه داریم با فرهنگ سازی صحیح با اینگونه رفتارها مقابله نماییم.

پس بنابراین مهمترین اصل احترام به حقوق تمامی جانداران و مخلوقات خداوند است و اینکه آنها نیز علاوه بر حق حیات حقوقی مشابه با حقوق انسانها دارند.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. فاطمه می‌گوید

    تا حالا با این دید به خشونت نگاه نکرده بودم
    برام جالب بود